Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której na to samo słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukania kilka podstron danego serwisu. To jest bardzo prosta definicja. Na kanibalizację narażone są serwisy o wąskiej specjalizacji, które mają tak samo lub mocno zbliżone do siebie treści na wielu podstronach. Kanibalizacja występuje równie często w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna posiadają podobną optymalizację. W przypadku sklepów podstrona (kategoria) jest silnie zoptymalizowana natomiast strona główna pojawia się tylko dlatego, że w treści fraza pozycjonowania pojawiła się przez przypadek i zaczęła także rankować.

Rozwiązanie kanibalizacji słów

Rozwiązań jest kilka:

  • Deoptymalizacja strony, na której Nam nie zależy
  • Wzmocnienie linkowaniem wewnętrznym na frazę podstrony, która ma być wysoko
  • Wzmocnienie linkowaniem zewnętrznym
  • Canonical – z punktu widzenia SEO jest to doskonałe rozwiązanie bo z punktu widzenia UX kategoria czy produkt nadal jest dostępny dla użytkownika

Nie będę pokazywał rozwiązań – omówiłem przykład we wpisie o kanibalizacji w kontekście rozwiązania problemu. Jednakże z racji scalenia bloga z serwisem głównym stał się on mocno nieaktualny.

Kanibalizacja słów kluczowych – gdzie jej szukać?

Monitoring pozycji jako źródło informacji

Kanibalizację da się znaleźć monitorując słowa kluczowe w dowolnym systemie monitorowania pozycji – przykładowo poniżej (stat4seo):

Jak widać na wykresie co jakiś czas następuje wyskok poza pierwszą pozycję. Kanibalizować może zarówno inna strona HTML jak i plik PDF czy DOC ponieważ Google czyta takie dokumenty (na wykresie powyżej mamy właśnie problem z pozycją pomiędzy podstroną a plikiem PDF).

Poniżej podobny wykres dla systemu seostation:

Artur Strzelecki w swoim wpisie o kanibalizacji słów wskazał w jaki sposób raportuje to system monitorowania pozycji WebTools.

Google Search Console

W GSC kanibalizacji można szukać w dwóch miejscach. Pierwsze miejsce to zakładka z analityką. Analizując poszczególne słowa kluczowe za pomocą GSC przełączmy się dla jednego z wybranych słów kluczowych na adresy URL i zobaczymy ile i jakie URLe rankują – przykładowo dla frazy audyt seo mamy następującą sytuację:

Musze wykonać analizę aż 11 podstron, które rankują na frazę audyt seo (tak tu jest link wewnętrzny od razu). Od razu jedna rzecz, która rzuca się w oczy to tagi, które jakiś czas po migracji zaindeksowały się i ponownie zostały zablokowane do indeksacji.

Adresy URL zawierające amp oznaczają wejścia z urządzeń mobilnych więc możemy je pominąć ponieważ zawierają element canonical na wersję desktopową.

I pomimo nawet dobrego (moim zdaniem) linkowania wewnętrznego lepiej rankuje mi blog niż usługa, którą chcę wypozycjonować – no trudno.

Drugim miejscem gdzie można szukać możliwej kanibalizacji jest zakładka Wygląd w wyszukiwarce > oskonalenia HTML. Analizujemy przede wszystkim podwójne tagi tytułowe:

Zwracam uwagę, że należy zweryfikować przy tym implementację parametru canonical ponieważ może on wskazywać prawidłową postać kanoniczną strony pomimo podwójnych tagów. Poniżej przykład dla wtyczki blogowej systemu Prestashop:

AHREFS

W tym narzędziu najlepiej jest zweryfikować Najlepsze strony w zakładce Wyszukiwanie organiczne (uwielbiam ich tłumaczenie na język polski). I tym sposobem możemy się dowiedzieć, że Takaoto.pro może mieć kanibalizację na dwóch podstronach:

Żaba – czyli Screaming Frog

Po wykonaniu pełnego crawl idziemy do zakładki Page Titles i sprawdzamy słowo kluczowe np. audyt i mamy następujące wyniki:

Mam kilka podstron zawierających w tagu <title> słowo kluczowe, na które może występować kanibalizacją. Jednocześnie sprawdzam, które podstrony mają założonego canonicala, które są stronicowaniem i tak dalej. Jak widać trochę tego jest.

Polecam zajrzeć tez tutaj: http://bit.ly/2QVYGyt 

Materiałów związanych z kanibalizacją słów kluczowych jest dużo – warto też zajrzeć do następujących:

⭐Jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych?

W tym celu należy prowadzić dokładny spis contentu oraz zestawienie słów kluczowych przypisanych do każdej ze stron i odpowiednio optymalizować treści w serwisie.

⭐Ile czasu zajmuje pozbycie się kanibalizacji?

Czas, jaki potrzeba na usunięcie tej przypadłości, zależny jest od wielu czynników ale można przyjąć, że od kilku tygodni nawet do kilku miesięcy.

⭐Gdzie szukać kanibalizacji?

Szukaj tego w dowolnym monitoringu pozycji np webpozycja, semstorm, senuto, stat4seo, seostation lub narzędziach typu ahrefs.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (18 głosów, średnia: 4,89 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Sam też walczę od miesięcy z kanibalizacją fraz na portalu, dla którego pracuję. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i 301 do nowych tekstów robią robotę, ale chciałbym w sumie zauważyć jedną rzecz – kanibalizacja nie zawsze jest zła. Działa to dobrze, jak na daną frazę mamy bardzo mocną pozycję. Mam taki przypadek, że na pewną frazę, wcale nie taką niszową, bo konkuruję np. z ceneo, skąpcem itp., mam pozycję 1, ale czasem wpada materiał z tą samą frazą kluczową. Wtedy ten główny materiał wcale nie spada, a zostaje na numerze 1, a dodatkowo mam też pozycję drugą. Znam też sytuacje, w których dość mocne portale mają tak samo z dwoma artykułami o tym samym. Oczywiście jest to igranie z ogniem, bo bezpieczniej trzymać się z dala od kanibalizacji. Nigdy nie wiemy jaką moc i przewagę nad resztą stawki ma dany materiał z naszego portalu. Trudno też dojść do takiej perfekcji, żeby akurat ten ważniejszy dla nas materiał był zawsze wyżej od tego drugiego.

  2. Czy w przypadku bloga z wieloma kategoriami na stronie firmowej wszystkie wpisy i kategorie mogą mieć format adresu taki jak Ty masz: domena.pl/blog/tytulwpisu, domena.pl/blog/nawzakategorii, czy może taki wystarczy domena.pl/tytul-wpisu , domena.pl/nawzakategorii ?

    • To jest kwestia budowy. Najlepiej gdy wpisy nie mają ani członu blog ani nazwy kategorii, blog jest w blogu a kategorie w blog/kategoria. To ostatnie rozwiazanie stosuje się z tego względu, aby uniknąc nazwania usługi tak samo jak kategorii. Jeśli chcesz mieć jednak wszystko w /blog/ to wpis ma adres blog/wpis kategoria blog/kategoria.

  3. Paweł, jakie podejście masz do canonicali w już istniejącym rozwiązaniu(dużym sklepie). Czy jesteś za canonicalem czy jednak za 301 w przypadku kanibalizacji produktowej – takiej, w której możemy się pozbyć x produktów i zostawić jeden zamiast powiedzmy 3. Czy 301 z 2 produktów do jednego który zostaje nie będzie lepszym rozwiązaniem niż canon ? Opinie są bardzo niejednoznaczne(także na forum dla megamasterów 😉

  4. Kanibalizacja bardzo często tworzy problem, który nie został jeszcze zdiagnozowany a już podejmuje się próby jego naprawienia. Przez takie działania można sobie sporo napsuć. zdiagnozowanie problemu to pierwszy krok i przedstawionych tu zostało kilka metod – super 🙂

  5. Ja jeszcze czasem (podczas wstępnego rekonesansu) używam operatorów Google, aby znaleźć podobne podstrony, które mogą być przyczyną kanibalizacji. Jak już widzę ewidentne skakania pozycji i różne podstrony wyszukiwane pod takimi samymi słowami kluczowymi, to robię 301 lub de-optymalizuje te gorzej “rankujące” + robię odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Canonicala jeszcze nie próbowałem (chyba że w e-commerce), ale wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Btw. Dlaczego mam wpisać 1411, a nie 1410? Druga opcja byłaby bardziej wymowna i wychwalała naszych wojów 🙂

  6. Czy strona z linkami na której jest tag kanoniczny wskazujący na inną stronę może przekazać juice tym linkom znajdującym się na niej?

    • Nie testowałem takich rozwiązań. 3ba by przeszperać prasę zagraniczną. Z drugiej storny skoro jest canonical na inną to po co juicy na tej stronie? Zgodnie z manualem Google strona wskazująca inną stronę zniknie zindeksu czyli nie rankuje, a skoro nie rankuje to tam juicy raczej nie będzie.

  7. Czy jak zrobię 301 na inny adres i nie będę zadowolony bo pozycje spadną to będę mógł bez problemu usunąć przekierowanie i wrócą stare adresy i pozycje?

  8. Czy w stronicowaniu na poszczególnych podstronach prawidłowe jest stosowanie tagu kanonicznego wskazującego na stronę główną kategorii razem z noindex, dofollow (jest też opis kategorii na stronie głównej oraz podstronach)?
    Czy tag kanoniczny wskazujący na stronę główną kategorii umieszczony na podstronach stronicowania powoduje brak przekazywania juice podstronom z produktami?
    Czy canonical mniej przekazuje juice niż 301?

    • Ad.1 Nie. Skoro coś bedzie wyindeksowane poleceniem noindex to canonical tam nic nie daje.
      Ad.2 Moim zdaniem tak. Podstrony z canonical’em wskazującym inną stronę zostaną wyindeksowane.
      Ad.3 Nie testowałem.

  9. Świetnie, że pokazałeś ahrefs’a – bardzo mało w sieci jest poradników polskich do czego stricte można go wykorzystać, a tutaj idealnie się wpasowuje, szczególnie w wyżej płatnych wersjach.

  10. Mam takie pytania:
    Czy wystąpi kanibalizacja na słowo usługa jeśli w tytule strony głównej będzie “usługa województwo” a tytuł podstrony zawiera usługa miasto1, miasto2?
    Czy w przypadku tytułu strony głównej “usługa” będzie występować kanibalizacja z podstroną?

  11. Widzę, że ostatni wpis i kategoria mają w title frazę narzędzia SEO, a dalej pod tą frazą w top 10 widoczna jest strona kategorii. Czy wystarczy, że wpis nabierze wieku i bez żadnych dodatkowych działań zje kategorię w top 10?

  12. Czy sprawiło to linkowanie wewnętrzne bo umieszczasz linki do kategorii nawet z podstrony artykułu?
    Czy kategoria będzie trudna do przebicia przez artykuł samą optymalizacją artykułu?

    • Kategorie są z reguły podlinkowane wewnętrznie z menu. Czasem mozna pokombinowac z linkami wewnętrznymi we wpisach. Kategoria bedzie mocniejsza ale to kwestia optymalizacji, linkowania wewnętrznego i zewnetrznego. Jak przyjmiesz właściwa strategię na kategorię lub wpis to odpowiednio to wypozycjonujesz.

  13. Jaki jest sens umieszczania tej samej frazy w tytule? Czy wyświetlanie podstrony bloga w wynikach wyszukiwania zamiast produktu jest niekorzystne? np. ta podstrona morele.net/wiadomosc/toshiba-tecra-a40-d-recenzja-dane-techniczne-czy-warto/15681/
    zawiera w tytule frazę toshiba tecra a40, ale pod tą frazą google wyświetla podstronę bloga zamiast podstronę produktu.
    Natamiast pod frazą toshiba portege x30t google wyświetla podstronę produktu pomimo, że istnieje wpis zawierający więcej treści i mający lepszą optymalizację – morele.net/wiadomosc/toshiba-portege-x30t-e-recenzja-dane-techniczne-czy-warto/

  14. Mam stronę główną rankujacą na frazę w liczbie pojedynczej, a podstronę na tą samą frazę w liczbie mnogiej.
    Strona głowna ma w title frazę w liczbie pojedynczej, a podstrona w mnogiej. Obecnie oddzielnie rankują jednak chcę wzmocnić linkowaniem wewnętrznym podstronę na frazę z liczbą mnogą, ale jak to zrobić aby zminimalizować ryzyko kanibalizacji, unikać linkowania wewnętrznego na liczbę pojedynczą podstrony?

    • NIe ma na to złotej reguły. Jak zrobisz link wewnętrzny to część mocy SEO po linku przejdzie do strony docelowej. Ale nie musi to spowodować, że tamta będzie wyżej. Za dużo zmiennych wpływa na strony aby to tak zgrabnie się zrobiło.

      • Strona główna, która jest pozycjonowana na frazę w liczbie pojedynczej zaczęła rywalizować o pozycję z podstroną zoptymalizowaną na l. mnogą. Spowodowało to spadek podstrony na frazę w liczbie mnogiej. Strona główna w serp jest o 1 miesjce wyzej na frazę w liczbie mnogiej od podstrony. Podstroną tą jest wpis na blogu, do którego jest link ze strony głównej.
        Co w tej sytuacji najlepiej zrobić?
        -olać to i dalej pozycjonować stronę głowną niech zjada podstronę aż wejdzie do top 10 na 2 frazy.
        -wzmocnić podstronę linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, aby google tylko ją zdecydował pokazywać w serp na frazę w l. mnogiej (tutaj się też zastanawiam czy linki wewnętrzne do podstrony nie osłabia strony głowej do której przecież jest link na każdej podstronie)

  15. Strona główna miała kanibalizację z podstroną. Pozycja obu stron była ok. 20. Na zmianę pojawiały się w serp na frazę.
    Poprawiłem optymalizację strony głównej i obydwie strony poszły do góry. Strona główna zajmuje pozycję 14 a podstrona 15. Nie byłem pewny czy jest jeszcze kanibalizacja i usunąłem z tytułu podstrony frazę i przestała się pokazywać w serp na tą frazę pod stroną główną , ale pozycja strony głównej spadła na tą frazę. Czy warto z powrotem dodać frazę do podstrony, aby podniosła się pozycja strony głównej i wyświetlanie w serp podstrony pod stroną główną nie będzie szkodzić? Czy może lepiej kilka dni poczekać bo pozycja strony głównej pójdzie do góry?

    • Nie wiem jak jest wykonane linkowanie wewnętrzne. Pytanie: czy na zadaną frazę ma pojawiac się strona główna czy podstrona? Wtedy odpowiednio optymalizujesz jedną a deoptymalizujesz drugą.

  16. Strona głowna ma się pojawiać. Linki wewnętrzne prowadzą do strony głównej, jeden link wewnętrzny z tekstu jest z podstrony, którą deoptymalizowałem. Zastanawiam się czy ta deoptymalizacja. która spowodowała niepokazywanie się podstrony pod stroną główną spowodowała spadek strony głównej.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły