fbpx

Audyt SEO optymalizacja stron

Co to jest audyt SEO?

Audyt SEO to zbiór czynności analitycznych, których celem jest znalezienie rozwiązań optymalizacyjnych dla strony WWW, by podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć ilość odwiedzin. Finalnie audyt SEO ma wskazać dokładne zalecenia techniczne, które podniosą stronę w wynikach wyszukiwania określonych fraz (dotyczących branży/specjalizacji działania). Ponadto na podstawie audytu można opracować optymalną strategię pozycjonowania strony, w zależności od tego, jaki to jest rodzaj serwisu.

Jako specjalista SEO specjalizuję się w przeprowadzaniu kompleksowych audytów dla stron firmowych, stron-wizytówek, a także dużych portali i serwisów komercyjnych (sklepów internetowych). Serdecznie zachęcam do kontaktu – oferuję darmową wycenę audytu SEO i kompleksową realizację począwszy od przygotowania audytu i strategii SEO po instrukcje dotyczące wdrożenia zmian na stronie i w prowadzonej kampanii pozycjonującej. Przedstawiam wszystkie warunki współpracy tak, aby nie pozostawiać żadnych, nawet najmniejszych wątpliwości.

Poniżej opisuję merytoryczne informacje dotyczące audytu SEO i zagadnień z nim związanych. Wyjaśniam, co wchodzi w zakres pracy wykonywanych przy jego realizacji. Mam nadzieję, że ta wyczerpująca lektura utwierdzi Państwa, co do zasadności wykonania audytu, przekona, dlaczego warto zlecić analizę strony oraz wyjaśni najważniejsze zagadnienia. W razie wątpliwości lub pytań, jestem do Państwa dyspozycji.

Na czym polega audyt SEO?

Audyt SEO rozpoczyna się od rzetelnej analizy strony WWW pod kątem technicznym. Wynikiem audytu jest lista wytycznych, w jaki sposób zoptymalizować strukturę kodu i treści, by była bardziej przyjazna dla robotów indeksujących wyszukiwarki, co ostatecznie ma duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Kolejnym etapem jest przeprowadzenie analizy fraz kluczowych oraz samej treści strony, co pozwala na zoptymalizowanie strategii pozycjonowania serwisu. Całość prac dzieli się na działania off-page (czynniki zewnętrzne wpływające na pozycję witryny) i on-page (czynniki wewnętrzne, znajdujące się w obrębie samego serwisu).

Wyniki audytu prezentuje się w przystępnej formie w pliku elektronicznym, tak by właściciel strony lub odpowiedni pracownicy techniczni mieli klarowne wytyczne, co należy na stronie zmienić. Rzetelnie przeprowadzony audyt SEO, jeszcze przed rozpoczęciem działań pozycjonerskich pozwala na osiągnięcie o wiele lepszych skutków i zminimalizowanie dalszych kosztów kampanii SEO. Przy okazji podczas audytu można dostać wytyczne, które finalnie sprawią, że serwis będzie bardziej przyjazny dla użytkowników.

Audyt SEO – w jakim celu się go przeprowadza?

Przeprowadzenie audytu SEO jest konieczne, by znaleźć błędy techniczne na stronie, które sprawiają, że witryna nie znajduje się w wynikach wyszukiwania  na najwyższych pozycjach (docelowo TOP 1) lub koszty jej promocji są zbyt wysokie. Wdrożenie zaleceń z audytu pozwoli na rozpoczęcie właściwych działań z zakresu pozycjonowania strony na określone frazy i osiągnięcie przy tym optymalnych rezultatów przy najniższych możliwych kosztach. W skrajnych przypadkach audyt może wykazać, że jakiekolwiek działania pozycjonujące są z góry skazane na porażkę i należy zbudować serwis od nowa. Zorientowanie się o tym od razu zdecydowanie zredukuje koszty reklamy, niezależnie od tego, jaki rodzaj serwisu się pozycjonuje.

Samo wdrożenie podstawowych zaleceń z audytu często jest w stanie zdecydowanie podwyższyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania, co pozwala relatywnie niskim kosztem uzyskać dostęp do nowych użytkowników pochodzących z ruchu organicznego z wyszukiwarki. Optymalizacja SEO jest także podstawą do rozbudowywania serwisu i warto ją wdrożyć na wczesnym etapie jego powstawania, by później uniknąć zbędnych wydatków związanych z naprawianiem błędów.

Jeśli serwis będzie już bardzo mocno rozbudowany, a proces jego powstawania nie będzie zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek, może okazać się, że sam audyt, a także wdrażanie zaleceń okaże się niezwykle pracochłonne, a za czym idzie również kosztowne. Wzrost kosztów może tutaj doprowadzić nawet do sytuacji, w której nie będzie opłacało się wprowadzać poprawek, a jedynym rozsądnym wyjściem pod kątem ekonomicznym będzie zaprojektowanie całkowicie nowego serwisu. Dotyczy to warstwy technicznej, jak i treści na stronie. Taka sytuacja może szczególnie dotknąć duże sklepy internetowe, których migracja do nowego serwisu oraz tworzenie setek, a nawet tysięcy nowych opisów produktów i kategorii jest niezwykle kapitałochłonna.

Taki wariant pod rozwagę powinni jednak wziąć także właściciele mniejszych serwisów, stron firmowych, czy lokalnych portali informacyjnych lub społecznościowych i blogów – wówczas po wstępnej analizie  specjalista SEO zamiast audytu może zaproponować nadzór nad nowo powstałą platformą, aby ta od samego początku projektowania była odpowiednio zoptymalizowana pod Google.

Audyt techniczny SEO, czyli przygotowanie witryny dla robotów wyszukiwarek

Roboty indeksujące wyszukiwarek, w tym głównie roboty Google  (najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej w Polsce) zwracają uwagę między innymi na to, jak zbudowana jest strona pod kątem technicznym. Prawidłowość struktury kodu jest jednym z bardzo istotnych czynników rankujących stronę. Wychwycenie niedopatrzeń technicznych, które umknęły osobie projektującej stronę i poprawienie ich jest kluczowe na pierwszych etapach pozycjonowania serwisu. Brak wdrożenia poprawek technicznych może wręcz uniemożliwić skuteczne pozycjonowanie witryny. Warto zaznaczyć, że w dużej mierze chodzi tu o aspekty stricte techniczne niewidoczne dla przeciętnego użytkownika strony. Same w sobie nie muszą nawet wpływać na niedogodności związane z użytkowaniem serwisu, jednak dla robotów indeksujących są ważne.

Techniczny audyt SEO składa się z analizy w trzech niezależnych od siebie kontekstach. Są to:

  • On-page – zespół czynników znajdujących się w obrębie samego serwisu. Na przykład linkowanie wewnętrzne, struktura strony.
  • Off-page – zespół czynników znajdujących się poza serwisem. Na przykład struktura linków zewnętrznych.
  • Techniczne SEO – analiza sposobu indeksowania strony przez roboty i wyświetlania jej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Sprawdzenie strony w kontekście powyższych aspektów przeprowadza się na wielu płaszczyznach. Analizuje się poprawność indeksowania poszczególnych podstron, weryfikuje, czy treść na danych podstronach nie jest zbyt uboga, co niekorzystnie wpływa na pozycję, a także sprawdza się unikalność treści. Ten ostatni element jest niezwykle istotny dla robotów indeksujących. Ponadto podczas audytu niezbędne jest zweryfikowania, czy mapa witryny i plik robots.txt są optymalne dla robotów indeksujących. Całość powyższych działań ma za zadanie sprawić, by strona była przyjazna dla robotów (Crawl Budget).

Wdrożenie zaleceń z powyższego zakresu bezpośrednio odbije się pozycji witryny w wynikach wyszukiwania na poszczególne frazy, przez co samo w sobie może wystarczyć do zdecydowanego zwiększenia ruchu organicznego na stronie.

Narzędzia niezbędne do przeprowadzenia audytu SEO

To przeprowadzenia audytu SEO niezbędna jest przede wszystkim duża wiedza teoretyczna poparta praktycznym doświadczeniem. Sprowadza się ona do znajomości mechanizmów działania wyszukiwarek internetowych, tak by móc wychwycić wszystkie błędy na stronie, oraz dać konkretne wytyczne gotowe do wdrożenia. Praca specjalisty SEO jest jednak niemożliwa bez wykorzystania specjalistycznego oprogramowania, które wspomoże analizę optymalizowanej strony, jak i stron konkurencji. Umiejętne wykorzystanie tego typu platform wymaga nakładów finansowych poniesionych na opłacenie licencji, a także odpowiednich kwalifikacji w wykorzystaniu ich do swoich celów.

Należy też zaznaczyć, że audyt SEO jest bardzo czasochłonnym procesem. Przeanalizowanie wszystkich czynników wpływających na pozycję witryny wymaga bardzo wielu roboczogodzin, czego jednak nie da się przyspieszyć, jeśli chce się opracować efektywną strategię pozycjonowania witryny.

Z jakich narzędzi i programów korzystają specjaliści SEO?

Poniżej znajduje się lista niektórych aplikacji i programów, z których na co dzień korzystają specjaliści SEO.

  • Cognitive SEO/Ahrefs.com/Majestic SEO – są to platformy agregujące dane na temat linków przychodzących do pozycjonowanej strony. Specjaliści SEO na tej podstawie analizują, jak wiele linków określonej jakości trzeba pozyskać by wywindować pozycję danej strony.
  • Sitebulb.com – narzędzie do analizy najistotniejszych elementów strony pod kątem SEO. Bardzo pomocne przy przygotowywaniu audytu i listy dokładnych zaleceń do wdrożenia przez koderów, programistów i copywriterów.
  • Screaming Frog – narzędzie do kompleksowej analizy strony pod kątem wszystkich parametrów, które mają wpływ na postrzeganie witryny przez roboty indeksujące wyszukiwarek. Analizuje między innymi strukturę linków oraz poprawność kodowania strony wpływającą na zawartą treść (poprawność formatowania nagłówków etc.).
  • Surfer SEO – narzędzie do analizy strony on-page. Pozwala na zoptymalizowanie treści pod kątem fraz kluczowych.
  • Senuto – bardzo przydatne narzędzie służące do analizy treści pod kątem fraz kluczowych. Monitoruje pozycję, analizuje widoczność i pozwala na optymalne dobieranie słów kluczowych.
  • Semstorm – platforma analizująca słowa kluczowe i pozycję witryny w wynikach wyszukiwania na dane frazy. Wykorzystywana do optymalizacji słów kluczowych i analizy stron konkurencji.
  • LanguageTool – uniwersalne narzędzie do sprawdzania treści na stronie pod kątem poprawności językowej (gramatycznej, stylistycznej, interpunkcji, ortografii).
  • Google Search Console – panel Google służący do zarządzania stroną we wszystkich usługach powiązanych z Google. Umożliwia sprawdzenie błędów w indeksowaniu z perspektywy robotów, co jest kluczowe dla procesu optymalizacji.
  • Google Analytics – kolejna usługa od Google. Służy do analizy ruchu na stronie pod wieloma kątami, takimi jak źródła wejść na stronę, czas odwiedzin, a także sposób przeglądania strony przez użytkowników. Pozwala na przygotowanie zaleceń mających na celu zoptymalizowanie witryny pod kątem wygody użytkowników.
  • Google Keyword Planner – to również platforma Google umożliwiająca wyszukiwanie fraz kluczowych dla kampanii w systemie Google Ads. Można z niej korzystać w celach analitycznych, bez konieczności kupowania płatnej reklamy. Istotne narzędzie pozwalające przeanalizować konkurencyjność poszczególnych fraz.
  • Google Trends – proste narzędzie analizujące aktualnie popularne frazy wpisywane w wyszukiwarkę. Narzędzie pozwalające na szukanie fraz pod kątem pozycjonowania na tak zwany „długi ogon”.
  • Walidator CSS/HTML – niezbędne narzędzie każdego webmastera. Analizuje poprawność kodu strony i wskazuje błędy techniczne, które trzeba poprawić.

Lista narzędzi używanych przez specjalistów SEO jest dużo dłuższa, jednak to są podstawowe programy. Do przygotowywania samego audytu niezbędne są także podstawowe programy biurowe pozwalające na tworzenie dokumentów tekstowych, prezentacji lub analiz w przystępnej formie, takich jak na przykład tabele w Excelu. Przy zaawansowanych projektach korzysta się także ze specjalistycznych narzędzi analitycznych pozwalających pracować na dużych bazach danych.

Jak widać, programów jest dużo, a specjaliści SEO rzetelnie wykonujący swoją pracę muszą użyć większości z nich do przeprowadzenia analizy nawet najprostszej strony. Warto pamiętać, że jest to jeden z kluczowych czynników, poza samym czasem poświęconym na audyt, który wpływa na ostateczną cenę. Płatne licencje na wykorzystanie z pełnych wersji oprogramowania nie są tanie, a trzeba też pamiętać, że zazwyczaj opłacane są w obcych walutach, takich jak dolar i euro, co uzależnia koszty od kursów walut – to również nie może nie odbić się na kosztach audytu SEO.

Raport z audytu SEO – jak wygląda?

Zlecając audyt SEO, dostanie się zorganizowaną listę wytycznych opisującą każdy problem znaleziony na stronie, a także sposób, co trzeba zrobić, by go wyeliminować. Dobrą praktyką jest stosowanie tak zwięzłej formy, jak to możliwe, a także precyzyjne konstruowanie zaleceń optymalizacyjnych. Same zalecenia muszą być także poparte dokładną analizą przedstawioną w przystępnej formie, na przykład danych liczbowych, tabelek, lub wykresów. Wszystkie wytyczne zawsze są tak opisane, aby programiście i copywriterzy nie mieli wątpliwości, jakie działania należy przedsięwziąć.

Sam audyt dostaje się w formie dokumentu elektronicznego w uniwersalnym formacie, którym najczęściej jest PDF. Każdy specjalista ma nieco inne przyzwyczajenia, jeśli chodzi o tworzenie raportów z audytu SEO, przez co nie są to dokumenty wykonywane według jednego szablonu. Warto w tym miejscu podkreślić, że specjaliści wykonujący swoje obowiązki profesjonalnie bardzo pieczołowicie zawierają w raportach wszystkie zgromadzone dane, po czym dokładnie je opisują, wraz z rozpisanie szczegółowych wytycznych do wdrożenia. Oznacza to, że dobrze wykonany audyt będzie zawierał o wiele więcej informacji niż taki sam, ale zrobiony nie do końca rzetelnie. Ten pierwszy wariant jest jednak konieczny, jeśli audyt ma prowadzić do efektywnego wdrożenia zmian w serwisie.

Raport z audytu – czego się w nim spodziewać?

Rzetelnie przygotowany audyt SEO zawiera wszystkie informacje zebrane w czasie pracy, które później posłużyły do analizy danej strony. Poza informacjami w przystępnej formie raport zawiera ich klarowną interpretację, która potem ma służyć pracownikom wdrażającym zalecenia z audytu oraz właścicielowi strony.

Kompleksowo przeprowadzona analiza strony bazuje na dużych ilościach danych, przez co zgromadzone materiały zazwyczaj mają sporą objętość. Dlatego też raporty dzieli się na poszczególne części i wyszczególnia analizę on-page oraz off-page.

Audyt SEO – co dalej?

Po zakończeniu prac nad audytem przechodzi się do wdrażania poprawek. Jeśli nie zajmuje się nimi osoba audytująca stronę, wchodzi ona w rolę koordynatora. Jest to konieczne, gdyż tylko rzetelne wdrożenie wszystkich zaleceń pozwala na osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów optymalizacji strony. Jeśli audyt wykazał błędy w kodowaniu strony, programiści zajmują się wprowadzaniem odpowiednich poprawek. To samo dotyczy osób odpowiedzialnych za treść strony. Muszą oni zoptymalizować ją według zaleceń. Osoba wykonująca audyt jest odpowiedzialna za skrupulatne sprawdzenie tego, czy wszystkie zalecenia zostały wdrożone prawidłowo, a także czy nie popełniono przy tym kolejnych błędów.

Nieumiejętne lub wybiórcze wdrożenie zaleceń z audytu, może nie przynieść zamierzonych rezultatów, o czym należy pamiętać organizując prace mające na celu wyeliminowanie wszystkich błędów, które zostały wykazane w audycie. Po skończeniu wszystkich prac każdorazowo należy dokładnie sprawdzić wszystkie aspekty wpływające na pozycję witryny jeszcze raz.

Dostając pełny audyt swojego serwisu, należy wziąć pod uwagę, że w większości zaleceń nie można określić, które są najważniejsze. W projektowaniu serwisów pojawiają się kwestie kluczowe dlatego, aby roboty poprawnie indeksowały witrynę, jednak zagłębiając się w szczegóły, nie można stwierdzić, że wystarczy przygotować serwis pod kątem technicznym, a zignorować warstwę treści strony. Zarówno kodowanie strony, odpowiednie formatowanie tekstów, jak i ich jakość merytoryczna i nasycenie frazami kluczowymi jest istotne – wszystko to tworzy nierozerwalną całość, a stwierdzenie, że niektóre elementy optymalizacji są mniej istotne, może doprowadzić do całkowitego zniwelowania efektów optymalizacji.

Jest to jeden z powodów, dla których podczas wdrażania zaleceń należy bezwzględnie trzymać się wytycznych i przede wszystkim korzystać z porad specjalisty SEO. Dotyczy to głównie sytuacji, w której ma się wątpliwości co do pewnych zaleceń – dodatkowe konsultacje właściciela witryny lub bezpośredni kontakt ze specjalistami, którzy się nią zajmują, jest niezbędny.

Jakie są koszty wykonania audytu SEO?

Koszty wykonania audytu SEO są zależne od wielu czynników, przez co żaden rzetelny specjalista nie ma jednego cennika. Na ostateczny koszt składają się roboczogodziny pracy specjalisty SEO oraz specjalistyczne oprogramowanie, które jest niezbędne do przeprowadzenia wszystkich prac. Jak pokazała wcześniejsza lista programów wykorzystywanych do pozycjonowania, koszty wszystkich licencji są dość wysokie, co nie może pozostać bez wpływu na cenę audytu. Jednocześnie nie sposób wykonać rzetelnej analizy strony darmowymi narzędziami.

Kolejnym czynnikiem uniemożliwiającym podanie stałego cennika za tego typu usługi jest fakt, że każda strona jest zupełnie inna, a zakres niezbędnych do wykonania prac zróżnicowany. Na cenę audytu wpływa to, czy analizuje się duży serwis z długą historią i dużą konkurencją na dane frazy, czy niewielką stronę służącą, jako wizytówka firmowa. Niestety ilość roboczogodzin niezbędnych do przepracowania w przypadku każdej strony jest na tyle różna, że wycena zawsze musi być indywidualna. Inaczej z dużą dozą prawdopodobieństwa można stwierdzić, że na pewno będzie błędna.

Istotne jest także to, czy dany serwis był już optymalizowany pod kątem wyszukiwarek i czy przy jego projektowaniu popełniono wiele błędów.

Zastanawiając się nad kosztami audytu witryny oraz ewentualną opłacalnością takich działań, należy wziąć pod uwagę, że profesjonalne sklepy internetowe działające na dużą skalę i wiele serwisów e-commerce należących do dużych korporacji nie stroni od tego, by tworzyć we własnych strukturach całe działy zajmujące się jedynie pozycjonowaniem serwisów i optymalizowaniem ich pod kątem wyszukiwarek już na początkowych etapach wdrażania kolejnych projektów. Takie firmy mają pełną świadomość, że działając na rynku z dużą konkurencją jest to jedyny sposób, by móc zaistnieć w sieci i dotrzeć do klientów. Finalnie zazwyczaj jest to najtańsza, choć najbardziej pracochłonna forma reklamowania się w sieci.

Ile trwa przygotowanie audytu SEO?

Tu sprawa wygląda podobnie jak przy szacowaniu kosztów. Czas na przygotowanie audytu zawsze jest określany dopiero po wstępnej analizie wielkości serwisu i zakresu niezbędnych prac. Może to trwać od kilku dni do nawet kilku lub kilkunastu tygodni. Należy pamiętać, że rzetelnie przeprowadzony audyt wymaga zebrania ogromnej ilości danych, a następnie przeanalizowania ich – to musi trwać.

W praktyce niekiedy możliwe jest jednak oszacowanie, ile będzie trwał audyt konkretnej strony. Najbardziej utrudnione jest to przypadku dużych serwisów z branży e-commerce, gdyż trzeba wtedy przeanalizować nawet tysiące fraz kluczowych oraz wiele stron konkurencji, a ilość takich działań trudno oszacować przed podjęciem pracy. Jeśli jednak mowa o mniejszych, lokalnych serwisach lub wizytówkach firm usługowych to sprawa jest przeważnie nieco prostsza. Specjalista SEO już po przygotowaniu wstępnej wyceny audytu często będzie w stanie określić termin, kiedy można spodziewać się zakończenia prac. Oczywiście sam audyt SEO to jedynie analiza treści, a więc nie uwzględnia ewentualnego procesu wdrażania zaleceń do danego serwisu – te wymagają kolejnego terminu już po tym, gdy raport z audytu będzie gotowy.

Darmowy audyt – czy to możliwe?

Wraz z rozwojem wyszukiwarek pojawiło się wiele serwisów i platform do samodzielnego przeprowadzenia audytu przez osoby nieposiadające w tym zakresie kwalifikacji. Są to jednak narzędzia, które w dużej mierze opierają się na sztywnych algorytmach i generujących zalecenia, które nie zawsze będą zindywidualizowane pod kątem danego serwisu. Ponadto ich możliwości są co do zasady ograniczone, gdyż nie da się połączyć wszystkich narzędzi SEO w jedno, które by w pełni zautomatyzowało wszystkie działania analizujące stronę.

W praktyce korzystanie z takich narzędzi może być pomocne, jednak dla większości osób jedyną zaletą jest to, że są to zazwyczaj platformy darmowe. Bez posiadania odpowiedniego doświadczenia i wiedzy wdrożenie wybiorczych wytycznych może nie przynieść żadnych rezultatów, a nierzadko wręcz pogorszyć sytuację serwisu.

Przeprowadzenie kompleksowe audytu wymaga nie tylko zebrania dużej ilości informacji, ale także poprawnego ich zinterpretowania, a to może dokonać tylko doświadczony specjalista SEO. Nigdy nie da się go zastąpić automatycznym oprogramowaniem. Należy też zaznaczyć, że tego typu serwisy przeważnie nie są w stanie zebrać wszystkich niezbędnych informacji, a jedynie niewielki ułamek z nich, co może prowadzić do pojawienia się błędnych wytycznych. Jedyne, do czego warto wykorzystać podobne serwisy, to sprawdzenie, czy wykażą znaczną ilość błędów, co może pomóc podjąć decyzję o konieczności zatrudnienia profesjonalnego specjalisty SEO.

Kiedy zlecić audyt SEO, a kiedy nie warto?

Przeprowadzenie audytu SEO nie zawsze będzie konieczne, a czasem nawet niewskazane. Audyt przede wszystkim przeprowadza się dla istniejących serwisów. Dotyczy to zarówno stron, które już długo działają w sieci, jak i nowych witryn. W obydwu przypadkach zakres audytu jest jednak nieco inny, niemniej nadal bardzo wskazany, by zoptymalizować stronę i rozpocząć pozycjonowanie. Główną różnicą jest to, że jeśli serwis jest nowy, to nie ma jeszcze zbudowanej bazy linków, a więc sam audyt sprowadza się głównie do sprawdzenia warstwy technicznej strony oraz zoptymalizowania treści znajdujących się na niej. Można jednak już na tym etapie wdrożyć odpowiednie zalecenia dotyczące tego, jak budować bazę linków zewnętrznych.

Audyt nie będzie zaś możliwy do przeprowadzenia, gdy dotyczy stron dopiero projektowanych, które jeszcze nie funkcjonują w sieci. Nie oznacza to jednak, że na tym etapie pomoc specjalisty SEO nie jest konieczna. Warto zatrudnić kogoś, kto skoordynuje pracę programistów i twórców treści na stronę tak, by były one optymalne pod kątem wyszukiwarek. Jeśli zadba się o to już w fazie tworzenia strony, nie trzeba będzie później wdrażać poprawek technicznych, ani optymalizować treści na już istniejących stronach. Pracami, których specjalista nie wykona na tym etapie, jest oczywiście analiza linków prowadzących do strony, gdyż takie siłą rzeczy nie istnieją. Ostatecznie opłacalne jest, by już w początkowej fazie skonsultować poszczególne kwestie dotyczące budowy strony ze specjalistą, gdyż pozwoli to na uniknięcie powtarzania jednej pracy dwa razy tj. pisania tekstów na stronę, a następnie przeredagowywania ich lub zmian w strukturze kodu strony.

Specjalista SEO może też odradzić robienie audytu dla istniejącego serwisu ze względu na to, że optymalizowanie go i próba pozycjonowania może być nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy strona bazuje na przestarzałej technologii lub podczas jej tworzenia popełniono bardzo wiele błędów, których poprawianie jest nieopłacalne i lepiej zrobić wszystko od nowa. To samo dotyczy sytuacji, w których właściciel strony stosował nieetyczne sposoby pozycjonowania i na witrynę nałożono bana w wyszukiwarce. Teoretycznie pozbycie się go jest możliwe, jednak to, czy jest to opłacalne, trzeba przeanalizować indywidualnie. Niekiedy łatwiej zrobić stronę od nowa.

Mimo wszystko nawet, gdy audyt jest nieopłacalny, warto do tworzenia nowej strony zatrudnić specjalistę, który wskaże podstawowe błędy na poprzedniej i przekaże wytyczne, których trzeba się trzymać, by nowa strona była optymalna pod kątem pozycjonowania w przyszłości. Właściciele niewielkich serwisów, którzy tworzą swoje strony na własną rękę, często wpadają tutaj w pułapkę robienia wszystkiego samemu. Dzisiejsze możliwości technologiczne dają wiele narzędzi do łatwego i samodzielnego tworzenia stron WWW przez osoby, które nie miały z tym styczności. Niestety zazwyczaj nie będą one optymalne pod kątem technicznym, a struktura w warstwie tekstowej także nie będzie prawidłowa. Dlatego też warto już na wstępnym etapie powstawania dowolnego serwisu skonsultować pewne kwestie ze specjalistą SEO, który da ogólne wytyczne, których bezwzględnie należy się trzymać, a które wyeliminują przynajmniej podstawowe błędy popełniane przez laików. Takie działanie to minimalne koszty, a dają wiele większe możliwości an organiczny wzrost liczby odwiedzić serwisu.

Jakie uprawnienia do zarządzania stroną trzeba dać specjaliście SEO podczas audytu?

Jedynymi uprawnieniami, jakich potrzebuje specjalista SEO podczas prowadzenia prac, jest dostęp do panelu Google Search Console. Cała reszta podejmowanych prac jest wykonywana przez zewnętrzne oprogramowanie, które analizuje stronę zdalnie. Wykorzystywane są do tego programy, do których dostęp mają już specjaliści SEO. Samo przydzielenie dostępu do Google Search Console można wykonać przez przydzielenie uprawnień lub po prostu udostępnić dane do konta.

Sprawa wygląda nieco inaczej, gdy specjalista SEO dokonuje też wdrożenia rekomendowanych przez siebie zmian. Wtedy niezbędne są uprawnienia, takie, jakie mają webmasterzy zajmujący się stroną. Oznacza to konieczność przekazania wszystkich danych do serwera, na którym stoi strona lub do serwisu, jeśli strona bazuje na systemach SaaS.

Dla jakich stron wykonuje się audyt SEO?

Audyt SEO wykonuje się dla każdego rodzaju stron. Jest to proces niezbędny dla wszystkich właścicieli stron, którym zależy na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Osoby prowadzące niewielkie działalności gospodarcze optymalizują stronę pod kątem lokalnego SEO, czyli windowania pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dotyczy to właściwie każdej firmy usługowej, nie tylko działającej lokalnie, ale także ogólnokrajowo czy globalnie. Warto zaznaczyć, że aktualnie proces optymalizacji strony ze względu na dużą konkurencję jest niezbędne niemal w każdej branży, nawet jeśli chodzi o firmy działający w wąskich niszach.

Właściciele blogów i niewielkich serwisów tematycznych też powinni zadbać o to, by ich strona była widoczna w wynikach wyszukiwania. Może to zdecydowanie podnieść wyniki odwiedzin i naturalnie spopularyzować serwis. Brak dbania o pozycję w wynikach wyszukiwania często skutkuje skazaniem się na niebyt w sieci i kompletny brak napływu nowych czytelników. Optymalizując serwis pod kątem wyszukiwarek, jest wręcz przeciwnie – dbając o ciekawe treści i odpowiedni format bloga można bazować jedynie na organicznych wynikach i ruchu pochodzącym z wyszukiwarki, jednocześnie budując wielotysięczną rzeszę stałych czytelników. Nie wymaga to wydania nawet złotówki wydanej na tradycyjne formy reklamy w internecie, takie jak płatne kampanie rozliczane za kliknięcie w banner lub wyświetlenia reklamy.

Także cała branża e-commerce nie może obyć się bez audytu. Wiele sklepów internetowych bazuje na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania, budując na tym swoją sprzedaż. Wiele sklepów nawet nie używa innych form płatnej promocji, a jedynie dba o odpowiednie pozycjonowanie swojej strony. Właściciele sklepów internetowych muszą zadbać zarówno o warstwę techniczną swoich platform, jak i odpowiednie opisy produktów, czy kategorii – bez audytu SEO jest to niemożliwe. Dotyczy to także wszystkich platform usługowych oraz sprzedających produkty i usługi online.

Czy mogę otrzymać próbny audyt do wglądu?

Nie ma możliwości przekazania dokumentu elektronicznego z audytu innej strony należącej do klienta, ze względu na specyfikę danej pracy – naruszałoby to jego dobra osobiste. Czasem spotykaną praktyką podczas wykonywania audytu jest także podpisywanie aneksu do umowy, jakim jest klauzula o zachowaniu poufności gwarantująca, że dane, do których dotrze specjalista SEO, nie zostaną nigdzie ujawnione. Jest to istotne zwłaszcza dla dużych, komercyjnych serwisów. Firmy mające obawę przed wyciekiem informacji, mogą zabezpieczyć się właśnie taką klauzulą. Można jednak wykonać na przykład analizę konkurencji, jednak należy pamiętać, że zawsze wykonuje się to na podstawie informacji ogólnodostępnych w sieci, bez pogwałcania zasad prywatności. Taki audyt nie zawiera oczywiście tych części analizy, do których niezbędny jest dostęp do analizowanej strony i narzędzi z nią powiązanych, takich jak Google Analitics. Osoby mające wątpliwości co do tego, co dostaną w ramach wykonanego audytu i jak będzie wyglądał dokument elektroniczny z raportem, zapraszam do kontaktu w celu doprecyzowania szczegółów współpracy.

Podsumowanie

Powyżej znajdują się wszystkie niezbędne informacje do zobrazowania i uzmysłowienia sobie, na czym polega audyt SEO oraz dlaczego jest on tak ważny i konieczny dla właścicieli stron internetowych. Mam nadzieję, że ta lektura pozwala również uświadomić sobie, że jest to proces czasochłonny, skomplikowany i wymagający dużych umiejętności i doświadczenia. Warto więc do tego podejść z należytym rozsądkiem i rzetelnością, która pozwoli na długoterminowe zadbanie o pozycję witryny w Internecie – niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, niewielki serwis, czy sklep internetowy lub inna platforma z branży e-commerce.

Osoby zainteresowany bezpłatną wyceną audytu zapraszam do kontaktu. Jeśli mimo wszystko macie Państwo wątpliwości, nie macie pewności, czy audyt rzeczywiście jest Wam potrzebny, chcecie dopytać o konkretne jego elementy lub ustalić szczegóły, jestem do dyspozycji. Jako specjalista z wieloletnim doświadczeniem oferuję nie tylko profesjonalne wykonanie zadania poparte wiedzą i umiejętnościami, ale również jasne warunki współpracy w adekwatnej cenie.

Co wchodzi w skład audyt SEO?

Audyt SEO składa się z 3 części:

  • Techniczne SEO – sprawdzam w jaki sposób wyszukiwarki indeksują badany serwis, jak go analizują, czy wszystkie elementy serwisu są widoczne dla robotów wyszukiwarek, jak taki serwis renderuje się, czy wszystkie zasoby np pliki JS czy CSS są pobierane przez roboty wyszukiwarek. W tym miejscu określam też co wolno indeksować robotom a czego nie należy
  • On-Page SEO – sprawdzeniu podlega treść serwisu, która jest podstawowym czynnikiem dzięki któremu generowany jest ruch organiczny. Audyt SEO w tej części dostarcza informacji, które treści nie rankują i dlaczego, które treści rankują i co zrobić aby jeszcze lepiej rankowały oraz jak tresci tworzyć aby ruch organiczny sprowadzić. Taki audyt SEO może, ale nie musi, zawierać informacje jak zaprojektować elementy onsite-'owe strony aby zwiększyć konwersję sprzedażową
  • Off-Page SEO – sprawdzeniu podlegają odnośniki do serwisu, jak one powstawały historycznie oraz nakreślana jest strategia ich pozyskiwania w przyszłości. Najważniejszy i główny nacisk jest kładziony na budowanie rozpoznawalności brandu (nazwy firmy, domeny etc)
Jakie dane są potrzebne do przeprowadzenia audytu?

Aby przeprowadzić audyt SEO niezbędne jest dostarczenie następujących danych:

  • słowa kluczowe,  na które serwis ma być widoczny i pozycjonowany. Dzięki temu wiem jakie są cele właściciela serwisu oraz określam czy i na ile warto pozycjonować dane słowa kluczowe. Są one też doskonałym punktem wyjściowym do nakreślenia strategii oraz zbudowania odpowiedniej architektury informacji (czyt. menu)
  • Google Search Console - bezwzględnie potrzebne dane z tego narzędzia gdyż tam kryją się elementy techniczne do umieszczenia w takim audycie
  • Google Analytics - opcjonalnie do przejrzenia np. statystyk związanych z konkretnymi podstronami
Ile czasu trwa przygotowanie audytu?

Przygotowanie audytu trwa od kilku dni, aż do kilku tygodni – jest to przede wszystkim zależne od wielkości serwisu oraz stopnia jego skomplikowania. Dla małych serwisów z kilkunastoma podstronami to ok 5-10 dni roboczych. Przy dużych portalach trzeba liczyć, że czas na przygotowanie audytu zajmie 15-20 dni roboczych.

Z jakich narzędzi korzystasz przy audycie SEO?

Do przeprowadzenia audytu wykorzystuję wiedzę nabytą na przestrzeni wielu lat analiz oraz pracy dla małych i duzych firm. W swojej pracy wykorzystuję dość często dane, które są zawarte w:

  • Google Search Console oraz Google Analytics – bez tych dwóch narzędzi i analizy danych tam zawartych, audyt będzie zawierał braki,
  • Clusteric,
  • Screaming Frog,
  • Sitebulb,
  • Ahrefs,
  • Majestic oraz kilka innych.
Jaka jest cena, koszt przeprowadzenia audyt?

Cennik / koszty przeprowadzenia analizy – dla przykładowych serwisów

# Klasa serwisu Cena Czas realizacji*
1 Mały serwis od 1200 zł 5-10 dni
2 Średni serwis od 1900 zł 7-12 dni
3 Sklep internetowy od 2900 zł 12-16 dni
4 Serwisy korporacyjne od 3900 zł 14-21 dni
5 Blogi od 1500 zł 5-10 dni

* czas realizacji uzależniony jest od indywidualnych potrzeb klienta oraz serwisu

Od czego zależy koszt audytu?

Na cenę i koszt końcowy audytu wpływa wiele czynników, które trzeba przeanalizować przygotowując wycenę:

  • wielkość serwisu
  • otoczenie czyli konkurencja
  • konkurencyjność i trudność słów kluczowych
  • wiek serwisu, domeny
Czy można przeprowadzić audyt online za pomocą narzędzi?

Narzędzia SEO do przeprowadzenia audytu online zbierają podstawowe informacje związane z serwisem. Z takiego narzędzia może skorzystać każdy, jednak nie dają one żadnej informacji co do rekomendacji, co należy zmienić w serwisie aby był lepiej widoczny w wyszukiwarce.

Tego typu narzędzia działają tylko na jednej zasadzie i intepretacja wyników może być trudna lub wręcz niemożliwa. Można posiłkować się takimi narzędziami. Należy mieć też na względzie fakt, że badają one jedna stronę serwisu (najczęściej główną) a audyt musi objąc większą próbkę podstron w serwisie.

Kiedy warto wykonać audyt SEO?

Nowa strona www ? po stworzeniu nowej strony internetowej (a nawet na etapie jej tworzenia) warto mieć gotowy plan działania i gotową analizę SEO pod kątem promocji w wyszukiwarkach internetowych. Dzięki darmowemu audytowi SEO od razu otrzymasz informacje na temat najważniejszych elementów wymagających poprawy ? i będziesz od razu mógł zareagować, wprowadzając odpowiednie poprawki.

 

Początek promocji ? jeśli witryna nigdy wcześniej nie była promowana w naturalnych wynikach wyszukiwania, darmowy audyt SEO to świetny sposób na rozpoczęcie działań w tym kierunku. Nie tylko poznasz kilka podstawowych elementów, składających się na pozycjonowanie. W ok. 2 minuty sprawdzisz, które obszary Twojej witryny wymagają poprawy. Po wykonaniu audytu SEO online będziesz też miał możliwość zamówienia szerszej analizy i uzyskania darmowej wyceny promocji w naturalnych wynikach wyszukiwania Google.

 

Audyt warto przeprowadzić w następujacych przypadkach:

  • na początku współpracy z agencją SEO czy freelancerem – jest to podstawowy dokument, który odpowie na pytanie czy serwis jest dobrze przygotowany do przeprowadzenia działań SEO czy też wymaga poprawek lub całkowicie nie nadaje się do pozycjonowania
  • zmiana agencji SEO (usługodawcy) ? jeżeli kończysz współpracę z obecną firmą i zmieniasz na nową to ten dokument będzie punktem startowym do rozpoczęcia pracy z nową firmą oraz pozwoli nakreślić nową strategię
  • analiza działań SEO prowadzonych obecnie ? jeśli chcesz skontrolować działania obecnej firmy, z którą współpracujesz
  • przebudowa serwisu – jest to krytyczny krok, w których obecność osoby ze znajmością SEO jest niezbędna do np. zaprojektowania przekierowań czy nadzoru nad zmianami w treści serwisu
  • masz wątpliwości czy idziesz dobrą drogą – czy Twoje własne działania są dobrze ukierunkowane
Kiedy nie warto przeprowadzać audyt seo?

Audytu nie warto przepradzać gdy:

  • wszystko jest dobrze prowadzone – określona strategia działa i sprzedaż z ruchu organicznego rośnie
  • gdy serwis jest stary, „przedpotopowy” – najczęściej gdy nie ma wersji mobilnej to lepiej zainwestować fundusze w nową stronę
  • gdy serwis jest bardzo „mocno zniszczony” – to trudno zdefiniować ale wprawne oko audytora powinno to określić i powinien powiedzieć, że nie warto przeprowadzać audytu
Czy audyt może być darmowy?

Audyt nigdy nie jest darmowy. Każda osoba przygotowująca audyt musi poświęcić swój czas na analizę i przygotowanie stosownego dokumentu. Koszt przygotowania audytu może być wliczony w cenę pozycjonowania. Darmowy audyt SEO po prostu nie istnieje.

Czy mogę dostać próbki audytów innych stron?

Nie ma możliwości otrzymania audytu innej strony niż Twoja własna. Każdy audyt SEO podlega standardowo ochronie danych z uwagi na specyfikę pracy (można też podpisać stosowne NDA). Oczywiście mogę osobno przygotować analizę konkurencji – wtedy taki audyt otrzymasz ale jest on przygotowany specjalnie dla Ciebie na podstawie ogólnodostępnych danych.

Zainteresowany?
Skontaktuj się ze Mną!

Napisz do Mnie. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.