fbpx
Agencja SEO Zgred - Pozycjonowanie stron www

Czym jest kanibalizacja słów kluczowych i gdzie jej szukać?

Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której na to samo słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukania kilka podstron danego serwisu. To jest bardzo prosta definicja. Na kanibalizację narażone są serwisy o wąskiej specjalizacji, które mają tak samo lub mocno zbliżone do siebie treści na wielu podstronach. Kanibalizacja występuje równie często w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna posiadają podobną optymalizację. W przypadku sklepów podstrona (kategoria) jest silnie zoptymalizowana natomiast strona główna pojawia się tylko dlatego, że w treści fraza pozycjonowania pojawiła się „przez przypadek” i zaczęła także rankować.

Rozwiązanie kanibalizacji słów

Rozwiązań jest kilka:

  • Deoptymalizacja strony, na której Nam nie zależy
  • Wzmocnienie linkowaniem wewnętrznym na frazę podstrony, która ma być wysoko
  • Wzmocnienie linkowaniem zewnętrznym
  • Canonical – z punktu widzenia SEO jest to doskonałe rozwiązanie bo z punktu widzenia UX kategoria czy produkt nadal jest dostępny dla użytkownika

Nie będę pokazywał rozwiązań – omówiłem przykład we wpisie o kanibalizacji w kontekście rozwiązania problemu. Jednakże z racji scalenia bloga z serwisem głównym stał się on mocno nieaktualny.

Kanibalizacja słów kluczowych – gdzie jej szukać?

Monitoring pozycji jako źródło informacji

Kanibalizację da się znaleźć monitorując słowa kluczowe w dowolnym systemie monitorowania pozycji – przykładowo poniżej (stat4seo):

Jak widać na wykresie co jakiś czas następuje „wyskok” poza pierwszą pozycję. Kanibalizować może zarówno inna strona HTML jak i plik PDF czy DOC ponieważ Google czyta takie dokumenty (na wykresie powyżej mamy właśnie problem z pozycją pomiędzy podstroną a plikiem PDF).

Poniżej podobny wykres dla systemu seostation:

Artur Strzelecki w swoim wpisie o kanibalizacji słów wskazał w jaki sposób raportuje to system monitorowania pozycji WebTools.

Google Search Console

W GSC kanibalizacji można szukać w dwóch miejscach. Pierwsze miejsce to zakładka z analityką. Analizując poszczególne słowa kluczowe za pomocą GSC przełączmy się dla jednego z wybranych słów kluczowych na adresy URL i zobaczymy ile i jakie URLe rankują – przykładowo dla frazy „audyt seo” mamy następującą sytuację:

Musze wykonać analizę aż 11 podstron, które rankują na frazę „audyt seo” (tak tu jest link wewnętrzny od razu). Od razu jedna rzecz, która rzuca się w oczy to tagi, które jakiś czas po migracji zaindeksowały się i ponownie zostały zablokowane do indeksacji.

Adresy URL zawierające „amp” oznaczają wejścia z urządzeń mobilnych więc możemy je pominąć ponieważ zawierają element canonical na wersję desktopową.

I pomimo nawet dobrego (moim zdaniem) linkowania wewnętrznego lepiej rankuje mi blog niż usługa, którą chcę wypozycjonować – no trudno.

Drugim miejscem gdzie można szukać możliwej kanibalizacji jest zakładka „Wygląd w wyszukiwarce” – „Udoskonalenia HTML”. Analizujemy przede wszystkim podwójne tagi tytułowe:

Zwracam uwagę, że należy zweryfikować przy tym implementację parametru canonical ponieważ może on wskazywać prawidłową postać kanoniczną strony pomimo podwójnych tagów. Poniżej przykład dla wtyczki blogowej systemu Prestashop:

 

AHREFS

W tym narzędziu najlepiej jest zweryfikować „Najlepsze strony” w zakładce „Wyszukiwanie organiczne” (uwielbiam ich tłumaczenie na język polski). I tym sposobem możemy się dowiedzieć, że Takaoto.pro może mieć kanibalizację na dwóch podstronach:

 

Żaba – czyli Screaming Frog

Po wykonaniu pełnego crawl idziemy do zakładki „Page Titles” i sprawdzamy słowo kluczowe np. „audyt” i mamy następujące wyniki:

Mam kilka podstron zawierających w tagu <title> słowo kluczowe, na które może występować kanibalizacją. Jednocześnie sprawdzam, które podstrony mają założonego canonicala, które są stronicowaniem i tak dalej. Jak widać trochę tego jest ☹

Materiałów związanych z kanibalizacją słów kluczowych jest dużo – warto też zajrzeć do następujących:

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (14 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (26)

  1. Łukasz
    Październik 19, 2018

    Sam też walczę od miesięcy z kanibalizacją fraz na portalu, dla którego pracuję. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i 301 do nowych tekstów robią robotę, ale chciałbym w sumie zauważyć jedną rzecz – kanibalizacja nie zawsze jest zła. Działa to dobrze, jak na daną frazę mamy bardzo mocną pozycję. Mam taki przypadek, że na pewną frazę, wcale nie taką niszową, bo konkuruję np. z ceneo, skąpcem itp., mam pozycję 1, ale czasem wpada materiał z tą samą frazą kluczową. Wtedy ten główny materiał wcale nie spada, a zostaje na numerze 1, a dodatkowo mam też pozycję drugą. Znam też sytuacje, w których dość mocne portale mają tak samo z dwoma artykułami o tym samym. Oczywiście jest to igranie z ogniem, bo bezpieczniej trzymać się z dala od kanibalizacji. Nigdy nie wiemy jaką moc i przewagę nad resztą stawki ma dany materiał z naszego portalu. Trudno też dojść do takiej perfekcji, żeby akurat ten ważniejszy dla nas materiał był zawsze wyżej od tego drugiego.

  2. Szymon Słowik
    Październik 20, 2018

    I wziął mi z audytem wjechał 😛

  3. Raf
    Październik 26, 2018

    Czy w przypadku bloga z wieloma kategoriami na stronie firmowej wszystkie wpisy i kategorie mogą mieć format adresu taki jak Ty masz: domena.pl/blog/tytulwpisu, domena.pl/blog/nawzakategorii, czy może taki wystarczy domena.pl/tytul-wpisu , domena.pl/nawzakategorii ?

    • Paweł Gontarek
      Październik 27, 2018

      To jest kwestia budowy. Najlepiej gdy wpisy nie mają ani członu blog ani nazwy kategorii, blog jest w blogu a kategorie w blog/kategoria. To ostatnie rozwiazanie stosuje się z tego względu, aby uniknąc nazwania usługi tak samo jak kategorii. Jeśli chcesz mieć jednak wszystko w /blog/ to wpis ma adres blog/wpis kategoria blog/kategoria.

      • Raf
        Październik 27, 2018

        Czy prawidłowe jest nazwanie usługi tak samo jak kategorii bloga np. podstrona z usługą ma adres domena.pl/naprawa-laptopow a kategorii domena.pl/blog/naprawa-laptopow. Title jest inny bo w przypadku 1 naprawa laptopów miasto a kategoria ma samo naprawa laptopów.

  4. Raf
    Październik 27, 2018

    Dlaczego ma to sens, że tytuł inny i kanibalizacji nie będzie?

  5. Darek
    Październik 30, 2018

    Paweł, jakie podejście masz do canonicali w już istniejącym rozwiązaniu(dużym sklepie). Czy jesteś za canonicalem czy jednak za 301 w przypadku kanibalizacji produktowej – takiej, w której możemy się pozbyć x produktów i zostawić jeden zamiast powiedzmy 3. Czy 301 z 2 produktów do jednego który zostaje nie będzie lepszym rozwiązaniem niż canon ? Opinie są bardzo niejednoznaczne(także na forum dla megamasterów 😉

    • Paweł Gontarek
      Październik 30, 2018

      To zależy … od UX. Z reguły staram sie to rozwiązać canonical’em bo z punktu widzenia UX produkty są wteyd dostepne w rożnych warianach – obejrzyj stronę samsunga 😉

  6. Michał
    Październik 31, 2018

    Kanibalizacja bardzo często tworzy problem, który nie został jeszcze zdiagnozowany a już podejmuje się próby jego naprawienia. Przez takie działania można sobie sporo napsuć. zdiagnozowanie problemu to pierwszy krok i przedstawionych tu zostało kilka metod – super 🙂

  7. Arek | Green Parrot
    Październik 31, 2018

    Ja jeszcze czasem (podczas wstępnego rekonesansu) używam operatorów Google, aby znaleźć podobne podstrony, które mogą być przyczyną kanibalizacji. Jak już widzę ewidentne skakania pozycji i różne podstrony wyszukiwane pod takimi samymi słowami kluczowymi, to robię 301 lub de-optymalizuje te gorzej „rankujące” + robię odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Canonicala jeszcze nie próbowałem (chyba że w e-commerce), ale wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Btw. Dlaczego mam wpisać 1411, a nie 1410? Druga opcja byłaby bardziej wymowna i wychwalała naszych wojów 🙂

    • Paweł Gontarek
      Październik 31, 2018

      Bo spamiarki potem na stałe mają 1410 ustawione a tak to nie doda mi 1410+1 😉

  8. Adam
    Listopad 1, 2018

    Czy strona z linkami na której jest tag kanoniczny wskazujący na inną stronę może przekazać juice tym linkom znajdującym się na niej?

    • Paweł Gontarek
      Listopad 2, 2018

      Nie testowałem takich rozwiązań. 3ba by przeszperać prasę zagraniczną. Z drugiej storny skoro jest canonical na inną to po co juicy na tej stronie? Zgodnie z manualem Google strona wskazująca inną stronę zniknie zindeksu czyli nie rankuje, a skoro nie rankuje to tam juicy raczej nie będzie.

  9. Piotr
    Listopad 2, 2018

    Czy jak zrobię 301 na inny adres i nie będę zadowolony bo pozycje spadną to będę mógł bez problemu usunąć przekierowanie i wrócą stare adresy i pozycje?

    • Paweł Gontarek
      Listopad 2, 2018

      Każda zmiana to przeliczanie czynników przez algorytm. Szkopuł w tym ze taka akcja zajmie kilka miesięcy wiec jest to nieopłacalne. Z mojego doświadczenia to nie wróci.

  10. Sławek
    Listopad 4, 2018

    Czy w stronicowaniu na poszczególnych podstronach prawidłowe jest stosowanie tagu kanonicznego wskazującego na stronę główną kategorii razem z noindex, dofollow (jest też opis kategorii na stronie głównej oraz podstronach)?
    Czy tag kanoniczny wskazujący na stronę główną kategorii umieszczony na podstronach stronicowania powoduje brak przekazywania juice podstronom z produktami?
    Czy canonical mniej przekazuje juice niż 301?

    • Paweł Gontarek
      Listopad 7, 2018

      Ad.1 Nie. Skoro coś bedzie wyindeksowane poleceniem noindex to canonical tam nic nie daje.
      Ad.2 Moim zdaniem tak. Podstrony z canonical’em wskazującym inną stronę zostaną wyindeksowane.
      Ad.3 Nie testowałem.

  11. Adrian
    Listopad 6, 2018

    Świetnie, że pokazałeś ahrefs’a – bardzo mało w sieci jest poradników polskich do czego stricte można go wykorzystać, a tutaj idealnie się wpasowuje, szczególnie w wyżej płatnych wersjach.

  12. Afterweb
    Listopad 15, 2018

    Super artykuł : ) kanibalizacja słów kluczowych to sprawa, na którą koniecznie trzeba zwrócić uwagę

  13. Gregg
    Grudzień 3, 2018

    Mam takie pytania:
    Czy wystąpi kanibalizacja na słowo usługa jeśli w tytule strony głównej będzie „usługa województwo” a tytuł podstrony zawiera usługa miasto1, miasto2?
    Czy w przypadku tytułu strony głównej „usługa” będzie występować kanibalizacja z podstroną?

    • Paweł Gontarek
      Grudzień 3, 2018

      Może to wystąpić 🙂

      • Gregg
        Grudzień 3, 2018

        Jeśli w tytule strony głównej będzie np. „samochody osobowe sprzedaż” a podstrony „sprzedaż samochodów osobowych” to będzie kanibalizacja?

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *