Agencja SEO - Pozycjonowanie stron www, audyty SEO

Jakie fragmenty rozszerzone wdrożyć na swoim serwisie?

Fragmenty rozszerzone (z angielskiego rich snippets inaczej też określane jako dane strukturalne) stają się coraz ważniejszym czynnikiem optymalizacji serwisów internetowych. Dzięki temu wyszukiwarki szybciej analizują serwis, treści i wykorzystują je jako dodatkową informację wyświetlaną w wyszukiwarce.

Implementacja fragmentów rozszerzonych nie jest łatwa z punktu widzenia programistycznego dla przeciętnego Kowalskiego. Dla skryptów sklepów internetowych istnieje szereg dodatkowych modułów, podobnie jak do popularnie stosowanych CMSów.

Najczęściej popełniane błędy

Do niedawna Google pozwalało na dowolną implementację fragmentów rozszerzonych i niejednokrotnie dochodziło do manipulacji celem uzyskania dodatkowych parametrów, wyświetlanych w wyszukiwarce Google.

Potoczne nadużycia to:

  • Wstawianie nagłówków Hx do menu okruszkowego

 

  • Ukrywanie oceń strony i recenzji (gwiazdek) w kodzie strony bez możliwości głosowania przez użytkownika – wstawione do kodu na stałe

 

  • Wyświetlanie oceny serwisu należącego do innej strony WWW – np. zaczerpnięcie „gwiazdek” z serwisu opineo, obudowanie w Schema i wyświetlanie jako swoich co jest błędne

 

  • Wyświetlanie informacji o produktach na stronie kategorii w sklepach internetowych

 

I kilka innych.

Za takie manipulacje Google zazwyczaj cofa wyświetlanie popularnie nazywanych „gwiazdek”. Jeśli tak się naprawdę dzieje, należy zweryfikować poprawność implementacji fragmentów rozszerzonych.

Czasem może się zdarzyć, że Gogole nałoży karę ręczną:

Nie spotkałem się aby efektem takiej kary był spadek ruchu czy pozycji. Jedynym efektem było usunięcie dodatkowych elementów wyświetlanych w wyszukiwarce.

Edycja: Marcin Kopczyński słusznie zauważył, że powyższe stwierdzenie tyczy się samej kary. W przypadku zniknięcia „gwiazdek” spada CTR a tym samym ma to przełożenie na ruch pośrednio. Moja wypowiedź była w kontekście samej kary jako kary ręcznej. Mam nadzieję, że wyprostowałem nieco swoje stwierdzenie 🙂

Jakie fragmenty rozszerzone wdrożyć w sklepach internetowych?

Jak wspomniałem powyżej, istnieje wiele gotowych modułów do skryptów, na których został uruchomiony sklep internetowy. Dla sklepów najczęściej wdrażane są następujące fragmenty rozszerzone:

 

Produkty, recenzje i cena to zestaw obowiązkowy dla każdej karty produktowej. Do tego dochodzi implementacja snippetów dla menu okruszkowego (breadcrumbs – wytyczne pod adresem: https://developers.google.com/search/docs/data-types/breadcrumb).

I tutaj ważna rzecz – implementacja drzewa „Schema.org/Product” może występować jedynie na karcie produktu. Nie wolno wyświetlać tego typu snippetów na podstronach kategorii. Do tego celu służy drzewo „Schema.org/ListItem” lub „Schema.org/SomeProducs” – przykładowo:

Problem implementacji fragmentów rozszerzonych typu „Product” na stronach kategorii najczęściej spotkałem na skrypcie Prestashop.

Dodatkowo można wdrożyć snippet związany z „Organization”, „Logo”, „Localbusiness” – w tym ostatnim przypadku jest to istotne dla firm posiadających sklep stacjonarny w mieście.

Jakie fragmenty rozszerzone wdrożyć na blogach?

Na blogach opartych o CMS typu WordPress wystarcza wgrać odpowiedni plugin i go skonfigurować (na przykład: „All In One Schema Rich Snippets”). Kupując gotowe skórki fragmenty rozszerzone są już zaimplementowane.

 

Na swoim blogu (skórka kupiona na themeforrest) dodatkowo mam wgrany plugin „WP-PostRatings” umożliwiając ocenę artykułu, dzięki czemu mam gwiazdki w wynikach wyszukania.

Fragmenty rozszerzone związane z lokalizacją

Ważnym aspektem jest wdrożenie snippetów związanych z drzewem „Schema.org/LocalBusiness”. Dzięki temu szybko możemy zdobyć w Knowledge Graph informacje o opiniach nie tylko z Google ale wyświetlać te z Facebook’a.

Z pomocą dla LocalBusiness przychodzą Nam developersi z Google – pod adresem https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business znajdziecie opis implementacji.

Trochę więcej trzeba się namęczyć w przypadku firm, które mają kilka oddziałów – jak zaimplementować snippety dla firm wielooddziałowych? Z pomocą przychodzi gałąź „ParentOrganization”.

 

Jakie fragmenty rozszerzone wdrożyć na stronach typowo usługowych?

Tutaj sprawa jest prosta i pozwolę sobie tylko wypuntkować:

  • Organization / Logo
  • LocalBusiness
  • Article – dla bloga / aktualności
  • Breadcrumbs – o ile występuje

 

Wykorzystujcie możliwości instalowania wszelkich danych strukturalnych do restauracji, hoteli, organizacji, biznesów lokalnych, eventów i tak dalej. Warto ubogacać wyniki wyszukania w nowe rzeczy, które zwiększają CTRy i przyciagają wzrok klienta (zarządzanie SXO).

 

Bibliografia i podsumowanie

W całym powyższym artykule oparłem się na następujących artykułach:

Zebrałem je w jednym miejscu gdyż wielokrotnie sam z powyższych informacji korzystam praktycznie przy każdym audycie seo czy optymalizacji sklepu internetowego.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (14 głosów, średnia: 4,86 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (11)

  1. Marek
    Kwiecień 3, 2018

    Czy w sklepach internetowych „Stan magazynowy” to nie jest przypadkiem „Dostępność” ? Bo stan magazynowy może określać stricte ilość sztuk, natomiast dostępność może być podawana jako „W magazynie”, „Niedostępny”

    • Paweł Gontarek
      Kwiecień 3, 2018

      Kwesta wdrożenia. Nigdy nie podawaj konkretnego stanu magazynowego np zostało 3 sztuki. Bo potrafia kupic 3 sztuki i nie odebrać tylko po to aby Ci na złośc zrobić. Ot taka konkurencyjna przypadłość 😉 poza tym liczby gwoździ tez sie nie poda bo to na kilogramy idzie. Kwestia podejscia co chcesz prezentować – „niedostępny” ma wiele znaczeń.

      • Paweł
        Kwiecień 3, 2018

        Pozwolę sobie mieć inne zdanie. Moim zdaniem brak podawania stanów magazynowych może dotyczyć np. sklepów z odzieżą, gdzie nikt nie kupi 5 takich samych par butów i stan ilościowy nie jest mu do niczego potrzebny. W branży, którą się zajmuję, bardzo dużo firm podaje stany magazynowe i uważam, że bardzo dobrze. Klient wchodzi na naszą stronę i widzi, czy mamy taką ilość produktu jaka jest mu potrzebna, czy też nie.

        • Paweł Gontarek
          Kwiecień 3, 2018

          Poczekaj aż konkurencja Ci wykupi. To jest wniosek po rozmowie z kilkoma sklepami, które miały takie przypadki.

          Ale cieszy Mnie Twoje zdanie. Dzięki.

  2. Łukasz
    Kwiecień 3, 2018

    Czy dodawanie opisu lub fragmentu opisu do danych strukturalnych jest wskazane?
    A jeśli tak czy opis powinien być unikalny czy można zaciągnąć z opisu produktu? Spotkałeś się kiedyś z wykorzystywaniem takich danych w sposób potwierdzający zasadność ich umieszczenia? Czy może to być wykorzystywane z negatywnym skutkiem dla strony?
    Podobne pytanie dotyczące umieszczenia w rich snippet profili SM, Google pisze o tym tutaj https://developers.google.com/search/docs/data-types/social-profile ale nie spotkałem się jeszcze żeby prezentował linki do profili SM na grafie ani w wizytówkach strony. Czy umieszczać czy można odpuścić?

    • Paweł Gontarek
      Kwiecień 3, 2018

      Profile SM umieszczam wszystkie jeśli tylko klient je posiada. Dzięki temu szybciej się pojawiają w ramce po prawej stronie n zapytania brandowe.

      Opis – wskazany 🙂 Widziałem różnie – fragmenty i całość. Dodanie całosci nie powoduje DC 🙂

  3. Łukasz Piotrowski
    Kwiecień 3, 2018

    Cześć, poruszyłeś ciekawy temat. Od siebie dodam, że dla stron lokalnych/usługowych warto wprowadzić odpowiednie znaczniki na stronach landingowych dla konkretnych usług(np. offer, pricerange). Jeśli dobrze to zrobimy uzyskamy dodatkowy tekst w SERP-ie co mocno podnosi CTR.

    Przy okazji zapytam:
    1. Czy dane kontaktowe firmowe wyświetlasz tylko na podstronie kontaktowej czy na wszystkich stronach serwisu?
    2. Jakie dane prezentujesz site-wide ?
    3. W niektórych branżach pola np. priceRange po jakimś czasie znika z SERPÓW bez informacj w GSC o ręcznych działaniach. Czy miałeś podobny problem ?

    Pozdrawiam

    • Paweł Gontarek
      Kwiecień 3, 2018

      Cześć,

      No CTRy rosną – szczególnie w mapkach 😉

      Ad.1 zależy od wielkości – w sklepach na kontakcie i głównej. W stronach usługowych wszędzie.
      Ad.2 wszystkie dostępne 🙂
      Ad.3 nie spotkałem się – może to kwestia „siły” serwisu?

  4. Amelka
    Kwiecień 3, 2018

    Plusów rich snippest jest ogrom. Przykładowo gdy potencjalni klienci wyszukują Twoją firmę w Google, znajdą wiele przydatnych informacji bezpośrednio na tzw. knowledge graph. Mimo że mogą nie odwiedzić Twojej strony, mogą wykonać inne bezpośrednie działania, np. zadzwonić do ciebie lub znaleźć drogę do twojego sklepu.
    Featured snippets pojawiają się nad wynikami organicznymi, więc naturalne jest, że to ważne miejsce, które przyciąga uwagę użytkownika. Wyróżniony fragment zwykle pochodzi z pozycji 1-7 pierwszego SERPa. Oznacza to, że nawet jeśli twoja strona ma 7 pozycję w wynikach organicznych, może pojawić się jako polecany fragment, „kradnąc” tym samym pierwszą pozycję i zyskując bardzo dobry ruch. Musi tylko dać odpowiedź na zapytanie konkretnego użytkownika.

  5. Łukasz
    Kwiecień 3, 2018

    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy dodanie LocalBusines dla firmy o zasięgu całego kraju nie spowoduje negatywnych skutków?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *