Linkowanie wewnętrze jest jednym z podstawowych zabiegów optymalizacyjnych i jedną z najbardziej istotnych strategii przy pozycjonowaniu serwisu internetowego. Linkowanie wewnętrzne (internal linking) to linki w obrębie serwisu, które umożliwiają użytkownikom i robotom wyszukiwarek dotarcie do innych podstron czy to w tekście czy też przez sekcje administracyjne. Mówi się, że wewnętrzne linkowanie porządkuje stronę co nie jest do końca prawdą (bo to zależy jak się to wykorzystuje w danej chwili), ułatwia użytkownikom dotarcie do pozostałych podstron w witrynie (i to też nie jest do końca prawda bo 10 czy 15 linków wewnętrznych z małego tekstu to zuo). Dobrze wykonane pomaga robotom wyszukiwarek w indeksowaniu podstron. O linkowaniu wewnętrznym już kilka razy pisałem m.in. wypisałem kilka przykładów gdzie i jak stosować startegie w budowaniu linkowania wewnętrznego

Linkowanie wewnętrzne pomaga w indeksacji serwisu

Aby serwis był dobrze zaindeksowany, najlepiej w całości, musi być dobrze zaprojektowany i wykonany. Roboty Google muszą docierać do wszystkich podstron. Jeśli nie mamy np. taką sytuację:

brak linkowania wewnętrznego - orphaned pages

Czyli gdzieś tam daleko, na końcu łańcucha klikalności, znajdują się podstrony serwisu osierocone i przez to Google może mieć problem z dotarciem do nich i ich poprawną indeksacją. W wyszukiwarce Google możecie wtedy zaobserwować wypadanie i pojawianie się poszczególnych podstron w wyszukiwarce – Google wyindeksowywuje takie podstrony co jakiś czas. Aby w pełni zaindeksować witrynę należy:

  • Wykonać menu okruszkowe typu breadcrumbs
  • Dokładnie zaprojektować menu serwisu unikając przycisków typu „wczytaj więcej” albo „zobacz resztę” – po prostu w menu musza być linki do wszystkich kategorii i podkategorii
  • Mapa serwisu przesłana do Google Search Console i tutaj od razu napiszę, że jeśli jest to jedna mapa zawierająca dużą ilość adresów URL (np. 24500) to taką mapę należy bezwzględnie podzielić na mniejsze (GSC przyjmie 200 plików ? wykorzystajmy ten fakt)
  • Mapa w postaci HTML – jest na tym blogu – zobaczcie jak wygląda taka mapa (https://www.zgred.pl/mapa-zgreda/)
  • Artykuły, kategorie czy produkty powiązane – to też element linkowania wewnętrznego przyspieszającego indeksację
  • Ostatnio komentowane, kupione, oglądane ? to też są elementy przyspieszające indeksację
  • Na kartach produktów linkujemy do bloga czy kategorii nadrzędnych
  • Na blogu linkujemy do produktów, kategorii i czasem strony głównej
  • Stronicowanie czyli paginacja – i tutaj zachęcam do przestudiowania testu https://www.portent.com/blog/seo/pagination-tunnels-experiment-click-depth.htm
  • Różnego rodzaju listingi i rankingi
  • Galerie z obrazkami oraz ich opisy

Oraz wiele, wiele innych pomysłów.

Linkowanie wewnętrzne jako element pozycjonowania serwisu

ez względu na wielkość serwisu linkowanie śródtekstowe, czyli to w tekstach, jest Twoim największym sprzymierzeńcem. Takie linkowanie pozwala:

  • Wspierać proces pozycjonowania słów kluczowych
  • Pomaga zwalczyć kanibalizację w serwisie

W momencie przebudowywania serwisu należy zawsze bezwzględnie pamiętać o poprawieniu linkowania pod kątem nowej struktury adresów URL – linki wewnętrzne nie powinny generować błędów 404 czy przekierowań 30x.

efekt wykonanego linkowania wewnętranego

Powyższa tabela pokazuje średnie pozycje słów kluczowych w każdym miesiącu. Jednym z elementów przebudowy serwisu było:

  • Przebudowa adresów URL na przyjazne
  • Wykonanie nowego linkowania wewnętrznego z wykorzystaniem słów kluczowych typu exact match oraz w odmianach i synonimach (ta ostatnia dość sporadycznie)
  • Stare linkowanie wewnętrzne zostało poprawione pod nową strukutrę

Jak widać miesiące M3 i M4 to totalny dół jeśli chodzi o pozycje ale dalsze sukcesywne rozbudowywanie witryny o nowe treści i wykonywanie nowego linkowania wewnętrznego pozwoliło po ok 8 miesiącach cieszyć się bardzo dobrymi rezultatami.

Na stronie https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/164/linkowanie-wewnetrzne-jak-wykonac-je-poprawnie napisane jest, że mamy linkować ze starszych treści do nowszych – otóż nie jest tak różowo do końca. Jeśli te stare treści są już bardzo stare (mamy 2018 i linkujemy z treści z 2013 roku) to nie przyniesie to pozytywnego rezultatu. Te stare treści trzeba ponownie zaindeksować a Google niekoniecznie chce to zrobić bo uważa, że taki stary artykuł nie jest już angażujący. Z drugiej strony jeśli tych linków do tej samej strony docelowej będzie kilka (a nie jeden) to szybciej przyniesie to pożądany efekt i fraza zacznie szybciej rankować.

Ze starymi artykułami też istnieje problem opisany powyżej ? jeśli są gdzieś głęboko ukryte w strukturze (a są) to trzeba doprowadzić do ich ponownej indeksacji i poprawienia linkowania wewnętrznego.

Linkowanie wewnętrzne wsteczne

Miałem ostatnio krótką polemikę z Radkiem Skowronem (http://radekskowron.pl/linkowanie-wewnetrzne-jak-uzywac-linkow-w-obrebie-domeny/) odnośnie linkowania wstecznego. Radek ma z tym złe doświadczenia. Miałem i nadal mam okazję przećwiczyć linkowanie z różnych poziomów do strony głównej, które daje bardzo dobre efekty w kilku trudnych branżach (finanse, pozycjonowanie, ecommerce).

Linkowanie z treści np. bloga do strony głównej na anchor, który pozycjonujemy, daje efekty ? ale tutaj trzeba poczekać:

  • Krócej – rzędu kilku tygodni – jeśli pracujemy nad witryną z historią (im starsza tym szybciej daje to efekt) ? screen poniżej
  • Dłużej – jeśli domena to nówka sztuka – nawet kilka miesięcy (chyba, że branża jest niszowa)

Przykład fraza „agencja SEO”: kilka linków z treści blogowych, link wewnętrzny z frazą kluczową i odpowiednia optymalizacja strony głównej i oto efekt – oczywiście linkowanie wsteczne do strony głównej.

wsteczne linkowanie wewnętrzne wykres z seostation

Budowanie silosów w linkowaniu wewnętrznym

Realizacja linkowana wewnętrznego jest najlepsza jeśli linkujemy z treści do kategorii podrzędnych lub nadrzędnych w ramach danego silosa. Nie jest dobrą metodą linkowanie wewnętrzne między silosami. Zwraca na to często Damian Sałkowski (Senuto) na swoich prezentacjach mówiąc o linkowaniu do i z artykułów o tej samej tematyce (na wystąpieniach z reguły mówi o cukrzycy). Czyli należy zwracać uwagę aby z artykułu o np. Bebilon 2 (takie jedzonko dla szkrabów) nie linkować do np. pampersów.

Silosy budujemy w oparciu o strukturę drzewiastą:

przykład linkowania wewnętrznego

Przykłady linkowania wewnętrznego

Poniżej kilka przykładów wykonanego linkowania wewnętrznego w różnych serwisach.

* Yoast.com – https://yoast.com/cat/seo/

przykład linkowania wewnętrznego

Wykorzystanie opisu kategorii do wstawienia kawałka tekstu SEO i wykonania linków wewnętrznych

* Zalando.pl – https://www.zalando.pl/odziez-damska-sukienki/

przykład linkowania wewnętrznego z opisu kategorii

Nagromadzenie słów kluczowych z frazami typu exact match linkujących do kategorii podrzędnych.

* Oleole.pl – https://www.oleole.pl/pralki.bhtml?link=mainnavi

przykład linkowania wewnętrznego z opisu kategorii umieszczonego pod stronicowaniem

Nędzne próby wykonania linków do podstron na frazę producenta zamiast dodać słówko ?pralki? co, jest taka szansa, miałoby lepsze przełożenie.

* Znanylekarz.pl – https://www.znanylekarz.pl/dorota-katarzyna-wielowieyska-szybinska/dermatolog/krakow

menu jako element linkowania wewnętrznego

Menu okruszkowe wraz z ciekawym rozwiązaniem pod kątem UX – użytkownik może przeklikać się pomiędzy miejscowościami wokoło Krakowa

Przykład możliwej realizacji linkowania wewnętrznego z karty produktu

Najwdzięczniejszy obiektem do realizacji linkowania jest karta produktu ? mamy duże spektrum możliwości, przy okazji tworząc nowe podstrony w serwisie pod katem ruchu organicznego.

Przykładowo sklep smyk.com – https://www.smyk.com/catalog/product/view/id/435006/s/cool-club-pizama-chlopieca-z-dlugim-rekawem-tygrysek-let-s-go-explore/

Przykład możliwej realizacji linkowania wewnętrznego z karty produktu

Na czerwono zaznaczyłem możliwe wykonanie wewnętrzne. Przyjrzyjmy się słowom kluczowym – w tym celu skorzystałem z narzędzia Semstorm do wygenerowania  różnych słów kluczowych dla fraz:

  • piżama chłopięca (!)
  • piżama z dzianiny (!)
  • piżama coolclub (!)

Otrzymujemy następujące wyniki:

statystyka słów, które chcemy wybrać do linkowania przykład z semstorm

Od razu widać jaki potencjał dają poszczególne słowa kluczowe oraz jakie dodatkowe podstrony można wygenerować w sklepie aby uzyskać więcej ruchu organicznego. Analizując te słowa pierwsze 3 frazy można rozbudować o:

  • piżama z długim rękawem (!)
  • piżama na zimę / piżama zimowa (!)
  • piżama z tygryskiem

Na stronie produktu piżamy są oznaczone kategoriami wiekowymi ? z analizy słów kluczowych wynika, że potencjalni klienci szukają piżam ze względu na wzrost. Warto zatem wykorzystać ten fakt w przyszłości.

Tak więc karta produktu może zawierać 5 linków wewnętrznych oznaczony powyżej znaczkiem (!) jednocześnie rozbudowując serwis o dodatkowe podstrony pozyskując więcej ruchu organicznego.

Przepis na małą firmę i jej linkowanie wewnętrzne

Ktoś kiedyś zapytał Mnie czy mam przepis na linkowanie – owszem, tak jak większość, mam. Tylko, że potem w rzeczywistości wychodzi tak, że im większy serwis tym mniej się nad tym panuje. Po prostu trzeba przyjąć jakąś strategię i ją elastycznie modyfikować zależnie od potrzeb.

Gdyby podejść do tego idealistycznie to jest rysunek poniżej:

linkowanie wewnętrzne wersja idealistyczna
  • tekst SEO na stronie głównej linkuje do usług na słowa kluczowe wykonane jako exact match lub w odmianie (linkowanie na „fryzjer męski warszawa” trąci spamem)
  • na kategoriach blogowych wrzucamy teksty SEO ze słowem kluczowym i linkujemy do kategorii zachowując tematyczność np. opis kategorii blogowej poświęconej audytom SEO linkuje do audytów SEO
  • wpisy blogowe z danej kategorii linkują do usługi

I tak powyższe byłoby idealnie ale dochodzi do tego:

*  linkowanie do wpisów z innych kategorii ? bo akurat jest taka potrzeba

*  wykonywanych jest 5-10 linków wewnętrznych do wielu innych kategorii czy wpisów nie będących w danym silosie

*  w stopce napieprza się anchorami

I nagle okazuje się, że na małej stronie taki pierdolnik w linkach CZASEM dobrze działa. Ale tylko czasem. Dobrze jednak mieć jakąś jedną strategię, której trzymamy się przez cały czas:

  • na blogu pokazujemy wpisy powiązane z danej kategorii
  • nie zmieniamy co miesiąc linków wewnętrznych albo (co spotkałem już dwa razy) nie robimy systemy wymiany na serwisie (nazwy kategorii rotowały za każdym wejściem na stronę)
  • zachęcamy użytkownika do klikania w inne wpisy (np. na blogach wtyczka UPPREV robi dobra robotę)
  • nie robimy linków wewnętrznym „sam na siebie” czyli na wpisie blogowym nie linkujemy na ten sam wpis
  • i najważniejsze – tworząc bloga koniecznie róbmy kategorie – wszystkie wpisy wrzucone do jednego worka nie działają dobrze pod kątem SEO.

I pewnie mógłbym tego wymienić dalej. Jednak jak wspomniałem powyżej – przyjmij jedną strategię i ją realizuj konsekwentnie. Bo potem seowiec musi to zrozumieć i niejednokrotnie zmodyfikować albo odkręcić.

Linkowanie wewnętrzne na blogu sklepowym

Zawsze ilekroć jestem na jakimś sklepie i trafiam na sklepowego bloga staram się przejrzeć linkowanie wewnętrzne i to jak użytkownik może trafić do poszczególnych kategorii czy produktów oraz czy są używane zachęty w stylu „tutaj, kliknij tutaj”.

Te ostatnie anchory są dobre z punktu widzenia UX natomiast bardzo szkodliwe z punktu widzenia SEO – bo czy chcemy aby strona docelowa rankowała na frazę „tutaj”?

Przyjrzyjmy się przykładowi: https://blog.secretdelivery.pl/porady/na-co-zwracac-uwage-przy-zakupie-wibratora/

Przede wszystkim zwracam uwagę czy cały poradnik to jeden worek z artykułami czy też istnieje podział na kategorie, które dają wartości SEO ale też wskazują, że cała sekcja dotyczy takich a nie innych produktów.

Potem liczę sobie ile mamy w samej treści linków wewnętrznych – jak się po drodze nie kopnąłem to mamy 15 linków:

  • do kategorii – 4
  • do produktów – 8
  • do producenta – 1
  • do kanału Youtube – 1
  • do „dupy” – czyli znienawidzone „tutaj”.
linkowanie wykonane za pomocą słowa tutaj

Ilekroć widzę „tutaj” odnoszące się do innego poradnika zgrzytają mi zęby. W takich przypadkach sugeruję zmienić zdanie np. na takie: „Przeczytaj artykuł z jakich materiałów produkowane są zabawki i gadżety erotyczne?” i wykonuję wtedy link do artykułu wzmacniając go na takie pytanie, które hipotetycznie klient może wpisywać w wyszukiwarce Google. Zauważcie też jak istotne jest wzmacnianie produktów z użyciem ich nazw szczególnie brandowych 😉

Przykład linkowania wewnętrznego a podstawie filtrów i zapytań

Ciekawym przykładem ogromnego linkowania wewnętrznego jest serwis EMAG, który pojechał po całości z linkami wewnętrznymi we wszystkie sekcje swojego serwisu. Jeżeli otworzycie dowolna kartę produktu poszukajcie na dole takiej sekcji jak „Przydatne linki” i rozwińcie ją przyciskiem „Zobacz więcej”:

linkowanie wewnętrzne wersja ordynarna

To jest nic, niewiele, praktycznie mało. Ale poszperajcie w kategoriach oraz innych sekcjach – da się? Da się! Poniżej screen z jednej z kategorii:

linkowanie wewnętrzne wersja ordynarna

Trzy rzeczy, które uzyskujemy dzięki linkowaniu wewnętrznemu:

  1. Zmniejszenie współczynnika odrzuceń – wszelkie zachęty do klikania w menu okruszkowe, dodatkowe bloki typu crossselling i upselling, ostatnio komentowane, ostatnio przeglądane czy kupowane, i tak dalej, powodują zmniejszenie współczynnika odrzuceń ? poprzez zaangażowanie użytkownika w klikanie 😉
  2. Indeksacja – linkowanie pomaga indeksować serwis, polepszyć skuteczność tego indeksowania a co za tym idzie, przekłada to się na widoczność w organiku a docelowo na ruch organiczny i sprzedaż
  3. Pozycje w SERPach – pomaga wzmocnić pozycjonowanie frazy

Czego unikamy tworząc linkowanie wewnętrzne:

  • Unikamy linkowania na słowa generyczne typu: sok, malina, herbata, akcje, lampa – chyba, że naprawdę chcemy być #1 na frazę „kredyt”. Wtedy należy pamiętać, że linkowanie na generyk to pozycjonowanie się na to słowo – sugeruję przejrzeć konkurencję na taką frazę i poważnie zastanowić się czy warto
  • Nie wykonujemy w treści linkowania dynamicznego zmieniającego się przy odświeżaniu strony
  • Liczba linków wewnętrznych w jednym tekście ma znaczenie – 100 linków na pewno nie pomoże we wzmacnianiu stron docelowych.
  • Stare artykuły, do których wstawiamy linki, trzeba jak najszybciej ponownie zaindeksować – więc nie zostawiajmy ich samemu sobie

Case study – przykład wykonania i analizy linkowania wewnętrznego:

A teraz policzcie ile mam linków wewnętrznych mam w samym artykule oraz naokoło niego 😀 a więc zapraszam do dyskusji.

Czy linkowanie wewnętrzne jest ważne?

Linkowanie wewnętrzne jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacji onsite serwisu.

Czy za pomocą takiego linkowania mogę wypozycjonować serwis?

I tak i nie. Kwestia branży, niszy czy też mocy domeny. Jest wiele czynników, które wpływają na serwis jednak prawidłowe wykonanie linkowania wewnętrznego ułatwia pozycjonowanie a niekiedy pozwala niemalże automatycznie wypozycjonować podstrony.

Czy muszę zachowywać jakieś reguły przy tworzeniu linkowania?

Zdecydowanie tak – należy starać się linkować w ramach silosa tematycznego. Linkowanie poza silos może, ale nie musi, okazać się błędem.

Czy istnieją programy do kreowania i nadzoru nad linkami wewnętrznymi?

Nie ma. Linkowanie projektuje się pod dany serwis i pod dane słowa kluczowe. Natomiast zestawienie można spisać chociażby w Excelu.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Lubię takie merytoryczne wpisy. Przed zmianą motywu na CroLove też wziąłem pod uwagę poprawne linkowanie wewnętrzne. Jest jak jest, zawsze może być lepiej, na pewno jest lepiej niż było.
    Pozdro

  2. Fajny tekst. Mam jednak takie pytanie. Tworzę stronę i mam $ page, powiedzmy, że to baza produktowa lub ranking, coś zarobkowego. Mam też zakładkę blog/artykuły. Tam tworzę powiedzmy 1-2 wpisy z linkiem do $ page z danej kategorii. Problem w tym, że bloga chcę mieć podzielonego na typ artykułu, czyli np. ciekawostka, jak działa, nowinki, a nie na kategorię czyli np. akumulatory samochodowe, opony samochodowe itp. Myślałem, żeby to działało nawet na zasadzie tagów – user kliknie na typ i pokaże mu się lista artykułów z danego rodzaju, ale urle do tego będą mieć canonicala do /blog/. Jak to pogodzić ogólnie z Twoją radą: „i najważniejsze ? tworząc bloga koniecznie róbmy kategorie ? wszystkie wpisy wrzucone do jednego worka nie działają dobrze pod kątem SEO.” Bo jak zrobię bloga podzielonego na kategorie sprzętowe, to będzie sporo stron z thin content, gdyż niektóre kategorie będą miały 1 wpis, i to na upartego, więc właśnie myślałem bardziej o jednym worku, jak to ładnie ująłeś. Co więc będzie najkorzystniejsze pod seo? Podstrony z typem artykułu (one będą miały więcej pozycji, ale samym urlem nie będą ściśle nawiązywać do kategorii sprzętowej, jedynie linkami wewnętrznymi) czy podstrony odnoszące się ściśle do kategorii sprzętowej?

    • Wiem i zdaję sobie z tego sprawę – więc rozwiązania widzę takie (do przetestowania):
      – dodajesz opis kategorii (przejrzyj tego bloga pod tym katem)
      – dodajesz wpisy w wielu kategoriach (zobacz w ilu jest ten wpis)
      – ostateczność: tworzysz jeszcze 1-2 wpisy do danej kategorii

      Pamiętaj, że Google zanim oceni thin content to mija troszkę czasu – nawet kilka meisięcy. Jestem więc przekonany, ze jeżeli w ciągu 1-2 miesiecy powstanie następny opis to Google nawet nie poczuje thin content 🙂

      • Ok, a czy kategorie na blogu muszą być produktowe w takim wypadku, typu – artykuły z kategorii „opony samochodowe” czy równie dobrze mogę postawić na dedykowany typ artykułu, czyli np. „bezpieczeństwo na drodze” i tam stworzyć wpis o oponach samochodowych, np. jak zachowują się podczas zimy i dać anchorek do $ page z bazą produktową/rankingiem opon?
        Ogólnie mnie się bardzo spodobał blog w sklepie garneczki. Oni tam mają podział na różne ciekawe typy, np. ekspert radzi, przepisy kulinarne itp. Do tego dają w fajnej formie krótki opis działu, co w zasadzie eliminuje thin content. Gugiel też ich bardzo lubi i docenia w serpach.
        Jeszcze takie pytania co do silosów, bo wciąż ich się uczę:
        Przykładem jest $ page z bazą produktową + powiedzmy 6 wpisów pod to na blogu z linkiem do $ page.
        – Czy to co jest na szczycie silosa, czyli $ page, może linkować do wpisów z bloga? Spotkałem się z różnymi opiniami. Jedni twierdzą, że może naturalnie w treści, a inni, że szczyt silosa nie powinien linkować wewnętrznie niżej do swojej struktury.
        – Jak to jest z samymi wpisami. One muszą linkować między sobą (oczywiście w obrębie swojej tematyki/silosa), ale czy każdy do każdego czy może jakoś je grupować, np. parami? Zdania są też odmienne.
        – Co jak mam powiedzmy 10 $ page? Czy one będąc na szczycie swoich silosów/tematyk mogą między sobą linkować, np. baza produktowa/ranking opon zimowych do bazy produktowej/rankingu opon wielosezonowych? Jedni mówią, że nie, inni, że tak, a jeszcze inni, że nawet mogą linkować do wpisów z innych silosów (tych wspomagających $ page), ale moim zdaniem to już rozwodni całą strukturę.
        – Czy przy większej ilości wpisów anchory do $ page muszą być zawsze exact match czy używać synonimów, odmian, rotować słowami kluczowymi? Powiedzmy w przypadku 5 wpisów.
        Z góry dzięki za odpowiedź.

        • MOżesz grupowac dowolnie jeśli chcesz wykorzystywac kategorie do linkowania wewnetrznego i budowania tematycznych silosów. Ale pisałem też, ze wpisy w jednym worku też dadzą radę 🙂

  3. Paweł, bardzo fajny wpis. Jest jedna rzecz, która mnie zastanawia, chodzi o FLC. Przykładowo mamy w menu rozwijany element „oferta”, który zawiera linki do wszystkich usług. To samo menu jest widoczne na blogu i (prawdopodobnie) jest wyżej w kodzie niż artykuł. Czy w takim wypadku linkowanie z tematycznego wpisu do podstrony na inny anchor np. bardziej rozbudowany niż ten w menu ma sens?

  4. Akurat jestem w trakcie przebudowywania paru serwisów i miło widzieć, że robię to „Po Bożemu” 😉 (czy raczej „Po Googlowemu”). Ale jedna podpowiedź z Twojego artykułu zwróciła moją uwagę (kwestia kategorii w blogach, co do tej pory traktowałam nie dość, jak widzę, poważnie). Także dzięki 🙂

  5. Cześć. Dzięki za dzielenie się wiedzą.

    Pawle, co z blogiem, który ma na stronie pod tekstem galerię powiedzmy 30 miniaturek z linkami do dużych zdjęć via lightbox/colorbox/itp.

    Czy one liczą się jako link? Czy tu powinien wpaść jakiś nofollow? Czy eksmitować galerię na osobną stronę?

    Pozdrawiam, dzięki

  6. Linkowanie wewnętrzne to temat rzeka. Sztuka jego wykonania prawidłowego jest ważna. Warto zatem przy tworzeniu podstron oraz opisów dość mocno zwracać na linkowanie wewnętrzne uwagę. To wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy ale i wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. Wpis bardzo dobrze to pokazuje.

  7. Zgred, a co uważasz o linkowaniu między podstronami nie do końca powiązanymi tematycznie np. z ogrzewania podłogowego do ogrzewania gazowego i na odwrót (gdy np. porównujemy oba rozwiązania)? A drugie pytanie, czy jeśli w treści na głównej podlinkuję frazę na pełen adres url, a w stopce na # lub bez https, to czy będzie to traktowane jako inny link?

    • Strony z porównaniami – kwestia jak są wykonane bo wtedy takowe się blokuje do indeksacji (jesli wciskasz przycisk porównaj). W przypadku rankingów to jest to naturalne, że linkujesz do każdego wiec to nic strasznego.

      Co do drugiego – no jest to inny link – kwestia czy i jak jest wykonane 301.

      • Rozumiem. W 1 przypadku chodzi o to, że ze strony ofertowej o ogrzewaniu podłogowym linkuję do strony ofertowej o ogrzewaniu gazowym i na odwrót. Pytanie, czy to wzmacnia proces indeksacji, czy miesza Google?

  8. Zastanawiałam się właśnie od jakich treści warto zacząć linkowanie. Nie byłam pewna jak do końca Google sobie z tym radzi. Jednak od dłuższego czasu robię tak jak piszesz i przenosi to świetne efekty.
    Z linkowaniem wstecznym również mam złe doświadczenie. Potwierdzam jednak, że na nowej domenie dłużej i lepiej to działa. Nie będę ukrywać, że branża ma tutaj również spore znaczenie.
    Wiele znanych marek stosuje wstawianie fragmentu seo linki wewnętrze. Z moich obserwacji wynika jednak, że sporo o tym zapomina. Warto o to zadbać od początku istnienia strony www w sieci. Prawda? Rozmawiałam z osobami, które rozpoczynają swój biznes online. Większość z nich mówiło, że jest to strata pieniędzy nie dały się przekonać w żaden sposób.

  9. Siemka
    Mam pytanie odnośnie tego pluginu do tworzenia mapy strony w html. Nigdzie u nich na stronie nie widzę kodu jaki mam wkleić przy tworzeniu nowej strony na blogu, aby pokazywała ona całą strukturę. W instrukcji ostatni punkt jest: Simply add the following line to a WordPress page (where you would like the sitemap to display): jednak pod nim nie wyświetla mi się kod, a podgląd ich mapy

  10. Tyle nowej rzetelnej wiedzy – dziękuję!

    Jak nazywa się narzędzie, w którym wygenerowałeś wykres liczb stron według głębokości crawlowania?

  11. Pawle, świetny i merytoryczny artykuł! Fajnie, że podałeś link do równie świetnego artykułu na temat paginacji – czytałem go już wcześniej, ale chyba jeszcze raz skorzystam. Ogólnie – chcę wincyj takich artykułów! 🙂

  12. Ostatnio zauważyliśmy awans z 11 na 5 pozycje przy średnio konkurencyjnej frazie po optymalizacji linkowania wewnętrznego. 🙂

  13. Czy linkowanie do wpisów blogowych (zajawka i link do wpisu) z podstron ofertowych zgodnych tematycznie to dobre rozwiązanie?
    Czy z takiego wpisu można też linkować do podstrony ofertowej biorąc pod uwagę, że wpis z niej jest podlinkowany?

  14. Dlaczego ten artykuł jest nie widoczny na frazę LINKOWANIE WEWNĘTRZNE w przeciwieństwie do pozostałych artykułów na Twoim blogu, które znajdują się na tą frazę w top 10. Czy to jest spowodowane linkowaniem wewnętrznym czy bardziej wiekiem artykułu?

  15. Czy wiek posta na blogu ma znaczenie w osiąganiu pozycji (czy jego widoczność rośnie wraz z wiekiem i czy to dotyczy też postów na mocnych starych domenach)?

      • Czy linki do postów np. takie jak Ty masz ze strony głównej mocno wpływają na widoczność posta?
        Czy jak taka zajawka zniknie ze strony głównej to ta moc przekazana zostaje czy maleje po jakimś czasie?

        • Logiczne. Jeśli link jest to wzmacnia. Jak nie ma to nie ma mocy SEO. Ale masz linki wewnetrzne tez inne np posty podobne, ostatnio komentowane 🙂 to tez są linki wewnetrzne wzmacniajace.

  16. Z treści tego artykułu by wynikało że w przypadku blogów czy stron na WP dobrze by było dawać tagi nie typu grusza, pietruszka ale typu Gruszka jadalna, pietruszka do obiadu – w zależności od tego o czym treść strony. Jednym słowem pół zdaniami pisać tagi o ile dobrze rozumiem – czyli zawsze robiłem to źle bo robiłem w formie jednoosobowej jednym słowem z reguły.

      • Czy wpisy powiązane np. z tego artykułu też powodują wyciek?
        Zastanawiam się nad umieszczeniem takich na mojej stronie z tą różnicą, że będą pojawiać się pod artykułem wpisy ostatnie z kategorii, do której należy on, czy to jest gorsze rozwiązanie od tego co wtyczka robi?

  17. Ciekawy wpis, dzięki. Lecz nie znalazłem szerszej informacji na temat rodzaju linkowania wewnętrznego po URL jeśli chodzi o względne i bezwzględne, które używać i dlaczego?

    • Możesz i to i to. Ważne aby w przypadku względnego używać komendy w nagłówlu base href wskazującej na adres URL jaki ma być dodawany. Tylko w canonicalu bezwzględnie trzeba dawac bezwzględne (pełne ścieżki).

  18. Nie chcę psuć Twojej teorii z linkowaniem wstecznym na „agencja SEO”, ale w tamtym okresie zmieniłeś też title z „Pozycjonowanie stron www ? Audyty, konsultacje i szkolenia SEO” na „Agencja SEO Zgred – pozycjonowanie stron www”.

    • Owszem zgadza się – zmieniłem pod kątem słowa kluczowego. Optymalizację zawsze się tak robi. A przynajmniej Ja tak robię 🙂 Oraz usunałem frazę „pozycjonowanie” bo mi na niej nie zależy.

  19. Jak najlepiej nazwać kategorie bloga. Czy lepsze są nazwy ogólne np. pozycjonowanie stron do których wszystkie posty o linkowaniu, optymalizacji stron itp. będą należeć. Czy może lepiej zrobić kategorie mniej ogólne (optymalizacja stron, linkowanie tak jak na https://www.lexy.com.pl/blog/ )

  20. Cześć.
    Piszesz, żeby nie używać w linkowaniu wewnętrznym anchorów typu „czytaj więcej”, „read more” itd, np. na stronie głównej jest lista wpisów, linki do wpisów to tytuł oraz „czytaj więcej”. Pamiętam, że lata temu dawało się jakiś rel do anchora (nie pamiętam jaki), żeby googlebot zignorował ten drugi link do tego samego adresu – pytanie czy to dalej działa i jakiego atrybutu użyć 🙂

  21. O ile linkowanie wewnętrzne dla prostych stron internetowych, lub prostych stron z blogiem jest „do ogarnięcia” to problem pojawia się w przypadków dużych serwisów.
    Co do strategii, to jak wspomniałeś każdy ma swoją dostosowaną do danej struktury serwisu.
    Mnie jednak ciekawi, czy aby to wszystko „spiąć” w całość korzystasz z wtyczek (większość stron to WP ofc), jakiegoś schematu w Excel’u czy masz jakąś swoją prywatną wyszukaną metodę?

    • Jak odpowiem „na chybił trafił” to w sumie też bedzie dobrze ;). Każda strona jest inna ale zawsze staram się wykorzystać schemat z rysunku idealistycznego 🙂

      • Zatem będę musiał go spróbować przy najbliższej możliwej okazji, ciekawe czy będzie różnica w rezultatach 🙂
        Dzięki!

  22. Czy paginacja taka jak tutaj: podbean.com/science-and-medicine-podcasts w której podstrony paginacji mają cały czas ten sam adres jest właściwa pomimo, że linki za pomocą których wchodzi się na te podstrony wskazują na zmienione adresy np. podbean.com/science-and-medicine-podcasts?page=3 ?

    • Chyba nie rozumime co napisałeś. Ale w tym przykładzie paginacja nie ma znaczenia bo jest canonical na pierwszą.

      • Gdyby nie było canonicala na pierwszą stronę to co trzeba byłoby zrobić, aby ta paginacja była dobrze zrobiona?

          • Tutaj podbean.com/science-and-medicine-podcasts?page=3&ajax=yw0 canonical jest ustawiony
            na pierwszą stronę paginacji i jak zostanie tak ustawiony aby wskazywać na siebie to będzie OK?

            Tam adresy nie zmieniają się gdy kliknę na cyferkę, dopiero jak kliknie się otwórz w nowej karcie lub w nowym oknie to widać zmianę adresu, czy dla google będzie to złe?

          • Czy przeczytałeś jakiekolwiek materiały nt canonicala na pierwszą stronę paginacji? Czy zpoznałeś się z rozwiązanami jakie sa w Internecie? Rozwiązanie typu canonical na pierwszą czy canonical na siebie stosuje sie w zależności od potrzeb i strategii. Każdy seowiec ma swoją.

            Moje rozwiązanie: canonical ma byc na pierwszą.

          • Tak przeczytałem Canonical na pierwszą stronę powoduje pokazywanie tylko jej w wynikach wyszukiwania, a podstrony paginacji >1 nie przekazują juce np. do linków. Napisałeś, że paginacja nie ma znaczenia bo canonical jest na pierwszą stronę, ale ja bym chciał żeby miała znacznie i juice przepływało z podstron paginacji oraz żeby gogle wiedziało o istnieniu tych podstron, ale tu nie jestem pewny czy to dobre rozwiązanie bo gdy kliknę na cyferki to widzę cały czas jeden adres mimo, że href w linku cyferce co innego wskazuje…

          • To jest tylko kwestia rozwiązania. Canonical sam na siebie będzie działać na paginacji. Tylko cały skrypt musi działac poprawnie – klikajac w dowolną podstronę musisz dostać adres URL ze stroną i canonical taki sam wstawić.

  23. Czyli tam jest nieprawidłowa paginacja bo klikając na numerek adres się nie zmienia?
    Zastanawiam się nad podbean.com/science-and-medicine-podcasts?page=4 bo wpisując go można przejść do odpowiedniej podstrony paginacji np. 4 a nie widzę tego adresu podstrony po kliknięciu w link 4.
    Gdyby tam był canonical na siebie ustawiony to google zaindeksowałby ten adres?

    • Jak długo bedziemy pisac o czymś co jest logiczne i opisane w manualach? Jestem cierpliwy ale do czasu. Skoro coś nie zmienia adresu URL to ustawienie canonciala sam na siebie nic nie da. A ten kto to zrobił specjalnie ustawił canonical na pierwsza stronę. Chciałbym skończyć temat w komentarzach – jeśli chcesz zadać jakies pytanie zapraszam na forum: zgred.pl/forum/

  24. Czy z wpisu mogę linkować do innego wpisu znajdującego się w innej kategorii?
    Czy wpisy mogą linkować do siebie na wzajem np. a->b b->a?

    • Linkować zawsze można 🙂 Przecież tego nikt nie zabrania. Pytanie czy będzie to tematycznie podlinkowane to juz inna para kaloszy.

  25. Czy linki w menu rozwijalnym np. takim jakie Ty masz w oferta mogą być ukryte w display:none?
    Czy np. jakby konsultacje seo nie były w menu rozwijalnym a poziomym obok to lepiej byłoby dla seo?

      • Czyli display:none można stosować w menu rozwijalnym i nie wpłynie ono na osłabienie podstron do których linki będą widoczne po nastawieniu kursora np. jsfiddle.net/7s5y1bzp/1/ ?

        • Można stosować. Zamiast co chwilę pytać czy cos wpłynie na SEO zrób coś dla użytkownika, ok? Bo to bez sensu co chwila odpowiadać Ci na pytania o SEO. Zastanów się co użytkownik by chciał i zrób to – wtedy SEO z automatu Ci wyjdzie.

  26. Kiedyś były pod artykułami wpisy powiązane, dlaczego z nich zrezygnowałeś, czy warto je stosować?
    Obok każdego artykułu są linki do podstron kategorii, czy one dużo dają w kontekście wzmocnienia artykułów należących do tej kategorii?

  27. Witam. Cały czas robię testy z linkowaniem wewnętrznym i różnymi opcjami. Dziękuję za merytoryczny wpis, nie pamiętam innego bloga z tak treściwymi wpisami.
    Ja dla stron kategorii ustawiam noindex, działam na stronach tagów. Do linkowania wewnętrznego używam również linków w opisach tagów. Widzisz jakieś przeciwwskazania dla takich praktyk? Czy twoje wskazówki dotyczące kategorii mogą odnieść się do tagów (myślę że tak ale może czegoś nie wiem). Pozdrawiam.

  28. Ostatnio na stronie staram się użyć najbardziej optymalnego linkowania wewnętrznego, tylko mam pytanie: jak myślisz – trzymać się efektu piramidy i takiego linkowania czy może lepsze jest mieszanie linków i np z podstron 4 rzędu linkować na podstrony 2go i na odwrót.

    • Każdy ma jakąś swoją metodę na linkowanie wewnętrzne – nie bój się testować ale miej na względzie silosowanie.

  29. Chcę pozycjonować strone główną na wybraną frazę i zamierzam wzmonić ją linkowaniem wewnętrznym m.in. z bloga. Każda podstrona posiada broacdrumbs z linkiem do strony głównej z anchorem „strona główna” (Ty masz w tym miejscu ZGRED.PL)
    Co będzie lepszym rozwiązaniem:
    -zmienić anchor text ze strona główna na „pozycjonowana fraza”.
    -linkować z tekstu i zastosować kotwice, aby ominąć flc.

    • Linkować na frazy w linkowaniu wewnętrznym – z tym, że samym wewnętrznym tego nie zrobisz Olać FLC. Breadcrumbs jest elementem linkowania wewnętrznego ale musi odpowiednio wskazywać rzeczy – u Mnie „zgred.pl” co jest tożsame ze „strona główna”. Nie wstawiałbym tam „pozycjonowanie” bo to UXowo nie ma sensu.

      • Czyli google link w breadcrumbs rozpozna i policzy jako pierwszy link z tekstu (nawet jak niezastosuje danych strukturalnych w breadcrumbs)?

        • A jak Ci powiem, że nie policzy FLC bo to sekcja administracyjna to co zrobisz? Zrób dla użytkownika a o FLC sie nie martw – poważnie 🙂

  30. Czy linki do wpisów podobnych pod wpisem na blogu powinny być brane z tej samej podkategorii do której należy wpis. Obecnie mam tak ustawione, że podobne wpisy brane są z wszystkich podkategorii, ale czy to nie jest błąd?
    Jakbym zrobił tak, że wpisy podobne brane są z jednej podkategorii to czy negatywnie wpłynęłoby to na linkowanie wewnętrzne bo w niektórych podkategoriach mam mało wpisów np. tylko 4 wpisy?

    • Ja bym zrobił z tej samej ale to różnie działa zależnie od ustawień i możliwości skryptu.

  31. Mam pytanie odnośnie niewielkiego sklepu. Jeśli mamy strona główna —> kategoria produktowa –> produkt. Wtedy z każdego produktu powinno być linkowanie wewnętrzne z każdego produktu do kategorii produktowej na frazę exact?

    • Można to wykonać 🙂 Na EMA właśnie. Pamiętaj, że takie linkowanie wewnętrzne masz na karcie produktu w menu okruszkowym (zapewne) oraz ze słów kluczowych będacnych kategoriami (jeśli masz, jak nie to można wykonać).

  32. Czy jest sens stosowania w sklepie menu okruszkowego (w kontekście linkowania wewnętrznego) skoro mam linki do wszystkich kategorii, podkategorii w menu?

      • Webmasterowi się nie chce, czy to duży brak będzie jak nie wdroży skoro mam linki w menu, zastanwiam się bo juice poleci i tak linkiem w menu (anchory będa takie same)?

        • Nie poleci a jeśli nawet to niewiele. Okruszki są formą linkowania wewnętrznego (SEO) ale są tez niezbędne do UX (ludzie tam klikają, ja zawsze używam tego menu do klikania).

          Jak się webmasterowi nie chce to weź go zwolnij 😉

          • Nie. Po prostu mam taką konstrukcję treści i linków wewnętrznych. Jeśli chcesz możesz się trzymać zasady First Link Count i każdy inny oznaczać NOFOLLOW ale Googlersi mówią, że linków wewnętrznych nie powinno się tagowac jako NOFOLLOW. Co do podanego przykładu – nie napisałeś na której podstronie mam 2 linki do audytów? Na niektórych mam nawet 3, bo w stopce jeszcze podlicz.

          • Jakby był 1 link do audytów (tylko w menu) to też ok byłoby w kontekście seo, nawet dałaby radę rankować podobnie/tak samo ta strona (pytam się bo ja też w sklepie mam 1 link do stron kategorii w menu i się zastanawiam czy jest to dobre)?

          • Dobre 🙂 ale i tak jak będziesz pisać bloga to będziesz linkować do kategorii 🙂 Mało tego: jak stworzysz podkategorie to z tekstu na kategorii będziesz linkować do podkategori — działa? Działa … i to zajefajnie!

        • Nie wdrożył też rel next/prev a walnął z podstron paginacji canonical na stronę główną podkategorii/kategorii. Czy to duży jest brak? Zastanawiam się bo niektóre sklepy tak robią i działają dobrze, czy paginacja jest tak mało istotna w linkowaniu wewnętrznym, że wystarczy stronę główna kategorii indeksować i wystarczająco juice przejdzie?
          Może ten brak w paginacji musi być czymś nadrobiony aby seo dobrze działało np. produkty podobne?

          • Prev/Next został zarzucony przez Google – nigdy tego nie analizowali. Ale warto zrobić.

            W przypadku paginacji rozwiązań jest kilka – każdy stosuje tak jak mu wygodnie i jak się sprawdza. Testy co i jak działa i jak roboty chodzą są na blogu w firmie Cyrek Digital (nie mam pod ręka linka).

            Mylisz paginację z karta produktów – nie wiem co analizujesz ale chyba zbyt dogłębnie. Nie zastanawiaj się tylko testuj.

  33. Witam, proszę mnie utwierdzić, że dobrze rozumiem: „linkować w ramach danego silosa”
    Czyli jeśli moje drzewo wygląda tak:
    ->Odzież damska
    ->Sukienki
    -Sukienki na wesele
    -Sukienki na chrzest
    -Sukienki mini
    -Sukienki midi
    ->Płaszcze
    -Płaszcze na jesień
    -Płaszcze na zimę
    To mogę linkować między sukienki na wesele, sukienki na chrzest, sukienki mini i midi bo są w ramach kategorii „Sukienki” ale do Płaszczy już raczej nie koniecznie?

  34. Mam linki wewnętrzne site wide typu EMA (usługa miasto). Znajdują się one w stopce. Jednak jest okazja do wtawienienia dodatkowych z tekstu wpisu na blogu, ale tylko częściowo dopasowanych np. w stopce mam „naprawa telefonów miasto” a w treści wpisu w pierwszej połowie tekstu mogę wstawić tylko link w samo „naprawa telefonów” lub „telefony”. Czy taki dodatkowy link przyniesie więcej korzyści niż tylko ten w stopce?

  35. Cześć,,
    szperam już od rana po artykułach, ale nie mogę znaleźć odpowiedzi na istotne pytanie.

    Aby nie duplikować treści w opisie produktów w sklepie wrzuciłem do podstron informacje takie jak: „proces realizacji zamówienia”, „realizacje usług”.

    Następnie dodałem do każdego opisu produktu linki w jednym zdaniu: Zapoznaj się z „procesem realizacji zamówienia” oraz „realizacjami usług”.

    I teraz pytanie. Czy w każdym opisie produktu dobrze jest ustawić na te linki atrybut rel=”nofollow”?

    Nigdzie nie znalazłem na to odpowiedzi.
    Produktów jest około 300 i każdy posiada te dwa linki w opisie. Czy nie osłabia to strony produktu i jednocześnie nie wzmacnia bez sensu tych dwóch podstron?

    Nie zależny mi na pozycjach obu podstron w google, ponieważ to tylko treść dla klientów, którzy chcą zaczerpnąć więcej informacji.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.
    Piotr

    • To i tak nic nie da bo wklejasz ten sam tekst wszędzie więc i tak duplikujesz już duplikowane rzeczy. Lepiej jest naskrobać parę komentarzy, opinii, recenzji oraz budować linkowanie wewnętrzne na np zestawy, podobne, produkty z serii, polecane. Linki do dostaw, usług, zamówień dajemy NOFOLLOW aby nie osłabiać kart porduktu.

  36. Chcę rozbudować podstrony ofertowe.Teraz mam tekst seo i pod nim zdjęcia projektów.
    A po zmianach zamiast zdjęć projektów mają być bannery, które będą linkami do podstron dot. klienta (opisu współpracy i projektów wykonanych dla niego) . Czy to jest dobre rozwiązanie? Czy może lepiej zrobić zakładkę np. historie współpracy (przypietej do menu górnego, ale czy warto ze względu na juice?) na której będą nazwy usług, które będą prowadzić do podstron z linkami do poszczególnych klientów,.
    Czy warto przyjąć taką zasadę, aby linki do tych mniej istotnych stron były z podstron zamiast z menu górnego (np. 2 kliknięcia)?

    • Pytanie jest inne: po co chcesz pozycjonować strony z klientami? Nie słyszałem jeszcze aby to pozycjonować – jak potencjalni klienci będa chcieli zobaczyć z kim współpracujesz to znajdą tę podstronę. Ja bym takich zmian nie robił.

      Linki wewnętrzne z oferty osłabią ofertę – więc pomyśl czy jest sens? IMHO nie. Więc lepiej zrobić zakładkę osobną dla case studies.

      • Czyli na podstronie np. /projektowanie-stron tekst seo i poniżej zrzuty wykonanych projektów (bo linki dot. klientów powodowałyby wyciek juice) a pod nimi link do podstrony z case studies dot. projektowania stron itd.?
        Czy lepiej case study w menu górnym wtedy będzie na wszystkich podstronach ten link (też wyciek juice ale. dot. wszystkich podstron) i będzie prowadził do podstrony z podziałem np. na projektowanie stron, google ads… np. grupa-tense.pl/case-study/ ?

          • Czyli dodanie do menu takiej strony nie powinno znacząco wpłynąć na wyciek juice? Bo myślałem, że na podstronie ofertowej dam link odrazu do case studies np. tutaj grupa-tense.pl/pozycjonowanie/ byłby link do grupa-tense.pl/case-study/tag/seo/ bo tylko z tej podstrony uciekło by juice bo jak w menu byłby link to byłby na każdej stronie wyciek (chodzi mi tylko o to co bardziej optymalne pod względem juice nie biorąc pod uwagę ux)

          • Każdy link wewnętrzny wpływa na SEO. Kwestia jak będziesz tym kierował. Ja podałem Ci swoje rozwiazanie i co uważam. Ty możesz zrobić inaczej. Jeśli uważasz, że pasuje Ci rozwiązanie z tense zrób tak samo.

            Ja nie używam tagów – jestem ich przeciwnikiem.

          • Ja też tagów nie lubię, ale chodzi mi o to, że po co dawać do menu zakładkę „case studies” i linkować do niej na każdej podstonie (jednocześnie osłabiając inne linki wewnętrzne na każdej z nich) skoro można dać linka z podstron ofertowych odrazu do odpowiedniej kategorii case studies (wtedy osłabienie linków tylko na podstonach ofertowych). Czy mój sposób rozumowania jest prawidłowy?

          • Jest prawidłowy. Każdy ma swoje podejście – skoro chcą aby case studies za pomocą linkowania wewnętrznego było dobrze widoczne to tak zrobili.

          • A jak rozwiązać probem zbyt dużej ilości grafik na podstronie ofertowej? infinity scrolling czy lepiej paginacja z canonical na pierwszą (nie zależy na rankowaniu tych grafik i tylko pierwsza podstrona ma seo i rankuje) a może umieszczenie części grafik na podstronie, a pod nimi button „zobacz wszystko” prowadzący do nowej podstrony z wszystkimi grafikami?

          • NIe wolno dopuścić do sytuacji, w której klient wychodzi ze strony usługowej. Wiec imho najlepiej zrobić karuzelę albo po prostu ograniczyć liczbę grafik. Żadnego odsyłania poza ofertę.

  37. Czyli dla osób wchodzących z serp pod wzgledem UX dobry jest u góry tekst (seo), pod spodem miniatury z linkiem do dużej wersji np. fancybox.net/, a na dole cta?
    W przypadku, gdy na podstronie ofertowej umieszcze inne linki np. do podstrony case studies/projekty dot. usługi np. tutaj są linki do trzech case studies
    overlap.studio/pl/oferta/projektowanie-ux-ui to będzie też ok. bo powiązane z daną usługą i podstrony case studies zawierają cta? Czy lepiej unikać w ogóle innych linków?

    • Musisz zrobić testy A/B i zobaczyć co i jak. Każda strona jest inna i każda branża inna. Generalnie sprzedając usługi musisz widzieć lead i formularz a to jak ogarniesz tekst SEO – może być na samym dole i tez będzie działać.

      Zamiast myśleć o linkowaniu wewnętrznym pomyśl o konwersji – lepiej na tym wyjdziesz a i odpowiedz na to, czy warto umieszczać case studies dostaniesz od razu. Ja case studies na tę chwilę nie mam i nie planuje wdrożyć – dla Mnie to rozpraszacz.

    • Niektórzy rezygnują z „o nas” w menu górnym lub umieszczają je np. w stopce. To jest ważna podstrona, ale dla seo „osłabiacz”. Czy warto ją dodać do menu górnego?
      Zauważyłem też takie rozwiązania, że z menu górnego są linki do sekcji o nas, która jest na stronie głównej, ale to chyba nic nie daje bo juice ucieka, a pod względem UX może być ok bo „o nas” jest ważne i powinno być w widocznym miejscu? Przykladowo na stronie regnar.pl/ zrobiono, że wszystko jest na głównej, ale nie całkowity one-page bo linki do usług są w sekcji na stronie głównej. Do seo brakuje w menu górnym chyba bezpośrednich linków do poszczególnych usług, ale pod względem UX jest ok?

      • Ale obecnie już pytasz się o UX i doświadczenia użytkowników a nie SEO. Więc jeśli chodzi o UX musisz sobie zrobić doświadczenia oraz testy a/b.

        nie odpowiem Ci na pytania o UX – każde doświadczenie jest inne – to trzeba zbadać i wyciągnąć wnioski.

  38. Ludzie na tą podstronę usługową wchodzą wpisując wiele fraz np. projektowanie ulotek, projektowanie plakatów itd.
    Czyli na podstronie usługowej mogę zrobić karuzele wybranych grafik lub wybrane grafiki pogrupować na sekcje projektowanie ulotek, projektowanie plakatów i zrobić przyjazną nawigację prowadzacą do tych sekcji bo ważne, aby wszystko było na jednej stronie?
    Pozostałe grafiki/projekty powinny być na innej podstronie np. portfolio do której jest link w menu górnym żeby nie rozpraszał?

    • Przepraszam ale o czym dyskutujemy? O linkowaniu wewnętrznym czy użyteczności strony? Myślę, że wcześniej odpowiedziałem na wiele tych pytań: przetestuj i wyciągnij odpowiednie wnioski.

      • Ale sam zacząłeś temat (pisząc ze nie można wychodzić z oferty) a ja zobaczyłem, że inni z branży ux w ofercie stosują linki wychodzące i zacząłem mieć wątpliwości. Pytam się Ciebie bo pewnie niejednokrotnie miałeś do czynienia z ux (typu w top 10 fraza a mała konwersja itp)

  39. Czy położenie linka wpływa na to ile on juice zabiera np. czy w przypadku przeniesienia linka z menu u góry do stopki więcej juice przejdzie do pozostałych linków z menu górnego?

    • Zasada First Link Count. Im wyżej dany link tym lepiej plus tylko pierwszy od góry zbiera juicy. Niektorzy jednak twierdzą, że menu jest pomijane w zasadzie first link count.

      • Chodziło mi o to że przenoszę link do stopki bo nie chcę pozycjonować tej strony a pozostałe linki zostawiam w menu. Czy korzystnie to wpłynie na pozostałe podstrony do których są linki w menu bo w stopce ten link im mniej juice zabierze np. z linkiem w menu juice jest dzielone na 5 linków a w przypadku gdy przeniosę do stopki to będzie dzielone np. przez 4,5?

  40. Dzięki za artykuł. Korzystasz z narzędzi podpowiadających w linkowaniu wewnętrznym (np. ahrefs Link opportunities lub wtyczki do WP), czy raczej robisz to w 100% ręcznie?

  41. Witram. Bardzo pomocny artykuł. Pytanie odnośnie fragmentu „Przepis na małą firmę i jej linkowanie wewnętrzne” i grafiki „Linkowanie wewnętrzne wersja idealistyczna”. Czy takim linkowaniem nie wprowadzimy przypadkiem PODSTRON z usługami w topy na frazy pozycjonowane? Jeżeli zależy nam na systematycznym wprowadzaniu strony głównej na frazy nas interesujące to jaki był by według Ciebie przepis na linkowanie wewnętrzne?

  42. Zastanawiam się jak zrobić optymalizację jednak mam mętlik w głowie bo strona ma być czytelna też dla użytkownika, ale obawiam się, że np. niepełne frazy w menu pogorszą linkowanie wewnętrzne.

    Czy możesz zerknąć na poniższe?

    nauka tańca warszawa/kurs tańca warszawa (zakładka do menu, ale w menu będzie link bez miasta czyli „nauka tańca” lub „kurs tańca”).

    Pozostałe usługi: kurs tańca dla singli warszawa, taniec nowoczesny warszawa, nauka pierwszego tańca warszawa, kurs tańca dla par warszawa

    Menu:
    nauka tańca (link rowijalny na poniższe i jednoczęsnie prowadzący na stronę „nauka tańca warszawa”):
    kurs tańca dla singli
    taniec nowoczesny
    nauka pierwszego tańca
    kurs tańca dla par

    Jednak zastanawiam się czy to nie osłabi fraz z nazwą miasta. Czy warto jeszcze w stopce umieścić linki w całych frazach np. „nauka tańca warszawa”,”kurs tańca dla singli warszawa”…?

    • Pytasz o rzeczy związane z projektowaniem menu a ja się na tym nie wyznaję ponieważ nie mam doświadczenia UX/UI. Z punktu widzenia SEO wygląda dobrze nie mniej jednak kursów i tańców jest tyle, ze może pojawić się kanibalizacja.

      • A te pełne linki w stopce np. „nauka tańca warszawa”,”kurs tańca dla singli warszawa” są ważne w tym przypadku skoro nie umieszczam ich w menu?

          • A jakbym użył w menu tylko frazę ogólną „nauka tańca” i pozostałe linki (kurs tańca dla singli
            taniec nowoczesny, nauka pierwszego tańca, kurs tańca dla par
            ) byłyby dostępne 2 kliknięciami (na podstronie /nauka-tanca). Czy wtedy linki w stopce wstawione we frazy EM miałyby największe znaczenie?

          • A jakbym podstronę /nauka-tanca zoptymlizował na „nauka tańca warszawa” a stronę główną na „szkoła tańca warszawa”. Czy istnieje wtedy ryzyko kanibalizacji?

          • A w przypadku podstron zoptymalizowanych na takie frazy: „kurs żeglarski miasto”, „kurs na patent żeglarski miasto” kanibalizacji na frazę „kurs na patent żeglarski miasto” też nie będzie jeśli w przypadku podstrony dot. pierwszej frazy nie będę używał „na patent” zbyt często?
            Czy istnieje ryzyko kanibalizacji na frazę „kurs żeglarski miasto” przyjmując, że podstrony będą tak samo głęboko w strukturze strony?

          • Moze się pojawić na fraze główną bez miasta. Przypominam tylko, że takie konstrukcje są przez Google traktowane jako strony przejściowe „doorway”.

          • Czyli jak mam frazy np. „kurs żeglarski mazury”, „kurs na patent żeglarski mazury” to nie robić podstrony zoptymalizowanej na drugą frazę bo to jest to samo? Jak najlepiej zapobiec, aby google nie potraktowało strony jako „doorway page”. Zrobić dobre teksty na dwóch podstronach, czy może podstronę „kurs żeglarski mazury” zoptymalizować na te dwie frazy?

          • Nie da się zapobiec. Zobacz jak ja mam zrobione linki na miasta (jak odszukasz) i pojawia się czasem kanibalizacja ale da się to ustabilizować pod warunkiem, ze nie będzie się tych podstron pozycjonowało i dasz im „wypłynąć” samodzielnie.

          • Linka wewnętrznego masz głębiej w strukturze bo tutaj https://www.zgred.pl/mapa-zgreda/ i dlatego nie ma dużego ryzyka kanibalizacji ze stroną https://www.zgred.pl/pozycjonowanie-stron-www/ na frazy „pozycjonowanie stron”?

            Czyli jak mam frazy np. „kurs żeglarski mazury” i „kurs na patent żeglarski mazury” to podstronę zoptymalizowaną na drugą frazę wstawić głębiej (np. dwa kliknięcia) oraz nie stosować anchora EM „kurs na patent żeglarski mazury” tylko np. słowo „mazury” to wtedy będzie mniejsza szansa, że będzie kanibalizacja na frazę „kurs żeglarski mazury”?

          • Mapa służy do czego innego. Nie wiem o co dalej drążysz temat – zaplanuj menu, zobacz jak mają inni zrobione, przeanalizuj linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne do tych podstron. Udzieliłem już wyczerpujących odpowiedzi.

            Najlepsze rozwiazanie to zaprojektować menu w excelu lub jakimś programie, gdzie można to sobie narysować.

          • Patrząc się na frazy: „kurs żeglarski mazury”, „kurs na patent żeglarski mazury” konkurencja ma obydwie na jednej stronie i nie martwi się kanibalizacją. Jednak zastanawiam się jakby te frazy była na oddzielnych podstronach (bo chyba tak będzie lepiej dla seo?), ale pisałeś o kanibalizacji, czyli tej drugiej pozwolić swobodnie wypłynąć lub odpiąć ją wtedy jak będzie kanibalizować, ale zostawić ją tylko w mapie? Ty kiedyś miałeś w stopce linki do tych podstron lokalnych, ale jak zaczęły kanibalizować na „pozycjonowanie stron” to je usunąłeś ze stopki?

          • Czyli w menu głównym np. „kurs żeglarski mazury” (dostępne 1 kliknięciem na każdej stronie), a link do mniej konkurencyjnej „kurs na patent żeglarski mazury” umieszczam gdzieś głębiej nawet rezygnując z EM. Czy ta droga będzie właściwa w celu uniknięcia kanibalizacji na frazę „kurs żeglarski mazury”?

  43. Jak zapobiec kanibalizacji w przypadku LP zoptymalizowanego na np. „pozycjonowanie stron” i mającego linki do stron zoptymalizowanych na „pozycjonowanie stron miasto” np. widoczni.com/pozycjonowanie-stron/ Czy jest sens robienia linków do tych stron bo w podobnym przypadku napisałeś powyżej, żeby niepozycjonować ich i pozwolić im samodzielnie „wypłynąć”,ale czy jak nie będzie linków to juice przejdzie? Czy może dodać linki do stron lokalnych i pozycjonować LP, ale dodać do LP więcej tekstu i nie martwić się kanibalizacją bo LP „zje” strony lokalne?

    • Odpowiedź brzmi: przeanalizuj linkowanie zewnętrzne oraz linkowanie wewnętrzne. W linkowaniu zewnętrznym jest położny nacisk na główna stronę (money page) a resztę załatwia się linkowaniem wewnętrznych oraz niewielkim linkowaniem zewnętrznym.

      Analizujesz tylko mały wycinek skupiając się na onsite. Trzeba analizować jeszcze offsite.

  44. A jak to będzie w przypadku domeny świeżej , która będzie zaindeksowana dopiero jak powstaną wszystkie LP i strony lokalne. Czy LP z racji tego, że jest płycej w strukturze strony (1 klikniecie) „zje” te strony lokalne na tą frazę główną? Czy może algorytm gdzieś na dalekich pozycjach będzie się gubił, którą stronę ma indeksować?

    • Robisz architekturę, której zadaniem jest linkowanie wewnętrzne oraz zewnętrzne. Nie wiem do czego prowadzi dyskusja i nie rozumiem pytania „płycej/głębiej” .Nie wiem i nie rozumiem co to znaczy, że algorytm się zgubi w indeksacji. To Twoim zadaniem jest zaprojektowanie takiej architektury aby googlebot nie zgubił się chodząc po linkowaniu wewnętrznym.

      Jak już wcześniej pisałem – zaprojektuj stronę na kartce papieru lub w Visio lub nawet excelu, zrób połączenia pomiędzy stronami i to ma działać. Non stop pytasz o to samo zaleznie od branży – a to się projektuje zawsze tak samo. Tu jtest stary artykuł z małym rysunkiem https://www.zgred.pl/blog/linkowanie-wewnetrzne-strategie-budowania/ a to jest projekt, który masz wykonać: https://www.zgred.pl/wp-content/uploads/2018/09/kategorie-silosy.png – żadnej innej filozofii w tym nie ma.

  45. Czyli w przypadku struktury piramidy będzie mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia kanibalizacji nawet na domenie, która dopiero co została zaindeksowana bo ważniejsze dla google będą te główne LP/”silo page” przypięte do głównego menu np. „silo page”. /pozycjonowanie-stron, które ma linki wewnętrzne do stron lokalnych (categories wg. tej ilustracji)?

    • Kanibalizacja zawsze będzie, w każdej sytuacji, nie ma znaczenia silos i struktura. Może być kanibalizacja między kategoria, produktami, usługami – wszystkim. To tylko kwestia jak o to zadbasz.

      Rozwiazanie podałem we wcześniejszym komentarzu. Zastosuj się.

      • Zauważyłem, że wszyscy którzy mają taką strukturę i mają główne LP w TOP 10 na frazę, która jest w title LP i stron lokalnych skupiają się na działaniach off-site tylko głównych LP mających linki wewnętrzne do stron lokalnych. Anchory linków zewnętrznych są partial match, a nawet duży procent frazy EM, która jest w title LP i stron lokalnych. Według tego co napisałeś to też pewnie się męczyli się na początku z kanibalizacją, ale dzięki wzmacnianiu backlinkami głównego LP Google wybrało do pokazywania odpowiednią stronę? Czy to jest najlepsza metoda na ograniczenie kanibalizacji między głównymi LP a stronami lokalnymi?
        Czy anchory linków wewnętrznych mają duże znaczenie np. zamiast „pozycjonowaanie stron miasto” niekórzy stosują”pozycjonownie miasto” lub same „miasto” i nie mają kanibalizacji na „pozycjonanie stron”?

        Pisałeś też żeby nie pozycjonować stron, które kanibalizują (w tym przypadku lokalnych).
        Czy usunięcie linków wewnętrznych do stron zapobiegnie kanibalizacji i wystarczy jak będą one w mapie XML bo i tak strona będzie wystarczająco „mocna” na frazę lokalną a dla Google będzie to sygnał, aby pokazywać w SERP główny LP?

        • Zrób tak aby było dobrze, przetestuj i wyciągnij wnioski. Udzieliłem wszystkich niezbędnych wskazówek. Nie umiem odpowiedzieć na pytania ogólne ponieważ każdy przypadek jest inny i można do niego podejść na wiele sposobów. Nie ma jednego, prostego rozwiązania na pytania, które zadajesz.

  46. Dziękuję za bardzo przydatny artykuł, mam pytanie.
    W sklepie, który ma kilkanaście kategorii produktów różniących się od siebie, zastosowanie strategii linkowania wewnętrznego z produktu na kategorię , lub z podkategorii na kategorię matkę a z produktu na podkategorię ma sens i jest dobrym rozwiązaniem? Tak według silosów powinno to wyglądać? Oczywiście linki to exact match słowa kluczowe będące główną frazą w title dla danej kategorii, podkategorii. Będe wdzięczny za odpowiedx. Pozdrawiam serdecznie

  47. W menu mam link bez EM np. „stomatologia”
    a podstrona /stomatologia/ jest zoptymalizowonana 2 frazy (w title jest „dentysta miasto1, miasto2”).
    W stopce chcę poprawić linkowanie, ale jak to zrobić, aby objąć dwie frazy.
    Jak dam w stopce linki o anchorach „dentysta miasto1”, „dentysta miasto2” to Google policzy pierwszy? Czy warto zastosować kotwice, aby wzmomcniło 2 frazy?

    • Jak wstawiasz linki do komentarzy to one będą zmienione na czynne linki (klikalne) a nie tekst więc nei wiem co miałeś na myśli ale jeśli chciałeś wstawić nofollow i ugc to nie ma to sensu. Zmiana first link count dodając „#” ma jakis sens. Po to wstawia się linki do stopki aby z jednej strony wzmicnić frazę, z drugiej dac możliwość kliknięcia w link. Zobacz jak ma zrobione cmp-med-pl

      • Czy jak mam linki do jednej podstrony na 2 anchory np. pierwszy z anchorem „rolety warszawa”, a drugi z anchorem „rolety z montażem warszawa”, ale z dodanym do adresu „#” to wzmocnione zostaną 2 frazy
        (juice przejdzie tak jakby był link do oddzielnej podstrony „rolety z montażem warszawa”)? Czy to będzie dobre rozwiązanie biorąc pod uwagę, ze zależy mi na 2 frazach np. tytuł „rolety warszawa z montażem”?

        • Jeżeli pytasz o zasadę first link count to dobre rozwiązanie. Niestety nie korzystam z takich rozwiązań bo zupełnie inaczej realizuję linkowanie wewnętrzne. Rób linkowanie wewnętrzne pod kątem konwersji (CRO) a nie pod kątem SEO i Google bo w pewnym momencie przestanie Ci to działać.

  48. Jest strona onepage widoczna na jedna frazę lokalną. Ma ona sekcje m.in. „o nas”, „oferta”, „galeria” w ramach strony głównej .
    Chcę rozszerzyć widoczność o nowe lokalizacje. Czy wtedy wystarczy utworzyć tylko nowe podstrony lokalne i dodać do nich linki dostępne jednym kliknięciem z każdej podstrony, czy może lepiej zrezygnować całkowicie z onepage żeby zwiekszyć site i te nieistotne dla widoczności sekcje m.in. „o nas”, „oferta”, „galeria” umieścić na oddzilnych podstronach do których linki będą dostępne jednym klinięciem w menu? (zastanawiam się czy wtedy mniej mocy będzie przechodziło na podstrony lokalne bo juice będzie dzielony na więcej podstron, czy może lepiej jak do podstron lokalnych będzie prowadziło więcej linków wewnętrznych)

    • Trzeba przebudowac całego one-pagera na takie z podstronami. Niestety ale nie ma innej opcji. Wtedy będziesz widoczny na zapytani alokalne bez potrzeby rozbudowywania – zapytania o firmę zawsze powinny dawać #1 miesjce.

  49. Czy te które nie mają seo np. „kontakt”,, „galeria” mogą zostać na stronie głównej, aby więcej juice przechodziło na podstrony lokalne „usługa miasto” a nie dzieliło się na więcej podstron?

  50. „Na blogu linkujemy do produktów, kategorii i czasem strony głównej” A dlaczego „czasem do strony głównej” a nie jako standard? Moja główna fraza jest właśnie na stronie głównej. Przeglądałem wpisy blogowe niektórych firm i tam niemal w każdym wpisie jest linkowanie do strony głównej na odpowiedni anchor. Pozdrawiam.

    • Jest linkowanie wewnętrzne z logotypu z ALT’em na odpowiednią frazę oraz ze stopki i to zastępuje wzmocnienie na główne słowo kluczowe. Dokładanie linkowania wewnętrznego do strony głównej z treści ma w tym momencie marginalne znaczenie – lepiej spożytkować juicy seo na coś innego.

  51. Jest 86 stron podkategorii na podstronie /sklep. Link „sklep” do tej podstrony znajduje się w menu głównym.
    Jednak teraz nie chcę, aby listing wszystkich był na jednej podstronie.Chcę utworzyć w menu głównym 6 kategorii głównych, które będa prowadziły do odpowiednich podkategorii.
    Czy to rozwiązanie może spowodować spadki bo do każdej z 6 przejdzie mniej link juice zamiast do 1 podstrony zawierającej 86 linków do podkategorii?

    • Czyli skracasz ścieżkę dotarcia likwidując /sklep/ z adresów URL a tym samym zmieniasz połozenie menu dla kilku kategorii? Jeśli tak to rozumiem to oczywiscie, ze zmieni się juicy – zawsze się bedzie zmieniać. Jesli nawet dołozysz te 6 kategorii jako nowe w /sklep/ to juicy się zmienia, jeśli odejmuejsz – też się zmienia. Czy to wpłynie na pozycje innych – nie musi.

      Dodając te 6 kategorii „wyżej” czyli do razu w menu głównym a nie w „/sklep/” podobnie jak napisałem wyżej – zmieniasz juicy, ale nie musi to miec negatywnego skutku na całośc.

      • Obecnie na podstronie /sklep są linki do 6 kategorii głównych:
        domena.pl/kategoria/kategoria1/
        domena.pl/kategoria/kategoria2/

        One grupują podkategorie np. domena.pl/kategoria/kategoria1/podkategoria1.
        Dodatkowo na podstronie sklep są linki do wszystkich 86 stron podkategorii należacych do różnych kategorii głównych, czyli domena.pl/kategoria/kategoria1/podkategoria1, domena.pl/kategoria/kategoria1/podkategoria2/
        Żeby ludzie odrazu jednym kliknięciem wchodzili na interesujące ich kategorie w menu głównym chcę zrobić zamiast link sklep rozwijane menu zawierające linki do 6 kategorii głównych np. domena.pl/kategoria/kategoria1/, domena.pl/kategoria/kategoria2/….
        Czy to rozwiązanie nie spowoduje spadków pozycji?

        • Nie wiem – nie jestem w stanie zgadnąć z takiej rozpiski. Generalnie jeśli jest tak wiele kategorii i tworzą az 3 poziomy to jest to bardzo mocne rozbicie. Czy to spowoduje spadki? Też nie wiem bo moze wejsc kanibalizacja, albo źle coś będzie w linkowaniu wewnetrznym – jest zbyt wiele zmiennych aby przy tak ogólnym pytaniu odpowiedzieć tak lub nie.

          • Są 2 poziomy kategoria->podkategoria
            Przyjmujac, że nie wystąpi kanibalizacja.Jak wyciągne te kategorie główne ze strony sklep i dodam do menu to powinno być ok?
            Każda kategoria będzie linkiem do podstrony z podkategoriami należącymi do niej (zamiast wszystko na jednej podstronie sklep zawierającej linki do wszystkich podkategorii i kategorii głównych je grupujących – domena.pl/kategoria/podkategoria).

            Obecnie na podstronie sklep jest tak:
            Kategorie, które chcę wyciągnąć do menu głównego prowadzące do podkategorii:
            kategoria1
            kategoria2

            kategoria6

            A pod spodem linki do wszystkich podkategorii:
            podkategoria1

            podkategoria86

            Do podstrony /sklep prowadzi trochę linków zewnętrznych. Czy dobrym krokiem będzie zachowanie tej podstrony (będzie ona skupiać wszystkie podkategorie) z dostępem do niej 1 kliknięciem?

          • Ale zmieniasz wtedy rozkład juicy, architekturę informacji, zmienia się tez linkowanie wewnętrzne. Sam przecież piszesz, że to zmieniasz więc na logikę – wszystko się zmieni i zacznie przeliczać. No niestety tak to działa.

          • A czy to nie będzie tak, że więcej juice przejdzie do tych stron podkategorii do których linki będą ze stron kategorii linkowanych z głównego menu i mogą być nawet wzrosty bo juice nie będzie dzielone na tak wiele podkategorii jak na stronie /sklep ?

          • Gdybym znał algorytm to bym odpowiedział jak juicy bedzie dzielone. Nie mneij przesuwanie podstron z kategoriami do menu głównego zawsze zwiększa tam juicy. I tyle. Tu nie ma co drążyć tematu.

  52. Ja mam pytanie dotyczące linkowania do kategorii, które zostały stworzone pod frazy longtail, przykłądowo:

    W drzewie kategorii mamy tak:
    Zasłony -> Zasłony do salonu -> Zasłony do salonu na taśmie

    I utworzona strona pod frazę longtail (i takich stron np. kilkadziesiąt)
    Zasłony do salonu na taśmie 140×250 zielone

    I pytanie brzmi jak takie podstrony najlepiej linkować wewnętrznie:

    1. W podkategorii „Zasłony do salonu na taśmie” na dole strony pod opisem kategorii zrobić coś takiego co ma zalando https://www.zalando.pl/obuwie-damskie-czolenka/ (Popularne kategorie)

    2. Czy np. linkować te podstrony longtailowe tylko z wpisów blogowych?

    3. Czy może zrobić coś takiego https://fotoforma.pl/leksykon-a a link do https://fotoforma.pl/leksykon-fotoforma.pl umieścić w stopce strony?

    Czy mogłbyś podać przykład jakiegoś sklepu, który wedłgu Ciebie ma poprawnie wykonane linkowanie wewnętrzne, godne naśladowania :)?

      • Hmmm, myślę że rozwiązanie z takim słownikiem/leksykonem jest fajne, bo pozwala troche ukryć przed wścibską konkurencją co knujemy :), W przypadku to co robi zalando wywalamy to wszystko na wierzch, myślę że tutaj warto wrzucić albo najtrudniejsze frazy longtailowe, albo takie, które będą miały największy ctr, bo jednak linkowanie wewnętrzne z kategorii, które często są podlinkowane z zewnątrz może działać „mocniej”. Z bloga to wiadomo raczej standard. Dobrze kombinuję? 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły