fbpx
Agencja SEO - Pozycjonowanie stron www, audyty SEO

Jakie KPI zastosować w procesach pozycjonowania i SEO ?

Żeby opieprzyć agencję SEO za „nicnierobienie” to trzeba mieć mocny jeden argument albo najlepiej kilka. Jak co miesiąc, w pierwszym tygodniu – no może pierwszych dwóch, dostaniesz fakturę i … raport z systemu monitorowania pozycji. Tyle i AŻ TYLE ! I w ogóle, Szanowny Kliencie, powinienes się cieszyć, że cokolwiek kurcze dostałeś. I zauważ, Kliencie, że jest to bardzo zgodne z umową, którą podpisałeś. Możliwe też, że podpisałeś umowę na pozycjonowanie z kwiatkami ale to juz Twój problem.

Chciałbym Ci pokazać, a wielu mi powie iż Mnie po…łamało, co możesz probówać wstawić do umowy, albo czego możesz chcieć dostać albo jeszcze w ogóle sobie sprawdzić, że wyniki będziesz mieć na zielono, czerwono lub … brązowo.

Wyniki w Google Search Console

W Google Search Console wyniki są prezentowane jedynie za ostatnie 90 dni (ani jednego dnia więcej). W związku z tym od razu od poczatku wpsółpracy sugeruję aby stworzyć sobie małego ekselika, lub najlepiej online google docsa (sprejdszita),  i tam zapisywać przekliki, wyświetlenia, CTRy i inne wielkości. Dzięki takim zapisom będzie wiadomo czy cokolwiek dzieje się pozytywnego z wynikami organicznymi – wzrost przeklików super, spadek – niech się tłumaczą.

Dlaczego wykluczamy brand ? A to dlatego, że w miarę jak się rozwija Twoja firma, jest coraz lepiej widoczna i coraz częściej użytkownicy wpisują do wyszukiwarki Google nazwę firmy plus jakies słowo kluczowe. Dlatego warto to odfiltrowywać. No chyba, że chcesz mierzyć wszyskto razem. Poniżej przykład słów kluczowych z nazwą „zgred” i bez niej (dane z Google Data Studio).

Jeżeli spojrzeć na wyniki przeklików to mogę one wyglądac następująco:

Róznica niewielka ale jeśli rozliczasz się za dostarczony ruch mierzony za pomocą GSC i za przeklik płacisz 1-2 PLNy to już robi się pokaźna sumka.

 

Edycja tej sekcji: w związku z dyskusją w koentarzach odnośnie różnicy w zliczaniu przeklików pokazuję gdzie „giną” – wykres z GSC i GA. Wykresy za okres 1-22 czerwca 2017 bez filtrów.

 

 

Średnia z fraz – czyli widzę kolorowo

Nie jest to trudna metoda do śledzenia wyników. Wystarczy każdy raport wbić sobie w ekselika i wygenerować arkusz z wynikami. Na początku współpracy kolumn do śledzenia wiele nie będzie ale z czasem może to pokazać bardzo ciekawe wyniki. Poniżej tabelka generowana na podstawie wyników miesięcznych – ale nie stanowi problemu aby generowac ją w każdy poniedziałek wieczorem. Z tym, że generownaie co tydzień to koszta dla agencji 😉 a generowanie co miesiąc przy raportowaniu to już powinni wykonać – o ile jest to w umowie. Ostatniecznie, Szanowny Kliencie, wygeneruj ja sobie sam – w sumie masz dostęp do raportów a niektóre monitoringi dają taką możliwość.

Prawda, że ten zielony jest bardzo ładny ? Ale nie zawsze tak ładnie wszystko wygląda – te kolumny to kolejne miesiące i to jest ładny widok po roku współpracy.

Zewnętrzne narzędzia pokazujące widoczność

Na rynku polskim mamy dostępne dwa narzedzia – Senuto i Semstorm (oba na „s” – co za zbieg okoliczności). Oba prezentują dane w jakiś tam sposób charakterystycznym dla siebie (nie analizuję tego na tę chwilę). Tym narzędziem na pewno można patrzeć na postępy prac prowadzonych przez agencję.

Zerknijcie proszę na wykres i zachowanie mojego bloga.

Widać jak na dłoni, gdzie spadło, gdzie wzrosło. Możesz kliencie wstawić do umowy, że raporty opierasz o zewnętrzne narzędzia tego typu (wymień kilka) i poprosisz o ocenę/analizę sytuacji bieżącej.

Uwaga – wzrost widoczności (wykresy powyżej) nie muszą przełożyć się na wzrost ruchu – po prostu słowa kluczowe mają tak niski potencjał, że nie wygenerują ruchu (przeklików) do serwisu.

 

Inne miary dające możliwość sprawdzenia

Innymi sposobami na realizację umowy mogą być np (w ujęciu miesięcznym):

  • liczba opublikowanych artykułów z linkami sumarycznie oraz w rozbiciu na linki dofollow i nofollow
  • liczba opublikowanych postów na forach (womm czy też szumm jak kto woli)
  • liczba artykułów na zapleczach
  • liczba postawionych mini-zaplecz i ich liczba w kolejncyh tygodniach / miesiącach (to ważne żeb ybyły utrzymywane)
  • changelog z zadaniami, które wykonałeś (np. w dniu 20 czerwca 2017 zoptymalizowano 2 podstrony pod kątem takich fraz, podaje się adresy URL i co wykonano) – spotkałem się z raportem, gdzie klientow zaraportowano „zrobiliśmy optymalizację” ale nei napisano czy grzebano w stronie czy u niego w portfelu

Tutaj od razu dodam jedną istotną kwestię: aby zweryfikować konkretne liczby musisz, kliencie, dostać pełen raport ze wszystkimi linkami. Jeśli dostajesz w raporcie przykładowe 3 linki to raport jest gówno warty. Agencja będzie się zasłaniała know-how ale jeśli zależy jej na transparentności działań to powinna pokazać wszystko.

  • liczba sesji wg GA dla ruchu organicznego – jest to jakaś dana, za pomocą której na pewno można czegoś się dowiedzieć
  • ilość fraz w top10 – czemu nie, można to sprawdzać
  • liczba konwersji, celów, zdarzeń – mierzonych za pomocą GA

 

A Wy – macie jakieś inne KPI do mierzenia efektywności działań ??? Zapraszam do dyskusji.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (6 głosów, średnia: 4,33 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (13)

  1. Michał
    Czerwiec 21, 2017

    Świetny post ? Czy mógłbyś kiedyś napisać art o tym jak zorganizować linkowanie wewnętrzne i jak nad nim panować przy wykorzystaniu excela? Gdzieś chyba wspomniałeś, że działasz w ten sposób ?

  2. Łukasz
    Czerwiec 21, 2017

    Jak zawsze dobry Post. Ja dla jednego klienta przygotowuje również pełne zestawienie zysków generowanych przez poszczególne źródła (wg GA). Dodaję do tego kilka dodatkowych informacji (o konwersjach wspomaganych, wzrostach na poszczególnych kanałach) Wszystko to dokładnie opisane.
    Klient czarno na białym ma czyste zestawienie swoich zysków.

  3. Kuba
    Czerwiec 21, 2017

    Spoko post, na szybko i solidnie podsumowanie kilku narzędzi, którymi Klient samodzielnie może sprawdzić działania agencji 🙂 Do Senuto i Semstorma nie zawsze ma dostęp, ale zawsze mozna poprosić owa agencję o wygenerowanie i zaprezentowanie takiego raportu. Sam raport z monitoringu nie musi być jedynym raportem jaki Klient otrzymuje 🙂

  4. Mariusz
    Czerwiec 21, 2017

    Czy Search Console zlicza kliknięcia z Google Maps?

    • Paweł Gontarek
      Czerwiec 21, 2017

      To oddzielne narzędzie, ma własne statystyki.

      • Mariusz
        Czerwiec 21, 2017

        A dlaczego Łączna liczba kliknięć jest zawsze większa od sumy kliknięć z zapytań?

        • Paweł Gontarek
          Czerwiec 21, 2017

          nie rozumiem pytania… chodzi Ci o jakiś szczgólny przypadek ?

          • Mariusz
            Czerwiec 21, 2017

            Rysunek na https://ibb.co/eOEBQ5
            Chodzi mi o to że zawsze jak sumuję kliknięcia w 1 i porównuję z wszystkimi kliknięciami (2) to wszystkich kliknięć zawsze jest więcej i czy możliwe, że do wszystkich kliknięć wliczane są kliknięcia z map.

          • Paweł Gontarek
            Czerwiec 21, 2017

            A połącz GSC z GA i zobacz ile masz „other” (czyli to co nie jest wykazane jako słowa kluczowe). W tabeli w poście masz jeden pusty wiersz bez słowa kluczowego – pewnie to Ci ginie w kalkulacjach.

            edit: zaktualizowałem sekcję z GSC – zerknij.

          • mariusz
            Czerwiec 21, 2017

            To nie jest zrzut ekranu z mojego GSC.
            Po połączeniu GSC i GA wszystkich kliknięć jest tyle samo w obydwóch czyli 119. Zauważyłem w GA, że other wynosi 77, czyli widzę, że to różnica między całkowitą liczbą kliknięć a kliknięć z zapytań. Czy możliwe jest, że w skład other wchodzą kliknięcia z np. 3-pack? Bo zdziwiony jestem, że other jest tak dużo i odkąd strona jest wypozycjonowana również na mapach i pojawia się 3-pack to nie wzrosła liczba kliknięć z organicznych z frazy, ale zwiększyła się całkowita liczba kliknięć.

          • Paweł Gontarek
            Czerwiec 21, 2017

            Nie – to zrzut z mojego GSC 🙂 Other występuje zawsze i zawsze jest go bardzo dużo.

  5. Paweł Gawliński
    Czerwiec 21, 2017

    Jak zawsze merytoryczny artykuł. Wszystko tak naprawdę zależy od ustaleń z Klientem co chce mieć raportowane. Dla mnie najważniejsze są konwersje i to z reguły idzie w parze z większym ruchem.

  6. Przemek
    Czerwiec 21, 2017

    Ciekawy artykuł, szczególnie pokazanie narzędzi do samodzielnego sprawdzania jakości działań prowadzonych przez agencję SEO.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *