fbpx

Co składa się na proces pozycjonowania strony w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie, czy też optymalizacja stron internetowych ma za zadanie zwiększyć widoczność danej strony w wyszukiwarce Google, ruch na stronie i konwersję. Użytkownicy poprzez wpisanie fraz kluczowych w wyszukiwarce mają znaleźć jak najbardziej dopasowane treści do swoich zapytań. Google ocenia strony na podstawie około 200 czynników (tak twierdzi, ale czy to prawda?), które każda witryna powinna spełniać, jeżeli ma osiągnąć jak najwyższą pozycję. Działania zwiększające widoczność strony dzielą się na on-site i off-site, czyli działania, które wykonuje się bezpośrednio na stronie oraz na działania przeprowadzane poza stroną.

Audyt – od tego trzeba zacząć

Proces pozycjonowania rozpoczyna się od przeprowadzenia audytu SEO. Seowiec ocenia ogólną kondycję strony, właściwą strukturę, linkowanie wewnętrzne, meta dane, szybkość ładowania stron i wiele innych. Audyt pozwala zaplanować konieczne działania na stronie, dzięki którym strona będzie spełniać wymagania Google.

Dzięki audytowi dowiesz się m.in.:

  • jak dopasowane są słowa kluczowe
  • czy architektura informacji jest zbudowana właściwie
  • czy serwis będzie dobrze indeksować się w wyszukiwarce
  • jakie elementy trzeba poprawić od strony technicznej

Optymalizacja witryny – czyli robota dla programisty

Na podstawie audytu przeprowadzana jest optymalizacja strony. Optymalizator wprowadza konieczne zmiany na stronie jak przyjazne adresy URL, nagłówki, poprawia szybkość strony. Jej zadaniem jest również ułatwienie poruszania się po stronie robotom Google i użytkownikom. Podczas dostosowaniu strony eliminowane są nieistniejące podstrony, oznaczane podstrony, które powinny zostać odwiedzone i zaindeksowane przez roboty. Właściwa optymalizacja sprawi, że strona będzie bardziej przyjazna dla użytkowników. Już na poziomie wyszukiwarki, dzięki metadanym, użytkownicy będą wiedzieli, na jaką podstronę przechodzą, po kliknięciu strona szybko się uruchomi, a poruszanie się po stronie będzie intuicyjne.

Keywords – wyszukanie i analiza słów kluczowych

Każdy użytkownik, który chce wyszukać informacji lub produktów w sieci, wpisuje w okno wyszukiwarki słowa kluczowe. Dzielą się one na ogólne, brandowe i frazy długiego ogona (long-tail). Jednym z działań zwiększających widoczność witryny w wyszukiwarce jest wybór odpowiednich słów kluczowych, które pozwolą dotrzeć do jak największej ilości użytkowników. Do wyboru słów kluczowych pomocne będą narzędzia oferowane przez Google jak Google Keyword Tool, Google Analitycs, czy Google Search Console. Poza popularnymi frazami warto stosować mniej popularne fraz, które szybciej osiągną satysfakcjonujący wynik i będą zwiększać ruch na stronie. Pamiętaj aby przeprowadzić też analizę słów kluczowych konkurencji.

Content – pisanie treści

Często możemy spotkać się ze stwierdzeniem Billa Gatesa, które brzmi „Content is King”. Content to zawartość naszej strony, wartościowe treści, które oferujemy użytkownikom. Możemy mieć świetnie zoptymalizowaną stronę, dobrane frazy kluczowe itp., ale jeżeli na naszej stronie nie będzie treści, które będą interesowały użytkowników, to nie osiągniemy satysfakcjonującego ruchu. Contentem mogą być wpisy na blogu, filmy video, infografiki. Jeżeli oferowana treść będzie odpowiadać na problemy i pytania użytkowników to z pewnością ruch na stronie i widoczność w wyszukiwarce będą rosły.

Budowanie wartościowego profilu linkowego

Google ocenia stronę nie tylko pod kątem jej optymalizacji czy wartościowych treści. Oceniana jest również rozpoznawalność strony poprzez ilość i jakość linków z innych stron, które przekierowują na naszą witrynę. Budowanie profilu linkowego to działanie pozyskiwania linków z wartościowych stron, które odsyłają użytkowników do naszej strony. Są różne sposoby linkbuldingu w pozycjonowaniu. Popularne jest zamieszczanie linków na tematycznych forach internetowych, choć musimy mieć na uwadze, że dużo serwisów nakłada parametr „nofollow”. Profil linkowy możemy budować poprzez prowadzenie bloga, publikowanie artykułów tematycznych, dzięki stronom partnerskim, katalogom biznesowym, social mediom, wizytówkom czy stronom zapleczowym.

Dobrana strategia linkbuilingu pozwoli:

  • przyspieszyć proces pozycjonowania
  • zbudować popularność serwisu oraz jego rozpoznawalność
  • zwiększyć ruch do serwisu

Algorytmy i działanie konkurencji

Podczas działań pozycjonujących niezwykle ważne jest śledzenie zmian w algorytmach Google oraz działań konkurencji. Zadaniem algorytmów jest ocenianie, klasyfikowanie i segregowanie wyników wyszukiwania. Algorytmy są cały czas zmieniane, by wyświetlać jak najbardziej dopasowane wyniki do wyszukiwania. Zmiany mogą być wprowadzane nawet kilka razy w ciągu dnia i nie wpływają znacząco na wyniki. Co jakiś czas Google wprowadza dużą zmianę w algorytmach jak nieobowiązujący już PageRank,  Panda, która oceniała wartość contentu na stronie, czy Pingwin, który ocenia wartość linków przekierowujących na stronę. W procesie pozycjonowania ważne jest śledzenie zmian i dostosowanie strony do nowych algorytmów.

Każdy, kto posiada stronę internetową, chce, by wyświetlała się po frazach kluczowych na pierwszej stronie Google. Jeżeli my chcemy być widoczni w TOP3 to możemy być pewni, że nasza konkurencja również będzie do tego dążyć. W procesie pozycjonowania regularnie obserwuje się widoczność konkrecji, czy profil linkowy. Specjalista SEO ma szereg narzędzi, jak Senuto czy Ahrefs, które dostarczą potrzebnych danych.

Analiza konkurencji pozwala na:

  • kopiowanie pomysłów 😉
  • wymyślanie nowych rzeczy, których konkurencja nie ma
  • znalezienie niszy, która pozwoli ich wyprzedzić

Monitorowanie wyników – koniecznie to robić

Pozycjonowanie to długotrwały proces, który musi być monitorowany. Codzienna analiza widoczności pozwoli szybko reagować na zaistniałe problemy, czy zmiany, jak zmiany algorytmów, spam lub błędy na stronie, czy niskiej jakości linki, które odsyłają do naszego serwisu. Korzystam z kilku różnych systemów:

  • Webpozycja
  • Stat4seo
  • Seostation (mają apkę mobilną)
  • Senuto
  • Semstorm
  • Ahrefs

Podsumowanie

Wszystkie powyższe punkty składają się na proces pozycjonowania serwisu. Audyt dobrze jest wykonywać raz do roku oraz przy “grubszych” aktualizacjach algorytmu. Pozostałe wymienione punkty należy wykonywać cyklicznie w każdym miesiącu. Jeżeli masz jakieś pytania związane z pozycjonowaniem (i nie tylko) zapraszam do kontaktu lub na forum.

Zainteresowany?
Skontaktuj się z nami!

Napisz do Mnie. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.