Przedsiębiorcy i osoby zlecające pozycjonowanie podmiotom zewnętrznym często zadają pytanie: jak długo będę czekać na efekty pozycjonowania? Ile czasu trwa pozycjonowanie? Zdawałoby się, że odpowiedź jest prosta i można udzielić jej w jednym zdaniu. Niestety, to tylko pozory, a kwestia czasu niezbędnego dla pozycjonowania strony jest zdecydowanie bardziej złożona. O tym, co ma na nią wpływ, podpowiadamy w poniższym artykule.

Na początek należy wyjaśnić, dlaczego tak trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi na zadane w tytule pytanie. Przede wszystkim wynika to z celu pozycjonowania, którym jest sprawienie, by użytkownik trafiał na pozycjonowaną stronę, a w konsekwencji ? by sprzedawać więcej i osiągać lepsze wyniki. Wymaga to pozycjonowania na frazy, które odpowiadają zapytaniom użytkowników związanych z naszymi produktami i usługami. Pozycjonowanie to wymaga jednak szeregu czasem bardzo czasochłonnych i długofalowych działań, które uwzględnione zostaną w ustalonej na początku strategii.

Od czego zależy pozycjonowanie? Jakie czynniki mają wpływ na proces pozycjonowania?

1. Branża, w której działasz

W niektórych branżach efekty mogą przyjść szybko, w innych później. Zawsze zajmuje to kilka miesięcy. Jeśli chcesz zacząć działać „od zera” rozejrzyj się, zobacz i przeanalizuj następujące fakty:

  • konkurencja w branży – czyli z kim będziesz rywalizować w wynikach organicznych (bo mówimy o SEO) – ale możesz również zobaczyć owi konkurenci działają na rynkach social media i w offline. Zobacz ilu konkurentów będziesz mieć, jak działają, czy bedą mogli przeciwstawić się Tobie jako nowemu konkurentowi. Jak wyglądają ich produkty, usługi i czy Ty coś wniesiesz na rynek. Myślę, że 99% firm czy osób chcących zaistnieć w wynikach organicznych nie robi żadnej analizy potencjalnej konkurencji i dotyczy to zarówno nowych biznesów jak i starych firm. Bo jak ktoś nie istniał w serpach to prędko tam się nie znajdzie. ALE! I tu pojawia się ALE – jeśli firma startuje od zera ale ma „wygrzany” serwis kilkuletni to łatwiej i szybciej osiągnąć wyniki w organiku niż takiemu, który startuje od zera.
  • nowi konkurenci – skoro TY startujesz z nowymi usługami czy produktami, to na pewno w tym samym czasie pojawiają się inni konkurenci dla Ciebie. Rozejrzyj się dookoła kto prowadzi działania reklamowe (Adsy, Social) i jeśli takich widzisz to na pewno zaraz będą to Twoi nowi konkurencji
  • Dostawcy – zobacz kto jest Twoim dostawcą towaru, czy możesz brać towar od kilku firm czy tylko od jednej. Jak mocno możesz negocjować ze swoimi dostawcami ceny – dzięki temu wiesz jak bardzo możesz zejść z cenami w stosunku do swojej konkurencji tworząc przewagę w zakresie ceny. I tutaj od razu trzeba się zastanowić czy i na ile mogę dostarczać jakość, dostępność towaru, cechy charakterystyczne i unikalne i tak dalej.
  • Klienci – to jest czynnik, bez którego nie możesz żyć. Im więcej klientów tym większa sprzedaż. Musisz sprawdzić jaka jest potencjalna siła nabywcza klienta – jedną ze zmiennych jest liczba miesięcznych wyszukań na daną frazę (słowo kluczowe) w wyszukiwarce. Im więcej wyszukań tym więcej potencjalnych klientów. Ale klient z organika jest nielojalny io tak naprawdę nie wiesz kto wpisuje daną frazę. W związku z tym musisz zadbać aby klient u Ciebie naprawdę coś kupił. To, że trafi z wyszukiwarki do Ciebie nie oznacza, że cokolwiek kupi.
  • Zamienniki czyli substytuty – produkty konkurencji, które stanowią zagrożenie dla produktów czy usług sprzedawanych przez Ciebie. Może konkurencja wprowadzić nowe buty a Ty ich nie masz, może wprowadzić nową usługę dającą więcej korzyści za te same lub mniejsze pieniądze. Ot prosty przykład: klient kupuje tanią lampę, która działa niecały rok za powiedzmy 150 zł, tymczasem Ty jesteś producentem i to samo sprzedajesz za 400 zł. I Twoja lampka będzie działać 4 lata. Ale klient jednak decyduje się na taniochę bo to jest zamiennik tańszy. Po prostu – i tutaj musisz się wyróżnić.

Patrząc na to wszystko możecie zadać sobie następujące pytania:

  • kto jest moim konkurentem
  • ilu mam konkurentów
  • na czym zbuduję przewagę konkurencyjną
  • czy nowi konkurenci pojawią się szybko czy nie
  • ile czasu zajmie mi wypozycjonowanie serwisu
  • kto jest grupą docelową
  • jaka będzie konwersja z organika
  • ile wyświetleń / ruchu mogą wygenerować klienci
  • kto (agencja / freelancer) będzie w stanie Ciebie wypozycjonować
  • ile czasu to zajmie (na pewno długo)
  • czy moja domena (serwis) jest dobrze zaprojektowany czy nie
  • oraz szereg innych pytań i problemów.

Jeśli nadal nie wiecie jak się zabrać do analizy polecam spojrzeć na 5 sił Portera. Przyda się startującym z nowym biznesem na hura. Do analizy przydadzą się narzędzia takie jak Ahrefs, Majestic, Semruch i inne.

2. Kogo zatrudnić do SEO

Na to, w jakim czasie uzyskamy pierwsze efekty pozycjonowania, mają wpływ różne czynniki. Przede wszystkim należy brać pod uwagę specyfikę danej branży. Jeśli konkurencja firmy jest duża, pozycjonowanie może zająć więcej czasu. Gdy konkurencja jest niewielka, efekty pozycjonowania pojawią się wcześniej. Trzeba również liczyć się z tym, że konkurencja nie śpi i najprawdopodobniej podejmuje podobne działania. O czym jeszcze trzeba pamiętać?

  • Doświadczenie = wyniki. Im bardziej doświadczony i profesjonalny fachowiec lub agencja, która podejmie się pozycjonowania strony, tym lepsze będą rezultaty i tym szybciej będzie można się ich spodziewać. Jeśli pozycjonowanie powierzone zostanie firmie lub osobie bez żadnego doświadczenia, może się okazać, że nie przyniesie pozytywnych efektów, a co więcej ? poważnie zaszkodzi i sprawi, że ruch na stronie będzie mniejszy.
  • Aktualna sytuacja. Duże znaczenie ma to, w jakim miejscu firma, a właściwie jej strona www, znajduje się obecnie. Czy zawiera wartościowe treści? Czy jest odpowiednio zaprojektowana i zaindeksowana? Czy nie są na nią nałożone kary za sprzeczne z zasadami metody działania? To wszystko ma znaczenie i wpływa na czas, w jakim dostrzegalne będą pierwsze efekty pozycjonowania.
  • Zmiany w algorytmach Google. Google dość często wprowadza zmiany, które wpływają na sposób i metody pozycjonowania stron internetowych. Zmiany te mogą powodować, że czynności, które dotąd przynosiły rezultaty w stosunkowo niedługim czasie, teraz skutkować będą później lub w mniejszym stopniu. Ważne jest więc, by zlecić pozycjonowanie firmie, która na bieżąco te zmiany monitoruje i dostosowuje strategię swoich działań do stawianych przez wyszukiwarkę wymogów.

Pozycjonowanie to proces, który zdaje się nigdy nie mieć końca. W rzeczywistości jednak nie zawsze wiąże się z wielomiesięczną pracą całego zespołu ? niekiedy, przy mniej rozbudowanych stronach, wystarczy wprowadzenie drobnych zmian, które w znaczącym stopniu poprawią widoczność witryny. Każdy przypadek należy więc rozpatrywać indywidualnie, a po odpowiedź na pytanie, jak długo potrwa pozycjonowanie mojej witryny, udać się do profesjonalisty. Bez względu na kogo postawisz należy zacząć od audytu seo, określenia zmian i działań w obrębie Twojego serwisu,

3. Zawsze wymagaj audytu seo

Pierwszym krokiem, jeszcze przed stworzeniem strategii pozycjonowania, jest zwykle audyt SEO. Służy on zidentyfikowaniu potencjalnych zagrożeń, z powodu których użytkownicy opuszczają stronę lub na nią nie trafiają. Jednocześnie audyt pozwala wskazać obszary wymagające poprawy i kierunki rozwoju witryny. Audyt możemy wykonać samodzielnie, korzystając z dostępnych w sieci narzędzi i zajmie nam on zaledwie chwilę. Niestety, pozyskane w ten sposób informacje będą jedynie podstawowe, dlatego nie należy traktować ich jako rzetelne źródło wiedzy o kondycji witryny. Będzie nim natomiast profesjonalny audyt dokonany przez doświadczonego fachowca lub agencję. Polega on jednak zwykle na wnikliwej analizie strony internetowej, która zająć może kilka dni, a nawet tygodni ? w zależności od tego, jak bardzo rozbudowana jest poddawana audytowi strona.

