Myślisz, jak zrobić audyt samemu? Poniżej znajdziesz odpowiedź jak w kilku krokach taki audyt przeprowadzić. W zasadzie to nic trudnego – wystarczy kilka narzędzi, parę wniosków, trochę umiejętności programistycznych. Oczywiście audyt strony warto zlecić profesjonaliście ale poniższe kroki powinny Ci pomóc.
1. Przygotuj narzędzia SEO
Bez narzędzi SEO w ogóle nie masz co podchodzić do audyt SEO. Do tego celu można wykorzystać: Screming Frog, Sitebulb, Ahrefs, Majestic, Semrush i bezwględnie należy posiadać dostęp do Google Search Console oraz Google Analytics. W przypadku GSC oraz GA zweryfikuj poniższe punkty:
kod GA oraz GSC musi być na każdej podstronie serwisu (ale bez panelu administracyjnego)
włącz śledzenie zdarzeń oraz celów
zablokuj statystyki z wewnętrznych adresów IP
sprawdź czy masz połączone ze sobą usługi Google
czy śledzisz wewnętrzną wyszukiwarkę
i tak dalej
2. Sprawdź indeksację serwisu
Ważnym elementem jest sprawdzenie czy serwis w ogóle jest widoczny w wyszukiwarce. W tym celu:
sprawdź indeksację serwisu np. poleceniem „site”
zobacz ile stron zwraca wynik komendy „site” oraz popatrz na ten sam wynik w GA
zweryfikuj liczbę stron docelowych w GA
czy na zapytanie o nazwę firmy lub domeny Twój serwis jest na #1 miejscu
sprawdź wyniki wyszukania dla wersji mobilnej
zweryfikuj dla kilku podstron cache w wyszukiwarce
3. Sprawdź serwis pod kątem optymalizacji onsite
Na co zwrócić uwagę na serwisie aby dobrze się indeksował.
sprawdź optymalizację tytułów TITLE
zoptymalizuj tytuły i opisy stron
sprawdź, gdzie brakuje TITLE, opisów i gdzie można poprawić DESCRIPTION
Sprawdź czy na stronie jest opis – jakikolwiek content, i na ile jest długi oraz zoptymalizowany pod słowa kluczowe
czy słowo kluczowe jest w nagłówku H1
jak masz zoptymalizowane obrazki pod kątem parametru ALT oraz czy są lekkie i szybko się ładują
na ile adres URL są zoptymalizowane i przyjazne dla wyszukiwarek
4. Jak ma wyglądać treść na serwisie
Treści w serwisie musza występować niemalże wszędzie, na każdej podstronie strony www. Dlatego warto zweryfikować następujące elementy:
optymalizacja strony głównej, kategorii, podkategorii, strony z usługami pod kątem treści oraz słów kluczowych
zweryfikuj prawidłowość dobranych stron kluczowych do stron docelowych
czy w serwisie występuje kanibalizacja słów kluczowych? Jeśli tak – postaraj się jej pozbyć
czy teksty są sformatowe i posiadają akapity, nagłówki Hx, wytłuszczenia itd
5. Czy w serwisie jest duplikacja treści
Jeżeli widzisz, że treść w serwisie jest powielona, postaraj się aby była jak najbardziej unikalna. W tym celu zastosuj się do następujących wskazówek:
jeden adres URL dla pojedynczego produktu/usługi
poszukaj zduplikowanej treści w serwisie oraz poza nim
czy prawidłowo wdrożony został certyfikat SSL
6. Indeksacja i dostępność – też sprawdzamy przy audycie seo
Elementy związane z indeksacją serwisu – istotna rzecz, która ma bardzo duży wpływ na sposób wyświetlania strony www w wyszukiwarce oraz na crawl budget:
sprawdź czy posiadasz plik robots.txt – uzupełnij go
zobacz swoją stronę jako robot Google w panelu GSC
sprawdź błędy 4xx i 5xx – czy występują
czy mapa XML jest w pliku robots.txt ?
czy mapa XML jest dodana do narzędzi Google (lub innej wyszukiwarki) ?
nie indeksuj stron związanych ze zbieraniem danych z reklam
7. Parametry wewnątrz serwisu związane z architekturą
Budowa strony internetowej jest niezwykle istotną kwestią pod kątem SEO.
struktura pionowa czyli jak jest zbudowany serwis – od storny głównej, poprzez kategorie i podkategorie aż do produktów czy usług
struktura pozioma czyli czy jest linkowanie wewnętrzne pomiędzy produktami, pomiędzy kategoriami, pomiędzy wpisami blogowymi etc
ze strony kategorii linkujemy do innych stron kategorii
czy mamy linkowanie śródtekstowe
czy wykorzystujesz linkowanie ze stopki
sprawdź czy masz linki wewnętrzne, które generują kod 30x, 4xx, 5xx – napraw to
8. Problemy techniczne, na które warto zwrócić uwagę
Bezwzględnie należy sprawdzić następujące elementy robiąc audyt. Te elementy wskażą nam tylko i wyłącznie narzędzia SEO. Samemu tego nie znajdziemy.
zweryfikuj przekierowania 301 w linkach wewnętrznych
czy strona występuje w kilku wersja (bez www, z www, z index.html i bez)
Prędkość ładowania serwisu – im dłużej tym gorzej. Z doświadczenia powiem, że jak coś się ładuje powyżej 2 sekund to trzeba się pochylić nad problemem.
włącz kompresję
włącz cache’owanie – znacznie przyspiesza witrynę
zoptymalizuj obrazki w serwisie
zminimalizuj CSS/JS/HTML – im mniej ładujesz tym lepiej
zmień hosting na szybszy – sharedy odchodzą do lamusa – pomyśl o czymś nowym np VPS
10. Sprawdź wersję mobilną
Na wstępie pragnę wyjaśnić, że wersje mobilne strony będą lepiej rankowały w wynikach wyszukania prezentowanych na urządzeniach mobilnych. Jeżeli nie masz wersji mobilnej nie ma sensu robić audytu. Po prostu musisz zaprojektować i wykonać nowa stronę www.
Jeśli chcesz porozmawiać o audycie Twojego serwisu, napisz pytanie na forum zgred.pl/forum/ lub wypełnij formularz poniżej. Albo obejrzyj film..
Poniżej prezentacja do pobrania:
Zainteresowany? Skontaktuj się ze Mną!
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.