We wrześniu 2019 Google zaktualizowało swojej algorytmy pod kątem Review Rich Results. Oznaczało to ni mniej ni więcej tylko ograniczenie przez Google wyświetlania opinii dla wielu różnorodnych danych np. gwiazdek dla artykułów blogowych.

Dodatkowo poinformowali, że ograniczają liczbę wspieranych Schema do niewielkiej ilości w zakresie tychże opinii. Jednak jak to zwykle bywa znalazło się obejście w postaci CreativeWork i artykuły blogowe nadal mają gwiazdki.

Więcej tutaj: https://developers.google.com/search/blog/2019/09/making-review-rich-results-more-helpful

Można podsumować to tak, że Google wspiera oceny dla następujących danych:

  • Book
  • Course
  • Event
  • How-to
  • Local business
  • Movie
  • Product
  • Recipe
  • Software App

Podstawowym argumentem podawanym przez Google był fakt nadużywania opinii przez wiele witryn. Szczególnie pod kątem wystawiania wzajemnych opinii i recenzji. W sumie się nie dziwię bo nadal tak jest – to, że obecnie blogi mają gwiazdki wynika tylko z niedoskonałości algorytmów oceniających sposób implementacji.

Google nie daje gwarancji wyświetlania fragmentów rozszerzonych

Po pierwsze, dodanie Schema Markup nie gwarantuje otrzymania wzbogaconego o to Schema wyniku w wyszukiwarce. Dodanie schematu do witryny umożliwia tylko uzyskanie określonych wyników z elementami rozszerzonymi, ale nie gwarantuje, że go otrzymasz.

Nawet jeśli skonfigurujesz wszystko idealnie w kodzie znaczników (lub za pomocą wtyczki) i potwierdzisz, że nie popełniono żadnych błędów, nadal może się okazać, że Google nie pokazuje żadnej miłości do schematu.

Tester Google znajduje sie tutaj: https://search.google.com/test/rich-results


Nie ma gwarancji, że Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania z określoną funkcją. Dzieje się tak, ponieważ funkcje wyszukiwania zależą od wielu czynników, w tym typu urządzenia do wyszukiwania, lokalizacji oraz tego, czy wyszukiwarka Google uważa, że ​​funkcja zapewni użytkownikowi najlepsze wrażenia podczas wyszukiwania.

Źródło: https://codelabs.developers.google.com/codelabs/structured-data/index.html

Tłumacząc na język polski: poprawna implementacja i testy zakończone sukcesem nie oznaczają, że Google musi pokazywać Schema w wynikach wyszukania.

Cudze opinie na własnej stronie

Dlaczego napisałem powyżej taki dłuższy wstęp? Przede wszystkim chciałem Wam zwrócić uwagę na fakt, że analizowanie przez Google implementacji jest bardzo niedoskonałe. Poprawna implementacja z jednej strony nie oznacza, że dodatkowe informacje w wyszukiwarce będą wyświetlane. Z drugiej strony jeśli przechodzą testy i są wyświetlane nie oznacza to również, że są prawidłowo zaimplementowane.

W ostatnim czasie natknąłem się na serwis, który pozwala oceniać produkty oraz samą stronę przez jej klientów. Takich serwisów jest w Polsce kilka jednak ten przykuł moją uwagę szczególnie (nazwy niestety nie wymienię). Możemy wyczytać, że dzięki jego rozwiązaniu:

  • będziesz mieć opinie o firmie i produktach w jednym miejscu i będzie można je pokazywać u siebie na stronie – super rozwiazanie dla podniesienia konwersji z czym się absolutnie zgadzam
  • podniesiesz swoją pozycję w wynikach wyszukiwania – HA HA HA – pośrednio się z tym zgodzę ale nie do końca (nie ma badań, że CTR jest czynnikiem rankingowym)

I tutaj zaczynają się schody bo dotykamy właśnie Review Rich Results czyli pokazywania opinii w wynikach wyszukania. Wiele sklepów zaczęło implementować opinie pozostawione przez klientów na tymże serwisie we fragmenty rozszerzone dzięki czemu pod ich produktami zaczęły pokazywać się opinie oraz gwiazdki. Podkreślam, że chodzi mi o implementację snippetów pochodzących z obcego serwisu na własnej stronie www (własnym sklepie).

Poglądowy obrazek poniżej o czym mowa:

Dzięki takiemu rozwiazaniu potencjalny klient częściej klika na wynik wyszukania co powoduje więcej ruchu i większa sprzedaż. Super – tylko się cieszyć.

Niestety ale takie rozwiązanie jest niezgodne z wytycznymi. Czyli implementacja opinii, recenzji pochodzących z obcych witryn na swoim serwisie może spowodować nałożenie kary ręcznej za taką manipulację.

Jeżeli wczytać sie w manual dotyczący fragmentów opinii natrafimy na taki rozdział:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/review-snippet?hl=pl#technical-guidelines

I tam podstawowe informacje są następujące:

  • Upewnij się, że opinie i oceny objęte znacznikami są dostępne dla użytkowników z poziomu strony zawierającej znaczniki. Dla użytkowników powinno być natychmiast jasne, że strona zawiera opinie.
  • Nie zbieraj opinii pochodzących z innych witryn.

Te dwa punkty oznaczają to, że można zbierać i wyświetlać opinie tylko i wyłączeni posiadając własny system opinii oraz umożliwiając pozostawienie opinii za pomocą własnego systemu a nie zewnetrznego.

fragmenty opinii - wskazówki techniczne od Google

Czym grozi manipulacja opiniami w Google?

Wygląda to mniej więcej tak (alarm jest dość stary, zachowany dla potomnych na szczególne okazje):

Jak widać nałożona została kara ręczna w dopasowaniu do całej witryny. Skutkiem takiej kary „na szczęście” nie jest usuniecie serwisu z wyników wyszukania a jedynie blokada wyświetlania fragmentów rozszerzonych.

Rozwiązaniem jest poprawna implementacja i wysłanie żądania ponownego rozpatrzenia witryny.

  • Czy Google przywróci opinie po poprawnej implementacji? Tak.
  • Po jakim czasie przywróci gwiazdki? Niewiadomo. Fragmenty rozszerzone to bonus i nie musi być to wyświetlane. Tym bardziej, że serwis otrzymał karę ręczną więc potencjalnie istnieje zagrożenie, że już nigdy.
  • Czy mogę implementować zewnętrzne opinie na swojej stronie? No właśnie pokazałem, że nie!
  • Mam poprawnie zaimplementowane opinie a Google ich nie wyświetla – co zrobić? Czekać. Snippety to bonus i nie musi być wyświetlany.
  • Fragmenty opinii były wyświetlane prawidłowo przez wiele miesięcy i zniknęły, dlaczego? Przeczytaj wskazówki. Jeśli naruszasz jakiś punkt, szczególnie tutaj opisany, zostały one usunięte. Jeśli zniknęły po paru miesiącach to oznacza, że dopiero teraz algorytm Google przeanalizował ich prawidłowość i wykrył naruszenie wskazówek jakościowych. Podkreślam, że pomimo poprawnej implementacji i działania to Google podejmuje decyzje, czy jest to zrobione prawidłowo.

Na koniec dodam, że „szczytem osiągnięcia” jest implementacja fragmentów opinii na serwisie, który nie ma systemu umożliwiającego ich pozostawienie przez użytkownika 😀

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Zgredzie, a czy można z Google wizytówki do sekcji o opiniach na stronie zrobić screeny opinii z tegoż źródła i w postaci zdjęć wrzucić jako slider?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły