Chyba wielu pozycjonerów stanęło przed dylematem co zrobić z domeną, która na jedną bądź wiele fraz (a tym samym cała witryna) dostała filtr i znajduje się baaaardzo daleko w wynikach wyszukania. Z reguły aby nie tracić mocy wykonuje przekierowanie o magicznej nazwie „301”. Nie będę tutaj przytaczał sposobów na zrobienie 301 w kodzie czy htaccess – jest całe mnóstwo e-manuali w Internecie. Chcę pokazać swoje podejście do tematu.

Przykład zafiltrowanej domeny (po lewej stronie oznaczona czerwonym piorunkiem) i jej przekierowanie na nową domenę (po prawej stronie) – pomiędzy symbol strzałki z napisem „301” oznaczający przekierowanie. [jako obrazki posłużyły mi dwa przykładowe katalogi stron]

Teraz trochę teorii i praktyki:

A). Sposób #1 – prosty:

– jeżeli jestem w stanie wygenerować plik htaccess i przerzucić za pomocą 301 wszystkie linki ze starej domeny na nową (daje się to zrobić tylko przy niezmienionej strukturze linków) to jest super i wykonujemy to (można to komuś zlecić)

– jeżeli powyższy punkt odpada – przekierowujemy całość zafiltrowanej domeny na nową witrynę

– linków do starej domeny nie usuwamy

– domenę nową linkujemy jakbyśmy kontynuowali pozycjonowanie domeny zafiltrownej

UWAGA: jeśli wiemy (podejrzewamy) co jest przyczyną filtra staramy się nie popełnić tego błędy na nowej domenie (nie opisuję tutaj co to jest)

B). Sposób #2 – „na czuja”:

Podepre się tutaj osobistym przykładem:

– domena stara: finanse, 11 stron statycznych, fraza „karty kredytowe”, po 3 latach dostaje filtr (przyczyn kilka: trochę upychania słów kluczowych, kiepska zawartość, sporo linków wychodzących – pomimo, że tematycznych ale jednak)

– domena nowa: finanse, 15 stron (lekko rozbudowana), fraza ta sama, usunięto przyczyny wyżej opisane, strona wykonana w miarę solidnie pod użytkownika, wyróżnione oferty specjalne etc…

W stosunku do rysunku pierwszego pojawiły się dwie strzałki: żółta i pomarańczowa. Oznaczają one ni mniej ni więcej tylko użyte SWL-e (systemy wymiany linków). W przypadku strzałki żółtej jest to system rotacyjny, w przypadku strzałki pomarańczowej – statyczny.

W tym przypadku nie potrafię dokładnie określić mocy (liczby punktów) przyłożonych na frazę pozycjonowaną. Trzeba metodą prób i błędów przetestować, czy domena nowa będzie pięła się do góry i w jakim tempie przy zastosowanym na domenie zafiltrowanej SWL-u typu rotacyjnego. W moim przypadku efekty dało ok 10 tys pkt na jedną frazę. Jeśli chodzi zaś o system linków stałym było to delikatne podlinkowanie tej samej frazy co z domeny zafiltrowanej (wystarczy dosłownie 100 linków).

Przy „podkręcaniu” frazy systemami należy wykonywać raczej ostrożne ruchy z przykładaną mocą. Dlatego metodę nazwałem „na czuja”.

Efekt: w moim przypadku długotrwały – ponad rok czasu w top10 🙂

C). Sposób #3 – „na chama”:

Wybaczcie „wulgaris podwórkowus” ale inaczej tego nie da się nazwać. Metoda dla niecierpliwych. W stosunku do metody z punktu B (powyżej) zmianie ulega ilość przyłożonych punktów po stronie rotacyjnego – przetestowane ponad 30.000 pkt spowodowało efekt rewelacyjny !!! top#1 w kilka dni ale … krótkotrwały (ok. 2 miesięcy) … teraz witryna robi za zaplecze …

D). Sposób #4 – wszystko co mam:

Tutaj też posłużę się osobistym przykładem, również z frazy „karty kredytowe”. Cztery (liczbowo 4) witryny, które „przekręciłem” w trakcie testów służą jako domeny zafiltrowane przekierowane na nową za pomocą 301. W sumie 5 testów wystarczyło do nauczenia się metody z punktu B – czyli ile punktów dobrać po stronie lewej aby nie „przekręcić” strony prawej.

Uwaga końcowa: są to moje testy, na jednej tylko tematyce z konkretną (tutaj podaną) frazą. Aby dokładnie zbadać inne tematyki musicie wykonać własne testy. Nie biorę odpowiedzialności za Wasze porażki 😛

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 3,25 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Mnie zastanawia z kolei czy warto robić 301 ze strony zapleczowej na stronę docelową, jeśli strona zapleczowa wypływa powyżej strony docelowej. Po ostatniej czkawce Google takie sytuacje to norma nawet dla kilku dniowych zaplecz, pytanie czy takie zaplecze przeniesie jakąkolwiek „moc” na stronę docelową skoro żadnej mocy de facto nie posiada, mimo że zdaniem algorytmu strona jest tak wartościowa że jest powyżej strony docelowej.

    • Nie warto. Moim zdaniem należy ciągnąc obie strony. Jeśli zapleczówka ma dobrą treść i jest dobrze przygotowana to dlaczego masz tracić 1/10 skoro możesz zbierać 2/10 🙂

    • to jest różnie w zależnosci od tego czy domena jest stara/młoda, czy ma mocne czy słabe linki … z reguły nawet po kilku dniach jest efekt. Czasem czeka się miesiąc/dwa – nei ma reguyl niestety.

  2. Tak czytam i czytam i nie wierze w to co jest napisane, zalecane użycie SWLi. Dopiero później skapnąłem się, że to stary artykul. Warto by go zmodernizować.

  3. Paweł, czy oba Twoje artykuły traktujące o ‚301’ uważasz na dzień dzisiejszy aktualne? 🙂
    BTW – Świetne teksty, pozdrawiam.

  4. Cześć, mam pytanie [jestem laikiem].
    Mam zrobione przekierowanie ze strony z www na bez www. W narzędziach dla webmasterów jest ustawiona domena preferowana ta z www (chciałem, żeby mi się ładnie pokazywała na FB, z www.) Wg wszelkich checkerów przekierowanie jest zrobione prawidłowo (komunkat: bez www – 200, www- 301 permanently).
    Pytanie: czy z punktu widzenia pozycjonowania to wszystko się trzyma kupy? Czy może tak zostać, czy jest lepsze rozwiązanie (chodzi mi o ustawienia w narzędziach dla webmasterów).
    Dziękuję z góry ogromnie 🙂

  5. Co doradzasz w takiej sytuacji?
    Jeżeli we wtyczce 301 redirects na wp jest masa przekierowań w stylu
    http://domena.pl/cennik/cennik-promocjow/ -> http://domena.pl/promocjow/
    a powinno
    /cennik/cennik-promocjow/ http://sekretypiekna.pl/promocjow/
    To co mam zrobić? Minęło już kilka miesięcy a ja dopiero zauważyłam, ze jest coś nie tak.
    Mam wszystkie adresy poprawić z palca na prawidłowe? Dodam, ze nie mam dostępu do htaccess
    Pozdrawiam,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły