Ile jest czynników off site?

„Wiem, ale nie powiem, bo nie wiem” – tym cytatem można zacząć i tak naprawdę zakończyć odpowiedz na to pytanie. Nikt tak naprawdę do końca nie wie ILE elementów składa się na algorytmy Google a tym bardziej ile mamy czynników off site. Ale jak powiem, że „pierdyliard” to niewiele się pomylę 😉

Rozpoczynając analizę czynników wychodzimy od dwóch ich podstawowych rodzajów:

  • Czynniki offsite
  • Czynniki onsite

Offsite to czynniki, które odpowiadają za pozycjonowanie serwisu i znajdują się poza obrębem witryny. Będą to takie rzeczy jak m.in.:

  • Linkbuilding – pozyskiwanie odnośników w różnorodnej formie
  • Google Moja Firma – wizytówki w mapach Google
  • Geolokalizacja i personalizacja wyników
  • Social Media – odnośniki pozyskiwane z profili socialowych wraz z kreowaniem „zaufania” wyszukiwarek do pozycjonowanego brandu
  • Guest blogging – wpisy gościnne w różnorodnej formie z linkiem i bez linka do pozycjonowanego serwisu
  • Influencer marketing – robienie „buzz” dla brandu
  • Wiek domeny – bardzo ważny element, który może znaleźć się też w analizie jako czynnik onsite’owy
  • Słowa kluczowe – ważny element zewnętrznej strategii SEO, i podobnie jak wiek domeny, jest czynnikiem off site i on site
  • Konkurencja – czyli otoczenie rynkowe, na którym działamy

Powyższe czynniki to moja subiektywna ocena i wyliczenie – możesz sie z nią nie zgodzić i przedyskutować to poniżej w komentarzach – zapraszam.

Czynniki Onsite – wszelkie zmiany wykonywane na serwisie i związane z jego optymalizacją m.in.:

  • Zmiany i optymalizacja meta
  • Budowa i rozbudowa treści
  • Techniczne aspekty SEO – np. indeksowanie, bezpieczeństwo, przyjazne adresy URL
  • Linkowanie wewnętrzne
  • Hierarcha i budowa pod kątem SEO oraz UX
  • i jeszcze parę w tym słowa kluczowe

Zajmijmy się zatem czynnikami Off Site

Czynników off site pewnie możemy wyróżnić dużo więcej ale skupmy się na tych, które wymieniłem powyżej.

1. Linkbulidng

Czynnik związany z pozyskiwaniem odnośników do serwisu. Linkbuilding może mieć różne formy:

  • Fora – do marketingu szeptanego –profil, stopka (podpis), treść posta
  • Blogi – do komentowania i budowania zaufania –wpisy gościnne, sponsorowane
  • Własne strony – różne metody, wykorzystywanie własnych stron firmowych
  • Zaplecza – drogie w utrzymaniu
  • Banery – doskonałe do akcji promocyjnych
  • Logotyp o współpracy – ciekawe rozwiązanie coraz popularniejsze
  • Katalogi – branżowe, ogólnopolskie (yp, firmowe)
  • Serwisy ogłoszeniowe – allegro, olx, profile firmowe

I wiele innych form. Możemy wykorzystywać „żebrolinki” do realizacji procesów SEO np. zasponsorwaliście schronisko – dajcie linka, jesteś moim dystrybutorem – daj linka. Kwestia podejścia oraz skali 😉

2. Google Moja Firma i NAPy

W procesie SEO dla firm lokalnych ważnym aspektem jest zaistnieć w ramach danego miasta na lokalnym rynku. Czynnikami Offsite są wizytówki w Google Moja Firma (jedna lub więcej – zależnie czy firma posiada jedną czy wiele lokalizacji).

Z faktem posiadania wizytówek wiąże się wykonanie odpowiedniej struktury serwisu oraz pozyskanie wizytówek NAP. Oczywistością jest, że NAPy to linkbuilding ale dla ustalenia uwagi te czynniki wymieniłem w tej pozycji.

3. Social Media

Ważnym aspektem życia każdego z Nas jest … posiadanie telefonu komórkowego. jest to „nieodzowna część Naszego życia – jest z Nami zawsze i wszędzie” 😉 Sygnały social media nie mają bezpośredniego wpływu na SEO (o czym pisałem niedawno we wpisie pt „social media a SEO„) zauważcie jednak, że wszelkie artykuły czy informacje powielane są za pomocą telefonu komórkowego poprzez profile społeczniościowe.

Moim zdaniem, czynnikiem offsite, który bardzo mocno wpływa na serwis, są właśnie sygnały social media.

Today, links are mainly achieved through developing original content that is in turn, shared across social media. Links to your content on Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube and other social networks help the search engines understand what websites are credible and should be ranked for what keyword phrases. (https://neilpatel.com/blog/social-media-and-seo/)

4. Guest blogging

Ten czynnik jest związany z linkbuildingiem ale wyciągnąłem go poza ten punkt aby wskazać, że jest to bardzo istotny czynnik offsite. Jednocześnie jest to, w wielu startegiach seo, bardzo ważny element pozyskiwania odnośników.

Dla Mnie nie ma znaczenia czy we wpisie gościnnym jest link DF czy NF – najważniejsze żeby był.

5. Influencer marketing

Jejku, jakie trudne to słowo. Największą zaletą współpracy z influencerami jest możliwość zbudowania dużego zasięgu w krótkim czasie. Ich opinie owocują dużym zaangażowaniem odbiorców.

Ważnym aspektem tego czynnika jest fakt, iż dzięki współpracy i zaangażowaniu wielu odbiorców można zbudować … SEO 🙂 POmimo działania w social mediach (głównie) można pozyskac kilka(naście/dzisiąt) linków – a to już ma realny wpływ na SEO.

6. Konkurencja

Przygotowując strategię SEO, brief czy inne dokumenty – zawsze w analizach ujmuje się kilka serwisów konkurencji wskazując jednego jako benchmark.

Analizę opieramy o różnorodne zewnętrzne narzędzia typu majestic, ahrefs, rank tracker czy inne plus (musimy albo powinniśmy zajrzeć) Google Search Console i/lub Google Analytics.

7. Wiek domeny

Moim zdaniem jest to czynnik offsite i onsite. Możemy go analizować z każdej strony. Jednak w przypadku czynników offsite na domenę patrzymy pod kątem przede wszystkim jej wieku oceniając przy tym:

  • odnośniki do serwisu (np. pod kątem anchorów czy ich umiejscowienia)
  • sygnały Social Media
  • tematykę i jej ciągłość za pomocą np Web Archive

8. Słowa kluczowe

Według Mnie, jest to ważny element analizy związanej z wiekiem domeny i jej historią. Analiza profilu linków pozwala na określenie czy w strategii SEO należy uwzględnić czyszczenie tego profilu i w jaki sposób tego dokonamy.

Analiza anchorów prowadzących do serwisu jest istotnym czynnikiem offsite.

9. Geolokalizacja i personalizacja wyników

Kolejny czynnik offsite, który przeze Mnie został wyniesiony do oddzielnego punktu. Google coraz większą uwagę przykłada do wyników lokalnych – inne wyniki otrzymujesz z frazą „miasto” a inne bez, inne wyniki z włączoną geolokalizacją a inne bez.

Google bardzo mocno promuje wyniki lokalne a to z kolei pociąga za sobą konieczność pokazania klientowi, że na frazę „fotograf ślubny +miasto” nigdy nie będzie w mapkach bo nie ma tam fizycznego biura. Podobnie jest z mobilnymi krawcami, podologami czy coachami.

Do tego dochodzi personalizacja wyników – wielu użytkowników nie jest świadomych, że istnieje coś takiego jak personalizacja i że jak często czegoś szukają i klikają w ten sam wynik to Google zaczyna to wyświetlać na #1 pozycji.

Reasumując.

Dbałość o czynniki offiste powinna być na równie wysokim poziomie co dbałość o czynniki onsite. Dobre wytłumaczenie klientowi zasad związanych z budowaniem procesu pozycjonowania będzie bonusować lepszymi relacjami i zrozumieniem co tak naprawdę jest wykonywane poza stroną – bo Oni tego nie widzą, a im się należy!

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (16 głosów, średnia: 3,13 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Ok, bardzo fajne zestawienie/podsumowanko. Ja bym jeszcze jedynie dopisał, że w zw. z pewną ekspansją wyszukiwań głosowych, tak zwane „pozycjonowanie lokalne” nabiera coraz większego powera 🙂 Dzięki i pozdrawiamy 🙂

    • To jest bardzo dobre pytanie! Bo z jednej strony oglądasz wiek domeny pozycjonowanej za pomocą np web archhive, z drugiej strony linki leżą też na domenach i … oceniam wiek zaplecza/miejscówki a tam domena expirka z zajefajnym contentem. Pomyśl o domenie za pomocą której pozycjonujesz a nie o tej, którą pozycjonujesz.

  2. Krótko i na temat chociaż z tymi socjalami zawsze był ciężki temat. Osobiście uważam, że jeżeli jest udostępniony jakiś dobry artykuł i jest on naturalnie komentowany, udostępniany w dosyć dużej liczbie, to taki zabieg na wpływ na pozycjonowanie. Umieszczanie masowe linku do strony na forach w social mediach za 25 zł (z tym samym tekstem i linkiem) nie wpływa na pozycjonowanie.

  3. Bardzo fajna suma i chyba najważniejsze, reszta to drobnica, która nie ma bezpośredniego wpływu. Ostatnio np. dostałem sugestia od wujka dobra rada: wpis w whois – najważniejszy jest i jak nie zmienisz do śmierć 🙂
    z innej beczki –> tak żebrowisko dobrze działa, czasem po prostu warto.
    Good Job. NF też się liczą 🙂

  4. W pełni się zgadzam z opisanymi czynnikami. Oczywiście, jak autor zauważył, jest ich sporo więcej. Każdy projekt to inna strategia i różna wartość każdego czynnika. P.s czytam Pana treści od początku mojej przygody z SEO. Pozdrawiam serdecznie

  5. Pawle, apropos link buildingu i katalogów – czy oprócz tego interiowego istnieją jeszcze jakieś sensowne (płatne oczywiście), do których warto wrzucać link do strony? 🙂

  6. Fajny artykuł, tylko mam kilku klientów z tak niszowych branż, że miejsc do linkowania po prostu nie ma, wtedy chyba pozostaje tylko budowanie mocnego zaplecza?

    Kolejna sprawa, Google Moja Firma bywa bardzo kapryśnym stworkiem I tak naprawdę głównym czynnikiem wpływającym na ilość jej wyświetleń jest sama strona www jak I opis wizytówki

  7. A co z czynnikami o których przez moment było głośno? Chodzi mi tutaj o CTR w wynikach wyszukiwań dla strony (ktoś nawet jakieś eksperymenty przeprowadzał) zaliczysz do onsite czy offsite? Czy może tu i tu 🙂

  8. Chyba najpopularniejszym w ostatnim czasie czynnikiem jest influencer marketing. Swoją drogą zastanawia mnie, czy samo posiadanie profili w różnych serwisach społecznościowych ma realny wpływ na pozycję strony. Nie mówię tu o posiadaniu linku w profilu do naszej strony www, lecz o samym prowadzeniu fanpage i linkowaniu z niego do naszej strony.

    • „czy samo posiadanie profili w różnych serwisach społecznościowych ma realny wpływ na pozycję strony.” – bezpośrednio żadnego. Za pomocą social media nic nie wypozycjonujesz.

      • Zawsze myślałem, że link do strony www zamieszczony na firmowym profilu w social media ma pewną moc. Niejeden z poradników SEO mówi o tym, aby koniecznie uzupełnić adres firmowej strony internetowej w ustawieniach profilu na Facebooku, Twitterze itd., a niektóre nawet zalecają specjalnie założenie kont na portalach społecznościowych.

  9. No dobrze no to budujmy ten offsite za pomocą linku z komentarza 🙂 A tak serio bardzo wartościowy i rzeczowy wpis. Mimo wszystko liczyłem jednak że linki z Social media mają moc A tu psikus.

  10. Z offsite, tak jak napisałeś standardowe zaplecze jest drogie w utrzymaniu i przy np małym e-comm może się to nie spinać. A jakie masz zdanie nt. Web 2.0?

  11. Są dużo tańsze w utrzymaniu, więc i osiągalne dla mniejszych graczy. No i też można przechwycić wygasłą „domenę”.

  12. Ad. 9 – „(…) na frazę „fotograf ślubny +miasto” nigdy nie będzie w mapkach bo nie ma tam fizycznego biura.”
    Osobiście zaobserwowałam, że nie jest to do końca prawdą. Na frazę „fotografia ślubna Limanowa” otrzymałam w Mapach Google poza wynikami posiadającymi adres na miasto Limanowa również: jeden wynik z adresem sąsiedniej miejscowości oraz dwa wyniki z Kamienicy i Nowego Sącza (miejscowości odległe od Limanowej) – te dwa wyniki posiadają nazwę wizytówki w Mapach Google sporządzoną według schematu „Nazwa Firmy + fotograf + wymienione kilka większych miast + fotografia ślubna”.

    • Może tak rzeczywiście być w przypadku bardzo małych miejscowości. Jednak wynika to z ich wielkości, zerowej konkurencji. W duzych miastach to nie przejdzie. Ale może to być bug w mapkach. Tak czy siak nie liczyłbym na zbyt wiele jeśli chce się obstawić duzą liczbę miast.

  13. Zastanawia mnie, jaką należy przyjąć strategię, gdy lokalizacja naszej firmy to mała miejscowość, której nikt nie wpisze w wyszukiwarce. Tak jest np. w moim przypadku. Klienci szukają wpisując najczęściej „fotografia ślubna + nazwa większego miasta w okolicy” (Nowy Sącz, Limanowa, Brzesko, Tarnów). Cóż z tego, że będę zakładała NAPy na mój rzeczywisty adres, skoro nie zawiera on nazwy miasta najczęściej wyszukiwanej. Zależy mi na pozycjonowaniu strony na wyżej wymienione miasta, lecz nie wiem, jak podejść do tego tematu od strony onsite oraz offsite. Onsite powinna mieć osobne podstrony stworzone specjalnie pod konkretne miasto – w treści słowa kluczowe? Offsite powinnam zdobywać linki EM na tę podstronę? PS. Byłabym Panie Pawele bardzo wdzięczna za brand link z tego komentarza 🙂

    • Kiedyś dawno temu robiło się po prostu wizytówkę w Google Moja Firma i wskakiwało po kilku dniach z mapką.

      jeśli chcesz obstawić kilk amiast zrób tak:
      fotoguzik.pl/miasto1/
      fotoguzik.pl/miasto2/

      Inne rozwiązania nię widze na ten moment.

  14. Nikt nie wie, ale przekombinowane jest na maksa . Wszystkie oficjalne strony marek czy strony firmowe lecą na łeb kosztem podkategorii sklepów, aptek – to niepojętne jest. Obecnie mamy tak ,że strona firmowa brandu jest na 10 pozycji , a przed nią same sklepy lub apteki zmiana ta weszła w maju i się pogłębia.

    • Owszem tak 🙂 Ale jak sam widzisz nie zawsze udaje się pozyskac link do swojego serwisu bo 1) komentarz siedzi w spamie czyli robisz to nagminnie z jednego IP z użyciem jednych i tych samych danych 2) przez co link Ci usunąłem …

  15. Te linki w tych czasach to w sumie ja się ich bardziej boję bo są sprzeczne opinie. Teraz chyba więcej znaczy z socialów niż z stron.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły