Do pozycjonowania firmowej strony przykłada się większość przedsiębiorstw. Aby znaleźć się w TOP3, przeznaczają niemałe budżety. Prowadzone działania mają na celu zwiększyć ruch na stronie internetowej, a co za tym idzie, przełożyć się na sprzedaż. Pozycjonowanie dla wielu firm to jednak czarna magia, a w wytycznych Google poruszają się jak we mgle. Większość przedsiębiorców swoje wysiłki skupia na optymalizacji kodu i treści, nasyceniu contentu słowami kluczowymi i link buildingiem. Jednak to nie jedyne parametry ważne dla robotów Google. Wynika to z tego, że Internauci informacji szukają nie tylko w tradycyjnej wyszukiwarce, ale i w wyszukiwarce grafiki. Oznacza to, że konieczne jest zatroszczenie się o optymalizację obrazków i zdjęć, które znajdują się na stronie. Jak to zrobić i czy pozycjonowanie obrazków w Google przynosi realne korzyści?

Czym jest Google Images?

Google Images to Google Grafika. Jest to jedna z wyszukiwarek Google. Została uruchomiona w 2001 roku. Pozwala ona Internautom przeszukiwać pliki graficzne, które znajdują się w sieci. Jest to możliwe dzięki temu, że Googlebot odnajdują zdjęcia i obrazy oraz kategoryzuje je pod specyficzne słowa. Następnym krokiem robota Google jest wysłanie miniaturki grafiki na serwery. To właśnie stamtąd wyświetlane zdjęcia i obrazy jako wyniki wyszukiwarki. Obrazy i zdjęcia pojawiają się wraz z linkami, dzięki czemu bardzo łatwo można przejść do pełnych wersji grafik oraz stron www, na których się one znajdują oryginalnie.  

Googlebot nie wyświetla jednak grafiki na chybił trafił. Jego zadaniem jest dbanie o to, aby pojawiające się w wynikach wyszukiwania grafiki były w jak największym stopniu kompatybilne z szukaną frazą. Trzeba jednak pamiętać, że wyszukiwarka Google Grafika nie jest doskonała. Algorytm nie zawsze wie, co dokładnie znajduje się na zdjęciu, przez co wynik wyszukiwania nie zawsze zgadza się ze wpisanym zapytaniem. Jednym z celów optymalizacji jest jak najdokładniejsze opisanie robotom tego, co zawiera grafika, tak aby grafika mogła się pokazać w wyszukiwarce, a nie być pominiętą.

Jakie znaczenie ma pozycjonowanie obrazków w Google?

Z wyszukiwarki Google dziennie korzysta miliony ludzi na całym świecie. Odkrywają i eksplorują oni treści powiązane z różnymi dziedzinami. Jednak Internauci zainteresowani są nie tylko treściami w formie pisanej. Często wyszukują też obrazów i zdjęć. Według informacji, jakie można znaleźć na serwisie Moz wyszukiwanie obrazów stanowi ok. 30% wszystkich zapytań wygenerowanych w 10 najpopularniejszych wyszukiwarkach internetowych. Oznacza to, że Google Images to druga najczęściej używana wyszukiwarka (obok Youtube) – zaraz po Google. Google Images wyprzedza m.in. YouTube, Yahoo, Bing, Google Maps, Amazon. Google Grafika wykorzystywana jest głównie przez klientów e-sklepów, którzy wpisują konkretne hasła podczas poszukiwania produktów, które zamierzają kupić.

Wszystko to sprawia, że o obrazki i zdjęcia znajdujące się na stronie trzeba zadbać. Wpływają one zarówno na atrakcyjność przekazu i zwiększają zainteresowanie użytkowników, jak i przyczyniają się do lepszego pozycjonowania witryny. Plusy optymalizacji obrazków jest jednak o wiele więcej. Do tych najważniejszych zalicza się:

  • Skrócenie czasu ładowania witryny internetowej – oznacza to, że strona działa szybciej; warto tu zaznaczyć, że prędkość ładowania się witryny to jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google; strona powinna się wczytywać szybko zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych;
  • Wzrost zaangażowania użytkowników – ładne zdjęcia przyciągają Internautów i zwiększają ich zainteresowanie; badania pokazują, że o wiele chętniej i częściej udostępniamy zdjęcia niż treści bez grafik; wirusowe rozprzestrzenianie się treści to natomiast kolejne zalety dla biznesu – zwiększenie zasięgów, dotarcie do nowych klientów, budowanie wizerunku marki, zwiększanie rozpoznawalności i przebicie się informacją o brandzie do mainstreamu;
  • Pojawianie się w wyszukiwarce Google Images – w wyszukiwarce Google Grafika pojawiają się tylko zdjęcia właściwie zoptymalizowane; pojawienie się w tej wyszukiwarce to natomiast możliwość dotarcia do większego grona odbiorców, zwiększenie ruchu na stronie oraz wzrost rozpoznawalności witryny.

Pozycjonowanie obrazków w Google największe znaczenie ma dla branż takich jak odzieżowa, gastronomiczna oraz turystyczna. Na pozycjonowaniu zdjęć zyskają też firmy działające w branży architektury wnętrz, meblowej, biżuteryjnej. We wszystkich tych baranżach bardzo ważna są efekty wizualne. Użytkownicy sieci bardzo często szukają obrazków związanych z danym rodzajem odzieży, chcą zobaczyć, jak wygląda konkretna potrawa, warunki noclegowe w hotelu czy atrakcje turystyczne w danym miejscu. Dla nich bardzo ważną wyszukiwarką jest Google Images.

Optymalizacja zdjęć na stronę www – od czego zacząć?

Na początku warto zaznaczyć, że Google oficjalnie nie podaje czynników mających wpływać na pozycje obrazków w Google Images. Nie znane są też rangi (znaczenie), jakie miałby mieć poszczególne parametry SEO zdjęć i obrazów. Jednak na podstawie metody prób i błędów można z dużym prawdopodobieństwem wskazać kilka najważniejszych parametrów, które pozwolą na wysokie wypozycjonowanie grafiki.

O optymalizację grafik warto zadbać jeszcze zanim opublikuje się jej na stronie internetowej. Jakie kroki należy podjąć na początku?

  • Postawić na wysoką jakość zdjęć i obrazów
  • Przygotować własny content – unikalność jest w cenienie zarówno w zakresie treści, jak i grafik; zdjęcia lub grafiki zrobione samodzielnie (o ile są estetyczne) budzą o wiele większe zainteresowanie niż te pobrane ze stron stockowych;
  • Pamiętać o odpowiedniej nazwie zdjęcia – jest to kluczowe dla właściwego pozycjonowania grafiki w Google; nazwa pliku graficznego powinna być zwięzła, a przede wszystkim zawierać słowo kluczowe; bardzo ważne jest również, aby nazwa pliku zaczynała się od najważniejszego słowa, a te były rozdzielane znakiem „-„ (minus myślnik); dzięki temu roboty Google nie będą miały problemu z czytaniem nazw; unikać należy natomiast znaku „_” do rozdzielania słów; ten znak nie jest czytany przez boty, przez to nazwa pliku jest postrzegana jako jeden ciąg wyrazów; kolejne dobre rady to: unikanie polskich znaków i niekorzystanie z systemu kodowania znaków ASCII;
  • Zadbać o format grafiki – większość grafik znajdujących się w sieci ma rozszerzenie.jpg; format ten jest idealny dla wszelkiego rodzaju zdjęć; przy optymalizacji grafik warto jednak zaprzyjaźnić się z formatem .png; jego zaletą jest to, że nawet przy komprensacji zdjęć, nie tracą one na jakości; .png to format, który powinno się zapisywać ilustracje, logotypy, wykresy, diagramy, infografiki;
  • Zmniejszyć rozmiar obrazu – zbyt duże zdjęcia sprawiają dłuższe ładowanie strony to właśnie stąd przed dodaniem grafiki na stronę, warto przeprowadzić jej skalowanie, czyli zmniejszyć; w ten sposób przyspiesza się czas wczytywania się witryny; należy jednak pamiętać, że skalowanie nie powinno odbyć się kosztem jakości; w sieci można znaleźć bezpłatne narzędzia on-line do zmniejszania grafik; wykorzystać można też do tego Photoshopa; zasadą jest, że im mniejszy rozmiar pliku, tym lepiej; zaleca się, aby waga ładowanych na stronę obrazów nie była większa niż 150-200 KB;
  • Stworzyć mapę zdjęć – witryny internetowe, na których znajdują się duże ilości zdjęć, powinny tworzyć osobne sitemapy (mapy zdjęć); muszą one zawierać adresy URL wszystkich plików graficznych, pomoże to robotom Google znajdować grafikę i ją indeksować; strony, na których grafiki jest mało, mogą je dodać do istniejącej mapy witryny; tutaj warto wspomnieć, że WordPress posiada specjalną wtyczkę, która pozwala na łatwe i szybkie wdrożenie sitemap dla zdjęć;
  • Dodać dane strukturalne – zawierają one dodatkowe informacje o produkcie, który prezentowany jest na zdjęcie; dane strukturalne wyświetlają się jako rich sippet, czyli jako rozszerzony opis; mogą informować o cenie produktu lub opiniach o nim.

Jakie zdjęcia publikować na stronie www?

Optymalizacja zdjęć na stronę www nie kończy się wraz z przygotowaniem ich do publikacji. Umieszczając je w witrynie, również trzeba pamiętać o kilku ważnych działaniach. Są one niezbędne, aby roboty mogły znaleźć i dobrze zaindeksować grafikę. Wśród czynności, które trzeba wykonać, wymienia się:

  • Napisać opis alternatywny (ALT) – to on powie robotom Google, co jest na zdjęciu; to jednak niejedyny cel atrybutu ALT; ma on również powiedzieć zwykłemu użytkownikowi, co znajduje się na grafice, jeśli ta nie ładuje się poprawnie – wtedy zamiast niej pojawia się właśnie opis alternatywny; jego zalecana długość to od 5 do 15 słów; powinny one jak najlepiej opisywać to, co znajduje się na obrazku; atrybut ALT może mieć np. tytuł posta lub artykułu z bloga; warto wpisać do niego też słowa kluczowe, zwiększa to szanse pojawienia się grafiki w wyszukiwarce Google Images;
  • Dodać title tag, czyli tytuł zdjęcia – ten element pełni funkcje tekstu pomocniczego i pozwala lepiej opisać obraz; title tag nie powinien powielać opisu alternatywnego;
  • Umieścić podpisy pod zdjęciami – pozwoli to nie tylko zadbać o lepszą pozycję grafiki w wyszukiwarce, ale i ułatwi życie Internautom; wielu z nich nie czyta całego tekstu, a jedynie podpisy pod grafikami, chcąc wiedzieć, co dokładnie się na nich znajduje;
  • Rozmieść właściwie zdjęcia – obraz powinien znajdować się w pobliżu frazy kluczowej; najlepiej umieszczać go np. blisko leadu artykułu blogowego; warto zadbać też o to, aby tekst znajdujący się dokoła obrazka był z nim tematycznie powiązany, a także odpowiednio zaprojektowany; powinien posiadać takie elementy jak nagłówki, pogrubienia, wypunktowania.

Dobre zdjęcia na stronę – skąd je wziąć?

Najlepsze zdjęcia na stronę to te, które wykona się samodzielnie lub pozyska w wyniku dedykowanej sesji fotograficznej. Gwarantuje to ich oryginalność i dopasowanie do stylu marki, a także nienaruszenie praw autorskich. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy mogą pozwolić sobie na zlecenie sesji fotograficznych swoich produktów. Nie oznacza to, że nie mogą oni „upiększać” strony zdjęciami, obrazami grafikami. Rozwiązaniem dla nich są banki zdjęć – płatne i bezpłatne. Pozwalają one korzystać z wysokiej jakości zdjęć. Niestety pobrać może je każdy, więc o oryginalności można zapomnieć. Zdjęć na stronę internetową można szukać m.in. na Pixabay, Unsplash, Splitshire, Freepik czy Shutterstock.

Optymalizacja i pozycjonowanie grafiki znajdującej się na stronie www nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani umiejętności, mimo to wiele biznesów online zapomina o tym lub nadal nie wie, jakie to jest ważne. Tymczasem wykonują kilku prostych działań, można zapewnić sobie wyższą pozycję w wyszukiwarce. Dobrze jest o to zadbać i nie ignorować tego parametru SEO. 

Grupa docelowa przy obrazkach – ważna rzecz

Ważnym aspektem pozycjonowania obrazków jest wyodrębnienie grupy docelowej, do której mamy trafić – poniżej kilka przykładów:

  • osoby starsze i przewlekle chore – przyjrzyjcie się jak zachowują się w aptekach – pokazują opakowanie i chcą kupić takie samo lub zamiennik; dlatego w aptekach obrazki powinny być cholernie wyraźne i zawierające 2-3 ujęcia; jeśli medykament jest w tabletkach, maści czy buteleczce – to też jest istotna informacja dla potencjalnego kupującego
  • szukający mieszkania – szperają w poszukiwaniu mieszkania i jak znajdą jakieś ciekawe, które przykuło ich uwagę, przełączają się na Google Grafikę wpisując adres znalezionego mieszkania; każdy pośrednik ma prawie te same fotki i to “prawie” daje różnicę – bo można wtedy mieszkanie podejrzeć z różnej perspektywy lub przez okno dojrzeć, że obok jest autostrada
  • uczniowe i rodzice – na początku roku szkolnego nauczyciele pokazują spis lektur czy podręczników; każdy rodzic kupuje takie jakie widział w szkole bo “Pani psorka pokazała taką okładkę”
  • modnisie strojnisie – jak zobaczą u kogoś fajny ciuch oglądają wszystkie możliwe obrazki i fotki z np. butami, ciuchem, bluzą; w sklepach z butami oglądają obuwie z każdej możliwej strony (dlatego tak ważne są fotki 360 stopni); sam osobiście w sklepach odzieżowych oglądam komplety ubrania (jak jest pokazany model) i potem szukam podobnych zdjęć w grafice; oni również potrafią zadawać pytania w stylu “co pasuje do miętowego” (obrazek powyżej) a to pozwala zbudować niesamowity ruch z grafiki do sklepu
  • meblarze i remontowcy – osoby, które wyposażają swoje mieszkanie; dla nich ważne jest jak wygląda dany mebel w różnych ujęciach

Sezonowość pozycjonowania przy obrazkach

Na sezonowość w procesie pozycjonowania warto zwrócić uwagę także przy optymalizacji obrazków. Poniżej kilka przykładów:

  • apteki – pod kątem chorób, które aktywne są w określonych porach roku; albo chwilowe trendy 😉
  • święta i okazje – dobrze opisane prezenty potrafią przyciągać ruch organiczny z grafiki; przecież prezent trzeba obejrzeć z każdej strony; kwiaty na śluby; bukiety do komunii;
  • sklepy internetowe i stacjonarne – wyprzedaże posezonowe lub nowe kolekcje; nierzadko sklepy zapominają o dokładnym opisaniu obrazków do nowych kolekcji – a przecież linkowanie wykonane przez klientów w ciągu kilku dni pozwala na zbudowanie ruchu nie tylko organicznego czy direct ale też z grafiki (obrazków); również pory roku mają znaczenie w SEO bo np. im dłuższa noc tym dłużej palimy światło i potrzebny jest np. nowy żyrandol czy nowe żarówki lub ledy.
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Witam,
    A czy proporcje zdjęcia, to znaczy ilość pixeli na szerokość i wysokość mają znaczenie w pozycjonowaniu obrazków? Czy Google ma jakieś preferencje co do tego?

    pozdrawiam serdecznie

    • Nie robiłem testów na jakość i wielkość obrazków. Z reguły to co jest zoptymalizowane działa skutecznie.

  2. Czyli można wyjść z założenia, że na razie, przynajmniej póki nie ma jakiejś wielkiej konkurencji można sporo zdziałać samą optymalizacją. Pewnie dopiero po jakimś czasie zacznie się walka na inne cechy pozycjonowanych grafik. 🙂

  3. W temacie formatu grafiki. Samo Google prócz .jpg i .png promowało format WebP jeśli chodzi o prędkość strony ale oczywiście nie wprowadził tego formatu do powszechniejszego użycia np w Google Merchant. Do pozycjonowania w Google Images jest to jednak odpowiedni format.

  4. Do optymalizacji zdjęć polecam jpegmini, który radzi sobie z tym wg mnie najlepiej i bez utraty jakości zdjęcia.
    Po eksporcie zdjęcia z photoshopa potrafi zmniejszyć jego wagę o kolejne 40-50%. Niestety program jest płatny.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Golden Marketing Conference

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły