Jeszcze do niedawna SEO i public relations wydawały się zagadnieniami tak odległymi, jak Merkury i Neptun niemających nic ze sobą wspólnego. Coraz większa aktywność biznesu w sieci sprawiła, że te całkowicie różne od siebie zagadnienia marketingowe muszą (a wręcz powinny!) ze sobą współpracować. Co więcej, praktyka pokazuje, że SEO i PR mogą idealnie ze sobą współpracować, a efekty wspólnych działań są więcej niż korzystne. Nic więc dziwnego, że branża marketingowa wykształciła nowy obszar działania, jakim jest SEO PR, a działać i specjalizować się z nim chce coraz więcej osób. Czym jest więc SEO RO? Jakie narzędzie wykorzystuje? I jak public relations wykorzystuje SEO, a SEO public relations?

PR + SEO = SEO PR

Najprościej mówiąc SEO PR to połączenie działań search engine optimization i public relations, które jest wzbogacone o SERM, czyli zarządzanie reputacją w wyszukiwarce, poprzez promowanie pozytywnych materiałów dotyczących wybranego brandu i reagowanie na te negatywne.

SEO i PR łączą przede wszystkim treści, czyli content. Są one potrzebne i do jednych i do drugich działań. Chcąc połączyć SEO z PR, konieczne jest tworzenie contentu wartościowego dla tych dwóch dziedzin marketingu. Nie jest to trudne, ale wymaga opracowania szczegółowych wytycznych oraz jest bardziej czasochłonnych niż tworzenie typowych „precli”. Opracowywanie takich treści wiąże się z wyższymi kosztami, do ich napisania potrzebny jest bowiem wirtuoz pióra, który równie dobrze będzie rozumiał zagadnienia budowania wizerunku w sieci, jak zasady search engine optimization.

SEO PR – dlaczego jest ważny?

Zagadnienie SEO PR uważa się za coraz popularniejsze i ważniejsze, a wszystko przez to, że kreowanie pozytywnego wizerunku w sieci jest kwestią kluczową dla większości przedsiębiorstw. Przynosić ma ono korzyści zarówno działaniom SEO, jak i PR-owi – połączenie tych dziedzin wzmacnia działania SEO i pomaga w pozycjonowaniu materiałów public relations.

Wykorzystanie public relations w SEO opłaca się każdej marce. Korzyści odniesie zarówno mało znany brand, który dopiero chce się wypromować, jak i duża firma chcąca zapobiegać i kontrolować kryzysy wizerunkowe. SEO PR przydaje się też, kiedy chce się na rynku budować pozycję eksperta i walczyć o klientów z najwyższej półki.  

Jak wykorzystać PR w SEO?

Po SEO PR przedsiębiorstwa bardzo często sięgają w sytuacji kryzysu, kiedy np. w sieci pojawia się wiele negatywnych informacji na temat firmy. W takiej sytuacji jednym z często stosowanych rozwiązań są kampanie, w których czasie publikuje się szereg komunikatów wizerunkowych o pozytywnym wydźwięku. Efektem ma być zmniejszenie widoczności treści niekorzystnych. SEO PR warto jednak wdrożyć do strategii marketingowej w chwilach prosperity. Będzie ono skutecznym narzędziem, które pomoże wypromować firmę i jej produkty, a przy tym zbudować zaufanie konsumentów i np. wizerunek ekspercki. Przemyślane działania pozwolą także na pozyskanie wartościowych linków w sposób naturalny i dość bezpieczny, a często też (co ważne) bezpłatny. W przypadku wartościowych treści portal może zgodzić się, aby informacja prasowa była zamieszana za darmo z linkiem.

Podsumowując, wykorzystując public relations w działaniach SEO,

  • Kreuje się pozytywny wizerunek firm,
  • Zwiększa widoczność w wyszukiwarce,
  • Zwiększa ruch organiczny na stronie,
  • Zwiększa sprzedaż,
  • Buduje grupę nowych odbiorców.

Co zrobić, aby PR był wartościowy dla SEO?

Działania SEO RP powinny być prowadzone zgodne z aktualnymi zaleceniami Google i naturalnie wpisywać się w strategie budowanie wizerunku firmy. Chcąc je prowadzić, należy pamiętać, aby za wszelką cenę unikać „sztucznych” działań – algorytmy wyszukiwarki są coraz bardziej na nie wrażliwe i coraz lepiej je wychwytują. Konieczne staje się więc przygotowanie analizy pod kątem UX i zaplanowanie tworzenia i dystrybucji contentu. Aby w działaniach tych się nie pogubić, zaleca się stworzenie strategii SEO PR, która ustali m.in. grupę docelową, kalendarium zadań, tematy poruszane przez SEO PR, kwestie odpowiadające za optymalizację pod kątem SEO (m.in. listę dedykowanych słów kluczowych, strukturę contentu, dane strukturalne zachęcające do kliknięcia w komunikat), narzędzia dystrybucji i promocji treści.

Należy pamiętać, że nawet najlepiej przygotowana i wdrożona strategia SEO nie przyniesie skutków, jeśli stale nie będzie się monitorować i kontrolować zachodzących zmian. W przypadku SEO PR duże znaczenie ma dobre wyczucie momentu i nadchodzących trendów. Konieczność szybkiego reagowania oznacza więc, z SEO PR warto łączyć z real time marketingiem. Orientowanie się w aktualnej sytuacji pozwoli wykorzystać je na korzyść promowanej marki czy produktu. Do analizy trendów można użyć chociażby narzędzia Google Trends.

Chcąc wykorzystać PR w działaniach SEO, nie można też zapomnieć o budowaniu poprawnych relacji z mediami. W dobie, kiedy Internet jest nasycony treściami, nie można się łudzić, że prześle się portalowi tekst na niskim poziomie z linkiem, a ten go umieści i wypromuje. Aby trafić z informacją prasową do poczytnego medium, PR powinien być prowadzony na wysokim poziomie i tworzyć treści atrakcyjne, unikalne, na czasie, poprawnie merytoryczne, interesujące z punktu widzenia czytelnika (a nie firmy), do którego chce się trafić. Jednoczenie nie można oczekiwać, że wydawca zawsze za darmo opublikuje informacje z dołączonym linkiem dofollow. Aby uniknąć rozczarowania, warunki publikacji należy ustalać zawczasu, a linki mieszcząc tylko, kiedy artykuł to wymusza. Aktywny link w komunikacie PR-owym powinien być integralną częścią treści np. przekierować do źródeł treści, przykładów, rozwiązań danego problemu itp.

Narzędzia dla SEO PR-ców

O skuteczności SEO PR trudno mówić też, jeśli nie będzie się korzystać z dostępnych na rynku narzędzi. Pomogą one w pozyskiwaniu danych, monitorowaniu efektów i zmian, budowaniu wizerunku w wyszukiwarce. Narzędzia SEO PR, na które warto zwrócić uwagę to:

  • Aplikacje do analizy słów kluczowych – pomogą dobrać odpowiednie frazy, które zostaną wykorzystane w publikowanych materiałach PR-owych; do wyszukiwania słów kluczowych wykorzystać można zarówno bezpłatny planer słów kluczowych Google, jak i bezpłatnych aplikacji;
  • Narzędzia do monitorowania sieci – ich zadaniem jest informowanie o wzmiankach, które pojawiają się na temat marki; pozwala to na szybką reakcję na nie, a także wskaże miejsca, w których warto umieścić linki bulildingowe; do monitorowania sieci można wykorzystać narzędzia SEO jak np. Google Alerts, Ahrefs Alerts czy Brand 24;
  • Aplikacje monitorujące wyniki wyszukiwania;
  • Platformy do publikowania treści i contentu, a także narzędzia do promocji Google Ads i Facebook As, które zwiększą widoczność wyprodukowanej treści;
  • Fora internetowe – wykorzystane mogą być nie tylko do „szeptanki”, ale i do merytorycznych wypowiedzi marki, w których będzie udzielać rozbudowanych wypowiedzi w temacie, w których chce się specjalizować; w wypowiedzi te w naturalny sposób (jeśli jest taka możliwość) można dodać link dofollow lub nofollow;
  • Ambasadorzy marki – współpraca z influencerami to coraz popularniejsze rozwiązanie; okazuje się, że poprawne określenie jej zasad może przynieść pozytywny efekt wizerunkowy, a także zwiększyć widoczność w wynikach wyszukiwania;
  • Aplikacje do prowadzenia wirtualnego biura prasowego – umożliwią one łatwiejsze zarządzanie bazami współpracujących dziennikarzy i szybszym wysłaniem im notek prasowych; wiele platform do prowadzenia e-biur prasowych umożliwia też pobieranie informacji firmie dziennikarzom, z którymi współpracują.  Przykładowe biura: http://www.biuroprasowe.pl/, https://prowly.com/pl/biuro-prasowe

Reputacja marki to zadanie dla PR

Reputacja marki w XXI wieku to najdroższa waluta. Pozytywnymi opiniami i wizerunkiem eksperta można wygrać nawet z większym konkurentem, które oferuje tańsze produkty/usługi. SEO PR pozwoli zadbać zarówno o widoczność strony w wyszukiwarce, jak i postawić brand w dobrym świetle. Co ważne, dzięki działaniom prowadzonym skutecznie, widoczność marki w sieci będzie szybko rosnąć, a internauci bez problemu będą odnajdować, publikowane treści nawet zadając Google pytania ogólne, związane tylko z długim ogonem wyszukiwania. Przedsiębiorcy, którzy zastanawiali się, czy inwestowanie w SEO PR powinni rozwiać swoje wątpliwości.

Jak wykorzystać artykuły SEO PR?

1. Wchodząc do firmy poproś o wszystkie publikacje o firmie dostępne w Internecie. Przejrzyj je pod kątem możliwego umieszczenia linku (nieważne czy Dofollow czy Nofollow) – i pod nazwę (brand) umieść link do strony głównej. Jednocześnie jeśli to możliwe przebuduj jakieś zdanie tak aby można było dodać jeszcze jeden link np do kategorii, produktu czy usługi.

2. Jeśli klient nie posiada spisu artykułów wykorzystaj footprinty do poszukania artykułów w wyszukiwarce, przykładowo:

  • „firma xxxx”
  • „o firmie xxxx”
  • „w firmie xxxx”
  • „przez xxxx”
  • „przez firmę xxxx”

Jak już masz listę to skontaktuj się z redaktorami tych artykułów i spróbuj umieścić tam link.

3. Przypilnuj aby wszystkie nowe publikacje PR zawierały minimum 1 link brandowy (sporadycznie brand + słowo kluczowe) do strony głównej.

4. Jeżeli to możliwe w artykule umieść kilka produktów z linkami do nich, anchorem może być pełna nazwa produktu (nie zapomnij o nofollow bo może być niezbędne)

5. Wykorzystaj do promocji marki wszystkie możliwe kanały Social Media – wypozycjonowanie ich powoduje, że na zapytania o nazwę firmy, brand, nazwę domeny – wyniki wyszukania to adres URL firmy i profile. SERM jest również częścią PRu.

6. Pamiętaj o jakie słowa kluczowe walczysz przede wszystkim:

  • nazwa + opinie
  • nazwa + portfolio
  • nazwa + ocena

Niestety, w przypadku fraz typu „nazwa + oszuści/bankructwo” będzie już to mega trudne wyzwanie.

7. Przejrzyj pozycjonowany serwis – zaimplementuj wszelkie możliwe fragmenty rozszerzone celem pozyskania „knowledge graph” – czyli tego boksu opisującego firmę: localbusiness, website, organization (za pomocą JSON).

8. Wykorzystaj platformy PBN do pozyskania ciekawych miejscówek na publikację artykułów (czasem jest taniej). Ciekawą opcją jest publikacja artykułu na portalach, które są w Google News – jest wtedy szansa na pojawienie się karuzeli z takimi artykułami na zapytania brandowe (ukłony do Grzegorza Strzelca https://seoplanner.pl/ za protip)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Dodatkowe linki, szczególnie z nowych miejsc nigdy nie zaszkodzą a o sam wizerunek trzeba walczyć nie tylko w sieci ale i offline. 🙂

  2. Dzięki za tak wypasiony artykuł. Ja dopiero uczę się tej formy marketingu i każda wskazówka jest dla mnie bardzo pomocna. Zastanawiam się czy można samemu ogarniać temat. Samych narzędzi dla seo pr-ców jest całkiem sporo i korzystanie z nich oraz ich analiza pochłonie mnóstwo czasu. Napewno przynajmniej, z niektórych narzędzi skorzystam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły