Realia współczesnego biznesu to nieustanna walka o Klienta. Każdy przedsiębiorca, który nie chce zostać daleko w tyle za konkurencją, powinien pamiętać o odpowiednim marketingu swojej firmy. Może prowadzić go na własną rękę lub zlecić działania marketingowe firmie zewnętrznej. Sposób działania powinien być optymalnie dobrany zarówno do wielkości przedsiębiorstwa, jak i profilu działalności.

Niezwykle istotne są działania marketingowe prowadzone w sieci (e-marketing). Jest to obecnie ogromny rynek, z którego można pozyskać bardzo wielu Klientów, niezależnie od tego, czy prowadzi się firmę stacjonarnie, czy w świecie wirtualnym, w określonym regionie czy na całą Polskę. W błędzie jest ten, kto myśli, że do osiągnięcia sukcesu w sieci wystarczy stworzyć stronę internetową. Jeżeli będzie się ona wyświetlać na dalekich pozycjach, to albo trzeba będzie dodatkowo inwestować kampanię linków sponsorowanych, albo pogodzić się z tym, że nie przyniesie ona zbyt wielu nowych klientów.

Jeżeli chcesz, aby Twoja strona dostała się do czołówki organicznych wyników wyszukiwania, to ten artykuł jest dla Ciebie. Dowiesz się z niego, czym jest SEO – co to jest SEO, dlaczego warto inwestować w pozycjonowanie i optymalizację witryny internetowej, jak długo trzeba czekać na rezultaty prowadzonych działań, co powinno być zoptymalizowane na stronie oraz kiedy zamówić profesjonalny audyt. Informacje te będą pomocne zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla pozycjonerów czy blogerów. Warto poznać podstawowe pojęcia, nawet jeżeli działania SEO zleca się zewnętrznej firmie.

Co to jest SEO? Definicja skrótu SEO

SEO – taki i każdy inny skrót, początkowo brzmi tajemniczo i niezrozumiale. To jedynie trzy literki, a kryje się za nimi szereg działań, które mają doprowadzić do tego, że konkretna witryna internetowa będzie o wiele bardziej widoczna w sieci, a dzięki temu, zdecydowanie więcej użytkowników będzie miało okazję na nią trafić. To, czy dojdzie do konwersji, jak długo internauci pozostaną na stronie – w dużej mierze będzie zależało od oferty, jednak by w ogóle mogli się z nią zapoznać, to najpierw muszą na nią w jakiś sposób trafić.

Można wyróżnić kilka kanałów, z których można pozyskiwać nowych klientów. Są to:

  • naturalne wyniki wyszukiwania,
  • płatne wyniki wyszukiwania,
  • reklamy displayowe,
  • media społecznościowe,
  • odnośniki z innych serwisów w sieci.

Najkorzystniejsze, bo zupełnie darmowe, są naturalne wyniki wyszukiwania. Jak osiągnąć wysokie pozycje w organiku? Pozycjonowanie strony internetowej to jedno. Drugą kwestią jest SEO, czyli Search Engine Optimization – optymalizacja stron internetowych.

Każda wyszukiwarka kieruje się określonymi wytycznymi, układając ranking stron, który jest odpowiedzią na pytanie zadane przez użytkownika. Od lat, największą wyszukiwarką internetową, z której codziennie korzystają miliony osób, jest Google. Wytyczne Google dla webmasterów to zasady, jakimi należy się kierować przy tworzeniu i obsłudze strony internetowej. Ich przestrzeganie przyczyni się do tego, że witryna będzie przyjaźniejsza dla robotów wyszukiwarki – a to z kolei przełoży się na wyższą pozycję w rankingu.

Dlaczego każda strona potrzebuje SEO?

Im większy jest ruch internetowy w ramach serwisu, tym większe prawdopodobieństwo, że przedsiębiorca osiągnie założone przez siebie cele, które mogą być różne, bo nie zawsze chodzi tylko i wyłącznie o sprzedaż konkretnych towarów czy usług. Pozyskiwanie użytkowników następuje przy użyciu różnych kanałów.

Podział można poprowadzić wzdłuż linii wyznaczającej koszt pozyskania użytkownika:

  • ruch organiczny,
  • ruch z reklam,
  • ruch z mediów społecznościowych (w tym przypadku może być on zarówno bezpłatny, jak i płatny).

Sprawdzając statystyki strony internetowej (można to zrobić, na przykład implementując do kodu źródłowego wtyczkę Google Analytics) administrator serwisu może w prosty sposób (wszystkie dane przedstawione są na przyjaznych wykresach) sprawdzić, którymi kanałami użytkownicy najczęściej trafiają na jego stronę internetową.

Jest to o tyle istotne, że na podstawie danych przyjąć można, że:

  1. będzie się inwestować w rozwój najpopularniejszych kanałów pozyskiwania użytkowników odwiedzających stronę internetową, aby sprawić, by za pomocą tego konkretnego kanału było ich jeszcze więcej,
  2. trzeba doinwestować działania w ramach pozostałych kanałów, aby dywersyfikacja źródeł pochodzenia ruchu w ramach serwisu była jak największa.

W sporej liczbie przypadków może okazać się, że duża część użytkowników trafia do serwisu z ruchu organicznego. Tak jest w przypadku, gdy strona wyświetla się już stosunkowo wysoko w naturalnych wynikach wyszukiwania. Ten ruch jest bardzo cenny, warto więc zadbać o niego w sposób szczególny.

Ruch organiczny to ruch kreowany przez wyszukiwarki internetowe. Każdego dnia użytkownicy poszukują informacji, usług czy produktów w sieci. Mogą bezpośrednio przejść do witryny, lecz aby to było możliwe, to wcześniej muszą znać jej adres. Często nie mają określonego miejsca, do którego by chcieli trafić, wpisują więc w pole wyszukiwarki hasła, które ich interesują. Na rynku jest kilka wyszukiwarek internetowych popularnych wśród użytkowników z całego świata.

Zaliczają się do nich między innymi:

  • Google,
  • Bing,
  • Yahoo,
  • Baidu.

Od dłuższego czasu spośród tego grona najbardziej rozpoznawalna jest wyszukiwarka Google. Zdobyła ona solidną pozycję na rynku i nic nie wskazuje na to, aby któraś z innych wyszukiwarek miała szansę jej zagrozić, przynajmniej nie w najbliższym czasie. Dostępne statystyki wskazują, że Google odpowiada za aż 90% ruchu organicznego.

Dlaczego wyszukiwarki są tak popularne? Przede wszystkim są one łatwe w obsłudze. Przykładowo – ktoś chce znaleźć zakład fryzjerski w swojej okolicy. Wystarczy, że w polu wyszukiwania wpisze frazę fryzjer+lokalizacja, a po krótkiej chwili otrzyma listę zwrotną ze stronami zakładów fryzjerskich. Jest to szybsze, a przede wszystkim wygodniejsze, niż popularne w ubiegłym stuleciu wertowanie książki telefonicznej. Dla niektórych jednak wciąż tajemnicą pozostaje to, co wpływa na kolejność wyświetlanych wyników wyszukiwania. Bystry umysł szybko zorientuje się, że kolejność nie jest przypadkowa, a za konkretne pozycje nie odpowiada także kolejność alfabetyczna.

Wyszukiwarka Google, bo biorąc pod uwagę udział procentowy w rynku, to na niej przede wszystkim warto skupić swoją uwagę, wykorzystuje roboty, które opierając się na szczegółowych algorytmach, każdego dnia skanują strony internetowe i na podstawie zebranych informacji układają ranking na konkretne frazy wyszukiwane przez użytkowników. Każdy, kto jest zainteresowany tym, jakie wyrażenia kluczowe związane z jego branżą są najczęściej wyszukiwane przez internautów, może skorzystać z aplikacji i programów udostępniających takie statystyki. Popularny jest między innymi całkowicie darmowy Google Keyword Planner.

Dlaczego warto śledzić popularność słów kluczowych? Jest to istotne przynajmniej z kilku powodów. Znając najbardziej popularne słowa kluczowe, zyskuje się informację na temat tego, czego konkretnie poszukują internauci. Może się zdarzyć, że sklep z obuwiem, wszędzie na stronie internetowej zamieszcza frazę “obuwie”, a właściciel zupełnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak duży ruch traci, bo sporo osób poszukując klapek, tenisówek czy adidasów wpisuje w wyszukiwarkę internetową hasło “buty”. I właśnie w tym miejscu dochodzimy do pierwszej części odpowiedzi na pytanie, dlaczego każda strona potrzebuje SEO.

Odpowiednia optymalizacja strony i rozbudowa profilu linków przyczyni się do tego, że ruch na stronie będzie większy. Jednak aby tak się stało, trzeba wcześniej przeprowadzić dokładny audyt SEO. Niezbędna jest analiza słów kluczowych, która pomoże określić strategię dalszych działań. Działania SEO, to większy ruch w serwisie, a większy ruch w serwisie (zwłaszcza ten wartościowy) to lepsza konwersja, a co za tym idzie, większe zyski dla firmy.

Warto mieć na uwadze, że społeczność internetowa jest coraz bardziej leniwa. Witryna, która nie wyświetla się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, traci bardzo wiele. Mało kto, w poszukiwaniu odpowiedzi na nurtujące go pytanie, będzie wertował kolejne podstrony, chyba że na tej pierwszej nie znajdzie satysfakcjonującej odpowiedzi, choć dzieje się tak stosunkowo rzadko. Wprowadzenie strony na topowe pozycje otwiera przed nią zupełnie nowe horyzonty. Jak tego dokonać? Warto zaprzyjaźnić się z działaniami SEO i to nie tylko na chwilę, lecz w dłuższej perspektywie czasu.

Kto powinien skusić się na audyt i działania SEO? Strategia SEO, aby przyniosła określone korzyści, musi być stworzona z myślą o konkretnej stronie internetowej. Mała strona będzie wymagała mniejszego nakładu działań niż ogromny serwis z tysiącami podstron. Jednak realną wartość dla ilości ruchu pochodzącego z organicznych wyników wyszukiwania można zaobserwować zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku.

Pozycjonowanie i wszelkiej maści działania SEO, to wartościowa propozycja dla szerokich kręgów klientów, niezależnie od profilu ich działalności. Na wdrożeniu zaleceń optymalizacyjnych skorzysta każdy, choć może w nieco innym zakresie.

  • duże przedsiębiorstwa – lepsza widoczność w sieci, to nie tylko szansa na większą ilość klientów w skali miesiąca, lecz także większe prawdopodobieństwo nawiązania stałej współpracy z wartościowymi kontrahentami,
  • małe firmy – zwłaszcza te o niewielkim zasięgu działalności muszą do maksimum wykorzystać potencjał, jaki niesie marketing internetowy, gdyż często jest to jedyna szansa na rozwój i pozyskanie nowych klientów.

startup’y – na samym początku działalności przedsiębiorstwa budżet jest przeważnie dosyć mocno ograniczony. Optymalizacja strony internetowej pozwala stosunkowo niskim kosztem pozyskać nowych klientów, którzy są szansą na rozwój firmy.

  • blogerzy – co prawda mogą oni promować swoje serwisy różnymi sposobami, jednak użytkownicy coraz częściej poszukują fachowej wiedzy przy pomocy wyszukiwarek internetowych i warto o tym pamiętać. Blogerzy, znając zasady działania wyszukiwarki, mogą od razu tworzyć treści korzystnie wpływające na ranking wyników wyszukiwania.

SEO vs pozycjonowanie – jakie są różnice?

W języku potocznym często zdarza się, że pewne wyrażenia stosowane są zamiennie. Czasami nie ma to większego znaczenia, innym razem wręcz przeciwnie – może wprowadzić spory zamęt i namnożyć niejasności wokół tematyki, której dotyczą. Jak sprawa ta wygląda w przypadku pozycjonowania i SEO. Niestety, wciąż dla większości przedsiębiorców, którzy chcą, by ich witryny internetowe wybiły się do czołówki organicznych wyników wyszukiwania, terminy te nie są jasne. Co oznaczają poszczególne pojęcia i jaka jest między nimi różnica?

SEO, to jak już zostało wspomniane wyżej, Search Engine Optimization, czyli optymalizacja witryny internetowej pod kątem wymagań stawianych przez wyszukiwarki (najczęściej działania ograniczają się do zoptymalizowania serwisu internetowego wg. wytycznych Google – jak pokazują wyniki licznych badań, to właśnie z tej wyszukiwarki każdego dnia korzysta największa liczba użytkowników, co sprawia, że działania optymalizacyjne są faktycznie opłacalne). Pozycjonowanie to z kolei wszelkiej maści działania podejmowane na rzecz poprawienia pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Można zatem stwierdzić, iż SEO jest częścią pozycjonowania i pojęcia te mogą być używane zamiennie. Cel jest jeden – doprowadzenie do sytuacji, w której pozycja strony w organicznych wynikach wyszukiwania będzie systematycznie pięła się w górę.

Pozycjonowanie to termin stworzony na potrzeby rynku. Jego zadaniem jest przybliżenie szerszemu gronu użytkowników istoty działań SEO. Wciąż można spotkać się ze stwierdzeniem, że działania optymalizacyjne dotyczą tylko jakościowego podejścia do samej struktury serwisu. Nie do końca jest to prawda, czego najlepszym dowodem będzie wynik audytu zleconego profesjonalnej firmie. Podczas audytu zostanie sprawdzonych wiele czynników wpływających na pozycje strony w organicznym rankingu wyszukiwarki. Owszem, znajdzie się tam miejsce na techniczne aspekty, strukturę strony czy jakość dostępnego dla użytkowników contentu, jednak niebagatelne znaczenie w raporcie będzie odgrywać również kwestia poprawnego linkowania i czynników zewnętrznych (osadzonych poza stroną, ale mających na nią wpływ). Warto mieć na uwadze, że działania SEO są wielopoziomowe – składa się na nie szereg czynności wykonywanych bezpośrednio w witrynie, jak i poza nią. Właśnie na tej podstawie można przeprowadzić podział na on-page SEO i off-page SEO.

Najważniejsze składowe SEO

Strategia SEO powinna być ściśle dopasowana do wymagań każdej strony. Nie trzeba nikogo przekonywać do tego, że inne wymagania optymalizacyjne będą dedykowane serwisowi newsowemu, inne wyzwania stoją przed właścicielem sklepu internetowego, w którym znajduje się kilka tysięcy produktów, a jeszcze inne działania optymalizacyjne trzeba podjąć w przypadku strony internetowej pokrótce prezentującej ofertę przedsiębiorstwa. W każdej z wymienionych sytuacji inne będzie skala i zakres przeprowadzonych prac optymalizacyjnych. Dużo uzależnione jest między innymi od wyjściowej kondycji, w jakiej znajduje się witryna internetowa, a można ją ustalić, przeprowadzając profesjonalny i szczegółowy audyt SEO.

Jest jednak kilka uniwersalnych kierunków działań, które trzeba podjąć, planując całościową optymalizację strony internetowej pod kątem jej przyjazności dla robotów wyszukiwarki internetowej. Działania optymalizacyjne można przeprowadzać na kilku poziomach:

bezpośrednio w treści strony (optymalizacji może podlegać na przykład nasycenie kluczowymi frazami, na które w późniejszym czasie będzie się prowadzić pozycjonowanie),

  • struktura strony (wszelkie zmiany w jej architekturze, nagłówkach, elementach nawigacyjnych)
  • pod kątem użyteczności serwisu i przyjazności użytkownikom (np. czas ładowania konkretnych podstron),
  • optymalizując profil linków.

Jak widać na powyższym wyliczeniu, działania SEO są bardzo rozbudowane. Planując strategię, trzeba wziąć pod uwagę zarówno optymalizację strony pod kątem robotów i użytkowników, jak i kształtowanie profilu linków. Optymalizacja jest powiązana z pozycjonowaniem i choć jedno bez drugiego może istnieć, to dopiero w parze mogą przynieść oczekiwane rezultaty.

Techniki SEO – white hat, grey hat, black hat

Każdy, kto myśli nad tym, aby wdrożyć na swojej stronie działania związane z pozycjonowaniem i optymalizacją, powinien wiedzieć, że pozycjonowanie serwisu internetowego może przebiegać na wiele różnych sposobów. Niektóre działania są ogólnie uznane za prawidłowe i etyczne, jednak nie brakuje także takich, których Google nie uznaje, a co więcej – może nawet na stronę nałożyć karę, na przykład za nienaturalny profil linków. Przyglądając się metodom wykorzystywanym przez pozycjonerów, które były popularne na przestrzeni ostatnich lat, to mocno wyróżniają się dwa nurty – black hat SEO oraz white hat SEO. Niektórzy zwracają jednak uwagę na jeszcze jedną technikę, a mianowicie na grey hat SEO.

Jak łatwo się domyślić, najbardziej pożądane działania (przynajmniej wg. Google) to white hat SEO. Pozycjonowane strony z wykorzystaniem tylko takiej strategii jest jednak niezwykle czasochłonne i wymaga ogromnych nakładów, a to z kolei sprawia, że sporo osób ryzykuje przejście na ciemną stronę mocy. Black hat SEO jest dużo bardziej ryzykowne i polega na próbie oszukania algorytmów wyszukiwarki. Przy odrobinie szczęścia może się to udać, jednak osiągnięte w ten sposób pozycje rzadko kiedy są trwałe. Czym zatem jest grey hat SEO? Technikę tą można określić jako wyszukiwanie luk w wytycznych Google. Można w ten sposób osiągnąć zakładane rezultaty, jednak trzeba stale przeprowadzać audyty i być na bieżąco z najnowszymi doniesieniami ze świata SEO oraz z tym, jakie aktualizacje wprowadzane są w algorytmach wyszukiwarek.

White hat SEO – etyczne działania przede wszystkim

To propozycja dla każdego, kto zawsze postępuje według zasad i nigdy mu się nie zdarzyło złamać nawet najmniej istotnego punktu regulaminu. Pozycjonowanie tego typu wykorzystuje wyłącznie w pełni legalne i zaakceptowane przez Google techniki. Osiąganie wysokich pozycji w rankingu wyników organicznych następuje stopniowo, metodą małych kroczków. Trzeba trochę poczekać, aż strona znajdzie się na zadowalających pozycjach, jednak gdy już dotrze do ścisłej czołówki, to szanse na to, że utrzyma się w niej przez dłuższy czas, są dosyć duże.

Techniki zaliczające się do white hat SEO, to między innymi budowanie contentu opartego nie tylko o unikalną i wartościową treść, lecz także grafiki, infografiki, wykresy czy testy stanowiące bezpośrednią wartość dla odbiorcy, optymalizacja kodu strony, zwrócenie uwagi na nagłówki, odpowiednią strukturę strony czy czas ładowania konkretnych podstron. Profesjonalnie przeprowadzony audyt SEO pozwoli wykazać niedociągnięcia w tej materii na stronie internetowej, co z kolei umożliwi wprowadzenie korzystnych zmian.

Stawiając na white hat SEO w swoich działaniach, warto mieć na uwadze to, aby nie koncentrować się na wpisaniu się w oczekiwania robotów wyszukiwarek. Sytuacja idealna to taka, w której to użytkownik poszukujący w serwisie unikalnych treści jest w centrum zainteresowania i stronę tworzy się w taki sposób, aby maksymalnie wyjść naprzeciw jego wymaganiom. Jest duża szansa na to, że strona znajdzie się wysoko w rankingu organicznych wyników wyszukiwania, gdy będzie posiadała rozbudowaną i unikalną treść uzupełnioną o ciekawe grafiki, będzie charakteryzowała się przejrzystą strukturą, a także będzie mieć poprawny kod.

Black hat SEO – ryzyko dla odważnych

Black hat SEO to zupełne przeciwieństwo akceptowalnych przez Google technik używanych do optymalizacji i pozycjonowania serwisów internetowych. Wszelkie działania zahaczające o black hat SEO nie mają nic wspólnego z etyką. W tym przypadku cel uświęca środki. Jednak nawet jeżeli cel zostanie osiągnięty, to nie ma gwarancji, na jak długo.

Przy black hat SEO często wykorzystywane jest między innymi spamowanie, publikowanie masowej ilości treści, których jakość pozostawia bardzo wiele do życzenia i już na pierwszy rzut oka widać, że content ten tworzony jest wyłącznie na potrzeby robotów wyszukiwarek i w żaden sposób nie wnosi merytorycznej wartości dla użytkownika. Black hat SEO to także duplikowanie treści, kupowanie linków zewnętrznych prowadzących do witryny oraz sztuczne linkowanie. Niezmiernie popularne jeszcze jakiś czas temu były między innymi SWL-e, czyli systemy wymiany linków, jednak obecnie coraz częściej się od nich odchodzi.

Częsta praktyka przy technikach black hat SEO to przesycenie treści na stronie internetowej wyrażeniami kluczowymi, które są najbardziej popularne wśród użytkowników. Efekt takich działań jest najczęściej taki, że content dostępny w ramach serwisu nie nadaje się do czytania przez człowieka. Może jedynie zadowolić roboty wyszukiwarki, choć algorytm wydaje się coraz bardziej wyczulony na działania tego typu.

Grey hat SEO – kompromis pomiędzy black hat SEO, white hat SEO

Skoro już zostało wyjaśnione, czym jest white hat SEO oraz black hat SEO, to pora uchylić rąbka tajemnicy na temat działań, jakie skrywają się pod pojęciem grey hat SEO. Zjawisko to wydaje się być ciekawym kompromisem wypracowanym pomiędzy agresywnymi i niebezpiecznymi praktykami kryjącymi się za black hat SEO, a długim okresem oczekiwania na jakiekolwiek rezultaty, który niezwykle często jest udziałem technik white hat SEO.

Grey hat SEO to propozycja dla osób lubiących eksperymentowanie. Algorytmy Google, choć dopracowywane są w najdrobniejszym szczególe, mogą jednak mieć pewne luki, które doświadczony pozycjoner przeprowadzając szereg różnorodnych testów, jest w stanie wyłapać i wykorzystać do tego, aby wprowadzić pozycjonowany przez siebie serwis internetowy do czołówki wyników organicznych.

Pole do rozwoju grey hat SEO daje też samo Google, które w wielu kwestiach pozostawia szerokie pole do interpretacji, czy niektóre z prowadzonych w ramach pozycjonowania i optymalizacji działań są etyczne, czy już nie. To, że przy pozycjonowaniu technikami zaliczanymi do grey hat SEO ryzyko jest mniejsze, niż w przypadku strategii black hat SEO nie oznacza jednak, że należy czuć się zupełnie bezpieczne. Zawsze gdzieś z tyłu głowy trzeba mieć świadomość, że ryzyko nałożenia filtra wciąż wisi w powietrzu i trzeba kolejne kroki na drabinie do topowych wyników stawiać niezwykle uważnie.

Dobór strategii SEO – sprawdź, czego potrzebuje Twoja strona

Jak widać na podstawie informacji zamieszczonych w poprzednim akapicie, strategii optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych jest bardzo dużo. Niektóre z nich są całkowicie etyczne i powszechnie akceptowalne przez Google, z kolei sięgając po metody zaliczane do black hat SEO, trzeba nieustannie mieć się na baczności i liczyć z tym, że gdy Google wykryje próbę oszustwa, to może nałożyć na konkretną stronę internetową dotkliwą karę w postaci filtra.

Osoby, które, choć nieco orientują się w tematyce pozycjonowania i optymalizacji serwisów internetowych z pewnością intuicyjnie wyczują, że podejmowane działania będą zależały od wielu czynników, w tym od przyjętych celów marketingowych, wyjściowej pozycji strony, jej wielkości czy profilu działalności. Przyjęta strategia pozycjonowania i optymalizacji powinna być za każdym razem maksymalnie skrojona na miarę konkretnej witryny, gdyż tylko wówczas ma szansę przynieść korzystne efekty w postaci coraz lepszych pozycji w rankingu wyszukiwarki. Na wybór metodologii działania wpływ będzie miało też to, czy serwis prowadzi działalność ogólnopolską, czy jedynie lokalną.

Strategia SEO to szereg precyzyjnie zaplanowanych i wdrożonych działań, dzięki którym pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne frazy ma się znacznie poprawić. Można wyróżnić w tym przypadku działania prowadzone bezpośrednio w ramach witryny. Mówi się wówczas o działaniach on-page. Kolejny aspekt to działania poza samą witryną, w tym przypadku do głosu dochodzą działania off-page. Pozycjonowanie może przyjąć sobie za cel wzmocnienie pozycji wyłącznie na frazy główne, te najbardziej popularne, które w skali miesiąca są chętnie wyszukiwane przez ogromną rzeszę użytkowników (nie w każdym przypadku realizacja tak zaplanowanej strategii będzie mogła zakończyć się sukcesem) lub pozycjonowanie fraz bardziej rozbudowanych – tzw. pozycjonowanie long tail. To, jaki rodzaj strategii sprawdzi się w konkretnym przypadku, jest kwestią indywidualną – dobór narzędzi leży w gestii doświadczonego pozycjonera, wszak to on bierze odpowiedzialność za prowadzone przez siebie działania.

Audyt SEO – podstawa strategii pozycjonowania skrojonej na miarę konkretnego serwisu

Podstawą każdej dobrze zaplanowanej strategii działania w przypadku pozycjonowania i optymalizacji serwisu internetowego powinien być drobiazgowy audyt. Celem takich działań jest dokładne sprawdzenie tego, w jakiej kondycji jest strona internetowa. Bez audytu pozycjoner tworząc strategię, będzie błądził po omacku. Chorobę da się skutecznie leczyć tylko wówczas, gdy zostanie postawiona trafna diagnoza, a tę z kolei lekarz może postawić dopiero opierając się na wynikach przeprowadzonych uprzednio badań. Podobnie jest z tworzeniem i wdrażaniem strategii przy pozycjonowaniu i optymalizacji strony internetowej. Przeprowadzenie szczegółowego audytu pozwoli poznać słabe strony serwisu, na których przy optymalizacji trzeba się będzie skupić w sposób szczególny.

Prawidłowo przeprowadzony audyt powinien być zakończony sporządzeniem szczegółowego raportu. W zależności od informacji przedstawionych w raporcie pozycjoner może wycenić dalsze działania mające na celu optymalizację serwisu pod kątem określonych fraz, tak by w rezultacie prowadzonych działań pozycje, na których wyświetla się witryna w organicznych wynikach wyszukiwania uległy poprawie. Żeby móc konkretnie określić cele i szanse ich powodzenia, trzeba sprawdzić między innymi wyjściowe pozycje fraz. Inaczej bowiem będzie wyglądała strategia w sytuacji, gdy serwis znajduje się w drugiej dziesiątce wyników wyszukiwania i niewiele mu brakuje, aby dostać się do TOP10, a inne działania będą podejmowane, gdy strona jest obecnie na bardzo odległych pozycjach.

Pozycjonowanie globalne – propozycja dla graczy ogólnopolskich

Pozycjonowanie ogólnopolskie, to jedna ze strategii, która dedykowana jest serwisom prowadzącym działalność na terenie całego kraju. Wymaga dosyć dużych nakładów finansowych, jednak w efekcie można w ten sposób dotrzeć do dużej liczby nowych użytkowników. Na taką strategię pozycjonowania powinien zdecydować się każdy, kto działa w obszarze usług internetowych lub prowadzi sklep internetowy.

SEO na rynku lokalnym

Oprócz firm o zasięgu ogólnopolskim nie brakuje w sieci także przedsiębiorców działających lokalnie. Fryzjer, kosmetyczka, mechanik samochodowy, prawnik czy dentysta to tylko niektóre przykłady branż, w których najlepszym rozwiązaniem będzie pozycjonowanie lokalne obejmujące swoim zasięgiem konkretne miasto lub region. Pozycjonowanie witryny na rynku lokalnym to zdecydowanie mniejsze wydatki niż pozycjonowanie globalne. Stoi za tym między innymi mniejszy nakład działań. Pierwsze efekty wdrożenia strategii pozycjonowania i optymalizacji na rynku lokalnym można zaobserwować stosunkowo szybko. Dużą pomocą w tym przypadku będzie dobrze zoptymalizowana i odpowiednio uzupełniona wizytówka Google.

 Optymalizacja strony – czynniki off-page i on-page

Skuteczne pozycjonowanie to działania zakrojone na szeroką skalę, które obejmują optymalizację zarówno czynników bezpośrednio powiązanych z daną witryną (on-page) oraz poza nią (off-page). Skupienie się tylko na jednym rodzaju działań nie będzie tak skuteczne, jak ich połączenie. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że przy układaniu rankingu naturalnych wyników wyszukiwania roboty skanujące zawartość strony internetowej zwracają uwagę na około dwieście różnorodnych aspektów. Część z nich jest na stronie, jak i te poza stroną, na które wpływ administratora jest dosyć ograniczony, choć w dalszym ciągu w jakimś stopniu można optymalizować na przykład działania w mediach społecznościowych.

Poprawa pozycji serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania jest możliwa dzięki prawidłowej optymalizacji czynników wewnętrznych i zewnętrznych. W przypadku niektórych branż może się nawet okazać, że sama optymalizacja wystarczy do tego, by wybić się na kluczowe pozycje i nie trzeba będzie już później inwestować w rozbudowaną strategię pozycjonowania opartą na rozbudowywaniu zdywersyfikowanego profilu linków zewnętrznych prowadzących do witryny.

Czynniki on-page, które warto zoptymalizować

To, czy strona wyświetla się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, czy też znajduje się na ich szarym końcu, w dużej mierze zależy od samej zawartości serwisu. Nie bez znaczenia pozostają także aspekty techniczne. Niepoprawny kod może w tej materii bardzo dużo namieszać, podobnie jak niewłaściwa struktura strony. Poprawa błędów znajdujących się w kodzie niejednokrotnie przełożyła się na szybką poprawę pozycji w naturalnych wynikach wyszukiwania. Warto zatem poświęcić chwilę na to, aby w sposób szczegółowy zapoznać się z tym, jak wygląda dostępność strony dla robotów wyszukiwarki, czy zastosowana została właściwa architektura na stronie, czy content jest atrakcyjny dla użytkowników, czy raczej zoptymalizowany wyłącznie pod kątem wymagań robotów wyszukiwarki. Te elementy on-page SEO w większości przypadków są stosunkowo proste do zdiagnozowania i ich optymalizacja również nie powinna nastręczać zbyt wielu problemów, zwłaszcza osobom posiadającym w tej materii odpowiednie doświadczenie.

Czynniki off-page

Oprócz kwestii, które warto poprawić bezpośrednio w serwisie internetowym istnieje także wiele działań wykonywanych poza stroną, które wchodzą w skład off-page SEO. Przez wielu traktowane są po macoszemu, co jest błędem dosyć istotnym. Czynniki off-page to bowiem nieodłączny element działań SEO, bez którego osiągnięcie zamierzonych efektów może okazać się nie tylko znacznie trudniejsze, lecz w niektórych przypadkach nawet całkowicie niemożliwe do osiągnięcia. Warto w tej kwestii przyglądnąć się temu, jak kształtuje się profil linków prowadzących do serwisu (znaczenie ma nie tylko ich ilość, lecz też maksymalna dywersyfikacja źródeł, z których pochodzą), tworzenie zwartej i oddanej społeczności wokół serwisu – im więcej stałych użytkowników, tym lepiej, a także czy strona jest godna zaufania.

Skuteczne SEO – co na nie wpływa?

Może się wydawać, że działanie wyszukiwarki internetowej jest bardzo skomplikowane i zrozumienie zasad dostępne jest tylko dla specjalistów od pozycjonowania i optymalizacji. Nie wgłębiając się za bardzo techniczne aspekty, warto wspomnieć o tym, że wyświetlenie kompletnej listy wyników wyszukiwania, które jest odpowiedzią na pytanie zadane przez użytkownika, poprzedzone jest trzema segmentami działań, wśród których wymienić trzeba:

  • skanowanie stron internetowych,
  • układanie indeksu,
  • wyświetlanie wyników wyszukiwania.

Roboty wyszukiwarki każdego dnia prześwietlają strony internetowe w poszukiwaniu nowych treści, które się na nich pojawiły. Algorytm działań jest niezwykle skomplikowany i składa się z ogromnej liczby zmiennych. Gdy już strony zostaną dokładnie prześwietlone (oczywiście tylko te, które poprzez zapisy kodu umożliwiają dostęp robotom wyszukiwarki), zostaje ułożony ranking. Gdy użytkownik szuka w wyszukiwarce określonych informacji, to ta zwraca konkretną listę witryn w odpowiedzi na pytanie zawierające frazy kluczowe. Jak powstaje ranking? Tak jak już wyżej zostało wspomniane, zmiennych jest około 200. Wymienienie wszystkich byłoby bardzo czasochłonne, warto skupić się na kilku aspektach mających duży wpływ na powodzenie wdrażanych działań SEO.

1. Treści dostępne na stronie

Przez wiele lat wartość treści w serwisie była zdecydowanie niedoszacowana. Duplikowanie treści, masowy content słabej jakości czy strzępki informacji przekazywane użytkownikom, które już dawno straciły na aktualności – takie były praktyki jeszcze nie tak dawno temu, gdy większość działań skupiała się na pozyskiwaniu jak największej ilości linków. Teraz już wiadomo, że optymalizacja treści w serwisie internetowym, to nieodłączny element strategii SEO.

2. Znaczniki na stronie

Jednym ze znaczników strony, o którym nie można zapomnieć w żadnym przypadku jest tag <title>. Pozwala on robotom wyszukiwarki w sposób dosyć precyzyjny określić to, jaka jest tematyka serwisu oraz pojawia się w wynikach wyszukiwania. Warto stworzyć takie tagowanie, w którym zostaną zawarte istotne słowa kluczowe, im będą bliżej początku, tym lepiej.

3. Meta description

Opis ten jest istotny zarówno ze względu na wartość dla pozycjonowania, jak i na wartość użytkową. Jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania, przez co może z nim się zapoznać każdy użytkownik, jeszcze zanim zdecyduje się na to, by przejść do konkretnego serwisu.

meta description przykład

4. URL-e i ich znaczenie

Może się wydawać, że adres url nie ma większego znaczenia. Okazuje się jednak, że jest nieco inaczej i warto zadbać o to, aby url-e były odpowiednio zoptymalizowane. Użytkownicy chętniej klikają w przyjazne url-e. Najlepsze rozwiązanie jest wówczas, gdy rzut oka na adres internetowy pozwala dosyć precyzyjnie określić zawartość witryny.

5. Dopasowanie grafik

Umieszczając grafiki na stronie internetowej, które niezaprzeczalnie podnoszą wartość contentu, trzeba pamiętać o tym, aby je dobrze dopasować. Nie mogą mieć zbyt dużego rozmiaru, ponieważ wówczas będą niekorzystnie wpływać na szybkość ładowania się serwisu.

6. Linkowanie wewnętrzne

To ostatnie kwestia, która wymaga szczególnej uwagi. Poprawnie rozprowadzone wewnętrzne linkowanie znacznie ułatwia nawigację w serwisie.

Optymalizacja treści na stronie

Content dostępny na stronie internetowej jest niezwykle ważny. Każdy administrator serwisu powinien dołożyć wszelkich starań do tego, by prezentować unikalne i aktualne treści. Jednak to nie wystarczy. Aby witryna wyświetlała się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania, to prezentowane treści muszą być zoptymalizowane w odpowiedni sposób.

Wiele osób zachodzi w głowę, jak doprowadzić do sytuacji, w której zachowana będzie równowaga pomiędzy potrzebami użytkownika, a wymaganiami robotów skanujących każdego dnia przestrzeń internetową, które na podstawie zebranych informacji układają ranking stron prezentowany w ramach organicznych wyników wyszukiwania na określone frazy.

optymalizacja treści surferseo

Jednym z czynników mających ogromne znaczenie dla pozycji, na której znajdzie się strona w rankingu wyszukiwarki ma właśnie stopień optymalizacji znajdujących się na niej treści. Warto mieć na uwadze, że jakość contentu może na pozycję w rankingu wpływać zarówno bezpośrednio (w tym względzie spory wpływ odgrywa między innymi optymalny współczynnik nasączenia treści wyrażeniami kluczowymi), jak i pośrednie – jakość treści kształtuje bowiem zachowania użytkowników. To ile czasu internauta spędzi w serwisie, jak wygląda współczynnik odrzuceń – to tylko niektóre kwestie, istotne z punktu widzenia robotów Google.

Chcąc przyczynić się do tego, aby prezentowane w serwisie treści miały korzystny wpływ na pozycję w rankingu wyszukiwarki, warto zadbać o to, aby były obszerne. Im artykuł będzie bardziej wyczerpywał temat, tym lepiej – zwłaszcza dla internauty poszukującego konkretnych i kompletnych informacji. Im bardziej użytkownik zaangażuje się w treść na stronie, tym więcej czasu na niej spędzi i tym mniejszy będzie współczynnik odrzuceń. Jednak nie można dać się zbytnio ponieść fantazji przy kompletowaniu obszernych treści. Kluczową rolę, poza ich długością, odgrywa bowiem oryginalność. Kopiowanie dostępnych gdzie indziej newsów, opisów czy artykułów, zamiast pomóc witrynie w osiągnięciu kluczowych pozycji w rankingu wyszukiwania, może bardzo zaszkodzić.

Zestawy META (w tym tytuły) dla każdej podstrony

Optymalizując stronę internetową, trzeba swoją uwagę skierować także w stronę znaczników META. Kluczową rolę odgrywa znacznik <title> oraz znacznik <meta description>. Na podstawie meta description użytkownik może wywnioskować, jaka jest tematyka strony. Opis ten umieszczany jest w organicznych wynikach wyszukiwania i znajdują się bezpośrednio pod tytułem i adresem prowadzącym do strony internetowej. Znalezienie się wysoko w wynikach wyszukiwania to dopiero połowa sukcesu. Szampana można pić dopiero wówczas, gdy wysokie pozycje będą połączone ze wzrostem wartościowego ruchu na stronie. Użytkownik, który w pole wyszukiwania wpisze interesującą go frazę, otrzymuje w odpowiedzi listę dziesięciu witryn internetowych na każdej podstronie wyników wyszukiwania. To, na którą wejdzie, nie zawsze zależy od samej pozycji. Niektórzy użytkownicy zwracają także uwagę na opis META. Warto go ułożyć w taki sposób, by zachęcić użytkownika do kliknięcia. Można w tym celu wykorzystać zwroty call to action.

Jest jeszcze jeden ważny element, a mianowicie tag <title>. Tworząc tytuły podstron znajdujących się w serwisie, warto wykorzystać słowa kluczowe bezpośrednio powiązane z ich tematyką. Polecaną praktyką jest umieszczanie kluczowych wyrażeń jak najbliżej początku <title>. Ważny jest również umiar i optymalne wykorzystanie dostępnych znaków. Dobrze ułożony tytuł strony powinien zawierać się w 55 znakach.

Optymalizacja linków na stronie (wewnętrzne adresy URL)

Jak już zostało wcześniej wspomniane, istotne jest to, jak wewnątrz serwisu internetowego prezentuje się linkowanie wewnętrzne. Im bardziej jest rozbudowana konkretna strona, tym optymalizacja linków wewnętrznych zyskuje na znaczeniu. Podstawową formą linkowania wewnętrznego ułatwiającego poruszanie się w ramach serwisu internetowego jest poprawnie zbudowane menu strony. To przy jego pomocy użytkownik może poprzez jedno kliknięcie poruszać się między poszczególnymi sekcjami.

Poprawnie zbudowane menu powinno być czystym tekstem. Niegdyś popularne było tworzenie menu w oparciu o technologię flash, jednak niezbyt się ona sprawdziła i obecnie odchodzi się od działań tego typu.

Warto pamiętać o jeszcze jednym sposobie rozbudowywania linkowania wewnętrznego, a mianowicie o umieszczaniu linków do innych podstron w ramach serwisu w treściach prezentowanych na stronie. Oczywiście takie umieszczanie linków w treści powinno być jak najbardziej naturalne i pomocne z punktu widzenia użytkownika.

SEO vs grafika

Atrakcyjny content na stronie internetowej to nie tylko treść. Warto zdawać sobie sprawę z tego, że im bardziej zawartość serwisu będzie urozmaicona, tym większa szansa na to, że uwaga każdego pojedynczego użytkownika, który czy to przypadkowo, czy szukając konkretnych informacji, odwiedzi witrynę, zostanie zatrzymana na dłużej, a to przełoży się na wydłużenie czasu sesji.

Co zatem składa się na content strony prócz słowa pisanego? Są to oczywiście różnego rodzaju grafiki – zaliczają się do nich zdjęcia, wykresy, prezentacje czy plakaty. Człowiekowi wystarczy rzut oka, by dowiedzieć się, co znajduje się na każdej grafice. Czy przedstawia ona młodego mężczyznę ćwiczącego w parku, czy może zawarto na niej dane statystyczne dotyczące uboju bydła z wyszczególnieniem podziału na konkretne województwa. Roboty wyszukiwarki Google mają znacznie bardziej utrudnione zadanie. Nie mają oczu, więc nie widzą. Skąd zatem czerpią wiedzę na temat zawartości obrazów wyświetlanych na stronie? Pomocne w tym są m.in. teksty alternatywne, przy pomocy których powinny być dodatkowo opisane grafiki poddane optymalizacji.

Czy SEO to działanie jednorazowe?

Świadomość przedsiębiorców w zakresie przedmiotowego działania SEO jest wciąż szczątkowa. Nieświadomy klient to klient roszczeniowy. Warto więc prowadząc działalność związaną z optymalizacją i pozycjonowaniem witryn internetowych, edukować klientów i na jak najszerszą skalę rozpowszechniać informacje na temat tego czym jest SEO oraz jakimi prawami się kieruje. Dzięki edukacji klientów można będzie w przyszłości uniknąć pretensji i zdziwienia malującego się na ich twarzach na informację o tym, że zarówno pozycjonowanie strony internetowej, jak i jej optymalizacja pod różnym kątem, to nie są działania jednorazowe. Wręcz przeciwnie. Aby wdrożona w życie strategia SEO przyniosła oczekiwane i trwałe efekty, powinna być nieustannie dostosowywana do zmian algorytmu wyszukiwarki Google.

Przeprowadzony jednorazowo audyt oraz wdrożone zalecenia przyniosą pewną poprawę. Jednak mając na uwadze to, że algorytm wyszukiwarki Google wciąż jest aktualizowany, trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że nie będą one miały trwałych skutków w czasie. Na ile wystarczą? Nie da się na to pytanie odpowiedzieć w sposób jednoznaczny, gdyż ogromne znaczenie w tym przypadku mają właśnie wprowadzane uaktualnienia algorytmu.

Co zatem zrobić, by zapewnić stronie jak najlepsze pozycje w dłuższej perspektywie czasu? Jest na to pewne rozwiązanie. Audyt SEO powinien być przeprowadzany co jakiś czas. Dobrze jest śledzić informacje na temat algorytmu – gdy pojawi się jego aktualizacja, trzeba sprawdzać, jak zmiany przełożyły się na pozycje strony w organicznych wynikach wyszukiwania.

Dotarcie na kluczowe pozycje w wynikach wyszukiwania to zajęcie mozolne i długotrwałe, jednak gdy już się uda osiągnąć wyznaczony kilka miesięcy wcześniej cel, pojawia się ogromna radość i perspektywa coraz większej liczby klientów, którzy każdego dnia będą odwiedzali stronę internetową. W tym momencie wielu właścicieli witryn popełnia karygodny błąd będący początkiem końca sukcesu. Wypracowanie dobrego wyniku to jedno, jednak jego utrzymanie na przestrzeni dłuższego czasu, to już zupełnie inna historia.

Dlaczego nie można zbyt długo cieszyć się sukcesem, tylko trzeba jak najszybciej zacząć planować kolejne działania? Powodów jest sporo, poniżej kilka najważniejszych.

Konkurencja nie śpi. Przeciwnik, który poniósł porażkę (walka o pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania jest oparta na systemie 0-1, jeżeli jakaś strona wznosi się na coraz wyższe pozycje, to kosztem innych, które w tym czasie spadają) raczej łatwo nie złoży broni – będzie doskonalił strategię, aby przy następnym uderzeniu odnieść zwycięstwo.

ile czasu trwa pozycjonowanie - przykładowy wykres randomowego serwisu

Zmiana algorytmów wyszukiwarki – ta kwestia została już omówiona powyżej. Warto tylko dodać, że algorytmy wyszukiwarki mogą być zmieniane nawet kilka razy w roku.

Niezbyt zadowalająca konwersja – pozycje pozycjami, co z tego, że strona wyświetla się na kilka czy kilkanaście zapytań na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania, jeżeli użytkownicy trafiający w ten sposób do serwisu nie przykładają się w żadnej mierze do wzrostu konwersji? Jeżeli tak się dzieje, to warto jak najszybciej przeprowadzić dodatkową analizę marketingową.

Jak sprawdzić SEO swojej strony? Darmowe i płatne audyty stron

W pełni zoptymalizowana strona daje solidne podstawy do dalszego działania mającego na celu wyprowadzenie witryny na topowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Często zdarza się tak, że (zwłaszcza na frazy niszowe, czyli takie, które składają się przynajmniej z kilku słów), po odpowiedniej optymalizacji stron docelowych, serwis automatycznie wskakuje na wysokie pozycje, a ruch na stronie staje się jeszcze bardziej wartościowy, bo dzięki wyrażeniom z długiego ogona witrynę odwiedzają odpowiednio sprofilowani użytkownicy, poszukujący konkretnych rozwiązań.

Nic więc dziwnego, że coraz więcej administratorów stron internetowych chce wiedzieć, czy ich witryna jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem robotów wyszukiwarki, czy też trzeba będzie wdrożyć rozwiązania mające na celu zwiększenie przyjazności względem algorytmu. W jaki sposób sprawdzić stopień optymalizacji? Szacuje się, że czynników optymalizacyjnych jest blisko 200. Samodzielnie sprawdzanie, krok po kroku, byłoby nie tylko czasochłonne i mozolne, ale bez posiadania wiedzy z tej tematyki, również mało efektywne.

Dla chcącego – nic trudnego. Sieć jest pełna wtyczek i programów, które w kilka chwil przeanalizują zawartość witryny i określą, na ile jest ona dostosowana pod SEO. Część z proponowanych rozwiązań to programy i aplikacje zupełnie darmowe, z których może skorzystać każdy, niezależnie od tego, czy administruje serwisem komercyjnym, czy też umieszcza w sieci treści wyłącznie dlatego, że czerpie z tego satysfakcję.

Jednym z popularniejszych rozwiązań w tym zakresie jest Seoptimer. Narzędzie całkowicie darmowe, które określa najważniejsze parametry każdej strony. Prócz stwierdzenie poprawności parametrów, użytkownik może także liczyć na krótki komentarz. Jeżeli komuś zależy na tym, aby ogólnie przeanalizować stronę, to warto skorzystać z takiej możliwości. Jednak trzeba pamiętać, że programy (zwłaszcza te, które są udostępniane użytkownikom całkowicie za darmo) pozwalają jedynie na bardzo ogólną i pobieżną analizę strony. Co zrobić, by otrzymać szczegółowy raport o błędach występujących w serwisie oraz zalecenia optymalizacyjne?

Odpowiedzią na takie zapotrzebowanie będzie profesjonalny i szczegółowy audyt strony internetowej, który pozwoli na wychwycenie wszelkich nieprawidłowości. Czy różni się audyt SEO od pobieżnej analizy wykonanej przez darmową aplikację? Audyt SEO to usługa:

  • Płatna – nie ma się co oszukiwać, w biznesie nie ma nic za darmo. Nawet jeżeli trafi się możliwość sprawdzenia za darmo strony pod kątem optymalizacyjnym, to trzeba mieć świadomość, że usługa ta jest pobieżna i wykonywana w sposób całkowicie automatyczny, bez uwzględnienia indywidualnego charakteru witryny.
  • Kompletna – podczas audytu seo sprawdzane są wszelkie aspekty, które mogą mieć pośredni lub bezpośredni wpływ na widoczność strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Drobiazgowa – każdy szczegół ma znaczenie. W odróżnieniu od darmowych programów specjalista SEO zapozna się z najdrobniejszymi szczegółami i niuansami. Korzystając z audytu, można także liczyć na listę propozycji zmian, które są niezbędne w serwisie.

SEO to nie alternatywa – dziś to konieczność

Jeszcze dziesięć lat temu działania optymalizacyjne nie były rozpowszechnione na szeroką skalę. Konkurencja w sieci była na tyle niewielka, że praktycznie każdy mógł znaleźć dla siebie wygodne miejsce. Jednak upowszechnienie dostępu do Internetu sprawiło, że obecność na kluczowych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania stała się pożądanym kąskiem przez przedsiębiorców.

Ilość stron systematycznie rośnie, a miejsc w wynikach wyszukiwania na kolejnych podstronach jest wciąż tyle samo. Działania optymalizacyjne to konieczność, zwłaszcza, jeżeli komuś zależy na tym, aby znaleźć się na wysokich pozycjach w rankingu wyszukiwarek. Warto pamiętać jeszcze o jednym. Bez odpowiedniej optymalizacji serwisu wszelkie działania pozycjonujące witrynę na określone słowa kluczowe mogą okazać się mało skuteczne.

Przeczytaj:

Oraz główny zbiór wiedzy: jak zacząć pozycjonowanie?

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (7 głosów, średnia: 3,86 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Cześć,

    Pytanie mam o Featured Snippets – jak oceniasz ich wartość?

    Przykład konkretny u mnie – na 2 frazy, które mnie interesują, byłem #2 – ale po odpowiednim zoptymalizowaniu treści wskakuję na stałe na Featured Snippet (czyli jak rozumiem tzw. #0) – przy czym chodzi tu o link do strony głównej, nie produkt (strona wizytówka). Obecnie jak wiesz “wynosi” mnie to z #2 (już nie można być 2x) i wkłada na to #0. Jakie masz doświadczenie? Będzie to opłacalne, czy lepiej zejść ze Snippetu i wrócić na #2?

    Dzięki za odpowiedź,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły