Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której na to samo słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukania kilka podstron danego serwisu. To jest bardzo prosta definicja. Na kanibalizację narażone są serwisy o wąskiej specjalizacji, które mają tak samo lub mocno zbliżone do siebie treści na wielu podstronach. Kanibalizacja występuje równie często w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna posiadają podobną optymalizację. W przypadku sklepów podstrona (kategoria) jest silnie zoptymalizowana natomiast strona główna pojawia się tylko dlatego, że w treści fraza pozycjonowania pojawiła się ?przez przypadek? i zaczęła także rankować.

Rozwiązanie kanibalizacji słów

Rozwiązań jest kilka:

  • Deoptymalizacja strony, na której Nam nie zależy
  • Wzmocnienie linkowaniem wewnętrznym na frazę podstrony, która ma być wysoko
  • Wzmocnienie linkowaniem zewnętrznym
  • Canonical ? z punktu widzenia SEO jest to doskonałe rozwiązanie bo z punktu widzenia UX kategoria czy produkt nadal jest dostępny dla użytkownika

Nie będę pokazywał rozwiązań ? omówiłem przykład we wpisie o kanibalizacji w kontekście rozwiązania problemu. Jednakże z racji scalenia bloga z serwisem głównym stał się on mocno nieaktualny.

Kanibalizacja słów kluczowych ? gdzie jej szukać?

Monitoring pozycji jako źródło informacji

Kanibalizację da się znaleźć monitorując słowa kluczowe w dowolnym systemie monitorowania pozycji ? przykładowo poniżej (stat4seo):

Jak widać na wykresie co jakiś czas następuje ?wyskok? poza pierwszą pozycję. Kanibalizować może zarówno inna strona HTML jak i plik PDF czy DOC ponieważ Google czyta takie dokumenty (na wykresie powyżej mamy właśnie problem z pozycją pomiędzy podstroną a plikiem PDF).

Poniżej podobny wykres dla systemu seostation:

Artur Strzelecki w swoim wpisie o kanibalizacji słów wskazał w jaki sposób raportuje to system monitorowania pozycji WebTools.

Google Search Console

W GSC kanibalizacji można szukać w dwóch miejscach. Pierwsze miejsce to zakładka z analityką. Analizując poszczególne słowa kluczowe za pomocą GSC przełączmy się dla jednego z wybranych słów kluczowych na adresy URL i zobaczymy ile i jakie URLe rankują ? przykładowo dla frazy ?audyt seo? mamy następującą sytuację:

Musze wykonać analizę aż 11 podstron, które rankują na frazę ?audyt seo? (tak tu jest link wewnętrzny od razu). Od razu jedna rzecz, która rzuca się w oczy to tagi, które jakiś czas po migracji zaindeksowały się i ponownie zostały zablokowane do indeksacji.

Adresy URL zawierające ?amp? oznaczają wejścia z urządzeń mobilnych więc możemy je pominąć ponieważ zawierają element canonical na wersję desktopową.

I pomimo nawet dobrego (moim zdaniem) linkowania wewnętrznego lepiej rankuje mi blog niż usługa, którą chcę wypozycjonować ? no trudno.

Drugim miejscem gdzie można szukać możliwej kanibalizacji jest zakładka ?Wygląd w wyszukiwarce? ? ?Udoskonalenia HTML?. Analizujemy przede wszystkim podwójne tagi tytułowe:

Zwracam uwagę, że należy zweryfikować przy tym implementację parametru canonical ponieważ może on wskazywać prawidłową postać kanoniczną strony pomimo podwójnych tagów. Poniżej przykład dla wtyczki blogowej systemu Prestashop:

AHREFS

W tym narzędziu najlepiej jest zweryfikować ?Najlepsze strony? w zakładce ?Wyszukiwanie organiczne? (uwielbiam ich tłumaczenie na język polski). I tym sposobem możemy się dowiedzieć, że Takaoto.pro może mieć kanibalizację na dwóch podstronach:

Żaba ? czyli Screaming Frog

Po wykonaniu pełnego crawl idziemy do zakładki ?Page Titles? i sprawdzamy słowo kluczowe np. ?audyt? i mamy następujące wyniki:

Mam kilka podstron zawierających w tagu <title> słowo kluczowe, na które może występować kanibalizacją. Jednocześnie sprawdzam, które podstrony mają założonego canonicala, które są stronicowaniem i tak dalej. Jak widać trochę tego jest ?

Polecam zajrzeć tez tutaj: http://bit.ly/2QVYGyt 

Materiałów związanych z kanibalizacją słów kluczowych jest dużo – warto też zajrzeć do następujących:

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (14 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Sam też walczę od miesięcy z kanibalizacją fraz na portalu, dla którego pracuję. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i 301 do nowych tekstów robią robotę, ale chciałbym w sumie zauważyć jedną rzecz – kanibalizacja nie zawsze jest zła. Działa to dobrze, jak na daną frazę mamy bardzo mocną pozycję. Mam taki przypadek, że na pewną frazę, wcale nie taką niszową, bo konkuruję np. z ceneo, skąpcem itp., mam pozycję 1, ale czasem wpada materiał z tą samą frazą kluczową. Wtedy ten główny materiał wcale nie spada, a zostaje na numerze 1, a dodatkowo mam też pozycję drugą. Znam też sytuacje, w których dość mocne portale mają tak samo z dwoma artykułami o tym samym. Oczywiście jest to igranie z ogniem, bo bezpieczniej trzymać się z dala od kanibalizacji. Nigdy nie wiemy jaką moc i przewagę nad resztą stawki ma dany materiał z naszego portalu. Trudno też dojść do takiej perfekcji, żeby akurat ten ważniejszy dla nas materiał był zawsze wyżej od tego drugiego.

  2. Czy w przypadku bloga z wieloma kategoriami na stronie firmowej wszystkie wpisy i kategorie mogą mieć format adresu taki jak Ty masz: domena.pl/blog/tytulwpisu, domena.pl/blog/nawzakategorii, czy może taki wystarczy domena.pl/tytul-wpisu , domena.pl/nawzakategorii ?

    • To jest kwestia budowy. Najlepiej gdy wpisy nie mają ani członu blog ani nazwy kategorii, blog jest w blogu a kategorie w blog/kategoria. To ostatnie rozwiazanie stosuje się z tego względu, aby uniknąc nazwania usługi tak samo jak kategorii. Jeśli chcesz mieć jednak wszystko w /blog/ to wpis ma adres blog/wpis kategoria blog/kategoria.

  3. Paweł, jakie podejście masz do canonicali w już istniejącym rozwiązaniu(dużym sklepie). Czy jesteś za canonicalem czy jednak za 301 w przypadku kanibalizacji produktowej – takiej, w której możemy się pozbyć x produktów i zostawić jeden zamiast powiedzmy 3. Czy 301 z 2 produktów do jednego który zostaje nie będzie lepszym rozwiązaniem niż canon ? Opinie są bardzo niejednoznaczne(także na forum dla megamasterów 😉

  4. Kanibalizacja bardzo często tworzy problem, który nie został jeszcze zdiagnozowany a już podejmuje się próby jego naprawienia. Przez takie działania można sobie sporo napsuć. zdiagnozowanie problemu to pierwszy krok i przedstawionych tu zostało kilka metod – super 🙂

  5. Ja jeszcze czasem (podczas wstępnego rekonesansu) używam operatorów Google, aby znaleźć podobne podstrony, które mogą być przyczyną kanibalizacji. Jak już widzę ewidentne skakania pozycji i różne podstrony wyszukiwane pod takimi samymi słowami kluczowymi, to robię 301 lub de-optymalizuje te gorzej „rankujące” + robię odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Canonicala jeszcze nie próbowałem (chyba że w e-commerce), ale wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Btw. Dlaczego mam wpisać 1411, a nie 1410? Druga opcja byłaby bardziej wymowna i wychwalała naszych wojów 🙂

  6. Czy strona z linkami na której jest tag kanoniczny wskazujący na inną stronę może przekazać juice tym linkom znajdującym się na niej?

    • Nie testowałem takich rozwiązań. 3ba by przeszperać prasę zagraniczną. Z drugiej storny skoro jest canonical na inną to po co juicy na tej stronie? Zgodnie z manualem Google strona wskazująca inną stronę zniknie zindeksu czyli nie rankuje, a skoro nie rankuje to tam juicy raczej nie będzie.

  7. Czy jak zrobię 301 na inny adres i nie będę zadowolony bo pozycje spadną to będę mógł bez problemu usunąć przekierowanie i wrócą stare adresy i pozycje?

  8. Czy w stronicowaniu na poszczególnych podstronach prawidłowe jest stosowanie tagu kanonicznego wskazującego na stronę główną kategorii razem z noindex, dofollow (jest też opis kategorii na stronie głównej oraz podstronach)?
    Czy tag kanoniczny wskazujący na stronę główną kategorii umieszczony na podstronach stronicowania powoduje brak przekazywania juice podstronom z produktami?
    Czy canonical mniej przekazuje juice niż 301?

    • Ad.1 Nie. Skoro coś bedzie wyindeksowane poleceniem noindex to canonical tam nic nie daje.
      Ad.2 Moim zdaniem tak. Podstrony z canonical’em wskazującym inną stronę zostaną wyindeksowane.
      Ad.3 Nie testowałem.

  9. Świetnie, że pokazałeś ahrefs’a – bardzo mało w sieci jest poradników polskich do czego stricte można go wykorzystać, a tutaj idealnie się wpasowuje, szczególnie w wyżej płatnych wersjach.

  10. Mam takie pytania:
    Czy wystąpi kanibalizacja na słowo usługa jeśli w tytule strony głównej będzie „usługa województwo” a tytuł podstrony zawiera usługa miasto1, miasto2?
    Czy w przypadku tytułu strony głównej „usługa” będzie występować kanibalizacja z podstroną?

  11. Widzę, że ostatni wpis i kategoria mają w title frazę narzędzia SEO, a dalej pod tą frazą w top 10 widoczna jest strona kategorii. Czy wystarczy, że wpis nabierze wieku i bez żadnych dodatkowych działań zje kategorię w top 10?

  12. Czy sprawiło to linkowanie wewnętrzne bo umieszczasz linki do kategorii nawet z podstrony artykułu?
    Czy kategoria będzie trudna do przebicia przez artykuł samą optymalizacją artykułu?

    • Kategorie są z reguły podlinkowane wewnętrznie z menu. Czasem mozna pokombinowac z linkami wewnętrznymi we wpisach. Kategoria bedzie mocniejsza ale to kwestia optymalizacji, linkowania wewnętrznego i zewnetrznego. Jak przyjmiesz właściwa strategię na kategorię lub wpis to odpowiednio to wypozycjonujesz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły