Co powinien zawierać audyt SEO?

Zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa otrzymała wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki Google? Szukasz sposobu na to, aby serwis wyświetlał się w SERP-ie wyżej niż konkurencja? Zdecyduj się na audyt SEO! Sprawdź, które elementy powinny znaleźć się w takiej analizie.

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO pozwala w skuteczny sposób zweryfikować serwis internetowy pod kątem zgodności z wytycznymi dotyczącymi optymalizacji i pozycjonowania. Istnieje wiele czynników, które oddziałują na to, jak kształtuje się widoczność witryny w SERP-ie. Ich szczegółowa analiza pozwoli wykazać błędy utrudniające pozycjonowanie. Z raportu, który jest wynikiem audytu SEO, dowiesz się, dlaczego firmowa strona www/sklep internetowy wciąż zajmuje odległe pozycje w rankingu wyników organicznych. 




    Jakie elementy powinien zawierać audyt SEO?

    Kompleksowy audyt SEO strony www powinien uwzględniać wszystkie najistotniejsze aspekty przekładające się na widoczność (lub brak widoczności) w sieci. Należy przeanalizować aspekty techniczne, czynniki on-page (wewnątrz serwisu) oraz czynniki off-page (poza serwisem). Audyt SEO pozwoli na znalezienie odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.

    Jak przedstawia się widoczność strony w sieci?

    Pierwszym krokiem podczas realizacji audytu SEO jest weryfikacja widoczności serwisu w sieci. Należy sprawdzić, czy strona w ogóle wyświetla się w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeżeli wcześniej korzystałeś z praktyk Black Hat SEO przy pozycjonowaniu strony internetowej, to skutkiem tych działań może okazać się ban (całkowite usunięcie witryny z indeksu) lub filtr. 

    Widoczność strony internetowej pozwala zweryfikować, które podstrony i na jakie frazy wyświetlają się w rankingu. Jest to cenna informacja – pozwala na ocenę aktualnej kondycji witryny. Pamiętaj, że im większa jest widoczność Twojej strony, tym więcej użytkowników będzie mogło na nią trafić za pośrednictwem organicznych wyników wyszukiwania. 

    Na jakie słowa kluczowe warto położyć nacisk w procesie optymalizacji serwisu?

    Masz przygotowaną listę słów kluczowych, które Twoim zdaniem najlepiej odzwierciedlają ofertę prezentowaną klientom? Świetnie! Pora sprawdzić, czy Twoja intuicja Cię nie zawiodła. Audyt SEO pozwoli wyselekcjonować te frazy, które faktycznie mają potencjał. Zastanawiasz się, dlaczego jest to tak istotne?

    Frazy kluczowe można podzielić m.in. na: słowa ogólne, wyrażenia long tail, frazy lokalne lub brandowe. O ile słowa kluczowe z nazwą marki (brandowe) sprawdzą się w każdym przypadku, o tyle dobór pozostałych fraz zależny będzie od specyfiki branży, w której działasz. 

    Są sytuacje, w których nie ma sensu inwestować w pozycjonowanie serwisu na frazy ogólne. Dzieje się tak np. wówczas, gdy cechuje je ponadprzeciętna konkurencyjność. Jeśli zależy Ci na tym, aby zwiększyć ruch z wyszukiwań organicznych (a zapewne tak jest), to niekiedy lepiej jest skupić się na wyrażeniach z długiego ogona (long tail). Ostateczne rozstrzygnięcie w tej kwestii przyniesie wynik audytu SEO.

    Analiza konkurencji pozwoli na znalezienie wspólnych słów kluczowych ale też takich, które warto pozycjonować na serwisie pozycjonowanych a czego nie znajdziesz na stronie konkurencji. Wykonywanie audyt SEO powinno być połączone z analizą słów kluczowych, które są widoczne w Google Search Console.

    Czy strony docelowe są zoptymalizowane?

    Kolejny punkt do weryfikacji podczas audytu to stopień optymalizacji poszczególnych stron docelowych. Słowa kluczowe istotne z punktu widzenia pozycjonowania powinny znaleźć się nie tylko w treści, lecz również w nagłówkach (i to zarówno na stronie głównej serwisu, jak i na podstronach ofertowych). 

    Pod kątem SEO ten element ma bardzo ważne znaczenie niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep internetowy (w takim przypadku analizie podlegają strony kategorii i poszczególnych produktów) lub czy zajmujesz się działalnością usługową. 

    Jak szybko ładuje się strona?

    Nie trzeba być ekspertem SEO, aby wiedzieć, że długi czas ładowania się strony internetowej to najkrótsza droga do utraty potencjalnych klientów. Z audytu SEO dowiesz się, ile czasu musi upłynąć, zanim Twój serwis w pełni się załaduje. Znaczenie ma każda sekunda! 

    Nie wierzysz? Amazon wyliczył kiedyś, że opóźnienie ładowania ich strony o zaledwie 1 sekundę (słownie: jedną!) skutkowałoby roczną stratą w wysokości… 1 600 000 000 000 dolarów. Nie milion, nie miliard – bilion!

    Jakie elementy wpływają na wydłużenie czasu wczytywania się witryny? Mogą to być np.:

    • brak optymalizacji grafik znajdujących się w serwisie,
    • niezoptymalizowany kod strony,
    • hosting nieodpowiednio dobrany do potrzeb witryny,
    • zbyt duża liczba wtyczek na stronie.

    Gdy wdrożysz zalecenia optymalizacyjne uwzględnione w raporcie z audytu SEO, skróci się czas ładowania strony.

    Jak wygląda profil odnośników prowadzących do witryny?

    Wykonywanie audyt SEO nie może obejść się bez analizy profilu linków zewnętrznych, która pozwala ustalić nie tylko ich liczbę, lecz również to, czy są odpowiednio zdywersyfikowane. Im bardziej zróżnicowane są kotwice, tym naturalniej prezentuje się profil odnośników. Jeśli Google wykryje próbę manipulacji profilem, wówczas Twoja strona może otrzymać karę. 

    Stara szkoła pozycjonowania głosiła żelazną zasadę, że liczy się liczba linków – nieważne skąd pochodzą, byle było ich wiele. Wdrożenia zmian w algorytmie wyszukiwarki, jakie następowały w kolejnych latach, sprawiły jednak, że obecnie doceniane są te strony, do których prowadzą linki wyłącznie z wartościowych serwisów. Jakość zyskała większą wartość niż ilość. 

    Zamów audyt SEO i przekonaj się, jak wygląda profil linków prowadzących do Twojego serwisu.

    Zawartość audytu SEO – przykłady co powinien zawierać?

    Im bardziej rozbudowany będzie audyt SEO, tym więcej uda się wykryć nieprawidłowości obniżających widoczność strony. W przeprowadzanej analizie należy zwrócić również uwagę na elementy takie jak:

    Co powinien zawierać audyt SEO pokazuję poniżej w punktach:

    HISTORIA DOMENY

    1. SPRAWDZENIE WIEKU DOMENY 
    2. SPRAWDZENIE NAZWY DOMENY
    3. SPRAWDZENIE ADRESÓW IP NA TYM SAMYM SERWERZE
    4. Webarchive

    WIDOCZNOŚĆ SERWISU

    1. AKTUALNA WIDOCZNOŚĆ SERWISU 
    2. WIDOCZNOŚĆ SERWISU NA PRZESTRZENI LAT
    3. INTENCJA FRAZ NA KTÓRE WYŚWIETLA SIĘ SERWIS
    4. MOŻLIWE WPŁYWY ZMIAN NA STRONIE NA WIDOCZNOŚĆ 

    SŁOWA KLUCZOWE

    1. PRZYGOTOWANIE DOCELOWYCH FRAZ KLUCZOWYCH
    2. ANALIZA INTENCJI UŻYTKOWNIKA
    3. DOPASOWANIE UNIKALNYCH FRAZ DO ADRESÓW URL

    ANALIZA WPŁYWU ALGORYTMÓW 

    1. ANALIZA HISTORII I WIDOCZNOŚCI SERWISU POD WZGLĘDEM AKTUALIZACJI

    ANALIZA KONKURENCJI

    1. SŁOWA KLUCZOWE KONKURENCJI
    2. STRUKTURA SERWISU
    3. ZASTOSOWANE ROZWIĄZANIA I STRATEGIE

    PRZYGOTOWANIE DO ANALIZY TECHNICZNEJ

    STRUKTURA SERWISU

    1. STRUKTURA MENU 
    2. ROZBICIE KATEGORII 
    3. ŚCIEŻKA KLIENTA PROWADZĄCA DO ZAKUPU
    4. ZAGŁĘBIENIE SERWISU

    ROBOTS.TXT

    1. SPRAWDZENIE CZY PLIKI NIE BLOKUJĄ WAŻNYCH ELEMENTÓW
    2. BLOKADA ROBOTÓW INDEKSUJĄCYCH W PLIKACH
    3. SPRAWDZENIE CZY BLOKADY DZIALAJĄ 

    ANALIZA BUDŻETU CRAWLOWANIA

    1. CZY ROBOTY INDEKSUJĄCE NIE CHODZĄ TAM GDZIE NIE POWINNY
    2. PRĘDKOŚĆ POBIERANIA DANYCH
    3. KOD ODPOWIEDZI OTRZYMYWANY PRZEZ ROBOTY
    4. Linkowanie wewnętrzne
    5. GSC – zakładka “wykluczone”

    WERSJA HTTPS I MIXED CONTENT

    1. SPRAWDZENIE CZY SERWIS NIE MA DUPLIKATÓW
    2. PRZEKIEROWANIA DO WERSJI DOCELOWEJ
    3. STOSOWANIE ZABEZPIECZONYCH LINKÓW I ZASOBÓW

    ZDUPLIKOWANA ZAWARTOŚCI SERWISU

    1. DUPLIKACJA TEKSTÓW NA STRONIE GŁÓWNEJ, STRONACH KATEGORII I PRODUKTÓW
    2. DUPLIKACJA PODSTRON
    3. POWIELONE KATEGORIE
    4. DUPLIKACJA OFFSITE

    INDEKSACJA I DOSTĘPNOŚĆ

    1. SPRAWDZENIE INDEKSACJI W GSC
    2. KOMENDA SITE:
    3. CACHE STRONY

    PRZEKIEROWANIA 3XX

    1. ŁAŃSKUCHY PRZEKIEROWAŃ
    2. PRZEKIEROWANIA W LINKOWANIU WEWNĘTRZNYM
    3. PRZEKIEROWANIA W INDEKSACH GOOGLE

    LINKOWANIE WEWNĘTRZNE

    1. ORPHAN PAGES
    2. STOSOWANE LINKOWANIE W SERWISIE
    3. LINKOWANIE ZE STRON BLOGA
    4. LINKOWANIE ZE STRONY GŁÓWNEJ 
    5. LINKOWANIE ZE STRON KATEGORII
    6. LINKOWANIE ZE STRON PRODUKTÓW
    7. LINKOWANIE SIDE WIDE
    8. LINKOWANIE Z MENU        
    9. LINKOWANIE ZE STOPKI

    MAPA STRONY

    1. WERYFIKACJA DZIAŁANIA MAPY STRONY
    2. SPRAWDZENIE STRON WIDOCZNYCH W MAPIE
    3. DOSTĘPNOŚĆ MAPY W PLIKACH ROBOTS
    4. MAPA STRONY W GSC
    5. MAPA HTML STRONY

    PARAMETR NOFOLLOW

    1. STRONY NIE INDEKSOWANE
    2. FIRST LINK COUNT
    3. STRONY NIE POTRZEBNE POD SEO
    4. LINKOWANIE NA ZEWNĄTRZ 

    KOD ODPOWIEDZI SERWISU

    1. SPRAWDZENIE JAK SERWIS ZGŁASZA SIĘ DO GOOGLE
    2. PROBLEMY ZWIĄZANE Z KODAMI 5XX 4XX

    PRĘDKOŚĆ WITRYNY

    1. ANALIZA STRONY GŁÓWNEJ
    2. ANALIZA PODSTRON PRODUKTOWYCH
    3. ANALIZA STRON KATEGORII
    4. ANALIZA ARTYKUŁÓW BLOGOWYCH
    5. RENDEROWANIE POSZCZEGÓLNYCH PODSTRON
    6. JAVA SCRIPY

    CORE WEB VITALS

    1. PAGE SPEED INSIGHT TEST
    2. ANALIZA Z GSC
    3. WYTYCZNE OPTYMALIZACYJNE CLS
    4. WYTYCZNE OPTYMALIZACYJNE LCP
    5. WYTYCZNE OPTYMALIZACYJNE FCP

    WERSJA MOBILNA STRONY

    1. MOBILE TEST
    2. JAKO GOOGLE WIDZI WERSJE MOBILNĄ
    3. RĘCZNE SPRAWDZENIE WITRYNY MOBILNEJ

    SORTOWANIE, FILTROWANIE I WYSZUKIWARI

    1. INDEKSACJA STRON WYSZUKIWARKI FILTRACJI I SORTOWANIA
    2. TESTY WYSZUKIWARKI, FILTRACJI I SORTOWANIA

    PRZYJAZNE ADRESY URL

    1. STRUKTURA ADRESÓW URL W SERWISIE 

    ELEMENTY GRAFICZNE NA STRONIE

    1. ROZMIAR GRAFIK 
    2. FORMAT WYŚWIETLANIA GRAFIK
    3. OPTYMALIZACJA POD SZYBKOŚ ŁĄDOWANIA
    4. SPRAWDZENIE TEKSTÓW ALTERNATYWNYCH

    WERSJA JĘZYKOWA

    1. WDROŻENIE HREFLANGA 
    2. POPRAWNOŚĆ DZIAŁANIA STRON 

    STRONA BŁĘDU 404

    FRAGMENTY ROZSZERZONE

    1. STOSOWANE SCHEMA ORAZ ICH BŁĘDY
    2. REKOMENDACJE ODNOŚNIE WDROŻEŃ SCHEMA

    WDROŻENIE TAGU KANONICZNEGO

    1. AKTUALNE ZASTOSOWANIE TAGU KANONICZNEGO
    2. REKOMENDACJE ODNOŚNIE WDROŻEŃ

    ANALIZA GSC

    1. SPRAWDZENIE INDEKSOWANYCH STRON
    2. BŁĘDY W GSC
    3. INDEKSACJA
    4. ELEMENTY WYKLUCZONE
    5. WIDOCZNOŚĆ SCHEMA

    OPTYMALIZACJA ON-SITE

    1. OPTYMALIZACJA META TITLE
    2. OPTYMALIZACJA META DESCRIPTION
    3. TREŚCI NA STRONACH
    4. ZAGĘSZCZENIE SŁÓW KLUCZOWYCH
    5. THIN CONTENT
    6. INTENCJA POSZCZEGÓLNYCH PODSTRON
    7. STRUKTURA NAGŁÓWKÓW
    8. DUPLIKACJA TREŚCI ZE WZGLĘDU NA WARIANTY PRODUKTÓW

    CONTENT NA STRONIE

    1. OPTYMALIZACJA STRONY GŁÓWNEJ
    2. OPTYMALIACJA STRON KATEGORII 
    3. OPTYMALIZACJA STRON PRODUKTÓW
    4. OPTYMALIZACJA BLOGA

    PLAN DZIAŁANIA BLOGA

    1. CONTENT PLAN
    2. OPRACOWANIE STRATEGII SILOSÓW TEMATYCZNYCH

    PROFIL LINKÓW ZEWNĘTRZNYCH

    1. SPRAWDZENIE SZKODLIWYCH LINKÓW
    2. STRUKTURY ANCHORÓW
    3. METODY LINKOWANIA 
    4. ZALECENIA ODNOŚNIE POZYSKIWANIA LINKÓW

    Zdecyduj się na kompleksowy audyt SEO przeprowadzony przez specjalistę. Darmowe programy do analizy strony dadzą Ci jedynie niewielką część informacji o kondycji Twojej strony. Ode mnie otrzymasz szczegółowy raport i zalecenia optymalizacyjne wyłożone jak kawa na ławę.

    Kompleksowy audyt SEO dotyka wielu aspektów: technicznych, contentowych oraz poza stroną WWW. To ile kosztuje audyt SEO w głównej mierze zależy od liczby godzin, które trzeba poświęcić na jego wykonanie.

    Rekomendacje, czyli co powinien zawierać audyt seo, żeby zwiększyć widoczność strony

    Audyt SEO powinien zawierać zarówno spis wykrytych nieprawidłowości, jak i konkretne zalecenia optymalizacyjne. Z przygotowanego raportu dowiesz się, co zrobić, aby poprawić kondycję strony internetowej. Krok po kroku wyjaśnię Ci, jakie aspekty ograniczały widoczność serwisu oraz jakie czynności należy podjąć, aby naprawić wykryte błędy. 

    Dzięki optymalizacji zgodnej z wytycznymi Twoja witryna zyska szansę na wyższe pozycje w SERP-ie, co przełoży się na większe zainteresowanie potencjalnych klientów Twoją ofertą.

    Masz pytania dotyczące audytu SEO? Chcesz zamówić profesjonalną analizę swojego serwisu? Skontaktuj się ze mną, a otrzymasz darmową wycenę audytu SEO.

    Zainteresowany?
    Skontaktuj się ze Mną!

    Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.