Jak zrobić audyt seo samemu?

Myślisz, jak zrobić audyt samemu? Poniżej znajdziesz odpowiedź jak w kilku krokach taki audyt przeprowadzić. W zasadzie to nic trudnego – wystarczy kilka narzędzi, parę wniosków, trochę umiejętności programistycznych. Oczywiście audyt strony warto zlecić profesjonaliście ale poniższe kroki powinny Ci pomóc.

1. Przygotuj narzędzia SEO

Bez narzędzi SEO w ogóle nie masz co podchodzić do audyt SEO. Do tego celu można wykorzystać: Screming Frog, Sitebulb, Ahrefs, Majestic, Semrush i bezwględnie należy posiadać dostęp do Google Search Console oraz Google Analytics. W przypadku GSC oraz GA zweryfikuj poniższe punkty:

  • kod GA oraz GSC musi być na każdej podstronie serwisu (ale bez panelu administracyjnego)
  • włącz śledzenie zdarzeń oraz celów
  • zablokuj statystyki z wewnętrznych adresów IP
  • sprawdź czy masz połączone ze sobą usługi Google
  • czy śledzisz wewnętrzną wyszukiwarkę
  • i tak dalej

2. Sprawdź indeksację serwisu

Ważnym elementem jest sprawdzenie czy serwis w ogóle jest widoczny w wyszukiwarce. W tym celu:

  • sprawdź indeksację serwisu np. poleceniem „site”
  • zobacz ile stron zwraca wynik komendy „site” oraz popatrz na ten sam wynik w GA
  • zweryfikuj liczbę stron docelowych w GA
  • czy na zapytanie o nazwę firmy lub domeny Twój serwis jest na #1 miejscu
  • sprawdź wyniki wyszukania dla wersji mobilnej
  • zweryfikuj dla kilku podstron cache w wyszukiwarce

3. Sprawdź serwis pod kątem optymalizacji onsite

Na co zwrócić uwagę na serwisie aby dobrze się indeksował.

  • sprawdź optymalizację tytułów TITLE
  • zoptymalizuj tytuły i opisy stron
  • sprawdź, gdzie brakuje TITLE, opisów i gdzie można poprawić DESCRIPTION
  • Sprawdź czy na stronie jest opis – jakikolwiek content, i na ile jest długi oraz zoptymalizowany pod słowa kluczowe
  • czy słowo kluczowe jest w nagłówku H1
  • jak masz zoptymalizowane obrazki pod kątem parametru ALT oraz czy są lekkie i szybko się ładują
  • na ile adres URL są zoptymalizowane i przyjazne dla wyszukiwarek

4. Jak ma wyglądać treść na serwisie

Treści w serwisie musza występować niemalże wszędzie, na każdej podstronie strony www. Dlatego warto zweryfikować następujące elementy:

  • optymalizacja strony głównej, kategorii, podkategorii, strony z usługami pod kątem treści oraz słów kluczowych
  • zweryfikuj prawidłowość dobranych stron kluczowych do stron docelowych
  • czy w serwisie występuje kanibalizacja słów kluczowych? Jeśli tak – postaraj się jej pozbyć
  • czy teksty są sformatowe i posiadają akapity, nagłówki Hx, wytłuszczenia itd

5. Czy w serwisie jest duplikacja treści

Jeżeli widzisz, że treść w serwisie jest powielona, postaraj się aby była jak najbardziej unikalna. W tym celu zastosuj się do następujących wskazówek:

  • jeden adres URL dla pojedynczego produktu/usługi
  • poszukaj zduplikowanej treści w serwisie oraz poza nim
  • czy prawidłowo wdrożony został certyfikat SSL

6. Indeksacja i dostępność – też sprawdzamy przy audycie seo

Elementy związane z indeksacją serwisu – istotna rzecz, która ma bardzo duży wpływ na sposób wyświetlania strony www w wyszukiwarce oraz na crawl budget:

  • sprawdź czy posiadasz plik robots.txt – uzupełnij go
  • zobacz swoją stronę jako robot Google w panelu GSC
  • sprawdź błędy 4xx i 5xx – czy występują
  • czy mapa XML jest w pliku robots.txt ?
  • czy mapa XML jest dodana do narzędzi Google (lub innej wyszukiwarki) ?
  • nie indeksuj stron związanych ze zbieraniem danych z reklam

7. Parametry wewnątrz serwisu związane z architekturą

Budowa strony internetowej jest niezwykle istotną kwestią pod kątem SEO.

  • struktura pionowa czyli jak jest zbudowany serwis – od storny głównej, poprzez kategorie i podkategorie aż do produktów czy usług
  • struktura pozioma czyli czy jest linkowanie wewnętrzne pomiędzy produktami, pomiędzy kategoriami, pomiędzy wpisami blogowymi etc
  • ze strony kategorii linkujemy do innych stron kategorii
  • czy mamy linkowanie śródtekstowe
  • czy wykorzystujesz linkowanie ze stopki
  • sprawdź czy masz linki wewnętrzne, które generują kod 30x, 4xx, 5xx – napraw to

8. Problemy techniczne, na które warto zwrócić uwagę

Bezwzględnie należy sprawdzić następujące elementy robiąc audyt. Te elementy wskażą nam tylko i wyłącznie narzędzia SEO. Samemu tego nie znajdziemy.

  • zweryfikuj przekierowania 301 w linkach wewnętrznych
  • czy strona występuje w kilku wersja (bez www, z www, z index.html i bez)
  • sprawdź przekierowania 302, 307, http refresh, javascript – zastąp je 301
  • jeżeli występuje kilka przekierowań pod rząd – usuń to
  • nie twórz łańcuchów przekierowań typu adresA->adresB->adresC->adresD – wyszukiwarka się zgubi oraz bardzo obciąża to serwer
  • tworzenie łańcuchów kończy się tym, że wyszukiwarki nie podążają za serią przekierowań
  • sprawdź błędy w panlu GSC
  • sprawdź wdrożenie parametru canonical – musi być w całym serwisie

9. Prędkość witryny – co sprawdzić?

Prędkość ładowania serwisu – im dłużej tym gorzej. Z doświadczenia powiem, że jak coś się ładuje powyżej 2 sekund to trzeba się pochylić nad problemem.

  • włącz kompresję
  • włącz cache’owanie – znacznie przyspiesza witrynę
  • zoptymalizuj obrazki w serwisie
  • zminimalizuj CSS/JS/HTML – im mniej ładujesz tym lepiej
  • zmień hosting na szybszy – sharedy odchodzą do lamusa – pomyśl o czymś nowym np VPS

10. Sprawdź wersję mobilną

Na wstępie pragnę wyjaśnić, że wersje mobilne strony będą lepiej rankowały w wynikach wyszukania prezentowanych na urządzeniach mobilnych. Jeżeli nie masz wersji mobilnej nie ma sensu robić audytu. Po prostu musisz zaprojektować i wykonać nowa stronę www.

Jeśli chcesz porozmawiać o audycie Twojego serwisu, napisz pytanie na forum zgred.pl/forum/ lub wypełnij formularz poniżej. Albo obejrzyj film..

Poniżej prezentacja do pobrania:

Zainteresowany?
Skontaktuj się ze Mną!

Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.