O tym, jak ważna jest wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania Google, nie trzeba nikogo przekonywać. Przekłada się ona na ruch w witrynie, a ten na konwersje. To, dlatego w wyścigu o pierwsze miejsca w wyszukiwarkach biorą udział wszyscy od sklepów internetowych, przez blogi, aż do stron usługowych. Na działania SEO wydają one często lwią część budżetu na marketing. Czy jest to opłacalne? Wszystko zależy od tego, jakie efekty przynoszą działania pozycjonerskie. Zobacz, jak je sprawdzić i kontrolować pozycję strony www w Google.

Czym jest pozycja w Google?

Pozycja witryny internetowej w Google jest miejscem, jakie zajmuje ona w wynikach wyszukiwania na dane zapytanie – frazę. Wyszukiwarki internetowe wyniki Internautom przedstawiają w postaci listy, która nazywa się Search Engine Results Page (SERP). Pozycja, jaką osiąga strona www w wyszukiwarkach, zależy od wielu czynników. Kryteria, jakimi kieruje się algorytm Google, nie są do końca znane. Google publikuje tylko część czynników. Należy pamiętać, że kryteria te nie są stałe – algorytm stale jest uaktualniany i poddawany update-om, co powoduje, że pozycja witryny internetowej w wyszukiwarce nie jest stała i osiągnięta raz na zawsze. Stąd też należy ją na bieżąco monitorować i w przypadku spadku „pomóc” jej w poprawie widoczności w wyszukiwarkach. Jest to o tyle ważne, że im wyższa pozycja strony, tym bardziej jest ona widoczna w sieci. Częściej więc pojawia się użytkownikom, którzy mogą kliknąć odnośnik, przejść na stronę www, wygenerować na niej ruch, a także dokonać zakupów. W związku z tym batalia, aby znaleźć się w tzw. TOP10, jest zacięta. Warto tu wspomnieć o pewnej ciekawostce. Doświadczenie pokazuje, że nie zawsze pierwsza pozycja w SERP jest gwarancją wysokiej klikalności. W niektórych branżach o wiele lepiej klikane są strony z miejsc 2,3, a nawet niższych. Co więcej, współczynnik wejść na stronę w dużej mierze zależy też od tego, czy Internauta korzysta z urządzenia mobilnego, czy stacjonarnego.

Dlaczego warto monitorować pozycje w Google?

Pozycja w wyszukiwarce Google to jeden z najważniejszych wskaźników mówiących o tym, czy działania SEO przynoszą efekty. Monitorowanie pozycji pozwala więc ocenić, czy wydawane środki faktycznie przynoszą firmie zysk i przekładają się na zwiększenie jej przewagi konkurencyjnej. Uzyskane dane pozwalają wyciągnąć wnioski na temat sprawności tworzonych linków oraz wykorzystywanych słów kluczowych. Wysoka pozycja w Google to dla przedsiębiorstwa znak, że słowa kluczowe są poprawnie dobrane i pozycjonowanie przynosi efekt. Martwić należy się natomiast, kiedy budżet SEO jest znaczny, a witryna internetowa znajduje się na odległych miejscach. Jest to sygnałem, że działania SEO mogą być prowadzone niewłaściwie.

Podsumowując, monitoring pozycji w Google jest kluczowy dla wszystkich firm, które chcą prężnie działać online. Pozwala on sprawdzić aktualne efekty pozycjonowania, reagować na nagłe zmiany, pozyskać informacje do planowania dalszych działań optymalizacyjnych. Monitorowanie pozycji to także doskonałe narzędzie do analizy konkurencji. Brak monitorowania sytuacji na bieżąco może przynieść negatywne skutki, nie tylko w działaniach marketingowych marki, ale także i tych sprzedażowych.

Jak sprawdzić, czy strona www jest zaindeksowana przez Google?

Zanim jeszcze przystąpi się do monitorowania pozycji strony w wyszukiwarce, konieczne jest sprawdzenie, czy jest ona zaindeksowana przez Google. W tym celu należy użyć komendy site:twoja-strona.pl, którą wpisuje się w wyszukiwarkę. Jeśli uzyskany wynik będzie zawierał adres witryny, to oznacza to, że strona jest poprawnie zaindeksowana przez Google. Brak wyników oznacza bardzo duży problem, ponieważ strona jest niewidoczna w wyszukiwarce, a potencjalni klienci nie są w stanie jej odszukać. Strony do indeksacji zgłasza się w Google Search Console.

Aktualna pozycja w Google – jak ją sprawdzić?

Obecnie istnieje wiele metod sprawdzania pozycji witryny internetowej w Google. Skorzystać można z:

  • Metody ręcznej polegającej na samodzielnym sprawdzeniu miejsca strony www w wyszukiwarce,
  • Darmowego narzędzia Google, jakim jest Search Console,
  • Bezpłatnych programów, które określą miejsce strony w wyszukiwarce za pomocą słów kluczowych,
  • Profesjonalnych narzędzi do monitorowania pozycji w Google, z których najczęściej korzystają firmy specjalizujące się w pozycjonowaniu witryn internetowych.

Ręczne sprawdzanie pozycji w Google

Ręczne monitorowanie pozycji w Google to najprostszy sposób na sprawdzenie umiejscowienia witryny w wyszukiwarce. Metoda ręczna, choć jest prosta i darmowa jest też żmudna i czasochłonna, a także daje najmniej wiarygodne rezultaty. Zazwyczaj decydują się na nią małe firmy i blogerzy, którzy w sieci stawiają dopiero pierwsze kroki. Chcąc ręcznie sprawdzić pozycje w Google, należy wykonać poniższe kroki:

  • Otworzyć wyszukiwarkę google.com lub google.pl w trybie incognito (prywatnym),
  • Wpisać w pole wyszukiwania interesującą nas frazę i przeszukiwać wyniki, w poszukiwaniu własnej strony. Aby ułatwić sobie, poszukiwania warto zwiększyć listę wyników na stronę do 100 i skorzystać z funkcji wyszukiwania ctrl+f – jest to wskazane przede wszystkim, jeśli ma się podejrzenia, że strona nie znajduje się w pierwszej 10 wyszukiwań na daną frazę. Pomocą w ręcznym monitorowaniu pozycji witryny będzie wtyczka Risa SERP, która pokaże numer pozycji danego wyniku w Google. Jest ona dostępna dla przeglądarek Chrome i Firefox.

Ręczne sprawdzanie pozycji w Google nie jest zalecane. Przyczyną jest niemiarodajny wynik, jaki się osiąga, a także czasochłonność zajęcia, szczególnie jeśli będzie się chciało sprawdzić kilkanaście fraz kluczowych na raz.

Pozycja w Google – czy zawsze jest taka sama?

Sprawdzając pozycję witryny ręcznie, można zauważyć, że wyniki nie zawsze są identyczne. Z czego to wynika? Dzieje się tak, ponieważ pozycja strony internetowej na dane frazy kluczowe jest zależna od kilku czynników. Jednym z najważniejszych jest lokalizacja – Internauta z Krakowa zobaczy inne wyniki, niż z Gdańska, nawet jeśli wpiszą identyczne zapytanie. Jest to wynikiem tego, że Google chce swoim użytkownikom dostarczać jak najpraktyczniejsze wyniki, dlatego też uwzględnia lokalizację. Kolejną rzeczą wpływającą na pozycje w Google jest historia wyszukiwania osoby sprawdzającej ręcznie pozycję witryny w wyszukiwarce. W przypadku, gdy wpisywała ona już wcześniej daną frazę do wyszukiwarki, to w zobaczy ją wyżej niż osoby wcześniej na nią niewchodzące. Na zafałszowanie realnej pozycji strony wpływa też używana przeglądarka oraz zalogowania na koncie Google – za to odpowiadają już słynne ciasteczka (pliki cookies). Należy o tym pamiętać, analizując pozycje swojej strony www w Google.

Monitorowanie pozycji w Google a Google Search Console

Darmowym narzędziem do monitorowania pozycji jest Google Search Console.  Jest to rozbudowana aplikacja, która m.in. pomaga w określeniu średniej pozycji strony w wybranym okresie. Oprócz tego darmowe narzędzie dostarcza informacje o stanie witryny, jej widoczności oraz obecności w indeksie Google, pokaże także, na jakie frazy wyświetla się witryna i uśrednione miejsce wszystkich haseł, na jakie wyświetla się strona w wynikach wyszukiwania. Jeśli chce się sprawdzić widoczność witryny za pomocą Google Search Console, trzeba posiadać konto Google oraz wykonać jeden z poniższych kroków:

  • Dodać plik weryfikacyjny na serwer, na którym znajduje się strona,
  • Dodać specjalny tag weryfikacyjny do sekcji HEAD,
  • Dodać odpowiedni rekord TXT w strefie DNS u hostingodawcy,
  • Połączyć się z Google Analytics lub Google Tag Manager.

Google Search Console zaczyna zbierać dane od momentu dodania domeny w 4 wersjach, czyli:

  • http://adrestwojejstrony.pl
  • http://www.adrestwojejstrony.pl
  • https://adrestwojejstrony.pl
  • https://www.adrestwojejstrony.pl

Jest to konieczne, ponieważ Google każdy z takich adresów uważa za osobną stronę.

Bezpłatne programy do monitorowania pozycji w Google

Bezpłatne narzędzia do monitorowania pozycji strony w wyszukiwarkach proponuje nie tylko Google, ale i zewnętrzne firmy. Ich aplikacje przeznaczone są albo tylko do monitorowania pozycji w Google, albo też monitoring jest jednym z elementów większego systemu. Zazwyczaj darmowe narzędzia posiadają podstawowe funkcje, o wiele bardziej ubogie niż programy płatne. Darmowych narzędzi do monitoringu nie brakuje, a wymienienie ich wszystkich stworzyłoby listę tysięcy aplikacji. Jakie więc są te najczęściej polecane?

  • G Spot Intensys – jest prostą aplikacją, która łączy się z wyszukiwarką Google i przeszukuje wyniki z pierwszych 10 stron; w narzędziu można sprawdzić do 5 słów kluczowych.

Darmowe narzędzia to doskonały sposób na sprawdzenie pozycji strony w wyszukiwarce. Świetnie sprawdzą się one na początku obecności w sieci. Korzystanie z nich staje się jednak problemem, jeśli zapotrzebowanie na ilość fraz wzrasta, a pozycjonować chce się więcej niż  jedną stronę internetową. Z takimi wyzwaniami mierzą się m.in. duże marki, blog, a także agencje SEO. W ich przypadku darmowe narzędzia do monitoringu pozycji w Google są niewystarczające. Poszukują oni kompleksowych rozwiązań, które nie mają właściwie ograniczeń.

Płatne programy do monitorowania pozycji w Google

Płatne programy do monitorowania pozycji w wyszukiwarkach to rozwiązanie dla firm, które chcą dokładnie sprawdzać efekty działań SEO. Korzystają z nich również profesjonalne firmy, które zajmują się pozycjonowaniem. Na ich podstawie przygotowują m.in. raporty dla swoich klientów. Płatne narzędzia pozwalają na monitorowanie dużej ilości słów kluczowych, a także dostarczają dokładnych informacji na temat miejsca strony www w wynikach wyszukiwania. Jest to możliwe dzięki temu, że posiadają rozbudowane funkcje. Jak wybrać najlepsze płatne narzędzie do monitorowania pozycji w Google? Najlepiej poprzez testowanie. Większość aplikacji oferuje pierwsze kilka dni (7, 14, 30) za darmo w formie testowej, aby później korzystać z narzędzi, trzeba wykupić abonament. Sprawdzając płatne programy, warto zwrócić uwagę na takie jak:

  • Asps.pl – program obsługuje 125 krajów i 48 języków (w tym polski); analizować można do 500 słów kluczowych, a okres przechowywania historii wynosi powyżej 2 lat; dodatkowo aplikacja oferuje analizę mediów społecznościowych, wskaźników witryny, raporty PDG, analizę konkurencji, wykresy zmiany SERP, wysyłkę raportów, dostęp do API;
  • Semstorm.Com – w wersji płatnej daje możliwość analizy do 500 stron i 5000 słów kluczowych; inne przydatne funkcjonalności to: monitoring mobile, analiza wyników z map, glokalizacja, dostęp do API, analiza konkurencji’
  • Seostation.pl – umożliwia pozycjonowanie do 500 słów kluczowych w wersji stacjonarnej i mobilnej. Ustalanie lokalizacji wyszukiwanie, korzystanie z różnych wersji językowych Google i lokalnych wyszukiwarek, analizę wyników z map, tworzenie darmowych kont dla klientów i udostępnienie im analiz, ustawienie alertów, gdy analizowana strona spada z TOP 3, TOP 10, TOP 100;
  • Serprobot.com – jego zaletą jest możliwość wyszukiwania fraz dla wyszukiwarek google.com oraz wyszukiwarek krajowych np. google.pl, google.co.uk. googel.fr.
  • cMonitor – to jeden z najstarszych programów do monitorowania pozycji w Google; mimo tego świetnie się sprawdza; pozwala na sprawdzenie pozycji kilku kilkunastu fraz kluczowych dziennie (przynajmnije tak twierdzi); narzędzie w wersji darmowej dostępne jest w formie podstawowej, która ma wiele ograniczeń m.in. dzienny limit korzystania z cMonitora;

Warunkiem skutecznego pozyskiwania klientów, użytkowników, a także czytelników jest widoczna w wyszukiwarce strona. Im wyższa jest pozycja witryny, tym większą szansą, że Internauta na nią trafi. W sprawdzeniu jej aktualnego umiejscowienia pomogą narzędzia do monitoringu pozycji – darmowe lub płatne. Nie jest to jednak ich jedyne zadanie. Dane dzięki nim pozyskane pozwalają zweryfikować efekty prowadzonych działań SEO, zaplanować skuteczną strategię optymalizacji, zwiększyć przewagę konkurencyjną.


1. WebPozycja.pl

WebPozycja to jeden z najstarszych systemów monitorowania pozycji na polskim rynku. Postał w 2010 roku i dotychczas sprawdził 50 miliardów pozycji dla 20 milionów domen. Twórcy systemu nie pozostawili narzędzia samemu sobie. WebPozycja wciąż rozwija się podążając za potrzebami zarówno samych użytkowników, jak i za zmianami wprowadzanymi przez globalne wyszukiwarki.

Obecnie system https://WebPozycja.pl to potężne narzędzie przeznaczone zarówno dla osób, które nie są związane z branżą i pragną jedynie znać pozycje swojej strony firmowej czy prywatnej, jak i dla dużych agencji pozycjonujących domeny klientów. Twórcy systemu szczególnie zadbali o usability, także jego obsługa nikomu nie powinna sprawić trudności.

Co wyróżnia system WebPozycja spośród innych?

Zdobyte 10-letnie doświadczenie, a co za tym idzie wysoka stabilność systemu powoduje nieprzerwane przekazywanie potrzebnych danych pomimo ciągłych zmian i zawirowań w wyszukiwarkach.

Do tego system WebPozycja może pochwalić się bardzo korzystnymi cenami poszczególnych kont. Przykładowo koszt konta PREMIUM+ 220 wynosi 29zł, a konto AGENCJA+ 2200: 187zł (więcej info: https://webpozycja.pl/info.html).

Niezwykle ważna jest również czytelność prezentowanych przez system danych.

Oto jak wygląda panel systemu WebPozycja dla poszczególnych domen oraz przypisanych do nich słów kluczowych:

Dodatkowo każdą dodaną frazę można przeanalizować na wykresie, na którym dokładnie widać skuteczność działań naszych stron www oraz konkurencji!

Co jeszcze może nam zaoferować WebPozycja? Oto kilka flagowych funkcjonalności:

– system daje unikalną możliwość sprawdzania pozycji na pierwszej podstronie wyszukiwarki Google, a także w TOP 100 jednocześnie – wszystkie wyniki można podejrzeć;

– istnieje możliwość integracji systemu z Google Search Console – w łatwy sposób można porównać dane dotyczące pozycji strony z jej wyświetleniami i kliknięciami w wyszukiwarce Google;

– każda agencja pozycjonująca może tworzyć własne cenniki w celu rozliczania swoich klientów a po miesiącu wygenerowania danych do czytelnego pliku PDF, CSV lub pobrania ich poprzez API;

– użytkownicy systemu mogą korzystać z części danych całego systemu (sprawdzając swoje strony i konkurencję) – zobacz tutaj:  https://webpozycja.pl/AnalizaSERP

– dzięki Index Alert użytkownicy mają możliwość śledzenia konkurencji jeszcze skuteczniej, sprawdzając wszystkie nowo zaindeksowane strony w Google na zadaną frazę;

– system daje możliwość sprawdzenia historii pozycji danej frazy.

A to nie wszystko co oferuje system Webpozycja: https://webpozycja.pl/info,1,details.html

Reasumując, system WebPozycja wart jest uwagi. Zdecydowanie wyróżnia się na tle innych, podobnych narzędzi. Stabilny, czytelny, funkcjonalny, wciąż rozwijający się, a wszystko to w korzystnych dla użytkowników cenach.


2. Monitoring Senuto

Senuto to polska platforma z narzędziami SEO – sprawdzisz tam widoczność dowolnej strony w Google, wyszukasz słowa kluczowe dla serwisu i …przeprowadzisz monitoring pozycji. Kiedy decydujesz się na Monitoring Senuto, to w pakiecie otrzymasz również dostęp do wielu dodatkowych narzędzi SEO. Warto o tym pamiętać, np. porównując ceny z innymi narzędziami do monitorowania pozycji.

Czym Monitoring Senuto wyróżnia się na tle konkurencji?

  1. Senuto prowadzi monitoring całego TOP50, a pozycje na konkretne słowa możesz sprawdzić nie tylko dla swojej strony, ale również dla wybranych konkurentów
  1. Masz możliwość zapraszania swoich klientów do poszczególnych projektów. Każdy klient otrzymuje swoje indywidualne dane do logowania, co umożliwi mu wgląd jedynie do udostępnionego projektu. 

Zaproszenie klienta do raportu – nadanie roli Użytkownika Monitoringu

  1. Dostępna w Monitoringu Senuto integracja z Google Analytics i Google Search Console pozwala monitorować ruch na określonych podstronach i w całej witrynie.

Integracje w Monitoringu Senuto

  1. Dzięki integracji z Google Data Studio przygotujesz automatyczne raporty dla klienta czy przełożonego.

Szablon Senuto do integracji danych z Monitoringu w Google Data Studio

  1. Dla części fraz dostępne są również pozycje historyczne – sprawdzisz więc, jak na niektóre frazy Twój serwis był widoczny w przeszłości, a nie dopiero od chwili dodania fraz do monitorowania.
  1. Dostępny jest tu zaawansowany system grupowania fraz – możesz pogrupować je w sposób automatyczny i ręczny. Dzięki temu statystyki dla każdej z grup mierzone są oddzielnie.

Grupowanie fraz

  1. Dla każdej frazy zbierane jest kilkanaście rodzajów danych, m.in. śr. mies. liczba wyszukiwań, CPC, informacja o snippetach występujących w SERP czy sezonowość.

Metryki w Monitoringu Senuto

  1. Monitoring Senuto to aż kilkanaście różnych raportów, a ich liczba stale rośnie. Dzięki temu możesz dogłębnie przeanalizować sytuację monitorowanej witryny.

Raport: Wyniki rozszerzone

Raport: Wzrosty/Spadki

Raport: Strony

  1. Monitoring Senuto ma swoje API – dzięki temu możesz przenieść swoje dane do dowolnego systemu zewnętrznego.
  1. W systemie wbudowany jest inteligentny system podpowiedzi fraz oraz konkurencji do monitorowania. Pomoże Ci to uzupełnić swoje własne listy.

Sugerowanie konkurencji do monitorowania na etapie zakładania projektu w Monitoringu Senuto

  1. W Monitoringu Senuto dostępne są również narzędzia wspomagające, które posłużą Ci do: 
  • dokładnej analizy konkurencji, 
  • wykrywania kanibalizacji słów kluczowych w serwisie, 
  • porównania wyników SERP.

Narzędzie: Analiza konkurencji

  1. Cały system jest dokładnie opisany – pełna dokumentacja znajduje się w Bazie wiedzy, a szczegółowe tutoriale dla poszczególnych narzędzi znajdziesz na kanale Senuto na YouTube. Sprawnie działa również support na czacie. Dzięki temu mimo wielu opcji, nie musisz się obawiać, że zagubisz się w systemie. 

Baza wiedzy w Senuto

Najbliższe plany na rozwój Monitoringu Senuto to m.in. budowa aplikacji mobilnej, a także monitoring pozycji na mobile.


3. Seostation.pl

SeoStation to narzędzie do monitorowania pozycji domen na wskazane słowa kluczowe w wynikach wyszukiwania Google w wersji desktopowej i mobilnej. Wyniki sprawdzania dostarczane są klientom codziennie nieprzerwanie od prawie 10 lat. Do wyboru są  4 standardowe pakiety oraz możliwość skorzystania z pakietów indywidualnych, w przypadku monitorowania większej liczby fraz.

W poszczególnych krokach dodawania strony i fraz do monitorowania, użytkownik ma możliwość ustawienia dodatkowych parametrów, m.in:

  • sprawdzania wyników z dodanym parametrem lokalizacji lub jego wykluczeniem,
  • uwzględnianie wyników z map lub ich całkowite pominięcie,
  • wyboru sposobu zliczania wyników ze strony – niezwykle przydatna opcja zważywszy na fakt, że rzadko kiedy na jednej stronie Google wyświetla 10 wyników organicznych. W większości przypadków jest ich 6-7, a pozostałe wyniki to wyniki z map, linki sponsorowane, reach snippet itp.,
  • ustawienia formy rozliczenia z klientem i naliczania kosztów w zależności od wybranej metody rozliczenia: abonament, za efekty, abonament + efekty. Miesięczne kosztorysy z podsumowaniem efektów można automatycznie przesyłać prosto do klienta.
  • integracji konta z kontem Google Analytics w celu śledzenia zmian ruchu na stronie.

Narzędzie, poza monitoringiem,  pozwala firmom na sprawne zarządzanie zarówno klientami, jak i swoimi pracownikami. W tym celu przygotowana została opcja tworzenia subkont z możliwością nadawania 4 poziomów dostępu do przydzielonych projektów i stron.  

Subkonto klienta pozwala agencji na ustawienie częstotliwości automatycznego wysyłania raportów z podsumowaniem pozycji stron oraz kosztorysów, bezpośrednio do siebie jak i do klienta.

Subkonta dla współpracowników, o rozszerzonych uprawnieniach, pozwalają na przydzielenie poszczególnych projektów do danego pracownika, dodanie dla niego zadań do wykonania, czy wprowadzanie zdarzeń na wykresy pozycji. Ostatnia z wymienionych opcji pozwala na dodanie na osi czasu własnego zdarzenia, co umożliwia łatwe śledzenie jego wpływu na przyszłe pozycje strony. Na wykresie również automatycznie pojawiają się zdarzenia związane z aktualizacjami algorytmów Google, a także zmiany w zaindeksowanych podstronach.

O wszelkich zmianach w pozycjach np. wypadnięciu strony poza top 10 czy top 100 czy wyindeksowaniu , użytkownik jest powiadamiany alertami. Mogą one wyświetlać się w panelu, jak również zostać wysłane mailowo.

SeoStation to wsparcie merytoryczne. W Bazie Wiedzy na bieżąco zamieszczane są najważniejsze aktualności ze świata SEO, w tym powiadomienia o zmianach w algorytmach Google, artykuły dotyczące optymalizacji czy zestawienia narzędzi przydatnych w codziennej pracy SEOwca.

Ideą i celem zespołu SeoStation jest codzienne dostarczanie użytkownikom najwyższej jakości danych z monitorowanych stron i fraz. Dlatego na bieżąco aktualizujemy system oraz wprowadzamy nowe funkcje, które pozwolą na kompleksowe zarządzanie projektami i pracownikami, jak również przetworzenie wielu danych w celu lepszego monitorowania prowadzonych prac optymalizacyjnych.


4. Semstorm.com

Narzędzie monitoringu SEMSTORM codziennie sprawdza pozycję strony w TOP 50 na wybrane przez użytkownika frazy. SEMSTORM umożliwia także stworzenie kampanii dla różnych krajów w odpowiednich językach. Dane o pozycji witryny można otrzymać dla Dekstop lub Mobile.

Konkurencja

Narzędzie monitoruje nie tylko pozycję wybranej strony, ale także sprawdza wszystkich konkurentów, którzy pojawiają się w wynikach wyszukiwania na dane frazy. System pozwala zobaczyć witryny z TOP10 w dowolnym z analizowanych dni.

To jeszcze nie wszystko. W zakładce “Konkurenci” znajduje się pełna lista serwisów, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na słowa dodane do kampanii. Można więc sprawdzić, któremu z rywali warto się przyjrzeć.

SEMSTORM pozwala także porównać się z dowolnym z tych konkurentów na jednym widoku. Dzięki wykresom obok każdego słowa kluczowego łatwo prześledzisz, jak zmienia się pozycja Twojej strony w porównaniu z serwisem rywala.

Monitoring Google Ads

Narzędzie umożliwia też monitoring płatnych wyników wyszukiwania. SEMSTORM pokazuje wszystkie reklamy tekstowe, które wyświetlają się na wybrane frazy. Znajdziesz tam nie tylko informację o stronie, ale także liczbę wyświetleń oraz średnią stawkę CPC. Możesz także przejść do listy Twoich konkurentów w Google Ads.

Lokalizacja

W SEMSTORM możemy dodać do kampanii wiele lokacji. W ramach monitoringu system będzie sprawdzać pozycje strony dla wybranych miast. Jest to istotne przede wszystkim do promocji lokalnego biznesu. Na przykładzie poniżej łatwo zauważysz, jak pozycja tego samego serwisu może się odróżniać w zależności od miasta.

Integracja z Google Search Console i Google Analytics

Połączenie SEMSTORM z Google Search Console pozwala znaleźć strony serwisu o zbyt niskim współczynniku CTR. Jest to bardzo istotne dla głębszej analizy widoczności serwisu.

Dzięki integracji z Google Analytics można wyznaczyć strony z efektywnymi i nieefektywnymi wizytami. Dodatkowo SEMSTORM umożliwia analizę faktycznej skuteczności pozycjonowania, mierzonej przez dane o przychodach z Google Analytics. Takie informacje nałożone na wykresy, pozwalają sprawdzić, czy spadki pozycji pokrywają się ze spadkami przychodów.

Przyszłość narzędzia

Monitoring pozycji daje istotne informacje o skuteczności działań SEO, a jednak musi być częścią głębszej analizy. Dlatego więc w najbliższym czasie zamierzamy rozszerzyć SEMSTORM o audyty contentu. Sprawdzając pozycję serwisu na wybrane słowo kluczowe, dostaniesz także informację o tym, jakie elementy strony warto poprawić, aby znaleźć się wyżej w wynikach wyszukiwania. Takie dane pozwolą odpowiednio reagować na sytuację i wyznaczać dalsze kroki w strategii SEO.


5. Sitemeans.com

Aplikacja Sitemeans powstała w połowie 2018 roku, jednak od końca 2017 używana była jako wewnętrzne narzędzie do wsparcia działań SEO w Pozycjonusz.pl Poprzez systematyczne rozbudowywanie funkcji, dodanie możliwości rejestracji kont, płatnych subskrypcji, postanowiliśmy narzędzie udostępnić na zewnątrz. W tym momencie Sitemeans to cztery moduły, monitoring pozycji, analiza konkurencji, Widoczność oraz Audyt SEO.

Monitoring pozycji

Jest to najbardziej rozbudowany moduł w naszej aplikacji https://sitemeans.com/monitoring-pozycji  System każdego dnia (zazwyczaj do 7-8 rano) skanuje słowa kluczowe dodane do kont użytkowników, a następnie przedstawia je w formie liczb, wykresów i słupków. Każde słowo kluczowe sprawdzane jest oddzielnie na urządzenia stacjonarne i oddzielnie na urządzenia mobilne.  

Każde sprawdzenie słowa kluczowego, to aktualna pozycja strony na urządzenia stacjonarne i mobilne, podgląd wyniku wyszukiwania naszej strony w wyszukiwarce Google, średnia pozycja tego słowa  w ostatnich 30 dniach, TOP10 dla tego słowa z dnia dzisiejszego i 30dni wstecz, średnia liczba wyszukiwań, stawka CPC w Google Ads oraz stopień konkurencji. Na podstawie przeskanowanych słów kluczowych i ich pozycji, system dzieli dane na słowa kluczowe które znajdują się w TOP1, TOP10 czy TOP50, oddzielnie na urządzenia mobilne i stacjonarne. Uzyskujemy także średnią pozycję wszystkich naszych słów, największy spadek czy największy wzrost.

Dane dotyczące pozycji naszych słów kluczowych możemy wyeksportować do piku csv.

Analiza konkurencji

W zależności od zakupionej subskrypcji, możemy swoją domenę codziennie porównywać do innych konkurencyjnych domen https://sitemeans.com/analiza-konkurencji  Dzięki temu, mamy statystyki, na podstawie dodanych słów kluczowych w zakładce Monitoring pozycji, słów w TOP1, TOP3 czy TOP10 naszej domeny oraz konkurencji. System kolorem czerwonym lub zielonym, wskazuje czy nasza domena „wygrywa” i jest wyższej w wynikach wyszukiwania, czy „przegrywa” i jest za konkurencją.

Na podstawie analizowanych słów kluczowych w całym systemie, mamy także możliwość uzyskania informacji, które z domen, pojawiają się najczęściej w naszych analizowanych wynikach wyszukiwania. System analizuje liczbę słów kluczowych od pozycji 1 do 10, a następnie przelicza to na punkty. Im więcej punktów, tym wyższa pozycja na liście. Dzięki temu możemy bardzo łatwo porównać się z konkurencją.

Jeżeli dopiero startujemy z użytkowaniem konta w aplikacji i nie wiemy kto jest naszą konkurencją i jakie słowa należy dodać do codziennego monitoringu, z pomocą przychodzi opcja sprawdzenia domeny konkurencji. Po wpisaniu domeny, uzyskujemy takie informacje jak

  • na ile ogólnie słów jest widoczna dana strona internetowa w wyszukiwarce Google
  • ile tych słów jest od TOP1 do nawet TOP100 wyników
  • jakie podstrony generują największą widoczność
  • jakie tytuły podstron generują największą widoczność
  • listę słów kluczowych, ze szczegółami jak pozycja, CPC, stopień konkurencji, liczba miesięcznych wyszukiwań i estymację kliknięć danego słowa kluczowe w skali miesiąca

Widoczność

Każdą domenę dodaną w naszej aplikacji, można połączyć z Google Search Console i pobierać dla niej informacje bezpośrednio z tego systemu https://sitemeans.com/widocznosc-w-google  Dzięki połączeniu, Sitemeans co 24h pobiera wszystkie słowa kluczowe na które widoczna jest domena w GSC, a następnie konwertuje te dane tak aby były przydatne w działaniach SEO. Znajdziemy tu informacje, na ile słów kluczowych widoczna jest nasza domena z podziałem na urządzenia stacjonarne i mobilne. Ile z tych fraz jest w TOP1, TOP10 czy TOP100. Każdego dnia, system porównuje pobrane słowa kluczowe, z tymi pobranymi w ostatnich 30 dniach, dzięki czemu jednym kliknięciem sprawdzimy, na jakie nowe słowa kluczowe, zaczęła wyświetlać się nasza strona, również z podziałem na urządzenia stacjonarne i mobilne.

Oprócz tego Sitemeans pokazuje większość danych, które mamy w GSC tj. pozycję danego słowa kluczowego, liczbę wyświetleń, liczbę kliknięć, CTR, wszystko to z ostatnich 30dni. Dzięki filtrom, możemy sprawdzić jakie słowa występują w TOP1 czy TOP20, a także sprawdzić najpopularniejsze podstrony naszego serwisu.

Audyt SEO

Moduł ten sprawdza urle w obrębie danej domeny pod kątem prawie 40 wskaźników, które oczywiście wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google https://sitemeans.com/audyt-seo  Każdy audyt zawiera podsumowanie o liczbie przeskanowanych adresów URL, a także liczbie błędów i ostrzeżeń.

Dzięki filtrom, możemy znaleźć podstrony w których np. meta tytuł jest za krótki lub za długi, brak jest nagłówka H1, podstrona ma znacznik noindex, jest za dużo zdjęć czy kod odpowiedzi to 4XX.

Po kliknięciu w sprawdzony URL, ukaże nam się pełne podsumowanie jego audytu, w którym znajdziemy dane techniczne jak wczytywane skrypty, czas połączenia czy wielkość HTML. W kolejnych zakładkach mamy podgląd wyniku wyszukiwania danego URL, listę błędów, ostrzeżeń, a także poprawnie zaimplementowanych elementów. Kolejne dwie zakładki to linki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Uzyskamy tam informacje o ich statusie, typie, czy link jest nofollow oraz to jaki ma anchor/alt. Ostatnia zakładka to lista adresów URL zdjęć na stronie oraz ich alt i title.

Przyszłość narzędzia

W najbliższym czasie chcielibyśmy znacząco przebudować moduł audytu SEO, tak aby spełniał on bardzo dynamicznie zmieniające się wytyczne Google w kwestii optymalizacji stron internetowych. Kolejnym krokiem będzie uruchomienie systemu na kraje inne niż Polska.


Jeżeli uważacie, że w tym zestawieniu powinny być ujęte jeszcze jakieś systemy monitorowania słów kluczowych – dajcie znać w komentarzu – szczególnie darmowe się przydadzą.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (4 głosów, średnia: 5,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. I znów człowiek staje się mądrzejszy. Stawianie pierwszych kroków, staje się dużo łatwiejsze, z dobrze przekazanej wiedzy.
    Dodatkowe narzędzie w rozsądniej cenie zawsze mile widziane.

  2. Pawle, brakuje mi info o cenach. Czytam o narzędziach w sekcji opisujące >płatne< narzędzia, a nie wiem ile w sumie za nie trzeba płacić. Pozderki! Lubię jak sponsorujesz swoje posty na Fb, bo przynajmniej je widzę :d

    • Miałem tabelkę początkowo ale jak ją zacząłem uszczegóławiać to liczba wariantów powoduje, że nie da się tak ładnie pokazać cen. Więc zrezygnowałem.

  3. Niezmiennie od 6 lat używam stat4seo i uważam że to super skrypt. Jeśli dla kogoś nie jest straszne instalowanie skryptu na własnej subdomenie i dbanie o DOBRE proxy pod sprawdzenie fraz to myślę, że powinien być zadowolony bo miesięczny koszt to w zasadzie tylko i wyłącznie PROXY. Za 50 zł netto miesięcznie wydane na dobre proxy sprawdzam dziennie 3500 fraz. To chyba dobry stosunek ceny do jakości?

  4. Czytając zacząłem się zastanawiać ile czasu potrzeba na napisanie tak obszernego i dokładnego artykułu. Jak to robisz?

    • Zazwyczaj 1 dzień. Ale jak sie uprę to kwestia co tam ma być. Kwestia też sposobu na jrego realizację – nie każdy tekst jest pisały w całości przez autora 😉

  5. Z tego wszystkiego senuto wydaje mi się najbardziej znane i popularne. Dobrze też, że niektóre programy można połączyć z google analitycs, daje to o wiele więcej możliwości.

  6. Wyczerpałes temat. Dzięki wielkie za takie morze informacji u ciebie. Korzystam i powoli wdrażam u siebie.

    • Temat oprogramowania do monitorowania pozycji w Google nie został wyczerpany – brakuje wielu programów. Ale dzięki za komentarz 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły