Google Voice Search to usługa, z której każdy internauta korzystał chociaż raz. Polega na wyszukiwaniu głosowym. Google Voice Search można zastosować w wyszukiwarce Google lub na Androidzie. Technologia pozwala na głosowe zadanie pytania i otrzymanie wyniku w wyszukiwarce. Korzystanie z wyszukiwarki głosowej jest jednak szybsze i wygodniejsze niż ręczne wpisywanie haseł. Zalety Google Voice Search sprawiły, że wyszukiwanie głosowe stało się top trendem SEO na 2020 rok, a przewidywania wskazują, że do 2025 roku będzie to najchętniej wykorzystywana metoda researchu w sieci. Co zrobić, aby strona internetowa pojawiała się w odpowiedzi na zapytania Google Voice Search?

Voice Search jest metodą wyszukiwania informacji w wyszukiwarce Google. Cechą charakterystyczną Google Voice Search jest to, że do wyszukiwania dochodzi za pomocą dyktowania komend głosowych, które są rozpoznawalne i przetwarzane przez urządzenie. Rozwiązanie dostępne jest na smartfonach. Asystencie Google, w desktopowej wersji wyszukiwarki. Korzystać z niej mogą również osoby posiadające inteligentne głośniki Google Home, Amazon Echo lub korzystające z inteligentnych asystentów mobilnych: Google Now, Cortana Microsoft, Siri Apple. Chociaż wielu technologia wydaje się nowością, to tak naprawdę wyszukiwanie głosowe nie jest niczym nowym. Jego historia sięga lat 60. XX wieku. Podstawą do stworzenia Voice Search była technologia rozpoznawania mowy. Korzystamy z niej od dawna. Co więcej, od lat świetnie się ona sprawdza w sytuacjach, w których trudno zadać Google pytanie wpisując je w wyszukiwarce np. podczas jazdy samochodem, kąpieli, gotowania, uprawiania sportu, pracy.

Na czym polega wyszukiwanie głosowe w Google?

Wyszukiwanie głosowe jest prostym rozwiązaniem – polega na zadaniu wyszukiwarce pytania głosowo. Najczęściej osoby korzystające z Voice Search zadają naturalne i typowe dla mowy potocznej pytania np. gdzie zjeść pizzę w Gdańsku. Zadane pytanie jest przez aplikację przetwarzane na tekst i wprowadzane do wyszukiwarki. Tutaj należy zaznaczyć pierwszą ważną cechę wyszukiwania głosowego, o jakiej muszą pamiętać pozycjonerzy – fraza głosowa jest znacznie dłuższa niż ta pisana i posiada inne słowa – klucze. Kolejną cechą wyszukiwania głosowego jest to, że zazwyczaj posiada formę pytań. Te cechy mają duże znaczenie w przypadku pozycjonowania. Oznacza bowiem, że musi nastąpić zmiana wyszukiwanych fraz i słów kluczowych. Przede wszystkim spada popularność suchych fraz wpisywanych w bezokolicznikach np. fryzjer Kraków, a wzrasta pytań: gdzie pójść do fryzjera w Krakowie.

Czy Voice Search jest popularne? Co mówią liczby

Popularność Google Voice Search wynika z wielu czynników. Pierwszy, jaki się podaje, jest jego wygoda, kolejnym szybkość. Według badań człowiek mówi z szybkością ok.160 słów na minutę, w tym samym czasie napisać może tylko 40 słów. Popularność Google Voice Search nie jest jedynie pobożnymi życzeniami giganta z USA. Zainteresowanie wyszukiwaniem głosowym pokazują też liczne badania. WARC podaje, że do 2025 roku 72% Internautów będzie korzystało z sieci mobilnej, a większość z nich z Voice Search. Wyszukiwanie głosowe przebadała też firma PwC. Badania z 2019 roku mówią, że 65% osób w wieku 25-65 lat już korzysta z technologii Voice Search przynajmniej raz dziennie (z czego najczęściej po wyszukiwanie głosowe sięgają osoby z grupy wiekowej 25-49 lat). Dane podane przez PwC są globalne, w Polsce osób korzystających z tej technologii jest mniej. Podaje się, że 28% Polaków deklarowało, że posiada urządzenie (telefon), któremu może wydawać komendy głosowe, a 76% z tej grupy podało, że robi to regularnie. Najczęściej wyszukiwanie głosowe wykorzystują one do ustawiania nawigacji oraz wyszukiwania informacji. Kolejne miejsce zajęło sterowanie funkcjami telefonu za pomocą głosu.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe w trendach SEO 2020 i kolejne

Coraz większe zainteresowanie Voice Search i jego wykorzystywanie przez Internautów sprawiło, że wyszukiwanie głosowe zostało uznane za jeden z najgorętszych trendów SEO na rok 2020. Przez trendy pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe rozumiane jest jako dostosowanie strony www do Google Voice Search. Należy tu zaznaczyć, że czynności, jakie należy wykonać przy pozycjonowaniu witryny na Google Voice Search, są nieco inne niż w przypadku tradycyjnego wyszukiwania. Wynika to z tego, że Google pod uwagę przy wyszukiwaniu głosowym bierze inne elementy. Zwolennicy tradycyjnego pozycjonowania nie powinni jednak się martwić – pozycjonowanie strony pod Google Voice Search nie wyklucza też dbania o tradycyjne SEO. Warto w nie więc inwestować, ponieważ przynosi wiele korzyści. Plusy, jakie Voice Search niesie dla SEO strony internetowej to:

  • większa widoczność w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych,
  • większa widoczność strony w wynikach lokalnych,
  • możliwość wyświetlania się strony jako direct answer,
  • zwiększenie liczby longtailowych i naturalnie brzmiących fraz, na które wyświetla się strona,
  • zwiększenie dostępności witryny www dla osób niepełnosprawnych – niewidomych, niedowidzących, a także z niedowładem rąk,
  • wpisywanie się w najnowsze trendy i budowanie przewagi konkurencyjnej – przewiduje się, że za kilka lat Google Voice Search będzie głównym narzędziem research’u w internecie; im wcześniej zacznie się więc działania SEO, tym lepiej dla firmy, ponieważ szybciej przystosuje się ona do aktualnych trendów i prześcignie witryny, które tego nie robią,
  • stosunkowo prosty sposób na osiągnięcie wysokiej pozycji na najpopularniejsze hasła – przy wyszukiwaniu głosowym jest to obecnie prostsze niż w przypadku tradycyjnego pozycjonowania, gdzie konkurencja jest bardzo duża.

Samo pozycjonowanie pod Google Voice Search nie jest trudniejsze od tego tradycyjnego. Polega ono na podobnych procedurach i czynnościach, jednak wykonuje się je pod innym kontem. Jeśli chce się zadbać o SEO pod wyszukiwanie głosowe, należy obowiązkowo pomyśleć o kilku elementach. Często wymagają one przeprowadzenia drobnych zmian w witrynie. Mają one ułożyć treść tak, aby strona była wyświetlana osobom korzystającym z Google Voice Search.

Teksty z długim ogonem

Pierwszym krokiem w SEO pod Google Voice Search jest stworzenie odpowiednich tekstów. Muszą one zawierać tzw. long tail, czyli całe zwroty i pytania, a nie tylko pojedyncze frazy. Właściwe wyrażenia/pytania można dodać w nagłówku, podtytule czy podsumowaniu tekstu. Tzw. długim ogonem będą wszystkie naturalne pytania, które mogą zostać wypowiedziane przez Internautów przy wyszukiwaniu głosowym. Warto, aby artykuły na blogu czy teksty na stronie zawierały te najpopularniejsze w danej kategorii/ branży frazy. Dodatkowo przyjazne wyszukiwaniu głosowemu są treści zawierające dokładne opisy produktów, statystyki, badania, liczby i parametry. Sprawia to, że Google kwalifikuje stronę jako bardziej wartościową i chętniej ją wyświetla.  Oprócz tych zasad tworząc teksty, można stosować standardowe reguły copywritingu przyjaznego SEO.

Dobrym rozwiązaniem przyjaznym SEO pod Google Voice Search jest umieszczenie na stronie sekcji FAQ. Pozwala on w jednym w miejscu wpisać wiele fraz w postaci pytań i to tych najczęściej zadawanych w danej dziedzinie.

Kolejny krok w pozycjonowaniu pod wyszukiwarkę głosową jest optymalizacja strony internetowej. Co ona oznacza? Przede wszystkim dodanie odpowiednich nagłówków oraz metadanych, a także stawianie na rozwiązania przyspieszające wczytywanie się serwisu (np. zmniejszenie rozdzielczości obrazków). Szybkość dostarczania informacji dla Google przy wyszukiwaniu głosowym jest bardzo ważna, dlatego na pierwszym miejscu pojawiają się witryny błyskawicznie się wczytujące, a także (ważne!) dostosowane do urządzeń mobilnych. Jest to o tyle istotne, że większość wyszukań Google Voice Search odbywa się właśnie poprzez smartfony czy tablety. Samo posiadanie responsywnej wersji strony to jednak nie wszystko. Powinna ona być również przyjazna dla użytkownika, prosta i intuicyjna w obsłudze.

Lokalnie nie jest źle

Metoda Voice Search często wykorzystywana jest podczas wyszukiwania lokalnego. Internauci dzięki niemu poszukują dobrego fryzjera w Krakowie, mechanika w Warszawie, cukierni we Wrocławiu itp. Aby więc ułatwić użytkownikom Google Voice Search znalezienie firmy, koniecznie trzeba skupić się na pozycjonowaniu lokalnym. Tu pomocne będą odpowiednie frazy kluczowe. Oprócz tego w tworzonym contencie dobrze jest odwoływać do lokalnych zwrotów (slangu, gwary), punktów orientacyjnych, lokalnych atrakcjach, regionu itp.

Pozycjonowanie strony pod wyszukiwarki głosowe powinno się też skupiać na tworzeniu tzw. Featured snippets. Jest to rodzaj wyników rozszerzonych, których głównym celem jest uzupełnienie jednoznacznej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Featured snippets wyświetlają się nad organicznymi wynikami wyszukiwania. Często mówi się o tym, że przyjmują pozycję 0 i mogą przyjmować postać tzw. direct answer. Chociaż ruch z featured snippets nie jest duży, to mają one spore znaczenie wizerunkowe dla marki i są bardzo pomocne dla internauty, szczególnie podczas wyszukiwania mobilnego.

Pozycjonowanie Google Voice Search a tradycyjne – czy można je łączyć?

Wiele firm obawia się, że pozycjonując stronę internetową pod wyszukiwanie głosowe, zaszkodzi sobie w ogólnych wynikach SEO. Jednym z mitów jest to, że trzeba wybrać czy pozycjonować będzie się w sposób tradycyjny, czy pod Google Voice Search. W rzeczywistości jednak działania podjęte w celu optymalizacji witryny pod Google Voice Search będą w najgorszym wypadku neutralne, a zazwyczaj wręcz pomocne ogólnemu SEO. Działania podejmowane pod SEO Google Voice Search pomogą stronie osiągnąć lepsze wyniki w wyszukiwarce. Nie trzeba więc wybierać jednej z metod, pozycjonowanie można prowadzić dwutorowo, a działania ze sobą łączyć.

Dane mówią same za siebie. Google Voice Search staje się popularniejszy nie tylko na świecie, ale i w Polsce. Firmy, które działają online, nie powinny więc bagatelizować tej technologii. Ma ona niebagatelny wpływ na SEO, a w kolejnych latach będzie on jeszcze większy. Strategia marketingowa każdej internetowej firmy powinna więc uwzględniać działania skupiające się na pozycjonowaniu Google Voice Search.

Na co zwrócić uwagę – podsumowanie

  • implementujcie fragmenty rozszerzone – szczególnie te, które mają wpływ na wygląd wyników wyszukania np FAQ, HOWTO, Article
  • walczcie o Direct Answer Box – zwróćcie uwagę na sposób optymalizacji tekstu pod kątem pozyskiwanych DA – asystent Google w pierwszej kolejności czyta DA a potem szuka dalszych wyników
  • opisujcie dokładnie lokalizacje – w przypadku pozycjonowania lokalnego dokładnie opisuje lokalizację, użyjcie słów opisujących lokal, w pobliżu czego on się znajduje etc. Im dokładniejsze informacje tym więcej korzyści – każdy użytkownik może inaczej nazwać daną rzecz – patelnia, trójkąt bermudzki, chlebak, na pole

W Polsce Voice Search jest prawie niepraktykowany i zapewne jeszcze bardzo długo nie będzie. Najwiecej informacji o wyszukiwaniu głosowym i komendach głosowych znajdziecie nie w Google tylko na grupie Facebook’owej poświeconej asystentowi Google.

Osobiście korzystałem z asystenta np. w trakcie jazdy autem chcąc do kogoś zadzwonić oraz w domu korzystając z Home Mini. I tylko tyle.

Aktualizacja: 2.11.2021

Okazuje się, że Voice Search nie istnieje. Tym bardziej na ten moment w Polsce też tego nie ma. I nie będzie.

Ciekawy link do opracowania https://www.oberlo.com/blog/voice-search-statistics – jest to oparte między innymi o statstyki PwC. Przebadali oni dawno temu bo w 2018 roku grupę ludzi i otrzymali następujące wyniki: https://www.pwc.com/us/en/advisory-services/publications/consumer-intelligence-series/voice-assistants.pdf

Cały problem jest tutaj:

Methodology: During February 2018, PwC surveyed a nationally representative sample of 1,000 Americans between the ages of 18-64 who have access to the internet via an online survey conducted by a leading global research firm. In March 2018, PwC also conducted two focus group sessions.

Oznacza to, że badanie zostało przeprowadzone jedynie na próbce danych i nigdzie nie zweryfikowane. Jednocześnie jak podaje Tomek w komentarzu, w Google Search Console nie ma rozróżnienia miedzy wyszukanie głosowe a zwykłe. Tym samym trudno jest zweryfikować jaki procent wyników jest uzyskiwanych wskutek wyszukiwania głosowego.

W Polsce nie istnieją żadne badania pod tym kątem i nie zanosi się aby jakiekolwiek powstały – patrząc przez pryzmat, ze pierwsze teksty o Voice Search powstawały w 2010 a mamy 2021 – to marne szanse aby ktokolwiek VS wdrożył na stronie. Bo wyniki w wyszukiwarce są po prostu beznadziejne i nie warto w to inwestować. Na dziś.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Od 5 lat czytamy, że Voice search będzie wielkie. Wciąż nie jest a Google nie daje nam filtra w Search Console, aby rozróżnić frazy zadawane głosem i wg zapowiedzi Janka Muellera się na to nie zanosi.

    Optymalizowanie i przejmowanie się czymś czego nie możemy zmierzyć jest trochę słabe. Jak mam zmierzyć konwersję z zapytania na bezekranowym urządzeniu, które nie zakończyło się klikiem ale Google łaskawie odczytało „Jak podaje Zgred.pl….” Miejmy tylko nadzieję, że klient zapamiętał brand. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły