Audyt SEO co to jest i ile kosztuje?

Audyt SEO to zbiór czynności analitycznych, których celem jest znalezienie rozwiązań optymalizacyjnych dla strony WWW, by podnieść jej pozycję w wynikach wyszukiwania Google i zwiększyć ilość odwiedzin. Finalnie audyt ma wskazać dokładne zalecenia techniczne, które podniosą stronę internetową w wynikach wyszukiwania określonych fraz (dotyczących branży/specjalizacji działania). Ponadto na podstawie audytu można opracować optymalną strategię pozycjonowania strony, w zależności od tego, jaki to jest rodzaj serwisu.

Jako specjalista specjalizuję się w przeprowadzaniu kompleksowych audytów dla stron internetowych, stron-wizytówek, a także dużych portali i serwisów komercyjnych (sklepów internetowych). Serdecznie zachęcam do kontaktu – oferuję darmową wycenę i kompleksową realizację począwszy od przygotowania dokumentu oraz strategii po instrukcje dotyczące wdrożenia zmian na stronie i w prowadzonej kampanii pozycjonującej. Przedstawiam wszystkie warunki współpracy tak, aby nie pozostawiać żadnych, nawet najmniejszych wątpliwości.




    Na czym polega audyt SEO?

    Audyt strony internetowej rozpoczyna się od:analizy strony WWW (np. sklepu internetowego) pod kątem technicznym.

    W wyniku analizy powstaje lista wytycznych, w jaki sposób zoptymalizować strukturę kodu i treści, by była bardziej przyjazna dla robotów indeksujących wyszukiwarki Google, co ostatecznie ma duży wpływ na pozycję strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google

    Kolejnym etapem jest przeprowadzenie analizy fraz kluczowych (słów kluczowych) oraz samej treści strony, co pozwala na zoptymalizowanie strategii pozycjonowania serwisu.

    Całość prac dzieli się na:

    • działania off-page (czynniki zewnętrzne wpływające na pozycję strony internetowej)
    • on-page (czynniki wewnętrzne, znajdujące się w obrębie samej strony www)
    • aspekty techniczne

    Dokument zawiera rekomendacje przedstawione w taki sposób, aby właściciel strony lub odpowiedni pracownicy techniczni mieli klarowne wytyczne, co należy na stronie zmienić.

    Dobrze przeprowadzony audyt, jeszcze przed rozpoczęciem działań pozycjonerskich, pozwala na osiągnięcie o wiele lepszych skutków i zminimalizowanie dalszych kosztów kampanii.

    Po co robić audyt?

    Analizy strony www jest konieczne, by znaleźć błędy techniczne na stronie i wdrożenie zaleceń pozwoli na rozpoczęcie właściwych działań z zakresu pozycjonowania strony www na określone słowa kluczowe.

    W skrajnych przypadkach audyt może wykazać, że jakiekolwiek działania pozycjonujące są z góry skazane na porażkę i należy zbudować serwis od nowa. Zorientowanie się o tym od razu zdecydowanie zredukuje koszty reklamy, niezależnie od tego, jaki rodzaj serwisu się pozycjonuje.

    Samo wdrożenie podstawowych rekomendacji często jest w stanie zdecydowanie podwyższyć pozycję strony www w wynikach wyszukiwania Google, co pozwala relatywnie niskim kosztem uzyskać dostęp do nowych użytkowników pochodzących z ruchu organicznego w wyszukiwarce Google.

    Optymalizacja SEO jest także podstawą do rozbudowywania serwisu i warto ją wdrożyć na wczesnym etapie jego powstawania, by później uniknąć zbędnych wydatków związanych z naprawianiem błędów.

    Sitebulb - przykład wyniku przeprowadzonego audytu SEO

    Jeśli serwis będzie już bardzo mocno rozbudowany, a proces jego powstawania nie będzie zoptymalizowany w wyszukiwarce Google, może okazać się, że sam audyt strony, a także wdrażanie zaleceń okaże się niezwykle pracochłonne, a za czym idzie również kosztowne.

    Wzrost kosztów może tutaj doprowadzić nawet do sytuacji, w której nie będzie opłacało się wprowadzać poprawek, a jedynym rozsądnym wyjściem pod kątem ekonomicznym będzie zaprojektowanie całkowicie nowego serwisu. Dotyczy to warstwy technicznej, jak i treści na stronie.

    Taka sytuacja może szczególnie dotknąć duże sklepy internetowe, których migracja do nowego serwisu jest niezwykle kapitałochłonna.

    Taki wariant pod rozwagę powinni jednak wziąć także właściciele mniejszych serwisów, stron firmowych, czy lokalnych portali informacyjnych lub społecznościowych i blogów.

    Po przeprowadzeniu wstępnej analizy SEO specjalista zamiast audytu może zaproponować nadzór nad nowo powstałą platformą, aby ta od samego początku projektowania była odpowiednio zoptymalizowana pod Google.

    Jak przeprowadzić audyt?

    Roboty indeksujące wyszukiwarek, w tym głównie roboty Google  (najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej w Polsce) zwracają uwagę między innymi na to, jak zbudowana jest strona pod kątem technicznym. Prawidłowość struktury kodu jest jednym z bardzo istotnych czynników rankujących stronę.

    Wychwycenie niedociągnięć technicznych, które umknęły osobie projektującej stronę internetową i poprawienie ich jest kluczowe na pierwszych etapach pozycjonowania serwisu. Brak wdrożenia poprawek technicznych może wręcz uniemożliwić skuteczne pozycjonowanie witryny.

    Z czego składa się audyt?

    Techniczny audyt składa się z analizy w trzech niezależnych od siebie kontekstach. Są to:

    • On-page – zespół czynników znajdujących się w obrębie samego serwisu. Na przykład linkowanie wewnętrzne, struktura strony www.
    • Off-page – zespół czynników znajdujących się poza serwisem. Na przykład struktura profilu linków zewnętrznych.
    • Techniczne SEO – analiza sposobu indeksowania strony www przez roboty i wyświetlania jej w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
    etapy realizacji audytu SEO

    Sprawdzenie strony w kontekście powyższych aspektów przeprowadza się na wielu płaszczyznach. Analizuje się poprawność indeksowania poszczególnych podstron, weryfikuje, czy treść na danych podstronach nie jest zbyt uboga, co niekorzystnie wpływa na pozycję, a także sprawdza się unikalność treści. Ten ostatni element jest niezwykle istotny dla robotów indeksujących. Ponadto podczas audytu niezbędne jest zweryfikowania, czy mapa witryny i plik robots.txt są optymalne dla robotów indeksujących. Całość powyższych działań ma za zadanie sprawić, by strona była przyjazna dla robotów (Crawl Budget).

    Co powinien zawierać audyt SEO?

    Audyt SEO powinien zawierać zorganizowaną listę wytycznych opisującą każdy problem znaleziony na serwisie, a także sposób, co trzeba zrobić, by go wyeliminować.

    Dobrą praktyką jest stosowanie tak zwięzłej formy, jak to możliwe, a także precyzyjne konstruowanie zaleceń optymalizacyjnych. Same zalecenia muszą być także poparte dokładną analizą przedstawioną w przystępnej formie, na przykład danych liczbowych, tabelek, lub wykresów. Wszystkie wytyczne zawsze są tak opisane, aby programiście i copywriterzy nie mieli wątpliwości, jakie działania należy przedsięwziąć.

    Sam audyt strony www dostaje się w formie dokumentu elektronicznego w uniwersalnym formacie, którym najczęściej jest PDF. Każdy specjalista ma nieco inne przyzwyczajenia, jeśli chodzi o tworzenie rekomendacji, przez co nie są to dokumenty wykonywane według jednego szablonu.

    Warto w tym miejscu podkreślić, że specjaliści wykonujący swoje obowiązki profesjonalnie bardzo pieczołowicie zawierają w audycie wszystkie zgromadzone dane, po czym dokładnie je opisują, wraz z rozpisanie szczegółowych wytycznych do wdrożenia. Oznacza to, że dobrze analiza SEO strony www będzie zawierała o wiele więcej informacji niż taki sam, ale zrobiony nie do końca rzetelnie. Ten pierwszy wariant jest jednak konieczny, jeśli audyt ma prowadzić do efektywnego wdrożenia zmian w serwisie.

    audyt strony internetowej przykład spisu treści

    Dobrze przygotowana analiza SEO zawiera wszystkie informacje zebrane w czasie pracy, które później posłużyły do analizy danej strony www. Poza informacjami w przystępnej formie dokument zawiera ich klarowną interpretację, która potem ma służyć pracownikom wdrażającym rekomendacje oraz właścicielowi strony.

    Kompleksowo przeprowadzona analiza strony www bazuje na dużych ilościach danych, przez co zgromadzone materiały zazwyczaj mają sporą objętość. Dlatego też dokument dzieli się na poszczególne części i wyszczególnia analizę on-page oraz off-page.

    Po zakończeniu prac przechodzi się do wdrażania poprawek. Jeśli nie zajmuje się nimi osoba audytująca stronę, wchodzi ona w rolę koordynatora. Jest to konieczne, gdyż tylko rzetelne wdrożenie wszystkich zaleceń pozwala na osiągnięcie satysfakcjonujących rezultatów optymalizacji strony.

    Po przesłaniu audytu wykonuje się następujące prace:

    • weryfikacja wprowadzonych zmian według ustalonych priorytetów
    • przygotowanie tabeli z potwierdzeniem wykonanych zmian
    • w przypadku znalezienia błędów przygotowujemy powtórnie rekomendacje i zalecenia
    • przygotowany reaudyt przesyłamy do ponownej analizy i wdrożenia

    Jeżeli występuje problmem lub niezrozumienie którego z punktów przeprowadzamy konsultacje.

    Ile kosztuje audyt SEO?

    Koszty wykonania są zależne od wielu czynników, przez co żaden rzetelny specjalista nie ma jednego cennika.

    Na ostateczny koszt składają się:

    • roboczogodziny pracy specjalisty
    • specjalistyczne oprogramowanie, które jest niezbędne do przeprowadzenia wszystkich prac
    • branża, w której się poruszamy
    • liczba konkurentów oraz ich zaawansowanie w SEO
    • historia analizowanego serwisu oraz serwisów konkurencyjnych
    • trudności w wykonaniu audytu np. może się okazać, że podczas analiz blokuje Mnie firewall

    Ile kosztuje audyt SEO – cennik / koszty przeprowadzenia audytu – dla przykładowych serwisów

    Koszt przeprowadzenia podstawowego audytu SEO to min. 1900 zł netto z nakreśleniem podstawowej strategii, w przypadku gdy wymagana jest analiza konkurencji (treści, architektura, linki zwrotne, historia itd) to koszt w granicach od min. 4900 netto.

    Poniżej tabela z kosztem dla podstawowego audytu z uwzgędnieniem prostych strategii:

    lpKlasa serwisuCenaCzas realizacji*
    1Mały serwisod 1900 zł3-5 dni
    2Średni serwisod 2300 zł5-7 dni
    3Sklep internetowyod 2900 zł10-15 dni
    4Serwisy korporacyjneod 3900 zł14-21 dni
    5Blogiod 1500 zł5-10 dni
    * czas realizacji uzależniony jest od indywidualnych potrzeb klienta oraz serwisu

    Ile czasu trwa przygotowanie audytu?

    Tu sprawa wygląda podobnie jak przy szacowaniu kosztów. Czas na przygotowanie takiego dokumentu zawsze jest określany dopiero po wstępnej analizie wielkości serwisu i zakresu niezbędnych prac. Może to trwać od kilku dni do nawet kilku lub kilkunastu tygodni. Należy pamiętać, że rzetelnie przeprowadzona analiza wymaga zebrania ogromnej ilości danych, a następnie przeanalizowania ich – to musi trwać.

    W praktyce niekiedy niemożliwe jest jednak oszacowanie, ile będzie trwało badanie konkretnej strony.

    Tak jak pokazałem w tabeli powyżej, najkrótszy audyt trwa ok 5 dni roboczych, najdłuższy może zając nawet kilkanaście dni.

    Jeśli jednak mowa o mniejszych, lokalnych serwisach lub wizytówkach firm usługowych to sprawa jest przeważnie nieco prostsza. Specjalista SEO już po przygotowaniu wstępnej wyceny audytu często będzie w stanie określić termin, kiedy można spodziewać się zakończenia prac.

    Darmowy audyt SEO – czy to możliwe?

    Rozwój wyszukiwarek pokazał, że pojawiło się wiele serwisów i platform do samodzielnego przeprowadzenia audytu przez osoby nieposiadające w tym zakresie kwalifikacji.

    Są to jednak narzędzia, które w dużej mierze opierają się na sztywnych algorytmach i generujących zalecenia. Zalecenia te nie zawsze będą prawidłowe dla danego serwisu.

    Możliwości tych narzędzi są co do zasady ograniczone, gdyż nie da się połączyć wszystkich narzędzi SEO w jedno, które by w pełni zautomatyzowało wszystkie działania analizujące stronę internetową.

    darmowy audyt seo

    Przeprowadzenie kompleksowej analizy wymaga nie tylko zebrania dużej ilości informacji, ale także poprawnego ich zinterpretowania, a to może dokonać tylko doświadczony specjalista.

    Nigdy nie da się go zastąpić automatycznym oprogramowaniem.

    Należy też zaznaczyć, że darmowy audyt SEO nie jest w stanie zebrać wszystkich niezbędnych informacji, a jedynie niewielki ułamek z nich, co może prowadzić do pojawienia się błędnych wytycznych.

    Jedyne, do czego warto wykorzystać podobne serwisy, to sprawdzenie, czy wykażą znaczną ilość błędów, co może pomóc podjąć decyzję o konieczności zatrudnienia specjalisty.

    Podsumowanie

    Powyżej znajdują się wszystkie niezbędne informacje do zobrazowania i uzmysłowienia sobie, na czym polega audyt SEO oraz dlaczego jest on tak ważny i konieczny dla właścicieli stron internetowych.

    Mam nadzieję, że ta lektura pozwala również uświadomić sobie, że jest to proces czasochłonny, skomplikowany i wymagający dużych umiejętności i doświadczenia.

    Warto więc do tego podejść z należytym rozsądkiem i rzetelnością, która pozwoli na długoterminowe zadbanie o pozycję witryny w Internecie – niezależnie od tego, czy jest to strona firmowa, niewielki serwis, czy sklep internetowy lub inna platforma z branży e-commerce.

    Osoby zainteresowany bezpłatną wyceną zapraszam do kontaktu.

    Analizę SEO wykonuje się dla każdego rodzaju stron. Jest to proces niezbędny dla wszystkich właścicieli stron, którym zależy na wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Osoby prowadzące niewielkie działalności gospodarcze optymalizują stronę pod kątem lokalnego SEO, czyli windowania pozycji strony w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dotyczy to właściwie każdej firmy usługowej, nie tylko działającej lokalnie, ale także ogólnokrajowo czy globalnie. Warto zaznaczyć, że aktualnie proces optymalizacji strony ze względu na dużą konkurencję jest niezbędne niemal w każdej branży, nawet jeśli chodzi o firmy działający w wąskich niszach.

    Audyt przeprowadzany jest dla blogów, małych stron jak i dużych serwisów np. sklepów e-commerce.

    Nie ma możliwości przekazania dokumentu elektronicznego z audytu innej strony należącej do klienta, ze względu na specyfikę danej pracy – naruszałoby to jego dobra osobiste, tajemnicę etc. Czasem spotykaną praktyką podczas wykonywania audytu jest także podpisywanie aneksu do umowy, jakim jest klauzula o zachowaniu poufności gwarantująca, że dane, do których dotrze specjalista, nie zostaną nigdzie ujawnione. Jest to istotne zwłaszcza dla dużych, komercyjnych serwisów. Firmy mające obawę przed wyciekiem informacji, mogą zabezpieczyć się właśnie taką klauzulą. Można jednak wykonać na przykład analizę konkurencji, jednak należy pamiętać, że zawsze wykonuje się to na podstawie informacji ogólnodostępnych w sieci, bez pogwałcania zasad prywatności. Taki seo audyt nie zawiera oczywiście tych części analizy, do których niezbędny jest dostęp do analizowanej strony i narzędzi z nią powiązanych, takich jak Google Analitics. Osoby mające wątpliwości co do tego, co dostaną w ramach wykonanego audytu i jak będzie wyglądał dokument elektroniczny z audytem, zapraszam do kontaktu w celu doprecyzowania szczegółów współpracy.

    Przeprowadzenie audytu nie zawsze będzie konieczne, a czasem nawet niewskazane. Taką analizę przede wszystkim przeprowadza się dla istniejących serwisów. Dotyczy to zarówno stron, które już długo działają w sieci, jak i nowych witryn. W obydwu przypadkach zakres audytu jest jednak nieco inny,

    Wykonanie audytu nie będzie możliwe, gdy dotyczy stron dopiero projektowanych, które jeszcze nie funkcjonują w sieci. Nie oznacza to jednak, że na tym etapie pomoc specjalisty SEO nie jest konieczna. Warto zatrudnić kogoś, kto skoordynuje pracę programistów i twórców treści na stronę tak, by były one optymalne pod kątem wyszukiwarek. Jeśli zadba się o to już w fazie tworzenia strony, nie trzeba będzie później wdrażać poprawek technicznych, ani optymalizować treści na już istniejących stronach. Pracami, których specjalista nie wykona na tym etapie, jest oczywiście analiza profilu linków prowadzących do strony, gdyż takie siłą rzeczy nie istnieją. Ostatecznie opłacalne jest, by już w początkowej fazie skonsultować poszczególne kwestie dotyczące budowy strony ze specjalistą, gdyż pozwoli to na uniknięcie powtarzania jednej pracy dwa razy tj. pisania tekstów na stronę, a następnie przeredagowywania ich lub zmian w strukturze kodu strony.

    Jedynymi uprawnieniami, jakich potrzebuje specjalista podczas prowadzenia prac, jest dostęp do panelu Google Search Console. Cała reszta podejmowanych prac jest wykonywana przez zewnętrzne oprogramowanie, które analizuje stronę zdalnie. Wykorzystywane są do tego programy, do których dostęp mają już specjaliści. Samo przydzielenie dostępu do Google Search Console można wykonać przez przydzielenie uprawnień lub po prostu udostępnić dane do konta.

    Mimo wszystko nawet, gdy seo audyt jest nieopłacalny, warto do tworzenia nowej strony zatrudnić specjalistę, który wskaże podstawowe błędy na poprzedniej i przekaże wytyczne, których trzeba się trzymać, by nowa strona była optymalna pod kątem pozycjonowania w przyszłości. Właściciele niewielkich serwisów, którzy tworzą swoje strony na własną rękę, często wpadają tutaj w pułapkę robienia wszystkiego samemu. Dzisiejsze możliwości technologiczne dają wiele narzędzi do łatwego i samodzielnego tworzenia stron WWW przez osoby, które nie miały z tym styczności. Niestety zazwyczaj nie będą one optymalne pod kątem technicznym, a struktura w warstwie tekstowej także nie będzie prawidłowa. Dlatego też warto już na wstępnym etapie powstawania dowolnego serwisu skonsultować pewne kwestie ze specjalistą, który da ogólne wytyczne, których bezwzględnie należy się trzymać, a które wyeliminują przynajmniej podstawowe błędy popełniane przez laików.

    Specjalista może też odradzić robienie audytu dla istniejącego serwisu ze względu na to, że optymalizowanie go i próba pozycjonowania może być nieopłacalna lub wręcz niemożliwa. Do takich sytuacji dochodzi wtedy, gdy strona bazuje na przestarzałej technologii lub podczas jej tworzenia popełniono bardzo wiele błędów, których poprawianie jest nieopłacalne i lepiej zrobić wszystko od nowa. To samo dotyczy sytuacji, w których właściciel strony stosował nieetyczne sposoby pozycjonowania i na witrynę nałożono bana w wyszukiwarce. Teoretycznie pozbycie się go jest możliwe, jednak to, czy jest to opłacalne, trzeba przeanalizować indywidualnie. Niekiedy łatwiej zrobić stronę od nowa.

    Zainteresowany?
    Skontaktuj się ze Mną!

    Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.