Audyt pozwoli Ci zobaczyć m.in.:

  • na ile Twój serwis jest przygotowany do pozycjonowania
  • jakie elementy wymagają poprawy a jakie gruntownej przebudowy
  • czego brakuje w Twoim serwisie
  • jaka będzie strategia SEO
  • jak wyglądasz na tle konkurencji – audyt może zawierać informacje, gdzie Twoja konkurencja ma przewagę nad Tobą np. wykaz tytułów artykułów blogowych jakie posiada dany konkurent na Twoim blogu wraz z ich krótkim opisem
  • a może Twój aktualny serwis trzeba „zaorać” i postawić od nowa?

4. Zmiany i działania w obrębie strony www

Pierwsze prace agencji pozycjonującej stronę internetową odbywają się zwykle w jej obrębie. Optymalizacji ulegają dostępne na stronie treści: opisy produktów, treści na stronie głównej i podstronach. Nasyca się je frazami kluczowymi, poprawia się również architekturę treści. Na tym etapie dostosowuje się kod strony do wymogów stawianych przez wyszukiwarki i uzupełnia podstawowe parametry, m.in.

  • tytuł strony, opis, nagłówki, atrybuty obrazków itp.
  • ważne jest również, by wyeliminować wszelkie błędy indeksowania, usunąć blokujący renderowanie kod JavaScript i CSS etc.
  • bada się również unikalność treści i dostosowuje się wymiary zamieszczonych na stronie ilustracji
  • istotnym obszarem jest ponadto linkowanie wewnętrzne, które przynosi korzyści nie tylko z punktu widzenia pozycjonowania witryny, ale także generowania konwersji

W czynności te zaangażowanych jest kilka osób o różnych kompetencjach: programista, który optymalizuje kod strony, copywriter, który dostosowuje treści do wymogów SEO i grafik, który zajmuje się wizualną stroną witryny. W przypadku rozbudowanych witryn niezbędna jest także osoba, która koordynuje przebieg pozycjonowania i weryfikuje poziom realizacji poszczególnych procesów.

Wprowadzenie niezbędnych zmian może trwać od kilku dni ? w przypadku niewielkich stron internetowych ? do nawet kilku miesięcy przy rozbudowanych serwisach. Dzieje się tak również dlatego, że wiele działań wymaga testów i sprawdzania, które zmiany zostaną ocenione przez mechanizmy Google pozytywnie, a które wręcz przeciwnie. Oczywiście profesjonalny pozycjoner z dużym prawdopodobieństwem jest w stanie przewidzieć, które działania okażą się skuteczne, ale pewne kwestie i tak wymagać będą weryfikacji. Właśnie dlatego działania w obrębie witryny mogą być bardzo czasochłonne. Ich efekty również nie pojawią się od razu ? zwykle zaobserwować będzie je można po kilku miesiącach, w zależności od tego, które zmiany zdecydujemy się wdrożyć i na jakie frazy pozycjonujemy stronę. By znaleźć się w pierwszej dziesiątce w wynikach wyszukiwania, należy liczyć się z następującymi przedziałami (wstępnie):

  • Około 3 miesięcy przy pozycjonowaniu na frazy mało popularne
  • Około 3-9 miesięcy przy pozycjonowaniu na frazy średnio popularne
  • Ponad 9-12 miesięcy na frazy bardzo popularne

5. Zmiany i działania na zewnątrz strony www

Kolejną grupą działań jest ta, do której zaliczamy działania na zewnątrz witryny. Zalicza się do nich:

  • budowanie bazy linków, a więc tzw. linkowanie zewnętrze
  • tworzenie stron zapleczowych – o ile to potrzebne
  • oraz działania w mediach społecznościowych

Działania te nie tylko wymagać będą pracy różnych osób, a więc programisty, copywritera czy specjalisty w mediach społecznościowych, ale także czasu ? są to bowiem działania długofalowe, które zaczną przynosić efekty pod warunkiem, że będą wykonywane systematycznie. Ich efekty również nie pojawią się od razu ? należy nastawiać się na co najmniej kilka miesięcy oczekiwania na pierwsze rezultaty.

6. Inne czynniki, które należy brać pod uwagę

Oprócz takich spraw jak konkurencja, analiza rynku, dobór agencji SEO czy freelancera, strategii, budowy i przebudowy serwisu, trzeba sprawdzić jeszcze następujące czynniki:

  • wiek i historia domeny – jeśli startujesz od zera to żadnej analizy robić nie trzeba. Natomiast w przypadku starych domen trzeba wykonać m.in. analizę odnośników, analizę treści (np za pomocą Web Archive), sprawdzić czy serwis był przebudowany, zweryfikować przekierowania itd. Historia domeny ma niebagatelny wpływ na działania SEO. Jak z winem – im starsza domena tym lepiej
  • dobór słów kluczowych – to jest jeden z krytycznych elementów. Ich dobór wpływa na strategię SEO oraz na budowę lub przebudowę serwisu. Jeśli nie wiesz jak dobrać słowa kluczowe skonsultuj to. Lepiej zapłacić za konsultacje i mieć pewność , że słowa kluczowe zostały dobrze dobrane niż potem płacić za jakąś usługę SEO 4 tysiące i nie mieć klientów.
  • rynek docelowy – kraj ma znaczenie. Inaczej pozycjonuje się serwis w Polsce a inaczej w Niemczech czy Wielkiej Brytanii. Inne są też ceny.
  • Ty i Twoja wiedza SEO – to ważne. Ty jako mój klient, czy klient dowolnej agencji SEO czy freelancera – dobrze jest abyś wiedział co to jest SEO i jak wyglądają procesy związane z pozycjonowaniem. Liczy się też współpraca z Tobą w zakresie wprowadzania zmian na serwisie. Bez Ciebie pozycjonowanie się nie uda.
  • Twój budżet – budżet na działania SEO musi być. Musisz też zdawać sobie sprawę, że zanim będą wyniki trzeba wyłożyć pieniądze na realizację działań SEO. I możliwe, że zanim przyjdą wyniki to inwestycja w SEO będzie miała wartość ujemną dla ROI.
  • oraz inne czynniki, których nie ująłem ale wypisałem w bibliografii 🙂

No to ile czasu trwa pozycjonowanie? Kiedy będą efekty?

Ile razy słyszę to pytanie zawsze pada odpowiedź „to zależy”. Od czego? Właśnie od tych czynników, które opisałem powyżej. nie mniej jednak kilka przykładów poniżej z różnych branż.

Tomek Sadowski z PAP na LinkedIn (tutaj link) umieścił ciekawy rysunek dotyczący momentu publikacji vs ruch jaki można pozyskać do danego artykułu. Ja pozwoliłem sobie, jak seowiec, zmodyfikować go troszeczkę i oto jest.

Ogólnie jest tak, że:

  • publikujesz tekst na blogu i liczysz, że będzie pracował natychmiast – i tak nie jest. Najpierw następuje faza „zachwytu” nad tekstem. Ochy i achy trwają kilka tygodni, potem taki tekst „umiera” na troszkę.
  • następnie zaczyna powolutku pojawiać się SEO, tak nieśmiało – aby potem osiągnąć zamierzony cel w postaci ruchu organicznego i konwersji (czy to zakup produktu czy usługi)
  • publikacja wpisu najlepiej jak jest połączona z promocją – czyli reklamujesz swój post w social mediach (bez względu jakich) oraz lekko podpozycjonujesz.
  • zależnie od branży SEO dla wpisu blogowego zaczyna pojawiać się mniej więcej pod koniec 2 miesiąca od publikacji

Efekty pozycjonowania – przykład 1:

Przykład wpisu blogowego (Zgred – opublikowany 16 września 2018r o linkowaniu wewnętrznym) – dane od dnia publikacji – wyświetlenia wpisu oraz liczba słów, na które wpis jest widoczny (według GSC):

Liczba słów, na które serwis jest obecny w wyszukiwarce Google oraz liczba ich wyświetleń – jak widać powolutku sukcesywnie rosną – dane w ujęciu dziennym. Kliknięć jest bardzo niewiele – są to pojedyncze wartości. Poniżej dane tylko dla tego wpisu z GSC 🙂 I to co jest istotne – na mocnej domenie (za jaką uważam Zgred.pl) widać, że w pierwszych kilku dniach wpis jest widoczny na wiele słów kluczowych, które nie są tożsame z wpisem np. na frazę „zgred.pl” czy inne dziwne rzeczy (poniżej drobny przykład).

Poniżej wykres z GSC tylko dla tego wpisu:

Jak widać, wpis ma kilka miesięcy, ale pracuje w SERPach powoli i sukcesywnie jest widoczny na coraz większą liczbę słów kluczowych. Poniżej ten sam wpis blogowy z całościowym ruchem z GA (sekcja: strony wejścia):

Pierwszy wzrost odwiedzin to oczywiście moment umieszczenia wpisu na blogu oraz w kanałach social media (korzystam z FB, TT i LinkedIn). Drugi wzrost odwiedzin to reklama na FB. Czyli po pierwszym okresie kilku tygodni wpis „umiera” i zaczyna żyć własnym życiem – szczególnie w wynikach organicznych. I na koniec zestawienie źródeł ruchu:

Efekty pozycjonowania – przykład 2:

Branża pasmanteryjna, wpis blogowy opublikowany w czerwcu br. Sklep startował od totalnego zera. konkurencja duża (ponad 50 innych sklepów).

Poniżej wykres liczby wyświetleń oraz liczby słów kluczowych, na jakie jest obecny wpis blogowy (dane od pierwszego wyświetlenia wpisu na pierwsze słowo kluczowe – niemalże miesiąc po publikacji):

I ponownie jak wygląda cały ruch na tym wpisie w GA (dane zanonimizowane):

Zauważcie, że ten wpis nigdy nie widział social media na oczy i opiera się wyłącznie na działaniach SEO. I poniżej wykres ze źródłami ruchu dla tej strony wejścia:

W obu powyższych przykładach jasnym jest, że liczba wyświetleń i zwiększająca się liczba słów kluczowych są ze sobą powiązane. Chcę tylko pokazać, jak to się zmienia z upływem czasu. To nie jest tak, że powiesić wpis blogowy i pstryk – już działa.

Wprowadzenie wpisu blogowego na dobre pozycje oraz generowanie z tego ruchu zajmuje od 2 do 7 miesięcy. Bez wsparcia social media nie warto prowadzić bloga.

A poniżej (niestety mocno okrojony z danych wizualnych) wykres jednego tylko wpisu, który jest co 2-3 miesiące analizowany i rozbudowywany. Szczególnie dużo uwagi poświęcono na uzupełnienie wpisu słowami kluczowymi – da się? 😉 Macie widok całe 16 miesięcy 🙂

Efekty pozycjonowania – przykład 3:

Sklep startujący z pozycji zero, średnia konkurencyjność. Fraza typu „sklep z czymśtam”. Wejście w top10 nastąpiło po 5 miesiącach od powieszenia tekstu SEO (oczywiście działania pozycjonerskie są cały czas realizowane).

Sklep ten sam co powyżej ale inna fraza na stronie głównej – moment kiedy w ogóle się pojawiła w serpach:

Efekty pozycjonowania – przykład 4:

Wdrożenie określonych stron docelowych (dodatkowych) aby zbierać ruch organiczny – podstrony zaproponowane pod kątem przebudowy nawigacji fasetowej  (https://www.youtube.com/watch?v=LEZx2U6hTNA). Przykład na jednym z pozycjonowanych sklepów internetowych, dość wysoka konkurencja, stara domena.

W przypadku starych domen, zadbanych, z wartościową treścią uruchomienie dodatkowych podstron daje możliwość wejścia w topy niemalże w kilka dni.

Efekty pozycjonowania – przykład 5:

Direct Answer Boxy – tutaj sprawa jest bardzo trudna ponieważ otrzymanie tego boksu jest trudne. Wymaga dobrze przygotowanego artykułu, tabeli, wpisu plus mocnej i zadbanej domeny. Stąd też młode serwisy z zerowym potencjałem nie mają co liczyć na otrzymanie tego bonusu.

DA można otrzymać po ok 3-4 miesiącach od umieszczenia wpisy na blogu. Bardzo łatwo uzyskiwać DA na podstawie tabelek, gorzej w przypadku treści. Bardzo pomocne są fragmenty rozszerzone.

Jak najszybciej ocenić ile czasu będzie trwać pozycjonowanie serwisu?

Jeżeli masz dostęp do narzędzia Ahrefs, Senuto lub Semstorm to możesz bardzo szybko ocenić ile czasu zajmie Ci pozycjonowanie serwisu www. Jednym ze sposobów oceny czasu pozycjonowania strony jest przyrost widoczności – czyli jak szybko przyrastała liczba słów kluczowych w zakresie top3, top5, top10, top 50 czy top100.

Przykład 1: jeśli budujesz firmę, gdzie chcesz sprzedawać wizytówki, kalendarze i inne gadżety reklamowe czy biurowe.

  • Podziel ten wykres na lata zaznaczając pionowymi kreskami początek każdego roku
  • Oceń dla każdego roku wzrost – w przypadku tutaj widać mocne fluktuacje ale widać, że w momencie startu serwis nie był „goły” tylko wystartował z treściami i był przygotowany już do startu do SEO i zainwestował w SEO na samym początku
  • I teraz jeśli ocenisz, że w każdym roku przybywało ileś dziesiąt słów kluczowych to masz informację ile czasu potrzebujesz na dojście do danego poziomu swojego konkurenta

Powyższy wykres jest specyficzny ponieważ serwis po drodze miał różne „przygody” – jednak to pokazuje czas potrzebny na zbudowanie widoczności.

Przykład 2: branża wyposażenia domów i ogrodów w urządzenia sanitarne.

  • zaznaczamy pionowymi kreskami kolejne początki roku – nie od początku istnienia serwisu tylko od momentu wzrostu. Bo od tego momentu podejrzewamy, że zaczęło się SEO
  • jeżeli widać tak szybkie wzrosty szukamy bloga lub poradnika – pierwsze publikacje na blogu oznaczają początek wykonywania działań SEO
  • jak widać na dojście do poziomu z 1,5 tys słów do 6 tys słów kluczowych w top100 ten serwis potrzebował 2 lat

Czyli jeśli naszym benchmarkiem jest konkurencja to z wykresu wyczytamy ile czasu (miesięcy czy lat) zajęło zbudowanie takiej widoczności w procesie pozycjonowania i aby ją dogonić lub nawet wyprzedzić potrzebujemy inwestycji w SEO (nakłady finansowe) oraz cierpliwości (czasu, spokoju, systematyczności)

Przykład 3: fotowoltaika dla domu – w momencie powstawania aktualizacji tego wpisu (marzec 2021) jest to bardzo popularny temat.

Wykonujemy następujące czynności:

  • logujemy się do Ahrefs i wchodzimy do zakładki „Keywords Explorer”
  • wpisujemy badane słowo kluczowe
  • przechodzimy do zakładki „SERP position history” i analizujemy konkurencję pod kątem czasu wypozycjonowania na dane słowo kluczowe
ile czasu zajmuje wypozycjonowanie serwisu - wykres z ahrefs dla pojedynczej frazy kluczowej

Dzięki temu możemy oszacować czas dla pojedynczego słowa kluczowego. Ale pojawia się „ALE” – w przypadku starych domen, obecnych już jakiś czas na rynku – efekt SEO będzie widoczny w ciagu paru miesięcy lub nawet szybciej. Natomiast w przypadku startu od zera – wszystko zależy od budżetu ale wtedy liczymy to już w dużych miesiącach.

Krótkie podsumowanie:

Jak zapewne zauważyliście skupiłem się na analizie treści dostarczanych do serwisu. Przede wszystkim treści blogowe, które mają największy potencjał.

  • jeżeli liczysz na wypozycjonowanie w ciągu 3 miesięcy – zapomnij o SEO. Frazy proste, długoogonowe, z niskim potencjałem – tak. Ale te grubsze, bardzo konkurencyjne już nie
  • wpisy blogowe zaczynają dobrze pracować mniej więcej po ok 6-7 miesiącach. Pierwszy ruch pojawia się w 2-3 miesiącu ale nie będzie to ruch mogący „poruszyć sprzedaż”
  • W przypadku fraz o średniej konkurencyjności to tak około 5-7 miesięcy na jakiekolwiek wyniki
  • Grube, tłuste frazy, z wysoką konkurencyjnością powyżej 6-7 miesięcy
  • Budowanie bloga w oparciu o 2-3 teksty blogowe miesięcznie to podstawa budowania widoczności w wyszukiwarce. W przypadku dużej konkurencyjności trzeba zainwestować w treści (6-7 wpisów blogowych miesięcznie plus inne zabiegi SEO)

Na wyniki pozycjonowania czeka się już kilka/naście miesięcy a nie tygodni. Niestety.

Kilka odpowiedzi na temat kosztów oraz czasu jaki trzeba odczekać na wypozycjonowanie znajdziecie w poniższych wpisach:

Tak więc zapraszam do dyskusji 🙂

Źródła:

  • https://afterweb.pl/pozycjonowanie/ile-czasu-trwa-pozycjonowanie-strony-internetowej/
  • https://www.blog.gdaq.pl/2017/02/jak-dlugo-trwa-pozycjonowanie-w-google/
  • https://delante.pl/jak-dlugo-trwa-pozycjonowanie/
  • https://www.eactive.pl/pozycjonowanie-stron/ile-trwa-pozycjonowanie-strony-internetowej/
  • https://cyrekdigital.com/pl/baza-wiedzy/ile-czasu-trwa-pozycjonowanie-w-google/
  • https://marketingdlaludzi.pl/ile-czasu-potrzeba-na-wypozycjonowanie-strony/

Pytania i odpowiedzi:

Jak długo będę czekać na wyniki pozycjonowania?

Na wyniki trzeba czekać czasem kilka miesięcy. Jest to zależne od konkurencji, budżetu, stopnia przygotowania serwisu pod kątem SEO i tak dalej. Można przyjąć, że pierwsze efekty można będzie zaobserwować po pól roku.

Co szybciej wypozycjonuję – nową czy starą domenę?

Oczywiście, że starą domenę, z historią i ciągłością działań SEO wypozycjonuje się łatwiej i szybciej.

Chciałbym mieć wyniki zerowe najszybciej jak się da?

Nie ma takiej możliwości. Jest to zależne od wielu czynników m.in. od wieku domeny i dotychczasowego SEO. Poza tym Google może ale nie musi przyznać DA.

Po wypozycjonowaniu serwisu chce przerwać działania – czy można?

Oczywiście, że można. Wypracowane efekty SEO są długotrwałe jednakże zaniechanie działań, po dłuższym czasie, spowoduje obsunięcie serwisu w wynikach.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Przydatne dzięki … tyle że sam pracuję nad swoją domeną (firmą) narazie idzie powoli ale fajnie się czyta takie wpisy
    Pozycjonowanie nie takie proste jak się nie ma podstaw

  2. Ja to mam często wrażenie, że pozycjonowanie jest jak wróżenie z fusów i trudno cokolwiek przewidzieć. Strony, teoretycznie słabe zajmują pierwsze pozycje, a idealnie dopracowane mają problemy z wejściem do TOP10. Nie pozostaje nic innego jak próbować i próbować, a efekty kiedyś przyjdą, tylko nie wiadomo kiedy. 🙂

  3. Panie Piotrze, przepraszam.., Panie Pawle 🙂 !
    Wpis jest świetny i przede wszystkim zawiera masę cennych informacji. Niestety pytanie „a za ile dni moje słowo będzie na TOP1” męczy każdą firmę/agencję/osobę zajmującą się szeroko pojętym pozycjonowaniem i SEO, a odpowiedź na te pytanie przeważnie każdemu z Nas zabiera sporo czasu, aby klientowi wszystko wyjaśnić. Większość z tych osób jest „zielona” w tej tematyce i nie ma temu się co dziwić.
    Tutaj mamy pełne wyjaśnienie + przykłady. Ręce same składają się do oklasków!
    Myślę, że będę odsyłał niektóre osoby do tej lektury :- )
    Tymczasem pozdrawiam i życzę dużo zielonego koloru!

  4. Dobra robota, artykuł idealny dla męczącego klienta, kiedy moja strona będzie w top 10.
    Będę podsyłał ten artykuł klientom 😉

  5. Obecnie mam usługi opisane na 1 podstronie tak: h2 z nazwą usługi i opis. Usług na takiej stronie mam 4.
    Czy warto utworzyć nowe oddzielne podstrony dla każdej usług. Czy spowoduje to, że będę musiał czekać aż nabiorą wieku te podstrony?

  6. Czy wiek strony ma wpływ na to ile będę czekał na zaindeksowanie zmian na stronie przez google (np. zmiana tytułu) oraz osiągnięcie „mocy” optymalizacji?
    Przykładowo poprawiam tak samo optymalizację na starej i nowej stronie. Przyjmując, że pozostałe parametry są takie same to czy szybciej rankować będzie starsza strona?

    • W teorii tak. Ale jak sprawdzam obecnie zgreda to ostatni cache jest nawet sprzed miesiąca. Kiedyś indeksowalo w kilka godzin od zmiany. Dziś nie jest tak dobrze.

      • Czy jak widzę w cache te poprawki optymalizacji to świadczy, że robot zaindeksował je (kiedyś miałem przypadek że poprawiłem optymalizacje, pozycja poszła do góry a cache stare jeszcze było)?

        • Niekoniecznie. Wklej fragment tekst w wyszukiwarkę . i zobacz czy go wyswietla. Miałem tak, że cache niby był a tekst niezaindeksowany.

  7. Która opcja jest lepsza dla osiągnięcia szybszych efektów seo:
    – utworzenie nowej podstrony i zoptymalizowanie jej na domenie 10 letniej mającej linki ze 100 unikalnych domen. Linki są z niezaspamowanych miejscówek.
    – zoptymalizowanie istniejącej strony np. strony głównej będącej na domenie 6 letniej i niemającej żadnych linków.

      • A gdyby ta starsza domena nie miała linków to też lepszym rozwiązaniem byłoby utworzenie nowej podstrony?
        Jakie ramy czasowe są dla domen w przypadku utworzenia nowej podstrony, czy np. w przypadku utworzenia podstrony na 10 letniej domenie w ciągu 2 miesięcy zacznie działać seo?

        • Tak zawsze warto robić nowe podstrony tylko trzeba uważać na kanibalizacje. W przypadku starych domen zawsze jakieś linki są. Jeśli chodzi o czas zadziałania może to być nawet kilka dni jednak to zależy od linkowania wewnętrznego.

          • Dlaczego na frazę donice corten w top 10 są młode i słabe domeny np. viridipolska.pl, cortena.pl a mocniejsze z lepszą optymalizacją zajmują pozycje 11-20 np. inspirowaninatura.pl, liderbudowlanypl
            Czy powodem tego może być wiek linków wewnętrznych i ich ilośc?

          • czy większy tematyczny site mógł spowodować, że algorytm je wyświetla zamiast artykułów na mocniejszych domenach ?

          • Możliwe. Trudno odpowiedzieć bez analizy konkurencji i całości procesu pozycjonowania i optymalizacji.

  8. Bardzo interesujacy artykul. Wlasnie wystartowalem z nowa strona i domena i takie informacje sa bardzo, bardzo przydatne. Mimo ze spedzilem kilka tygodni czytajac i analizujac tematy zwiazane z pozycjonowaniem, to powiem jedno: szacunek dla tych, ktorzy zajmuja sie tym zawodowo. W teorii wyglada to na nieskomplikowane, ale jak sie probuje przelozyc te „niby proste” zasady na praktyczne rozwiazania, to rece opadaja 🙂 . I mam wrazenie, ze im wiecej sie czyta, tym mniej sie rozumie 🙂 . Wartosc takich artykulow jak Twoj jest bardzo duza moim zdaniem, bo przede wszystkim studzi emocje i jasno sugeruje, ze codzienne sprawdzanie gdzie jest moja strona 🙂 nie ma kompletnie sensu. Dzieki.

  9. Można by powiedzieć, że trwa tyle że niektórych na to nie stać a czasami się łudzą że jest inaczej. Uważam, że pozycjonowanie to jak inwestycja dla kogoś w dobrego Mercedesa, tylko że pozycjonowanie z dłuższej perspektywy sprowadzi (w mniejszym lub większym stopniu) klientów do firmy, a Mercedes stworzy jakiś wizerunek. Jeżeli miałbym zainwestować z pół miliona to zdecydowanie lepszą inwestycją jest pozycjonowanie niż zakup auta – ale nie każdy myśli długofalowo.

  10. Witam, mam sklep internetowy z własnoręcznie tworzoną biżuterią. Niedawno zaczęłam pisać bloga. Mam pytanie jak promować artykuły w mediach społecznościowych, głównie FB ? Przyznam, że nie widzę u siebie takiej opcji. Napisałam już kilka artykułów i powoli tematy merytoryczne mi się wyczerpują…. Czy mogę opisywać po prostu dzień twórczy ? Np. co dziś zrobiłam albo opisać pomysł na kolejny projekt ? Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam 🙂

    • Rozmawialiśmy telefonicznie 🙂 Pisać bloga dużo, wpisy wrzucać na fanpage i podpromować lekko. Poza tym, tak jak rozmawialiśmy, witryna nie jest zoptymalizowana – tam jest jeszcze sporo pracy do wykonania.

  11. „Około 3 miesięcy przy pozycjonowaniu na frazy mało popularne
    Około 3-9 miesięcy przy pozycjonowaniu na frazy średnio popularne
    Ponad 9-12 miesięcy na frazy bardzo popularne”

    A dajesz gwarancję tych wyników? Wiem, że fajnie się to czyta, ale nie wprowadzaj w ludzi błąd.

    • A dasz gwarancje w seo? Wiem ze fajnie się pisze komentarze ale pomyśl zanim napiszesz i sprawdź inne wzmianki w tym temacie. Artykuł sprzed blisko trzech lat więc jak sama/sam wiesz, ze w seo to dużo rzeczy zmieniło się po drodze. Ale nic nie stoi na przeszkodzie – pochwal się swoimi osiągnięciami. I miej jaja napisz komentarz pod prawdziwymi danymi 😉

  12. Czy tak można szacować kiedy będą efekty?
    – sprawdzać parametry względem konkurencji np. mam starszą domenę i więcej dobrych backlinków niż większość
    w top 10 to efekty działania dobrych backlinków mogą być w ciągu 3 miesięcy nawet dla popularnych fraz powyżej 1000 wyszukiwań?

    • Nie… to że masz 1000 wyszukiwań nie oznacza, że tam nie ma konkurencji lub może być ogromna i stawki CPC po 40-50 zł.

      To, że masz starszą domenę i backlinki nie oznacza, że jesteś lepszy – na to skłąda się wiele czynników. Generalnie weź widocznośc konkurenta, zobacz ile czasu dochodził na pozycje i mniej więcej tyle samo plus pol roku trzeba szacować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły