Regulaminy, cenniki, raporty, oferty, coraz popularniejsze e-booki – wszystkie te dokumenty łączy jedno – format PDF. Pozwala on na łatwe, przystępne i estetyczne przekazanie dużej porcji informacji. Okazuje się jednak, że pliki PDF mogą pomóc może w pozycjonowaniu witryny internetowej. Aby tak jednak było, dokument PDF musi być odpowiednio zoptymalizowany. Nie jest trudne. Mitem jest to, że pliki PDF są dla robotów Google trudne do indeksowania w SERP. Jak jednak sprawić, aby dokumenty zapisane w tym formacie pomogły w SEO?

Plik PDF – najważniejsze informacje

PDF, czyli Portable Document Format to format dokumentów zaprojektowany przez firmę Adobe. Powstał w 1992 roku. Prace nad PDF trwały w ramach projektu Camelot. Format PDF miał przede wszystkim być wykorzystywany do konwertowania dokumentów papierowych na cyfrowe. Twórcy Portable Document Format za cel postawili sobie również to, aby elektroniczne wersje dokumentów mogły być wysłane w dowolne miejsce, wyświetlane i drukowane na każdym komputerze. Dziś już wiemy, że ten cel udało się osiągnąć.

PDF przez lata zyskał sporą popularność i wykorzystywany jest do tworzenia rozmaitych treści. Powszechność stosowania wynika z wielu zalet plików PDF. Do tych najważniejszych należy:

  • łatwość otwarcie plików PDF na większości komputerów,
  • prosta nawigacja w obrębie dokumentu, co ułatwia sprawne czytanie nawet długich tekstów,
  • możliwość przygotowywania materiałów w tym formacie do druku,
  • mały rozmiar dokumentów,
  • łatwe przesyłanie plików PDF.

Czy Google indeksuje pliki PDF?

Pliki PDF wykorzystywane są od lat. Przez bardzo długi czas jednym z mitów było to, że PDF-y nie mogą być indeksowane przez wyszukiwarkę Google. Raporty wskazują jednak, że wyszukiwarki z tym formatem plików doskonale sobie radzą już od 2001 roku, o ile nie są one chronione hasłem lub zaszyfrowane. Zawartość plików PDF jest przez roboty Google analizowana w taki sam sposób, jak treści zamieszczane w kodzie strony. Identycznie wygląda sprawa z linkami, które znajdują się w dokumencie PDF. Mówiąc prościej, wyszukiwarka Google traktuje linki z plików PDF tak samo, jak odnośniki HTML. Jedyna różnica to ta, że w przypadku PDF-ów nie ma możliwości ustawiania atrybutów nofollow. Wszystko to pokazuje, że dla wyszukiwarki Google nie ma większego znaczenia czy treść umieszczona jest w dokumencie PDF, czy HTML. Dla SEO liczy się przede wszystkim właściwa treść i jej nasycenie słowami kluczowymi.

Mówiąc o indeksowaniu plików PDF, warto zaznaczyć, że wyszukiwarki bardzo je lubią. Często znajdują się one o wiele wyżej w wynikach wyszukiwania niż tradycyjne pliki HTML. Mimo tego wiele przedsiębiorstw nadal nie wykorzystuje potencjału PDF-ów w pozycjonowaniu.

Jak zoptymalizować PDF pod wyszukiwarkę?

Aby dokumenty przygotowane w formacie PDF pozytywnie wpływały na SEO, muszą być właściwie zoptymalizowane. To daje im szansę na wyświetlanie się wysoko w wynikach wyszukiwarek. Warto pamiętać, że aby PDF wpływał na SEO, powinien być oparty na tekście, tylko to daje możliwość botom zaczytania treści. Chcąc więc wykorzystywać PDF-y do SEO, nie można ich umieszczać jako obraz – wyszukiwarka nie zaczyta go i zupełnie nie weźmie pod uwagę. Jak dalej przygotować plik PDF?

  • Nadać odpowiednią nazwę – tytuł pliku PDF powinien odzwierciedlać jego zawartość i zawierać słowa kluczowe; dzięki temu roboty Google będą mogły ustalić, co znajduje się w dokumencie; zasadami, które warto przestrzegać: to tytuł o długości ok. 50 – 70 znaków, naturalny i zachęcający do kliknięcia w odnośnik; tytuł PDF można uzupełnić w kreatorze; umożliwia on nie tylko wpisanie tytułu, ale i autora, tematu, słów kluczowych; najlepiej uzupełnić wszystkie pola;
  • Zadbać o rozmiar pliku PDF – im mniejszy rozmiar dokumentu, tym szybciej ładuje się strona; jest to nie tylko pozytywne dla  SEO, ale i zapewnia komfort użytkownikom sieci; najprostszym sposobem na zmniejszenie wielkości pliku PDF jest wybranie średniej lub optymalnej jakości zamiast najwyższej podczas zapisywania czy eksportowania dokumentu; warto tu zaznaczyć, że mniejsze pliki są szybciej indeksowane przez wyszukiwarki;
  • Wybrać adres URL – plik PDF powinien mieć przyjazny adres URL; niekiedy jest on nadawany automatycznie przez CMS; trzeba jednak sprawdzić, czy nie jest on za długi; zbyt długi odnośnik nie jest dobry dla SEO, a także nie spełnia zasad user-friendly; krótkie adresy nie tylko mogą być łatwiej zapamiętane przez użytkownika, ale i dobrze wyglądają w wynikach wyszukiwania; adres URL nie ma bezpośredniego przełożenia na SEO, ale zamieszczone w nim słowa kluczowe zostaną podświetlone w wyszukiwarce, a przez to są bardziej widoczne dla użytkownika;
  • Dodać atrybuty ALT – w plikach PDF oprócz tekstu znaleźć mogą się zdjęcia/obrazki; jeśli są one zamieszczone, należy uzupełnić atrybuty ALT oraz title; dane te trzeba uzupełnić do każdej grafiki; pomoże to robotom lepiej zaczytać PDF;
  • Linkować wewnętrznie – aby pliki PDF faktycznie wpłynęły na SEO, musi znaleźć się w nich wewnętrzne linkowanie; w treści dokumentów należy osadzić odnośniki do wewnętrznych podstron witryny i tym samym wskazać botom Google i Internautom istotne sekcje strony;
  • Optymalizować treści i unikać duplicate content – tekst, który znajduje się w dokumencie PDF, trzeba przygotowywać zgodnie z takimi samymi zasadami jak te na stronę; oznacza to, że trzeba zadbać o optymalizację dokumentu; obejmuje ona nasycenie contentu słowami kluczowymi, stosowanie śródtytułów, akapitów, wypunktowań, grafik, tabel, kursywy, pogrubień; tekst w PDF-ie powinien być również wartościowy, użyteczny i dostarczać potrzebnych informacji czytelnikowi; nie może być też skopiowany z innych plików czy stron internetowych – wyszukiwarki potraktują to jako duplikowanie contentu.
  • Dostosować PDF do urządzeń mobilnych – kwestie UX są bardzo ważne dla SEO; przygotowują e-booka czy instrukcje obsługi w PDF, warto pomyśleć o użytkownikach urządzeń mobilnych; aby dokument można było łatwo odczytać na telefonie czy tablecie, ważne jest zastosowanie odpowiedniej wielkości fontu, dopasowanie pliku do wielkości ekranu, zadbanie o czytelność i widoczność obrazków.

Pliki PDF – czy warto je pozycjonować pod SEO?

Wykorzystywanie plików PDF do SEO ma swoje niewątpliwe plusy. Trzeba jednak pamiętać, że w niektórych przypadkach można napotkać problemy z nawigacją między plikiem PDF a resztą witryny. Traci się też pełną kontrolę nad długością i organizacją treści – contentu umieszczonego w PDF nie można umieszczać przez CRM. Mówiąc jeszcze o wadach, trzeba pamiętać też, że dokumenty PDF nie są tak elastyczne, jak strona w HTML – nie mają one kodu, który w dowolny sposób można modyfikować. Mimo to nadal wykorzystywanie PDF pod SEO jest opłacalne i warte zachodu. Warto na to postawić przede wszystkim, kiedy:

  • Dysponuje się wieloma dokumentami PDF, które już się stworzyło i stanowią one dużą wartość merytoryczną dla użytkowników;
  • Opracowanie dokumentu PDF jest estetyczniejsze i przejrzystsze pod względem UX niż umieszczenie tekstu na stronie HTML;
  • Treść przygotowana jest specjalnie do druku lub pobrania, np. są to e-booki, broszury, cenniki, regulaminy, ulotki itp.
  • Stworzenie osobnych podstron, czyli przekształcenie PDF na HTML byłoby zbyt kosztowne i czasochłonne.

Możliwości, jakie ma się w wykorzystywaniu PDF w SEO, jest wiele – ogranicza nas tu jedynie wyobraźnia. W formie PDF zapisywać można wszystkie dokumenty tworzone przez firmę zarówno to o znaczeniu praktycznym, jak i marketingowym. Nasycenie ich wewnętrznymi linkami i słowami kluczowymi pozwoli wykorzystać PDF-y jako kolejne narzędzie do poniesienia pozycji witryny w wyszukiwarce.

Format PDF to ten powszechny, łatwy w obsłudze i kolportowaniu dalej. Chętnie wykorzystuje się go do tworzenia rozmaitych dokumentów również tych o zabarwieniu marketingowym. W plikach PDF zamknąć można merytoryczne poradniki, przydatne ebooki, ulotki, broszury, oferty z wycenami. Są też świetnym narzędziem do tworzenia instrukcji obsługi czy postępowania, regulaminów, cenników itp. Z punktu widzenia SEO PDF to nie format idealny, ale niezwykle przydatny. Jego właściwe przygotowanie przyniesie korzyści w postaci wzrostu wskaźnika CTR i zwiększenia poziomu ruchu do serwisu (w tym z wyników organicznych), a także przełoży się na wyniki SEO witryny.

Kilka uwag na koniec:

  • pliki PDF potrafią „wędrować niczym chomiki” więc zadbaj o wszelkie atrybuty w pliku, a zwłaszcza poprawne linkowanie do usług czy produktów – dzięki temu zgarniesz dodatkowy ruch
  • dobrze jest przygotować szablon na papierze firmowym z aktywnym linkiem do strony głównej w serwisie
  • repozytoria plików świetnie się sprawdzają w SEO – szczególnie tam gdzie sprzedajesz usługi (np. prawnicze) lub urządzenia (np. instrukcje obsługi)
  • poza plikami PDF świetnie pozycjonują się DOC-e
  • jak chcesz mieć ruch z Google Grafiki zapisz plik PDF jako obrazek i zoptymalizuj
  • możesz użyć UTMów do śledzenia ruchu z plików PDF
  • nie duplikuj treści ze strony w PDF-ie
  • strona z osadzonym PDF-em może być bardzo mocno podlinkowana i popularna, i wtedy cross-canonical na inną podstronę po prostu nie działa
  • pliki PDF wykorzystuj jako materiały szkoleniowe – świetnie się indeksują i generują ruch
  • jeśli posiadasz dużo filmów edukacyjnych przygotuj transkrypcję i wrzuć to do pliku PDF (jeśli nie masz miejsca na stronie)
  • jeśli wykorzystujesz serwis zewnętrzny „issue” do osadzania katalogów – zrezygnuj – zbuduj własne repozytorium i zatrzymaj klienta u siebie. No chyba, że nie masz struktury informatycznej do tego
Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Niezwykle ważna kwestia to przekierowanie starego dokumentu na nowy. Taki dobrze zoptymalizowany dokument może być np. ofertą która co roku jest zmieniana. Dopieścimy go maksymalnie tak że będzie miał top 1 dla jakieś frazy. Jak po roku stworzymy nową ofertę i nowy dokument to jak nie przypilnujemy przekierowań to będzie bęc i to może być gorszy bęc niż dla normalnych stron HTML. Dokumenty PDF mają jednak nieco niższy priorytet niż normalne strony i robot nie aktualizuje ich tak często i prosto jak HTML-u.
    Najgorzej jak mamy dwa w jednym – zrobimy optymalizację wszystkich dokumentów pdf dla jakieś strony. Po roku klient uzna że czas aktualizacji nadszedł i zamieści oczywiście wszystko niezoptymalizowane od nowa wywalając naszą pracę do kosza.

  2. Ciekawy artykuł. W sumie często korzystam z kart katalogowych rozsyłanych przez producenta. Są to dokumenty, na których nie mam możliwości edytować treść. Jest sens udostępniać tego typu dokumenty w sklepie internetowym przy każdym produkcie??

    • Jesli to kopie to nie ma sensu. Aczkowliek repozytorium można testowo zrobić i zobaczyć czy da się z tego zebrac ruch o ile masz silniejsza domenę niż producent.

  3. A ja mam pytanie czy link w dokumencie PDF ma wartość pozycjonerską? np. konkurencja umieściła mój pdf z linkiem klikalnym do mojej strony na swojej stronie internetowej czy taki link przekaże trochę mocy na moją stronkę ?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły