fbpx
Agencja SEO - Pozycjonowanie stron www, audyty SEO

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona internetowa znacząco traci w wynikach wyszukiwania, a przedsiębiorca traci potencjalnych klientów z organika. Pozycjonowanie oznacza jednak spore koszty. Czy można je zredukować? Ile kosztuje pozycjonowanie strony? Na to pytanie odpowiedź znajdziecie poniżej!

Czy pozycjonowanie musi być drogie?

W sieci dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na samodzielne przeprowadzenie technicznego audytu SEO strony za darmo lub za niewielką opłatą. Czy warto z nich skorzystać? Jeśli potrzebujemy pewnych wstępnych informacji to czemu nie, jeśli jednak chcemy zabrać się za optymalizację na poważnie to niestety bezpłatne narzędzia to za mało. Dlaczego, ponieważ zakres ich działania jest bardzo ograniczony. Uzyskane dzięki niemu informacje nie pozwolą nam na zidentyfikowanie wszystkich błędów w optymalizacji serwisu i wskazanie kierunku dalszych działań. Znacznie lepsze efekty osiągniemy powierzając zarówno audyt SEO strony, jak pozycjonowanie serwisu specjalistom ? profesjonalnej agencji SEO, która zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją SEO serwisów internetowych bądź freelancerowi czy SEOwcowi z dużym doświadczeniem.

Audyt

Pierwszym krokiem, który podejmie agencja SEO, jest wykonanie audytu SEO strony internetowej. Audyt wskaże obszary wymagające poprawy i kierunki rozwoju serwisu. Pozwoli również zidentyfikować potencjalne zagrożenia, przez które użytkownicy opuszczają stronę bez realizacji jej celów. Przed rozpoczęciem pozycjonowania strony, ten etap jest absolutnie niezbędny i to na nim opierać się będą wszystkie kolejne działania. W zależności od rodzaju wybranego audytu, możemy liczyć się z wydatkiem od około 600 złotych do nawet kilku tysięcy złotych (np. w przypadku audytu SEO z UX).

Należy przy tym zwrócić uwagę, że nie zawsze audyt jest niezbędny czy tez konieczny do przeprowadzenia. Parcie na wykonanie audytu, bo i tak trzeba wziąć kasę, nie ma sensu. Postawienie sprawy jasno, że:

  • blogów się nie audytuje i nie pozycjonuje – powoduje, że w kliencie narasta dużo zwątpienia czy aby na pewno trafił na właściwą osobę. Albo pisze wprost, że „jest Pan pierwszą osobą, która tak napisała”
  • strona nie ma wersji mobilnej więc liczba poprawek będzie na tyle ogromna, że taniej wyjdzie postawić od nowa nowy serwis
  • wordpressa nie da się spierd… wróć – da się, dlatego patrz punkt powyżej
  • sklepy e-commerce to wielkogabarytowe wyzwanie, które trudniej obejść i przeskoczyć. Tutaj sprawy mają się zgoła inaczej bo już sama analiza wstępna zajmuje kilka godzin, więc przygotowanie oferty zajmie 1-2 dni robocze. A licząc roboczogodzinę po 100zł netto to jest to kwota ok 1500-2000 zł netto (o czym zupełnie się nie pamięta)
  • jeżeli szukasz audytu UX takiego mocno kompleksowego i przeprowadzonego przez specjalistę UX to będzie to koszt rzędu kilku/nastu tysięcy. Tutaj nie wystarczy poprzestawiac klocki, zmienić kolor przycisku, dodać strzałeczki – tutaj analiza jest duża i wymaga sporej liczby narzędzi i wiedzy

Audyt SEO małych stron to koszt kilkuset złotych. Audyty sklepów to już koszty idące w tysiące złotych.

Optymalizacja SEO

Kolejnym krokiem jest optymalizacja SEO strony. Polega ona na dostosowaniu kodu strony oraz jej treści do wymogów stawianych przez wyszukiwarki internetowe. Optymalizacji poddaje się m.in. tytuł strony, jej opis (description), słowa kluczowe (keywords), nagłówki, atrybuty obrazków i kod strony. Na tym etapie podejmuje się takie działania jak: wyeliminowanie błędów indeksowania, wygenerowanie mapy witryny czy dodanie pliku robots.txt. Usuwa się także blokujący renderowanie kod JavaScript i CSS, które spowalniają wczytywanie się witryny. Weryfikuje się unikalność treści na stronie, usuwa się zbędny kod, uzupełnia się ilustracje o atrybuty ?alt? i ?title?, dostosowuje się ich rozmiar. Optymalizuje się również treść strony, uzupełniając ją o najważniejsze słowa kluczowe i dbając o odpowiednią architekturę treści.

Ile kosztuje optymalizacja SEO? Na to pytanie trudno jest wskazać jednoznaczną odpowiedź. Z całą pewnością najwięcej zapłacimy za optymalizację kodu ? godzina pracy programisty będzie kosztować nas w granicach 100-200 złotych. Nieco tańsza będzie optymalizacja treści ? zapłacimy zwykle od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych za godzinę pracy copywritera czy edytora. Należy pamiętać o tym, że pozycjonowanie i optymalizacja strony nie są procesami jednorazowymi ? w szczególności w przypadku dużych serwisów, konieczne będą regularne, poparte analizami zmiany i poprawki w optymalizacji.

Załóżmy, że mamy do wypozycjonowania na kilka fraz (nie wnikajmy jakie) stronę typu zgred.pl wraz z blogiem. Postawienie takiej stronki to koszt 4500 zł netto (wordpress + wtyczki + grafika + opracowanie logo + marudzenie klienta + inne wymagania). Ponieważ sam nie jestem humanistą teksty zlecałem na zewnątrz czyli:

  • tekst usługowy 80 zł netto (każdy)
  • wpis blogowy od 160-180 zł netto (każdy) – czasem 250-280 zł jeśli potrzeba
  • optymalizacja jednego tekstu pod kątem słów kluczowych – 15-30 minut – co daje ok 20-30 zł netto za pracę nad jednym tekstem
  • robocizna (wstawienie, formatowanie, poprawki, linkowanie wewnętrzne) – 4-5 godzin – co daje ok 500 zł netto

Czyli samo przygotowanie strony pod SEO to koszt „na dzień dobry” to 2-3 tys zł netto (strony usługowej!!!) wraz z dostarczonymi tekstami plus wykonanie strony to już jest 7 – 8 tys netto. Dziękuję postoję? No nie – trzeba zarabiać.

W przypadku e-commerce policzmy ile kosztuje onsite SEO (sklep z kategorii dziecięcej, ok 4000 produktów):

  • dostarczenie 186 opisów wszystkich kategorii pod kątem słów kluczowych, każdy tekst ok 2500 – 3000zzs (dobrze będzie jeśli copywriter od razu zrobi w dokumencie nagłówki H2, H3, H4) – 60 zł netto za tekst (można znegocjowac niżej przy naprawde duzej skali)
  • dostarczenie 186 meta <title> + <description> zgodnie z narzuconymi wymaganiami – 10 zł netto od sztuki
  • dostarczenie jednego wpisu blogowego na ok 3000-4500 zzs (scrape blogów od konkurencji a co się będę pi…ć w tańcu) – 180 zł netto od sztuki. Blog musi wystartować z 10-15 wpisami – docelowo aby blog zaczął porządnie pracować na „długim ogonie” powinien miec minimum 80 wpisów
  • robocizna – przyjmijmy, że 20-24 roboczogodziny obsługi takiego małego sklepu (optymalizacja tekstów, wstawianie, linki wewnętrze) – koszt jak zwykle 100 zł netto od godziny

O ile robocizna musi być liczona miesięcznie to teksty trzeba już dostarczyć według harmonogramu (zależnie od potrzeb). Przy wariancie naprawdę optymistycznym powyższe można zrealizować w przeciągu 4-10 miesięcy zależnie od zasobności portfela klienta.

Jeżeli podliczyć to co napisałem wyżej to:

  • dostarczenie treści kosztuje olbrzymie „pinionce”
  • zawsze zapomina się o robociznie – tam w podkładzie pracuje kilka osób a seowiec pilnuje całości i jego godziny trzeba policzyć (a o tym się zapomina)
  • sporządzanie raportów, odpowiadanie na mejle, analiza serwisu, wysyłanie rekomendacji, spotkania z seowcem, konsultacje, rozmowy telefoniczne, skype – przeliczcie to przez przysłowiową stówę albo najlepiej dwie stówy – i już wiecie czemu SEO za 400 zł nie jest realnie do zrealizowania

Link Building

Link Building polega na pozyskiwaniu wartościowych linków przychodzących do naszego serwisu. W jaki sposób najlepiej je pozyskiwać? Do wyboru mamy kilka różnych możliwości. Możemy umieścić naszą stronę w katalogach firm ? usługa ta jest darmowa lub kosztuje w granicach 20-30 złotych. Znacznie więcej zapłacimy za artykuł sponsorowany opublikowany w zewnętrznym serwisie ? ceny publikacji wahają się od 50 do 1000 złotych. Do tego dochodzi jeszcze koszt napisania artykułu ? zwykle od 15 do 100 złotych. Wiele firm decyduje się również na stworzenie dedykowanego zaplecza SEO. Rozwiązanie to jest jednak stosunkowo kosztowne ? wiąże się z koniecznością opłacenia hostingu, domeny, budowy strony, aktualizacji treści i dodatkowego Link Building udo stron zapleczowych. Musimy również liczyć się z koniecznością poniesienia kosztów związanych z ich późniejszym rozwojem. Bardzo popularną metodą Link Buildingu jest marketing szeptany. Za jeden, umieszczony na forum lub blogu, wpis linkujący do naszej strony zapłacimy od 2 do 8 złotych. Zwykle pozyskuje się je w większej ilości ? by uzyskać zadowalające efekty, potrzebować będziemy nawet kilkaset lub kilka tysięcy linków.

Pewne aspekty związane z linkbuildingiem można rozwiązać automatycznie – wyszukiwanie miejscówek pod konkretne linki pod konkretnego klienta można wykonać za pomocą Scrapeboxa czy innego softu. Potem zostanie „przesianie” i można cieszyć się bazą. Można taki research zlecić na zewnątrz. Wtedy za link wyjdzie już nie 2-3 zł ale 6-10 zł netto. Bo wielu myślą, że miejscówki to się same znajdą – to też jest robocizna i czas, który trzeba poświęcić. I który trzeba wycenić.

Nie zawsze linkbuilding jest potrzebny – kwestia analizy serwisu. Niejednokrotnie linkbudiling może być wsparciem dla całego procesu SEO. Czasem wystarczy tylko dobrze podlinkować bloga, aby cały serwis zaczął porządnie pracować w organiku.

Do linkbuildingu wykorzystywane jest czasem zaplecze pozycjonerskie, zbudowane przez agencję. Jak wyliczył Krzysiek (seoinfo.edu.pl – link poniżej), utrzymanie jednego tylko linka z takiego zaplecza to koszt 15 groszy miesięcznie. Jeżeli z takiego zaplecza prowadzi do serwisu klienta 2000 linków (wersja dość realna) to po zakończeniu współpracy mniej więcej 2000×0,15 = 300 zł netto trzeba będzie płacić za samo utrzymywanie linków. Ale to tak nie działa. Ponieważ nie jesteś już klientem agencji X to koszt realny wzrasta. I tutaj nie ma już miernika. Za te 2000 linków utrzymujących Twój serwis będzie trzeba zapłacić 3-4 razy więcej. Ale zapewne klient będzie chciał odkupić takie zaplecze? jeśli jest dedykowane to owszem, można odsprzedać za 1PLN+VAT. Z tym, że przez cały czas życia zaplecze nabrało wartości, domeny zapewne dobrze pracują, są zadbane. Może się nagle okazać, że któraś z domen takiego zaplecza zacznie być warta nie 1 nie 2 nie 10 zl ale 3-4 tysiące – co wtedy? „Kurturarny” biznesmen odsprzeda domeny. Ale co gdy takie zaplecze jest zrealizowane dla kilku podmiotów?

Zgodnie z pewnymi aspektami prawnymi domena może zostać uznana za wartość niematerialną i prawną – wtedy jej odsprzedaż będzie wiązała się z wyceną i zbyciem praw. Wtedy domena będzie kosztowała porządne kilka tysięcy a jak sami wiemy, wiek domeny ma znaczenie pod wieloma aspektami SEO (źródło: http://ksiegowosc-budzetowa.infor.pl/rachunkowosc-budzetowa/ewidencja/735402,Czy-zakup-domeny-internetowej-stanowi-wartosc-niematerialna-i-prawna.html oraz inne tego typu poradniki – jeśli któryś prawnik chciałby o tym szerzej napisać chętnie opublikuję wpis u Siebie z linkiem dofollow do kancelarii).

Samym linkbuildingiem nic się nie zdziała – takie rzeczy działały w latach 2005-2008/2009.

Ale mówisz, że jednak chcesz zaplecze dedykowane? Rzućmy okiem:

  • uruchomienie jednej strony zapleczowej (wordpress + skórka + kilka artykułów na początek + indeksacja) – 300 zł netto
  • przechwycenie jakiejś domeny z historią w miare tematyczną – 100-150 zł netto (jak dobrze pójdzie da się taniej)
  • koszt jednego artykułu zjadliwej jakości – 20-30 zł netto od sztuki – potem trzeba miesięcznie dostarczać 3-4 artykuły na taką zapleczówkę, linkować ją, opiekować, pieścić – jesli taka zapleczówka ma dać ruch i pozycje

Czyli uruchomienie jednej zapleczówki to koszt od 400 do 1000 zł netto (zaleznie od branży) i teraz wyobraźcie Sobie koszt postawienia 10-20-40 takich zaplecz. A dodatkowo:

  • co rok domeny trzeba odnowić
  • co rok trzeba zapłacić za hosting
  • co miesiąc na każda zapleczówkę trzeba dostarczyc 3-5 artykułów (i pomnożyć przez liczbę zapleczówek)

Jeśli zaplecze jest używane dla wielu firm to koszt się rozkłada na np 10-20 klientów – agencja ma pokrycie ale po rozwiazaniu umowy linki klienta najczęściej są usuwane.

Narzędzia w SEO

Do pozyskiwania wartościowych linków do naszego serwisu możemy wykorzystać różnego rodzaju narzędzia takie jak Brandle, Spampress, Scrapebox. Koszt zależeć będzie od efektów, które chcemy uzyskać zakresu zleconych działań i kampanii. Warto również korzystać z narzędzi do analityki, takich jak Semstrom, Ahrefs. Majestic czy Senuto. Za te najprostsze zapłacimy około kilkudziesięciu złotych miesięcznie, za te bardziej rozbudowane ? nawet kilkaset złotych. Seowcy też takie koszta wliczają do opłat – tak jak bank przenosi wszystkie koszta na klientów.

No to teraz… troszkę ekstremalnie – ile kosztuje pozycjonowanie?

SEO dla strony usługowej (coś a’la zgred.pl) w ujęciu miesięcznym:

  • przygotowanie 1-2 artykułów na bloga
  • optymalizacja artykułów – 1-2 godziny pracy
  • optymalizacja title + description (w zasadzie jednorazowo ale czasem trzeba tam zajrzeć i grzebnąć)
  • analiza GSC/GA pod kątem słów kluczowych (linkowanie wewnętrzne, recycling treści, rozbudowa obecnych treści itd)
  • analiza konkurencji – 3-4 godziny (w tym pomysły na rozwój serwisu)
  • raportowanie 2-3 godziny, konsultacje (paksymalnie 5-6 godzin)
  • linkbuilding – w zależnosci od potrzeb (od 40 linków w górę)
  • liczba możliwych fraz pod opieką seowca: 10-15-20 sztuk
  • abonament: minimum 1500 zł (zależnie od branży)

Liczba tekstów i optymalizacji jakie wykonuję oraz czas jaki poświęcam na zgred.pl pozwala mi szacować abonament miesięczny na jego pobsługę w granicach 2500 zł netto miesięcznie.

SEO dla sklepu np. meblowego, supli (coś jak BRW) w ujęciu miesięcznym:

  • przygotowanie 20-30 artykułów na bloga
  • optymalizacja artykułów – 8-16-24 godziny pracy
  • analiza GSC/GA pod kątem słów kluczowych (linkowanie wewnętrzne, recycling treści, rozbudowa obecnych treści itd)
  • analiza konkurencji – 8-16 godziny (w tym pomysły na rozwój serwisu)
  • przygotowanie raportu 4-8 godzin, konsultacje
  • linkbuilding – w zależności od potrzeb oraz przyjętej strategii (czy z zapleczem czy bez)
  • liczba możliwych fraz pod opieką seowca: setki sztuk (nawet 1000 słów kluczowych)
  • abonament: minimum 8-10 tys. zł (zależnie od wielkości sklepu i asortymentu oraz przyjętej strategii)

Powyższe wyceny nie uwzględniają wariantu pracy typu rozliczenie za za efekt w postaci dostarczonego ruchu – uprościłem wyliczenia aby łatwiej było ogarnąć skalę kwot i nie komplikować możliwej wyceny. Można zrezygnować z dostarczania contentu na poradnik ale wtedy pozostanie sam linkbuilding – będzie trudno.

Jakieś usługi dodatkowe? A proszę bardzo (doliczymy do ceny):

  • szkolenie SEO
  • dietetyk wliczony w cenę obsługi
  • fitness specjalista
  • wojskowy od broni do sklepu z militariami – też się da zapewne załatwić
  • lekarz np. internista do zweryfikowania contentu
  • inny specjalista – też da się załatwić
  • więcej treści (wpisy na bloga, opracowania etc…)

Z przymrużeniem oka (też dolicza się do ceny):

  • użeranie się z PRowcem +30% do abonamentu
  • użeranie się z prawnikiem +100% do abonamentu
  • brak wdrożonego audytu SEO – wyłączenie odpowiedzialności za cokolwiek

Wyceny sa podane ekstremalnie aby unaocznić skalę pracy, usług i rzeczy, które trzeba wykonać przy procesie pozycjonowania oraz optymalizacji serwisu. A do tego można doliczyć Adwords/FB/Insta i inne formy/typy reklamy. Więc budżet mediowy potrafi być „gruby”. Oczywistą oczywistością jest fakt, iż zamówienia hurtowe powodują obniżkę cen na usługi copywritingu oraz linkbuildingu. Godzin pracy nie da się hurtowo obniżyć – one zawsze są stałe bo godzina to godzina 😉

Pozycjonowanie strony wiąże się ze sporymi kosztami. Możemy starać się je zredukować, pozycjonując swą stronę samodzielnie. Wymaga to jednak sporej wiedzy, umiejętności i doświadczenia. Oczywiście warto je posiąść ? z pewnością przydadzą się każdemu, kto prowadzi własny serwis lub sklep internetowy. Nim jednak staniemy się ekspertami, od działania po omacku znacznie lepszym wyjściem będzie powierzenie pozycjonowania naszej strony profesjonalistom. W ten sposób unikniemy niepotrzebnych (a często również bardzo kosztownych!) błędów, a zaoszczędzony czas będziemy mogli przeznaczyć na rozwój naszego biznesu.

A więc co dostaniesz za 499 zł?

  • na pewnie nie będzie tam wsparcia konsultanta (a jeśli już, to raczej przypadkowego, bądź takiego, który ma pod opieką 60 innych projektów)
  • na pewno nie będzie dostarczanej treści
  • na pewno będziesz mieć linkbudiling, który zostanie usunięty po odstąpieniu od umowy (bądź jego wartość będzie znikoma)
  • na pewno dostaniesz umowę na dwa lata bez możliwości jej zerwania
  • na pewno raporty będą generowane z automatu (i najczęściej będą ograniczały się jedynie do pozycji słów kluczowych)
  • na pewno zrobią Ci optymalizację kilku podstron w miesiącu
  • na pewno będziesz mieć dostęp do automatycznego systemu raportowego, z którego nic nie zrozumiesz
  • na pewno …

 

Ile kosztuje SEO czyli rzeczy, które coś kosztują i podlegają wycenie podane w nieco inny sposób:

  • Analiza i optymalizacja kodu strony czyli przemyślane zmiany dla zwiększenia widoczności Twojego serwisu w wynikach organicznych – ciekawe bo to robią wszyscy i jest to obowiązkowy punkt realizacji jakichkolwiek działań SEO. Przelicz sobie drogi kliencie ile godzin miesięcznie można poświęcić dla Ciebie przy założeniu, że godzina pracy seowca to 100-150-200 zł netto za godzinę. I czy chcesz tyle zapłacić? Dla przykładu, chcesz płacić miesięcznie za SEO 500 zł – jak przeliczysz to po stawce godzinowej okaże się, że specjalista może Ci poświecić (miesięcznie!) max 3 godziny swojej pracy, a gdzie linkbuilding, analizy, przygotowanie contentu? Czy naprawdę wierzysz, że 3 godziny miesięcznie czyiś konsultacji sprawią, że Twoja witryna pojawi się wyżej niż strony konkurencji, których właściciele inwestują w SEO od kilku lat?
  • Analiza i optymalizacja treści czyli dostosowanie treści dla szeregu możliwych zapytań – te działania na początku i przy dostarczaniu treści kosztują dużo i po prostu „wychodzi drogo”. Po dostarczeniu treści i ich optymalizacji (patrz powyżej ile kosztuje content marketing) działania polegające na optymalizacji treści pod nowo pojawiające się słowa kluczowe wymagają czasu. A czas to pieniądz. Do GSC zagląda się raz na miesiąc (załóżmy na godzinkę, góra dwie) i na tej podstawie optymalizuje się ponownie treści na serwisie (dodatkowe kilka godzin).
  • Promocja witryny w Internecie publikacja wpisów promujących i wpisu mapy Google – warto byłoby napisać ile i czego dostarcza agencja seo/sem. O tym pisałem w dwóch wpisach: Jak sprawdzić agencję SEO? oraz Co powinno się znaleźć w raporcie SEO?
  • Szczegółowe raporty w Panelu Klienta dane o wyświetleniach nawet na tysiące fraz na podstawie niezależnego narzędzia – każde narzędzie kosztuje. Należy zwrócić uwagę na dwa podstawowe aspekty: narzędzie MUSI BYĆ niezależne, czyli nie może to być wewnętrzny system monitorujący bo dane w nim łatwo zmanipulować; drugi aspekt to nie napisane ile tych wpisów będzie publikowanych. Już na etapie ofertowania warto napisać „ilościówkę” i co będzie dostarczane – copywriter też człowiek i jeść musi więc napisanie tekstów kosztuje (powyżej podałem ile)
  • Content marketing wsparcie dowolnymi treściami do 2 000 znaków/miesiąc – wybaczcie, ale jeśli dostaniecie takie coś to, kliencie, masz jeden tekst za 20 zł miesięcznie. JEDEN!!! Bez komentarza.
  • Analityka ruchu jest wykonywana w zasadzie ciągle, powinna być raportowana co miesiąc jako podsumowanie działań. Na analitykę trzeba poświecić kilka godzin. Chyba, że zadowolą nas krótkie wnioski w stylu: „ruch ma się dobrze”.
  • Alerty bezpieczeństwa czyli jak ktoś się włamie. Agencja nie posiada (z reguły) programistów wiec monitoring można skutecznie ograniczyć do tego co pokaże Google Search Console. Włamanie zdarza się raz na jakiś czas i taka opcja nie musi być ofertowana i nie musisz za nią płacić.
  • Web usability / UX wskazówki dla zwiększenia użyteczności serwisu – audyt UX to koszt rzędu kilkunastu tysięcy złotych – nikt nie zrabatuje tego do poziomu kilkuset złotych. Owszem mogę napisać raz na jakiś czas, że przycisk zakupowy powinien być zielony lub czerwony, że koszyk jest za mały i tak dalej. Wiec te wskazówki będa naprawde bardzo drobne. Zauważ też kliencie, że w tym momencie dostajesz wskazówki, ktore i tak musisz samemu wdrożyć.
  • Monitoring sieci śledź na bieżąco nowe wyniki z informacjami o firmie – polecam zrobić to samemu – brand24 albo sentione są wystarczające do tego typu działań.
  • Pogotowie webmasterskie drobne zmiany na stronie w ramach współpracy – godzina pracy programisty to koszt 200-300-400 zł netto – więc radzę dobrze się zastanowić czy i na ile jest to potrzebne ze strony agencji
  • Szkolenia i konsultacje czyli doradztwo i szkolenie w zakresie rozwoju biznesu klienta – jedno szkolenie SEO to koszt załóżmy 999 zł netto (kliencie dojeżdżasz sam). Szkolenie SEMowe z Google Analytics czy Google Adwords to wydatek już ok 2-3 tys i jest z reguły dwudniowe (można się zapisać TU i/lub TU). Godzina pracy seowca – podałem powyżej – czyli przyjmijmy 150 zł netto. Godzina pracy semity to już koszt 300-400 zł netto za godzinę.

Powyższe mogę Wam zapakować w abonament za powiedzmy 3500 zł netto miesięcznie. Dużo napisane – **j dostaniecie. Dlaczego? Zweryfikujcie ofertę pod kątem tego ile artykułów będzie Wam dostarczone, ile linków przyłoży agencja, jakimi miernikami sukcesu będzie mierzone powodzenie zagadnień SEO/SEM, kiedy pojawią się jakiekolwiek wyniki, ile contentu będzie wykonane – czy to było napisane? Nie.

Takich kilka refleksji na koniec:

  • średni czas życia klienta w jednej agencji SEO to ok 2-3 lat. Potem zmienia agencję. Jeśli klient odchodzi ze względu na aspekty finansowe, bo ktoś to mu zrobi taniej, to taniej mu nie zrobi
  • zmęczenie materiału przy współpracy następuje zawsze – kwestia jak bardzo klient będzie chciał „świeżej krwi” i nowych pomysłów
  • SEO jest dla cierpliwych – jeśli oczekujesz wyników natychmiast to ich nie będzie – zapomnij (albo zainwestuj w AdWords).
  • jeśli towar lub usługi sprzedaje się sezonowo to działania pozycjonerskie należy zacząć po sezonie rok wcześniej czyli jeśli dzisiaj na surfingu, kitestajlu, szkole językowej chcesz być #1 to w zasadzie już trzeba zacząć pozycjonować aby na wiosnę/lato przyszłego roku cieszyć się wynikami
  • za kwoty poniżej tysiaka efekty są po 2-3 latach współpracy (o ile też sam mocno się zaangażujesz i przyłożysz do rozwoju strony).
  • jeżeli w Polsce za SEO płacisz 2-3 tys. miesięcznie to zamiast PLN wpisz EURO, DOLAR, FUNT i będziesz mieć kwotę wyjściową na rynki zagraniczne (minimum!!!)
  • firmy, które mają kilka serwisów, po pewnym czasie zdają sobie sprawę, że najlepszym wyjściem jest posiadanie własnych „służb SEO” – tylko obecnie zamknąć seowca na etacie to nie lada wyzwanie. Ale i tak jest to tańsze rozwiązanie i jedynie od czasu do czasu wystarczy skonsultować coś na zewnątrz
  • ile kosztuje pozycjonowanie? Nie jest tanie i na 10 zapytań dostaniesz 10 różnych ofert, których nie jesteś w stanie porównać
  • za 499-999 zł dostaniesz linkbuilding, krótki raport i na pewno fakturę – w tym umowa na dwa lata bez możliwości jej wypowiedzenia, a jak będziesz marudził to Ci wyślą dodatkowe godzinki różańcowe do opłacenia
  • za 2-3 tysie dostaniesz to co chcesz – konsultacje, linki, content, seowca w razie potrzeby na kilka godzin miesięcznie, elastyczną umowę (otwarta z 1-miesięcznym okresem wypowiedzenia), raport dośc rozbudowany no i fakturę 😉
  • uwaga na „fantastyczne oferty nie do odrzucenia” w stylu SEO za 19,99 zł” czy „pierwsze pół roku darmo”. Wyobraźcie sobie analogiczną sytuację – szukasz prawnika albo lekarz, przeglądasz oferty w sieci, tu 150 zł na jednorazową poradę, tu 175 zł na jedną wizytę itd. Czy zdecydujesz się powierzyć sprawę karną adwokatowi, który powie Ci, że będzie Cię reprezentował za 199 zł skoro stawki rynkowe zaczynają się od 1500 zł, albo czy dasz sobie usunąć migdałki za 99,99 zł skoro w klinikach w okolicy kosztuje to 2300 zł? Decyzja należy do Ciebie. Ktoś powie, rewelacja nic tylko brać, ktoś inny trzy razy się zastanowi i oceni ryzyko
  • w pozycjonowaniu i seo nie ma gwarancji na cokolwiek

 

Powyższy wpis/artykuł zawiera zestawienia cen, które mogą stać do Siebie w opozycji. Dlaczego? Bo ofertę przygotowuje się „pod klienta” i stosuje się różnorodne ceny, które uzależnione są od: branży, konkurencji, zasobności portfela klienta, jego oczekiwań i tak dalej. W związku z tym dla branży meblowej oferty mogą być w widełkach od 3-4 tys. do 12-15-30 tys. netto., dla medycznej – dużo więcej, dla prawników „to zależy”. Przypominam: blogów się nie pozycjonuje.  Warto pamiętać o tym, by wysyłając zapytanie ofertowe podać jak najwięcej konkretnych informacji, napisać o tym jakie są oczekiwania, co według Ciebie dotąd działało nie tak i jak mocno chcesz się sam zaangażować w prace nad stronę (trochę o tym możesz przeczytaj w artykule na temat ofertowania). Dlaczego? Dlatego, że wtedy możesz liczyć na to, że zostaniesz poważnie potraktowany przez agencję i ktoś faktycznie będzie chciał poświecić swój czas na to, by zrobić dla Ciebie analizę i zaproponować sensowną strategię. Wysyłając maila w stylu: „dzień dobry, poproszę ofertę. Pozdrawiam Janusz.” możesz oczekiwać, że w najlepszym razie zainteresuje się Tobą handlowiec z agencji X a nie specjalista SEO.

 

Specjalne podziękowania za wsparcie przy napisaniu artykułu dla zespołu napiszemydlaciebie.pl, obrazki z serwisu pixabay.com

 

Źródła:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (4)

  1. Matylda
    Maj 7, 2018

    Bardzo wartościowy i kompleksowy wpis, który na pewno czasami warto wysłać klientowi 🙂 Dobra Robota.

  2. Ten tekst można pokazywać klientom, kiedy będć pytać dlaczego cena jest taka wysoka 😉

  3. Paweł
    Maj 7, 2018

    Bardzo interesujący wpis. Myślę, że warto go podesłać do niektórych Klientów by uświadomić ich czemu tak drogo.

  4. AdamB468
    Maj 7, 2018

    Może nie będę super oryginalny, ale ciężko spotkać się z opiniami wprost, na temat tego iż pozycjonowanie powinno być drogie, ponieważ z roku na rok sytuacja się komplikuje, tzn trzeba więcej poświęcić czasu na dobre pozycjonowanie, czy to bardziej wartościowe linki, czy tworzenie dobrych jakościowo artykułów sponsorowanych. Musi kosztować i będzie z roku na rok droższe. Nie wiem dlaczego Klienci w Polsce nie są w stanie tego zrozumieć, że gdy zapłacą 500 zł miesięcznie za pozycjonowanie (a tak naprawdę za Link Building), to dużo rzeczy muszą robić sami (chociażby zadbanie o content strony, czyli np prowadzenie bloga). O tym, że narzędzia seo kosztują ciężko wspominać, skoro niewielu Klientów ma o tym pojęcie…i słynne zdanie „ale ja płacę 500 zł na miesiąc, to kupa kasy”…i teraz warto się zastanowić, gdzie naprawdę jest ta kupa…kasy?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *