fbpx
Agencja SEO Zgred - Pozycjonowanie stron www

Linkowanie wewnętrzne – strategie budowania

Bez względu na to, w jakiej branży działasz, linkowanie wewnętrzne nadal jest ważnym, jesli nie najważniejszym, czynnikiem rankingowym. Przy pracach związanych z optymalizacją SEO najwięcej czasu obecnie poświęca się właśnie linkowaniu wewnętrznemu kierując „moc seo” na te strony, które chcemy by znalazły się wysoko na pozycjach w wyszukiwarce…

Automatyczne linkowanie wewnętrzne oparte o skrypty (jak to ma miejsce np w WordPressie) nie jest dobre, gdyż przy dużych stronach nie mamy kontroli nad faktycznym stanem co i jak jest linkowane. Dlatego lepiej jest posiadać odpowiedni system do zarządzania tym linkowaniem a jeśli strony są małe – wykonać to ręcznie i zapisać np w Excelu.

Innym celem (poza SEO) linkowania wewnętrznego jest poprawienie użyteczności strony dla klienta: każdy kto czyta jakiś tekst, obserwuje kartę produktu, spis kategorii – chętnie kliknie w podstawiony link wewnętrzny – jeśli jest odpowiednio do tego zachęcony.

internal_linking_schematic

 

1. Linkowanie wewnętrzne poprzez umieszczanie linków w treści

Tak zwane linki kontekstowe, które wplata się w tekst. Jedna z najlepszych miejscówek na link wewnętrzny, otoczony tekstem, w który niemalże samoistnie klika użytkownik. Sprawia, że blisko 70% czytających podąża za tym linkiem – dzięki temu poprawia się też użyteczność strony (UX). W przeciwieństwie do linków zewnetrznych tutaj możemy stososwać anchory – jednakże warto sobie zdawać sprawę, że upakowywanie słów kluczowych w linkach wewnętrznych też może być szkodliwe.

wikipedia-internal-link-example

2. Wpisy powiązane – to też linkowanie wewnętrzne

Warte do zaimplementowania na blogach i sklepach internetowych – również poprawia użyteczność i zaangażowanie użytkownika na stronie. Na tym blogu pod każdym wpisem jest taka sekcja, która pozwala przeczytać zbliżone tematycznie inne wpisy. Na sklepach internetowych podstawia się potencjalnemu klientowi towary zgodne z jego zainteresowaniami, towary które oglądał lub przedmioty, które zakupili inni użytkownicy kupujący ten sam produkt… Gorąco polecam do zastosowania w każdym sklepie.

Na małych witrynach, ubogich w treść, ciężko o ten typ rozwiąznia. Lepiej zastosować punkt 1.

3. Kategorie – bardzo dobry sposób na anchory

To też jest forma linkowania wewnętrznego – oczywiscie poza menu – wskazane jest podstawienie kategorii na stronach ze spisem produktów, ze spisem ofert. Organizują w jakiś sposób poszczególne sekcje na witrynie. Często spotykam się z sytuacją, gdy kategorie mają zaimplementowany parametr „nofollow” – oczywiście można to stosować w przypadkach, kiedy na danej podstronie linków wewnętrznych sumarycznie jest dużo (np 500 czy 600) – wtedy ,aby podzielić moc SEO, stosuje się nofollow w linkach wewnętrznych do kategorii.

4. Breadcrumbs – słabo rozpowszechnione a dają dużo również z punktu widzenia UX

Menu okruszkowe (przypominam, że należy je obudować w Schema: https://support.google.com/webmasters/answer/185417?hl=pl) jest też pewnym rodzajem linkowania wewnętrznego. W przypadku każdych stron, nawet tych małych, warto to wdrożyć – dzięki temu wyszukiwarki szybciej uczą się schematu (drzewka) serwisu. Dobrze wykonane i widoczne dla użytkownika menu okruszkowe wspomaga użyteczność tej sekcji (i samego serwisu) i, co można zaobserwować na heat-mapach, będzie często używany przez odwiedzającego.

Sporadycznie zdarza się, iż sekcja ta jest wykorzystwana do zbudowania dodatkowego menu – po najechaniu na element w breadcrumbs rozwija się dodatkowe menu – z mojego doświadczenia powiem, że bardziej to przeszkadza niż pomaga.

5. Popularne wpisy – zawsze i wszędzie

Podobnie jak „wpisy powiązane” wspierają użyteczność serwisu i pomagają użytkownikowi znaleźć właściwe treści (w przypadku blogów). W przypadku sklepów internetowych podstawia się użytkownikow blok np: najczęściej kupowane produkty lub produkty z największą liczbą opinii – poza budowaniem zainteresowania u użytkownika powoduje to też wzrost konwersji sprzedażowej 🙂

6. Poprzedni, następny, stronicowanie

Wbrew pozorom to też jest linkowanie wewnętrzne. Prawidłowe wykonanie stronicowania oraz zaimplementowanie rel=”prev/next/canonical” powoduje, że budujemy bardzo dobry i mocny długi ogon do pozycjowania. W przypadku blogów użytkownik widzi zajawki artykułów i bardzo szybko może ocenić, czy warto do niego zajrzeć czy też nie. W przypadku sklepów internetowych stosuje się to w kategoriach.

Na dziś dzień odchodzi się od stronicowania na rzecz ładowania strony gdy użytkownik zjedzie myszką do samego dołu ekranu – powiem szczerze, że dla Mnie jest to męczące i nie przeglądam dalej tej strony – wyjdę na Zgreda ale wolę stare poczciwe stronicowanie 🙂

Tutaj uwaga: niektóre sklepy mają przyciski „Następny | Poprzedni” w celu obejrzenia następnych produktów – tak aby nie wychodzić do kategorii, tylko obejrzeć inny produkt. Od strony technicnzej wykonanie tego za pomocą javascript:history.back() jest niewłaściwe – gdy użytkownik trafi na tak wykonaną stronę bezpośrednio z wyszukiwarki, wciśnięcie przycisku „Poprzedni” spowoduje, że wróci on z powrotem do wyszukiwarki i stracimy go raczej bezpowrotnie.

7. Mapa strony – nie zawsze ale warto

Tutaj sprawa jest skomplikowana, gdyż stworzenie osobnej strony z linkami wewnętrznymi jako spisem może być potraktowane jako spam (mało użyteczna strona). Dlatego sprawdza się to na blogach ale w sklepie internetowym z kilkoma tysiącami produktów nie wzbudzłoby to zainteresowania użytkownika. Nie mniej jednak należy pamiętać, że ten sposób linkowania wewnętrznego przyspiesza znacznie indeksację w dużych serwisach 😉

8. Permalink – odnośnik bezpośredni

Tutaj sprawa jest jasna – należy wykonać dany URL w taki sposób, aby w nazwie URLa znajdował się np tytuł strony – będzie to zrozumiałe dla użytkownika oraz zarządzajacego stroną. Oczywiscie także wtedy lepiej/łatwiej pozycjonuje się taką podstronę gdyż możemy zastosować anchory na linkowaniu wewnętrznym.

9. Inne rzeczy

Wytyczne Google stanowią, że nie należy indeksować wyników wyszukania. Duże portale indeksują takowe – dlaczego ? Ponieważ (jak sądzę Google też tak to postrzega) jeśli te wyniki są użyteczne to nie będzie za to kary … Oczywiście sprawa jest śliska bo 100% właścicieli powie, że ich wyniki wyszukania są użyteczne – dlatego lepiej trzymać się od indeksowania wyników wyszukania z daleka. Albo poprosić kogoś o opinię.

Linkowanie wewnętrzne należy sprawdzić i opracować w ramach przeprowadzanego audytu SEO dla badanego serwisu.

Na zachodzie (i w artykule, który był inspiracją do tego wpisu) nadal występuje jakaś fobia z liczbą linków – że niby 100 jest liczbą graniczną linków prowadzących do danej strony/podstrony. Znam wiele stron, które mają więcej linków i jakoś z tym żyją.

Inspiracja: http://siteber.com/internal-link-building-strategies-for-seo/ ; Pomysł na wpis dał: Darek http://dariuszjurek.pl/

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (24 głosów, średnia: 4,63 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (42)

  1. Tomasz Wydra
    Styczeń 16, 2015

    A stronicowanie na wyborczej cię nie męczy? 🙂

  2. Przemek
    Styczeń 16, 2015

    Świetny wpis tylko sporo literówek.

  3. Kuba Pigóra
    Styczeń 16, 2015

    Warto jeszcze wspomnieć, że w przypadku małych serwisów strony na których nam zależy powinny znaleźć się gdzieś w menu (nie musza być na pierwszym poziomie). Zakopanie ich na 3-4 kliki od strony głównej, mimo linkowania wewnętrznego może przynieść opłakane skutki.

  4. Marek
    Styczeń 16, 2015

    Ważne i pożyteczne budowanie witryny jest teraz jeszcze ważniejsze.

    • Kuba Pigóra
      Styczeń 16, 2015

      A mógłbyś rozwinąć myśl? Jak to się ważnie i pożytecznie buduje witryny?

  5. Benedykt Gebler
    Styczeń 17, 2015

    Co do linków w treści, to po ich umieszczeniu radzę przepuścić stronę przez Page Speed Insight i sprawdzić czy nie wygeneruje błędów typu „Elementy dotykowe zbyt blisko siebie”.

    • damianek
      Styczeń 29, 2015

      A co jeżeli takowy wyswietli? Ma to rzeczywiście wpływ na google? Bo mam taki serwis właśnie i w rzeczywistości wchodząc na niego z telefonu spokojnie mozna działać.

  6. Szymon
    Styczeń 17, 2015

    W przypadku blogów wspomniałbym jeszcze o takich elementach jak archiwum wpisów, ostatnie komentarze (ostatnio komentowane teksty), a także o tym żeby linki do najważniejszych stron były site-wide. W przypadku blogów bardzo często stroną wejścia są konkretne wpisy, warto więc dobrze skonstruować odpowiednie menu (art o linkowaniu wewnętrznym dobrze by było zestawić z tekstem o nawigacji :))

    A odnośnie ilości, to chyba także we wtyczce SEO site tools praktycznie zawsze pojawia się info o zbyt dużej il. linków wewnętrznych. Nie wiem skąd to się bierze.

  7. orzech
    Styczeń 17, 2015

    Odnośnie pkt 2 – polecasz jakieś wtyczki do WordPressa, które dobierają podobne wpisy na podstawie treści (+ ew. cząstkowo też tytułu, kategorii)? Znajduję tylko takie, które mierzą zbieżność tagów i/albo kategorii.

    • Paweł Gontarek
      Styczeń 17, 2015

      Jest ich w cholerę – problemem jest tylko implementacja gdzie to wyświetlać oraz ostylowanie.

  8. Maciej
    Styczeń 17, 2015

    Odnośnie 9. Może być tak, że większe serwisy mogą pozwolić sobie na indeksowanie wyników wyszukiwania, bo stanowią one niewielki procent w stosunku reszty podstron. Co im szkodzi? Mniejsze mogą w ten sposób popełnić harakiri, ale co wolno wojewodzie…

  9. Michał
    Styczeń 17, 2015

    O co chodzi z „100 jest liczbą graniczną linków prowadzących do danej strony/podstrony”? Szczerze mówiąc nigdy nie spotkałem się z taką opinią i wydaje mi się ona kompletnie bzdurna. Jak to ma się powiedzmy do sklepów mających tysiące produktów? Kategorie takiego sklepu będą przecież podlinkowane wewnętrznie (chociażby z menu) w znacznie większej liczbie i moim zdaniem jest to rozwiązanie całkowicie naturalne i optymalne (zarówno pod względem użyteczności jak i SEO).

  10. Paweł
    Styczeń 17, 2015

    Bardzo fajny wpis, zresztą jak wszystkie tutaj dotyczące optymalizacji.

  11. Kris_Set
    Styczeń 18, 2015

    „linkowanie wewnętrzne nadal jest ważnym, jesli nie najważniejszym, czynnikiem rankingowym”. Fajnie to ująłeś 🙂 Najważniejszy czynnik rankingowy. W przeciwieństwie do linków przychodzących, linki wewnętrzne można łatwo modyfikować (całkowicie naturalnie dla Google), można zrobić wewnętrzną „piramidę linków”, a w konsekwencji można łatwo wbić długi ogon, odporny na kolejne updatey. Kilka linków zewnętrznych z dobrych miejsc i to wszystko 🙂

  12. Lukasz
    Styczeń 19, 2015

    Najłatwiej to się robi linkowanie wewnętrzne jak ktoś wrzuci tekst w postaci zdjęcia hehe
    A historia zna takie przypadki 🙂 Ściana tekstu – wszystko w jpg.
    To kwintesencja optymalizacji i SEO copywritingu 😀

  13. Kamil
    Styczeń 25, 2015

    Dobrze zrobione linkowanie wewnętrzne to takie z którego użyszkodniki korzystają i klikają, wtedy jest moc 😉

  14. voonte
    Styczeń 29, 2015

    Naprawdę można przesadzić umieszczając zbyt dużo linków wewnętrznych w treści?

    • Paweł Gontarek
      Styczeń 29, 2015

      Linkowaniem wewnetrznym też można przyspamować … poza tym czy uważasz, że użytkownik widząc 300 czy 500 linków do różnych produktów naprawdę się nei zgubi ???

  15. michal
    Luty 1, 2015

    Linkowanie wewnętrzne to chyba to co najbardziej kuleje na wielu witrynach 🙂

  16. bessergold
    Luty 2, 2015

    Dużo wiedziałem, ale sporo też się dowiedziałem. Na pewno przydatny artykuł 😉

  17. Jacek
    Luty 24, 2015

    Czy w linkowaniu wewnętrznym pierwszy link dostaje większą moc niż link 2, 3, 4 i itd?

  18. Kazek
    Marzec 12, 2015

    Na 1 podstronie ma mam dwa linki do strony głównej. Jeden ma anchor „start” drugi zawiera w sobie słowo pozycjonowane i jest w treści. Aby przekazać moc, powinienem w linku z anchorem start podać atrybut nofollow ?

    • Paweł Gontarek
      Marzec 12, 2015

      Nie jest to konieczne. START jest naturalnym linkiem wewnetrznym powodującym, że po kliknięciu użytkownik wraca na stronę główną. Drugi link – to zależy jak użyty. NIe popadałbym w paranoje, że jest to złe 🙂

  19. Tomek
    Kwiecień 10, 2015

    A czy warto dodać link wewnętrzny site wide z acnhorem w stopce strony do postronny na której nam zależy ?
    Czy linki wewnętrzne site wide są ok ?

    • Paweł Gontarek
      Kwiecień 10, 2015

      To zależy od wykonania – takie linki mogą ale nie muszą zaszkodzić.

      • Marek
        Kwiecień 12, 2015

        A możesz napisać coś więcej ?

  20. Bogdan Kondracki
    Maj 21, 2015

    Dzień dobry, artykuł był bardzo dobry, tylko nie wspomniano o roli stemap, mapa strony w html-u to nie to samo co sitemap jak nie ma sitemap to robot nie będzie wiedział gdzie są linkowane podstrony i będzie czekał na sitemap.
    Bogdan Kondracki

  21. Mr Math
    Czerwiec 28, 2015

    Jak zwykle od Zgreda sporo można się nauczyć.

  22. Art
    Marzec 12, 2016

    Witam
    Zastanawia mnie jak poprawnie zrobić linkowanie wewnętrzne dla podstron zoptymalizowanych pod niszowe frazy. Czy linkować z nich z powrotem anchorem do głównej? Wydaje mi się że to nie ma sensu. Jak na razie nie linkuje zwrotnie z tych podstron. Mógłbyś dać jakąś krótką radę co do mojego pytania?

    Pozdrawiam

    • Paweł Gontarek
      Marzec 13, 2016

      Raczej też bym nie linkować. Ale tak czy siak masz linkowanie z menu, z breadcrumbsów lub kategorii. Z treści nie ma co wzmacniać.

      • Art
        Marzec 13, 2016

        Dziękuje za odpowiedź. Aktualnie mam zrobione linkowanie breadcrumbs oraz standardowe menu. Pomyśle o tym z kategorii.
        Pozdrawiam

  23. Patryk Zieliński
    Marzec 23, 2016

    Mając bloga na WordPress problem można załatwić wtyczkami do automatycznego linkowania 🙂

  24. Józef
    Maj 20, 2017

    Witam,
    czy wzajemne (dwustronne/sprzężone) linkowanie wewnętrzne jest poprawne czy raczej osłabi efekt?

    Przykład:

    Mamy np. dwa wpisy blogowe o tej samej tematyce, ale omawiające inny aspekt problemu. Jeden opisuje powiedzmy parametry techniczne sprzętu, a drugi jak użytkować ten sprzęt. Ten z opisem technicznym daje linka z anchorem (użytkowanie sprzętu), a drugi wpis „użytkowy” daje link zwrotny na nazwę tego sprzętu.

    Albo inny przykład: dwa identyczne produkty tylko o różnej gramaturze.

    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Pozdrawiam

  25. Damian
    Lipiec 18, 2018

    Hej,

    a czy należy linkować między podstronami, które promujemy? Na przykład z podstrony o ogrzewaniu podłogowym dajemy link z anchorem ogrzewanie gazowe, gdyż akurat porównywaliśmy oba warianty w treści?

    Z góry dziękuję za pomoc!

    • Paweł Gontarek
      Lipiec 18, 2018

      To zalezy jak masz zbudowane silosy, konstrukcję storny i tak dalej. Nie mniej jednak ogrzewani epodłogowe nie jest tym samym co ogrzewanie gazowe więc teoretycznie bym nie linkował. Natomiast praktycznie – to kwestia jak jest zbudowana strona.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *