Zastanawiasz się nad tym, jak promować sklep w internecie? Chcesz dotrzeć do nowych klientów? Zależy Ci na wzroście konwersji i zmniejszeniu współczynnika odrzuceń w statystykach Twojego sklepu? Przeczytaj nasz poradnik i poznaj najlepsze strategie na promocję sklepu w sieci!

Sukces w promowaniu sklepu internetowego ma wielu ojców

Nie ma jednej drogi, która zagwarantuje osiągnięcie sukcesu. Rozważając, jak wypromować sklep internetowy, musisz wziąć pod uwagę różne strategie.

Zastanów się, jaki kanał komunikacyjny będzie optymalny w przypadku grupy docelowej, do której kierujesz swój przekaz. Sprawdź działania konkurencji. Przeanalizuj, czy dotychczasowe działania promocyjne przyniosły oczekiwany rezultat.

Mając kompletne dane, będziesz mógł zdecydować, która strategia okaże się w Twoim przypadku optymalna.

Planując harmonogram promocji sklepu internetowego, weź pod uwagę:

  • SEO dla e-commerce, czyli kompleksową optymalizację oraz pozycjonowanie – tutaj obsługa musi być kompleksowa: od przeprowadzenia audytu sklepu, poprzez analizę konkurencji, wskazanie liczby dostarczanych treści miesięcznie oraz jednorazowo (w przypadku np. dużego startu z opisami kategorii), az do linkbuildingu
  • kampanię reklamową w Google – jest to opcja, która daje rezultaty w kontekście sprzedaży i osiągnięcia praktycznie natychmiastowej konwersji sprzedażowej
  • działania związane z marketingiem treści – baza wiedzy (blog, poradnik), opisy kategorii oraz optymalizacja opisów produktów ale też linkowanie wewnętrzne to podstawa pracy ze sklepem
  • promocję sklepu w mediach społecznościowych – to jest cholernie ważny aspekt przy działaniach SEO ponieważ dobre wsparcie i zasięgi w Social Mediach powoduję, że łatwiej o pozyskiwanie naturlanych np. linków czy cytowań w Internecie
efekty pozycjonowania sklepu internetowego - wykres ruchu organicznego

Jak wypromować sklep w naturalnych wynikach wyszukiwania

Pierwsza ze strategii, w którą warto zainwestować, jeżeli chcesz trafić z przekazem reklamowym do osób zainteresowanych Twoją ofertą, to SEO dla e-commerce. Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego pozwoli Ci zwiększyć widoczność w SERP-ie.

Co to jest pozycjonowanie sklepu internetowego?

Jak można ująć to najprościej? Pozycjonowanie sklepu internetowego to zbiór różnorodnych działań, które prowadzone są zarówno na samej platformie sprzedażowej, jak i poza nią. Ich nadrzędnym celem jest osiągnięcie jak największej widoczności sklepu w wynikach wyszukiwania Google (naturalnych) oraz zwiększenie liczby odwiedzin, które przełożą się na wyższą konwersję.

Dlaczego warto być wysoko w rankingu Google?

Kiedyś mieliśmy słowniki, encyklopedie, książki telefoniczne i pocztę pantoflową. Od czasu rewolucji cyfrowej ich rolę przejął Internet. A konkretniej: wyszukiwarka Google. To najpopularniejsza wyszukiwarka w Polsce, z której każdego dnia korzysta niemal 95% internautów. Na świecie statystyki wyglądają podobnie.

Użytkownicy, którzy chcą znaleźć konkretny produkt lub usługę, używają słów-kluczy. Z kolei roboty wyszukiwarki mają za zadanie stworzyć taki ranking stron internetowych, który trafi w oczekiwania internautów. Twój sukces będzie zależał od tego, czy uda Ci się sprostać wymaganiom robotów Google.

Chcesz, aby Twój sklep znalazł się na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania? Uwzględnij SEO dla e-commerce w strategii promocyjnej!

Od czego zacząć SEO dla e-commerce?

Każda spośród strategii promocyjnych kreowanych dla branży e-commerce powinna mieć solidny fundament, na którym będziesz mógł oprzeć kolejne działania. W przypadku pozycjonowania i optymalizacji sklepu internetowego takim fundamentem jest audyt SEO całego sklepu.

Audyt w podstawowej wersji możesz przeprowadzić samodzielnie, korzystając z darmowych narzędzi dostępnych w sieci. W Google Search Console sprawdzisz np. stan zaindeksowania konkretnych podstron Twojego serwisu.

W sieci znajdziesz także bezpłatne programy, które ocenią ogólny stan witryny. Audyt SEO w takim wariancie nie da Ci jednak pełnego obrazu kondycji sklepu internetowego, na pewno będzie jednak pewną wskazówką na sam początek.

Przeczytaj o tym: jak zrobić audyt SEO samemu.

Promowanie sklepu internetowego w sieci z wykorzystaniem SEO dla e-commerce to działania rozłożone w czasie, które prowadzone są w różnych obszarach. Jest to inwestycja, do której warto solidnie się przygotować. Jeżeli chcesz poznać wszystkie słabe punkty w swoim sklepie internetowym, które mogą utrudniać skuteczne pozycjonowanie w przyszłości, zdecyduj się na audyt SEO przeprowadzony przez specjalistę. Zapoznaj się z moją ofertą i sprawdź, czy Twój sklep jest gotowy na wymagania stawiane przez roboty Google.

W ramach kompleksowego audytu SEO otrzymasz szczegółowy raport z analizy on-site i off-site. Na jego podstawie będziesz mógł zaplanować najpilniejsze prace optymalizacyjne w swoim sklepie internetowym.

Na co zwrócić uwagę optymalizując sklep online?

Do optymalizacji sklepu internetowego, podobnie jak do przeprowadzenia audytu SEO, warto podejść w sposób kompleksowy. Optymalizacja poszczególnych elementów (np. samych treści) może nie zakończyć się oczekiwanym rezultatem.

Równie istotna jest optymalizacja techniczna. Co z tego, że dzięki zoptymalizowanym opisom strona kategorii czy konkretnego produktu sklep znajdzie się na wysokich pozycjach w wynikach organicznych, skoro nie dojdzie do konwersji?

Może się bowiem okazać, że strona sklepu załaduje się zbyt wolno. Albo nieprecyzyjny opis produktu sprawi, że klient nie będzie chciał kupować przysłowiowego kota w worku. Zapewne w takiej sytuacji użytkownik postanowi skorzystać z oferty konkurencji.

Przeczytaj o tym: jak pozycjonować sklep internetowy samodzielnie.

Jaka dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania sklepu internetowego?

Masz kilka opcji. Do Twojej dyspozycji są słowa kluczowe powiązane z lokalizacją, ogólne frazy kluczowe oraz wyrażenia z długiego ogona (long tail). Które z nich okażą się trafnym wyborem? To już w dużej mierze zależy od specyfiki Twojej branży.

pozycjonowanie sklepu e-commerce - zestawienie słów kluczowych w sklepie

Frazy kluczowe w powiązaniu z lokalizacją

Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to nie ma dla Ciebie żadnego znaczenia, czy Twoi klienci mieszkają w Ustrzykach Górnych, Warszawie, Pcimiu, Białymstoku czy Koziej Wólce. Inwestycja w lokalne pozycjonowanie zatem odpada – chyba że, oprócz działalności stricte internetowej, prowadzisz także sprzedaż stacjonarną. Wówczas pozycjonowanie lokalne może być uzupełnieniem głównej strategii pozycjonowania, ale nie powinno być Twoim priorytetem.

Ogólne słowa kluczowe

W twoim przypadku kluczowe znaczenie będą miały frazy powiązane bezpośrednio z ofertą, jaką prezentujesz w swoim sklepie. Mogą to być frazy ogólne – np. nazwy kategorii.

Zwróć jednak uwagę, że w niektórych przypadkach wypozycjonowanie sklepu internetowego na popularne frazy ogólne np. buty, sukienki czy spodnie, będzie bardzo czasochłonne. Bywa też i tak, że nasilone działania konkurencji nie pozwolą przebić się na wysokie pozycje właśnie na te słowa.

Wyrażenia kluczowe z długiego ogona

W takim przypadku ratunkiem (choć często wciąż niedocenianym) okazują się wyrażenia kluczowe z długiego ogona. Frazy long tail cechuje to, że są dosyć mocno rozbudowane – składają się z kilku poszczególnych słów opisujących konkretny produkt, np. dziewczęce buty komunijne rozmiar 32. Cechą charakterystyczną takich fraz jest ich dokładność.

Użytkownik, który w polu wyszukiwania precyzyjnie opisuje produkt przy pomocy konkretnych parametrów danego produktu, doskonale wie, czego chce. Pozyskując takiego klienta, pojawia się o wiele większa szansa na konwersję, niż w przypadku odwiedzin osoby, która trafiła do sklepu internetowego poprzez frazę ogólną.

Przeczytaj o tym: jak dobrać słowa kluczowe do pozycjonowania sklepu internetowego

Jak wypromować sklep internetowy dzięki reklamom w wyszukiwarce?

Oprócz wyników bezpłatnych, które wyświetlają się w wyszukiwarce Google, są jeszcze wyniki płatne. To reklamy Google Ads w sieci wyszukiwania i w sieci reklamowej. Jest to system PPC, czyli opcja rozliczania budżetu reklamowego za kliknięcia.

Podstawową zaletą reklam Google Ads jest to, że poszczególne kampanie reklamowe mogą być kierowane na konkretne grupy docelowe, co zwiększa prawdopodobieństwo konwersji. Personalizacja reklam wyświetlanych w sieci to jedna ze skuteczniejszych metod promowania sklepu internetowego w sieci.Jednak nie jest wolna od wad.

Na jakie przeszkody możesz natrafić w Google Ads?

Pierwszą przeszkodą może okazać się zaporowa wysokość budżetu reklamowego pozwalającego na osiągnięcie zamierzonych rezultatów. Im popularniejsze słowo kluczowe, na które ma być wyświetlana reklama, tym wyższe wydatki, które musisz ponieść.

Przykładem może być reklama sklepu internetowego z ubraniami. Reklamy, które będą się wyświetlać na tak ogólną frazę jak sukienki, z pewnością wygenerują duże koszty. Nie ma przy tym żadnej pewności, że użytkownik, który trafi do sklepu za ich pośrednictwem, dokona zakupu. Takie słowo kluczowe może okazać się zbyt ogólne.

Optymalizując kampanie reklamowe, możesz zmniejszyć koszt pojedynczego kliknięcia. Zwróć uwagę na to, aby listę słów kluczowych zawęzić jedynie do tych haseł, które mają największą szansę na doprowadzenie do konwersji.

Postaraj się także poprawić wynik jakości reklamy. Składa się on z trzech elementów:

  • przewidywanego współczynnika klikalności,
  • trafności reklamy,
  • jakości strony docelowej.

Druga kwestia, która może się okazać nieco problematyczna dla osób zaczynających przygodę z promowaniem sklepu internetowego przy pomocy Google Ads, będzie poprawna konfiguracja kampanii reklamowej.

Błędne ustawienia mogą doprowadzić do szybszego wyczerpania się budżetu reklamowego. Wówczas strategia reklamowa okaże się nieefektywna. Chcesz uniknąć błędów w ustawieniach kampanii? Zleć specjalistom prowadzenie działań reklamowych Google Ads i osiągnij zamierzone cele biznesowe.

Google Shopping to dobry sposób na promowanie sklepu w internecie

Jak wypromować sklep internetowy z pomocą reklam Google? Masz do wyboru nie tylko reklamy tekstowe w sieci wyszukiwania czy reklamy banerowe wyświetlane w sieci reklamowej. Ciekawym narzędziem promocyjnym dla branży e-commerce jest kampania produktowa. Dzięki reklamom w Google Shopping możesz ze swoją ofertą trafić do nowych klientów.

W tym przypadku masz do wyboru:

  • reklamy produktowe,
  • reklamy produktowe z funkcją prezentacji,
  • reklamy lokalnego asortymentu produktów (te reklamy polecane są przede wszystkim tym sklepom, które prócz działalności w sieci posiadają również oddziały stacjonarne).

Remarketing, czyli jak uratować porzucone koszyki?

Wielu klientów odwiedza Twój sklep internetowy, jednak niewielu z nich decyduje się na dokonanie zakupu przy pierwszej wizycie? Planując promowanie sklepu online, weź pod uwagę, że część potencjalnych klientów – przed dokonaniem ostatecznej decyzji zakupowej – sonduje rynek. Sprawdzają oni asortyment w różnych sklepach, porównują ceny i parametry poszczególnych produktów.

Chcesz pozyskać klienta, który wydaje się klientem utraconym? Masz taką możliwość! Wystarczy, że zainwestujesz w remarketing i będziesz dyskretnie przypominać o swojej ofercie, którą dana osoba wcześniej przeglądała.

Pamiętaj, że kampania remarketingowa może być kierowana jedynie do tych użytkowników, którzy już wcześniej zapoznali się z ofertą Twojego sklepu. Nie może to być zatem podstawowa strategia reklamowa. Remarketing warto traktować jako jeden z elementów działań reklamowych prowadzonych na szerszą skalę.

SEO czy Google Ads, czyli na jaką strategię promowania sklepu w internecie się zdecydować?

Każda z tych strategii promocyjnych ma swoje zalety. A wiesz, co jest najlepsze? Wcale nie musisz wybierać jednej spośród nich! Łącząc działania związane z pozycjonowaniem i optymalizacją sklepu internetowego z reklamami Google Ads, możesz osiągnąć optymalne efekty promocyjne.

Istotne jest jednak to, abyś nie strzelał w ciemno. Przeprowadź analizę, zastanów się, jakie działania okażą się w Twoim przypadku najlepsze. Określ, jaki budżet przeznaczysz na pozycjonowanie, a ile pieniędzy w skali miesiąca zainwestujesz w pozyskiwanie ruchu na stronie z płatnych wyników wyszukiwania.

Jakie zalety ma SEO?

SEO to doskonały sposób na budowanie widoczności w sieci zarówno dla nowych sklepów, jak i dla tych, które są obecne na rynku e-commerce od dłuższego czasu. Jeżeli chcesz, aby więcej klientów trafiało do Ciebie z bezpłatnych wyników wyszukiwania, to zainwestuj w SEO.

Kompleksowa optymalizacja sklepu internetowego (wprowadzenie w nim takich zmian, aby był spełniał oczekiwania użytkowników i sprostał wymaganiom robotów Google) to szansa na:

  • dotarcie z ofertą do klientów, którzy poprzez wyszukiwarkę Google chcą znaleźć interesujące ich produkty,
  • widoczność sklepu na wiele produktów w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Kiedy zdecydować się na reklamę w płatnych wynikach wyszukiwania?

Równolegle do działań SEO możesz prowadzić kampanię linków sponsorowanych. Efekty reklam w wyszukiwarce Google zaobserwujesz natychmiast. Jest to dobry sposób promowania konkretnych produktów z oferty.

Na Google Ads możesz się zdecydować w sytuacji, gdy np. chcesz wypromować nowy produkt, który dopiero wprowadzasz na rynek. Jest to też sprawdzona metoda na zwiększenie ruchu w sklepie internetowym w sytuacji, gdy dopiero otwierasz działalność i jeszcze nie masz wypracowanych stabilnych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Przeczytaj także: darmowe porady SEO oraz jak zacząć pozycjonowanie

Content marketing – jak wypromować sklep online przy pomocy wartościowych tekstów?

Zapewne już słyszałeś, że Google stawia przede wszystkim na wysoką jakość stron, które mają być wyświetlane na wysokich pozycjach w naturalnych wynikach wyszukiwania. Jednak co to oznacza? Jeśli chcesz zajmować kluczowe miejsca w rankingu, to powinieneś zainwestować w rozbudowaną strategię content marketingu.

Stwórz ciekawe i wartościowe opisy kategorii w sklepie internetowym i unikalne opisy produktów

Wartościowe, merytoryczne i przede wszystkim unikalne opisy kategorii i poszczególnych produktów to połowa sukcesu, jeżeli chodzi zarówno o dotarcie do użytkownika, jak i zainteresowanie go ofertą. Miej na uwadze, że Google promuje wyłącznie unikalny i wartościowy content!

No tak, ale przecież masz w swoim sklepie setki różnych produktów. Stworzenie unikalnych opisów dla każdego z nich to mnóstwo pracy. Owszem, jest to zadanie żmudne i czasochłonne. Zanim jednak skusisz się na kopiowanie opisów udostępnianych przez producentów, to pomyśl przez chwilę, ile możesz zyskać, gdy Twój sklep internetowy podbije ranking Google. Wówczas dojdziesz do wniosku, że taka inwestycja zdecydowanie się opłaca.

Przeczytaj o tym: jak pisać teksty do sklepów internetowych

Pomyśl o firmowym blogu

Zastanawiasz się nad tym, jak wypromować sklep internetowy w sieci przy pomocy wartościowego contentu? Zaprzyjaźnij się z blogosferą! Wpisy blogowe kojarzą Ci się jedynie z wirtualnymi pamiętnikami celebrytów? Nic bardziej mylnego! Stwórz bloga dla swojego sklepu internetowego i przekonaj się, że jest to doskonałe narzędzie, dzięki któremu pozyskasz nowych klientów.

Tematyka postów na blogu Twojego sklepu internetowego

Nie wiesz, o czym pisać posty na bloga, aby zainteresować użytkowników? Atrakcyjnych tematów blogowych jest mnóstwo. Zbliżają się święta? Zaproponuj czytelnikom listę najlepszych prezentów dla bliskich. Wakacje coraz bliżej? Wykorzystaj to i podsuń klientom pomysły na to, jak mogą w czasie wolnym korzystać z produktów, które masz w sklepie internetowym.

Wpisy blogowe to także doskonały sposób na promowanie nowej oferty sklepu. Publikacje na blogu możesz wykorzystać także do tworzenia rankingu najpopularniejszych produktów z Twojego sklepu internetowego.

Publikuj artykuły sponsorowane w serwisach partnerskich

Blog to jeszcze nie koniec możliwości, jakie daje przemyślana strategia marketingu treści. Nie zapomnij o potencjale drzemiącym we wpisach sponsorowanych. Jednak nie publikuj artykułów, gdzie popadnie. Wybierz serwisy powiązane tematycznie z profilem Twojej działalności i skup się wyłącznie na tych miejscach w sieci, które cieszą się dobrą opinią i są chętnie odwiedzane przez użytkowników.

Publikacje artykułów w serwisach partnerskich to nie tylko efektywny sposób promowania sklepu internetowego. Takie działania mają jeszcze jedną zaletę. Każdy artykuł, który opublikujesz w serwisie zewnętrznym i podlinkujesz do oferty swojego sklepu internetowego, poszerzy Twój profil linków przychodzących.

Promowanie sklepu internetowego w mediach społecznościowych

Do działań promocyjnych nakierowanych na pozyskiwanie nowych klientów możesz dołączyć także aktywność w social mediach. Co więcej, prowadzenie aktywnego profilu Twojego sklepu internetowego w mediach społecznościowych to nie tylko szansa na poszerzenie grona odbiorców. To także sposób na budowanie i utrzymywanie relacji z klientami, których już masz.

Pamiętaj, że jeżeli już zdecydujesz się na prowadzenie działań promocyjnych na Facebooku czy Instagramie, to musisz zadbać o regularne publikowanie postów. Profil, na który posty wrzucane są sporadycznie, może zaszkodzić wizerunkowi Twojej firmy. Publikuj treści, które zaciekawią użytkownika i spowodują jego określoną reakcję. Nie bój się wchodzić z klientami w interakcje. Dzięki temu będziesz mieć szansę na to, aby jeszcze bardziej przywiązać ich do swojej marki.

Bądź w stałym kontakcie z użytkownikami

Social media to jeszcze więcej zalet. Klient nie musi wysyłać maila z pytaniem o ofertę. Może napisać do Ciebie na chacie. Od Twojej szybkiej reakcji będzie zależeć, czy odpowiedź, którą uzyska, będzie dla niego satysfakcjonująca.

Reklamy w mediach społecznościowych

I jeszcze jedno – Facebook Ads. To narzędzie reklamowe, które działa na podobnej zasadzie co Google Ads. Również w tym przypadku masz możliwość personalizowania reklam, tak aby dzięki nim trafić z przekazem reklamowym do starannie wyselekcjonowanego grona odbiorców. Im lepiej dopasujesz reklamy do grupy docelowej, tym efektywniej wykorzystasz budżet.

Na co zwrócić uwagę planując strategię promowania sklepu online?

Postaw przede wszystkim na różnorodność działań promocyjnych dla swojego sklepu internetowego. Skonstruuj strategię w taki sposób, aby zdywersyfikować kanały dotarcia do potencjalnych klientów. Oczywiście uwzględnij charakterystykę grupy docelowej i preferencje Twoich klientów. Dzięki temu trafisz z przekazem reklamowym do osób, które faktycznie są zainteresowane Twoją ofertą.

sklep internetowy - zestawienie przychodów - google data studio

Zadbaj o widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, ilu użytkowników sieci, korzysta każdego dnia z wyszukiwarki Google. Wielu z nich może stać się Twoimi klientami. Pomoże Ci w tym profesjonalnie poprowadzona kampania SEO.

Działania SEO muszą być dopasowane do branży, w której działasz. Zakres pozycjonowania zależy także od działań podejmowanych przez konkurencję. Odkryj potencjał, jaki kryje się w naturalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki niemu zwiększysz widoczność sklepu w internecie.

Strategię promocyjną uzupełnij (w zależności od zapotrzebowania) o kampanię linków sponsorowanych, content marketing, social media czy e-mail marketing.

Zależy Ci na tym, aby prowadzić przemyślane działania i wypromować sklep internetowy w sieci? Już dziś zapoznaj się z moją ofertą na pozycjonowanie i optymalizację sklepów internetowych i zadbaj o wysokie pozycje swojego sklepu w SERP-ie.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Jak promować a jak 𝙬𝙮𝙥𝙧𝙤𝙢𝙤𝙬𝙖𝙘́ sklep internetowy to są dwa osobnie tematy. Wiedza o promowaniu już została x razy przemielona ale zawsze warto jeszcze raz poczytać by odświeżyć sobie co i jak. Działania wypromowania pozostają w rękach magów od SEO i pozycjonowania, czasu i łaskawości algorytmów. Czyli promowanie nie równa się wypromowaniu.
    Już miałem nadzieję że Zgred rzuci jakim skutecznym i efektywnym “zaklęciem” na “wypromowanie” jak stary mistrz młodszym adeptom.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły