Backlinki, czyli odnośniki do Twojej strony internetowej, powstają w procesie pozycjonowania serwisu przez Ciebie samego, agencję SEO oraz przez samych użytkowników. Backlinki są jednym z czynników rankingowych wpływających na pozycje strony. Jakie kroki należy wykonać, aby przeanalizować odnośniki kierujące do serwisu?
Nie jest to sprawa skomplikowana, ale nie jest też łatwa – potrzeba do tego kilku narzędzi SEO i kilku seowców. O ile narzędzia dają jakąś odpowiedź i dane o tym zawsze potrzebujesz wiedzy od seowców, aby móc jednoznacznie podjąć decyzję co do konkretnych linków zwrotnych kierujących do Twojego serwisu.
Aby przygotować się do analizy odnośników trzeba pozbierać dane z różnych narzędzi. Przede wszystkim Google Search Console jako podstawa analizy (w GSC jest tylko próbka linków). Następnie należy pobrać raporty z jak największej liczby narzędzi: Ahrefs, MajesticSEO, OpenSiteExplorer, SEO SpyGlass, BackLink Watch.
Jeżeli nie masz dostępu do narzędzi poproś znajomych.
Z każdego narzędzia wygeneruj raport z odnośnikami. Im więcej tym lepiej. Całość sklej do jednego pliku i zapisz na dysku w postaci pliczku tekstowego. Każdy adres URL do analizy powinien być w jednym wierszu.
Przeanalizuj linki pod kątem ich toksyczności (czyli szkodliwości) oraz takich, które nie działają. Można to zrobić ręcznie (jeśli jest ich niewielka liczba), lub za pomocą narzędzi np. Clusteric. Ocena, czy link jest dobry czy zły, jest oceną czysto subiektywną. Te, które uznasz za toksyczne, szkodliwe – najlepiej fizycznie usunąć. Zgłaszanie ich za pomoc Disavow Tool to ostateczność.
Jeśli analizujesz słowa kluczowe zwróć uwagę na ich rozkład. Najlepiej to zweryfikować na przykładzie rportu z Clusteric’a lub raportu z MajesticSEO
Im więcej nazwy domeny, firmy i brandu – tym lepiej.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi w Seo czy duża liczba linków z parametrem nofollow jest dobra czy zła. Podobnie z Dofollow. Ważne jest aby pozyskiwać oba typy odnośników. Należy zauważyć, że linki z Social Media mają nofollow, więc w przypadku działań w SM liczba linków nofollow może być gigantyczna. Linki nofollow nie pozycjonują serwisu (teoretycznie) ale to dzięki linkom dofollow pozycjonujesz serwis.
Zweryfikuj za pomocą narzędzi przyrost (rozkład) linków w czasie. Jeżeli widzisz jakiekolwiek anomalie w postaci gwałtownego wzrostu lub gwałtownego spadku linków – sprawdź to. Nie musi to być groźne (czytaj: ktoś Cię depozycjonuje) ale warto się temu przyjrzeć. Na przykład w narzędziu majestic, jeśli w kolumnie usuniętych linków jest ich bardzo, bardzo dużo – sprawdź to.
Podsumowanie
Analizując profil linków do serwisu należy wziąc pod uwagę następujące rzeczy:
Jeśli chcesz porozmawiać o linkach do Twojego serwisu, napisz pytanie na forum zgred.pl/forum/ lub wypełnij formularz poniżej.
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.