Pewne słowa kluczowe do wyszukiwarki wpisywane są tylko w określonym sezonie. Nazywane są one sezonowymi słowami kluczowymi. Wiele przedsiębiorców ignoruje je i nie wykorzystuje ich potencjału. Całkiem niesłusznie, bowiem wiele z nich może przynieść spore zyski finansowe firmie. Aby jednak mówić o sukcesie sezonowej kampanii marketingowej, należy nabyć odpowiednią i rzetelną wiedzę na temat sezonowych fraz. Gdzie to zrobić? Jakie narzędzia pomogą sprawdzić najpopularniejsze słowa kluczowe? Czy warto i jak najlepiej w nie inwestować?

5 minut sławy, czyli marketing sezonowy

Internet tak jak wszystko na świecie podlega trendom i modom. Niektóre z nich mijają tak szybko, jak się pojawiły – inne powracają co roku. Marketing internetowy zna również okresy, w których klienci chętniej wrzucają produkty do koszyków. Zwiększony ruch w sklepach internetowych (i tych stacjonarnych) notuje się w okresie Bożego Narodzenia, Cyber Monday, Black Friday, Dnia Kobiet, Walentynek, Dnia Dziecka i innych okolicznościowych świąt.

Kolejną istotną kwestią jest to, że w określonym czasie konsumenci chętniej kupują konkretne produkty – np. latem kremy do opalania, zimą – kaski i gogle narciarskie czy świąteczne swetry, wiosną i jesienią kalosze. Oznacza to, że w każdym okresie internauci wyszukują konkretne produkty, informacje, zniżki i porady związane z zakupami tych przedmiotów. Za tymi obserwacjami przemawiają konkretne badania. Na ich podstawie można stwierdzić, że ilość danych przesyłanych w sieci zmniejsza się w zależności od miesiąca i pory roku nawet o 40%. Najmniej informacji wyszukuje się w okresie letnim, odwiedzaniu blogów i sklepów internetowym sprzyja natomiast zimowa pora – najwyższe wartości osiąga się w listopadzie i grudniu.

Te zależności nazywane są marketingiem sezonowym. Koncentruje się on na tworzeniu kampanii opartych na corocznych wydarzeniach i dostosowywaniu akcji promocyjnych do wydarzeń, które można przewidzieć na podstawie kalendarza. Marketing okolicznościowy obejmuje promocję trzech rodzajów wydarzeń:

  • Świąt oficjalnych
  • Nietradycyjnych świąt np. Dnia Ziemi, Dnia Kota czy Dnia bez telefonu
  • Corocznych wydarzeń kulturalnych.

Marketing sezonowy: dla kogo?

Marketing sezonowy to idealne narzędzie dla biznesów e-commerce. Skorzystać z niego powinny firmy, które chcą zaoferować konsumentom wartościowe treści, ciekawe rabaty i nietypowe promocje. Standardowe produkty w czasie kampanii sezonowej można zaprezentować w zupełnie nowy sposób np. tworząc film o czekoladkach walentynkowych. Warto tu zaznaczyć, że z marketingu sezonowego mogą skorzystać też firmy, których promocja wydaje się trudniejsza. Należy jednak pamiętać, aby nie tworzyć kampanie na każde święto i dobierać sezonowe słowa kluczowe do każdej okazji. Sezonowe święta czy wydarzenia powinno się wybierać strategicznie, dobierając je do charakterystyki grupy docelowej. Dobrze też znać stosunek odbiorców komunikatów do oficjalnych i nieoficjalnych świąt – w tym pomóc może dokładnie przebadanie sezonowości fraz kluczowych.

Typy sezonowych słów kluczowych

Aby móc skutecznie prowadzić marketing sezonowy, konieczne jest poznanie słów kluczowych, które pozwolą zaplanować kampanie. W tym celu trzeba poznać sezonowe frazy. Te można podzielić na kilka typów. Jakich?

  • Frazy kluczowe powiązane z konkretnym wydarzeniem np. Festiwal Reportażu w Lublinie – w przypadku tego typu sezonowych fraz warto się zastanowić, czy reklamowanie się na nie jest opłacalne; często osiągany efekt jest jednorazowy, a konkurencja może być spora; najprościej na tego typu słowo sezonowe wypozycjonuje się organizator wydarzenia; wynika to z tego, że Google preferuje oficjalne strony; jeśli nie jest się oficjalnym organizatorem, a mimo to chce się pozycjonować na frazę powiązaną z danym wydarzeniem, to trzeba zadbać o właściwe treści – najlepiej umieszczać je na dedykowanych podstronach;   
  • Frazy kluczowe z uwzględnieniem daty np. modne sukienki na lato 2020 – na pozycjonowanie takich fraz zazwyczaj decydują się firmy z branży modowej, turystycznej, muzycznej, kosmetycznej; tworzenie contentu z ich uwzględnieniem pozwala dostarczyć Internautom aktualne informacje;
  • Frazy kluczowe uwzględniające cykliczne wydarzenia np. prezent dla rodziców na święta – na tego typu frazy warto się pozycjonować przez cały rok, a nie tylko w tzw. sezonie wysokim dla danej frazy; wynika to z tego, że Google o wiele lepiej ocenia witryny o stabilnych parametrach; warto zaznaczyć, że ten typ sezonowych słów kluczowych dzieli się na te zyskujące popularność z przyczyn łatwych do przewidzenia (np. wybory prezydenckie) i te powiązane z wydarzeniami losowymi (np. koronawirus).

Jak sprawdzić sezonowość słów kluczowych?

Sezonowość słów kluczowych można sprawdzić w narzędziach, które standardowo wykorzystuje się do znajdowania fraz kluczowych. Na rynku dostępne są zarówno bezpłatne, jak i płatne aplikacje proponujące frazy do pozycjonowania. Ich działanie pozwala sprawdzić popularność konkretnego słowa, zaplanować listę najlepszych fraz do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek.

Narzędzia do sprawdzania sezonowości słów kluczowych, z których warto wykorzystać:

  • KW Finder – jest do płatne narzędzie firmy Mangools; aplikacja wyświetla listę zapytań z ostatnich 12 miesięcy; dzięki temu można skutecznie planować marketingowe kampanie sezonowe; wynika to z tego, że umożliwia poznawanie trendów w wyszukiwaniu zależnych od konkretnej pory roku;
  • Planer Słów Kluczowych Google – to jedno z najpopularniejszych narzędzi do doboru fraz kluczowych; Google przygotowało je głównie do wyszukiwania słów kluczowych do kampanii PPC Google Ads; narzędzie o jednak można wykorzystać do sprawdzania sezonowości słów kluczowych; aplikacja bazuje na ostatnich 12 lub 24 miesiącach podając średnią miesięczną liczbę wyszukiwania dla danego słowa w Google; korzystanie z Planera Słów Kluczowych Google jest bezpłatne, po założeniu konta Google;
  • Google Trends – jest to najlepsze narzędzie do planowania kampanii sezonowych; Google Trends jest swoistą wyszukiwarką sezonowych słów kluczowych; popularność danej frazy można zweryfikować w takich kategoriach jak kraj, region, kategoria, przedział czasowy, rodzaj wyszukiwarki; narzędzie to jest bezpłatne.
  • SENUTO – polskie narzędzie m.in. do weryfikowania widoczności serwisu internetowego na podstawie słów kluczowych; sezonowość w SENUTO to jedna z lepszych opcji, na podstawie której możemy weryfikować kiedy spodziewać się wzrostu lib spadku ruchu.
  • Google Search Console – w tym narzędziu widać jedynie ruch z wyszukiwarki Google do pozycjonowanego serwisu; wykres ruchu przedstawiony w GSC może wskazywać „anomalie” związane z występującą sezonowością; w przypadku GSC sezonowość jest widoczna dopiero w trakcie trwania zdarzenia odpowiadającego np za wzrost zapisów na szkolenia czy kursy.
  • SEMSTORM – to kompleksowe narzędzie usprawniające m.in. pracę nad widocznością strony w wyszukiwarkach; poszukując słów kluczowych otrzymujemy różne warianty wraz z trendem dla danego słowa kluczowego;

  • Ahrefs.comkompleksowe narzędzie SEO, które pozwala sprawdzić jak rozkłada się sezonowość dla serwisów, które są już obecne na rynku. Bardzo przydatne przy analizowaniu sezonowych słów kluczowych;
  • Jak reklamować się na sezonowe słowa kluczowe?

    Sezonowe słowa kluczowe można wykorzystać do różnych form reklamy. Wiele firm w pierwszej kolejności frazy stosuje przy reklamach Adwords. Trzeba jednak pamiętać, że w sezonie chętnych do pozycjonowania się na sezonowe słowa kluczowe nie brakuje. Efektem jest wysoka cena za kliknięcia, a więc przepłacanie za Adsy (Adwordsy). Korzystniejszym rozwiązaniem jest więc podzielenie budżetu reklamowego. Większą pulę przeznacza się na przeprowadzenie kampanii Adwords z dużym wyprzedzeniem, zdobycie wartościowych linków i optymalizację dedykowanych podstron. Pozostała część budżetu 25-30% należy wykorzystać w tzw. sezonie wysokim danej frazy kluczowej i skupić się na wzmocnieniu linkbuildingu oraz zakupie kliknięć.

    Jak zaplanować kampanię sezonowe?

    Sprawdzenie najpopularniejszych sezonowych słów kluczowych powiązanych z biznesem i stworzenie tej listy, to dopiero początek skutecznego przeprowadzenia kampanii okolicznościowej. Kolejnym jest odpowiednie rozpoczęcie działań reklamowych. W przypadku reklamy internetowej czy promowania się za pomocą contentu np. publikowania poradników na blogu działania należy rozpocząć odpowiednio wcześniej.

    Najlepszym rozwiązaniem jest kampanie zacząć przygotowywać minimum 3-4 miesiące wcześniej. Przygotowania te powinny objąć m. in. opracowanie dobrego planu – nie zaleca się, aby marketing sezonowy prowadzić spontanicznie. Prowadzone działania zawsze powinny mieć określony cel, sposoby mierzenia efektów, określony budżet. Zaplanowane wcześniej działania pozwolą oczarować klientów dopracowaną i oryginalną promocją, a także wyprzedzić konkurencję. Warto wziąć pod uwagę, że marketing sezonowy lubi korzystać z kreatywności, a czasem nawet szokować.

    Efekty i zalety kampanii na sezonowe słowa kluczowe

    Korzystanie z sezonowych słów kluczowych oraz kampanie okolicznościowe mają wiele zalet. Tą najważniejszą jest jednak dotarcie do konsumentów w czasie, kiedy to są zainteresowani zakupem konkretnych produktów czy usług. Dzięki temu można stworzyć okazję zakupową, która w wielu przypadkach jest wykorzystywana. Otrzymany komunikat staje się bowiem bodźcem do działania, szczególnie jeśli dobrze się opracuje CTA – wezwanie do działania. Co więcej, sezonowe reklamy wyróżniają się na tle nudnych stałych ekspozycji reklamowych, a często też działań prowadzonych przez konkurencję. Chwytliwe hasła, ciekawe kreacje graficzne, nietypowe copy pozwalają uzyskać lepszą klikalność.

    Okolicznościowe kampanie reklamowe oparte o sezonowe frazy kluczowe to doskonały pomysł na zwiększenia zainteresowania marką i jej produktami/usługami. Aby jednak osiągnąć efekty, konieczne jest dobre przygotowanie. Nie można więc pominąć sprawdzenia i wytypowania najlepszych sezonowych słów kluczowych. Przygotowanie ich z dużym wyprzedzeniem pozwoli w pełni wykorzystać gorący sezon dla firm i nie przegapić doskonałego czasu do promocji.

    Literatura:

    Paweł Gontarek

    Paweł Gontarek

    Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

    Statystyki indeksowania w Google Search Console

    Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

    WIĘCEJ

    Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

    Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

    WIĘCEJ

    Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

    O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

    WIĘCEJ

    Komentarze

    1. Cześć

      Bardzo fajny artykuł dużo rozwiał moich wątpliwości.

      Czy w związku z KORONAWIRUSEM zauważyłeś jakieś spadki na swoich stronach ?

      • To zależy. Sklep z oczyszczaczami powietrza i maseczkami ma niesamowity wzrost ruchu. Usługowe i inne – niestety spadki. Na zgredku raczej w normie.

    2. Świetny wpis, dziękuję za wskazówki. Z tymi słowami kluczowymi to ja zawsze problem miałem i zastanawiałem się jak to działa. Teraz wiem więcej, a Twojego bloga czytam regularnie i się uczę nowych rzeczy 🙂

      • Ale źle podchodzisz do pozycjonowania za pomocą komentarzy. Przynajmniej sa słowa kluczowe w komentarzu 😉

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

    Kategorie

    Najnowsze komentarze

    Popularne artykuły