Firmy działające na wielu lokalnych rynkach, chcące pozycjonować strony dedykowane do poszczególnych lokalizacji (miast, miejscowości, małych miasteczek), mogą napotkać problemy ze spełnieniem wytycznych Google’a, jeżeli nie zabiorą się do tego wystarczająco uważnie. Tym bardziej, że Google co rusz wypuszcza kolejne aktualizacja Pigeon (Gołębia) zaostrzając politykę związaną z mapkami poprzez zawężanie granic miast. Pozycjonowanie lokalne is the key.

Pozycjonowanie lokalne – słowem wstępu

Jeżeli zarządzasz witryną internetową lokalnej firmy, to prawdopodobnie masz do czynienia ze zbiorem stron kierowanych do różnych lokalizacji (miast). Być może masz nawet kilka stron kierowanych na miasta otaczające Twoją fizyczną lokalizację. Jeżeli dobrze się do tego zabierzesz i opracujesz dobrą strategię to w wyniku tego zbudujesz bardzo dobrą i solidną świadomość Twojego biznesu wśród lokalnych odbiorców.

Niestety nie zawsze strony lokalne są wystarczająco dobrze przygotowane. Najczęściej są one wykonane na podstawie prostego szablonu i różnią się od siebie w zależności od lokalizacji docelowej tylko jednym albo dwoma kluczowymi detalami. Spotykane jest również zjawisko, nazwijmy je chciwością lokalizacji, które objawia się zbyt dużą ilością stworzonych stron.

Tak jak w przypadku innych uaktualnień Google’a skupionych na poprawieniu jakości wyników wyszukiwania, pojawiają się pewne trudności. Jednak szkoda czasu i miejsca na rozwodzenie się o nich. Lepiej spójrzmy jakie możliwości daje nowy algorytm inteligentnym, proaktywnym lokalnym biznesom do zapełnienia powstałej luki. Jak się zapewne domyślasz, zamierzam pisać o tym jak obrócić potencjalne problemy w szansę na poprawienie lokalnej widoczności.

Celem tego postu jest wyjaśnienie, czego Google oczekuje od lokalnych stron docelowych oraz nakreślenie planu stworzenia Twoich stron docelowych kierowanych na poszczególne miasta i lokacje w bezpieczny i trwały sposób. Oczywiscie to jedna ze strategii wiec nei przywiązujcie do tego zbytniej wagi 😉

Jak to wyglądało do tej pory?

Google zawsze miało na celowniku strony przejściowe (Doorway Pages bo do tego są tworzone lokalne stronki docelowe), jednakże ostatnio podkreślają że niedługo ich działania staną się jeszcze bardziej agresywne niż do tej pory (tego nie potwierdzę ale obejrzyjcie sobie filmiki z Johnem). Ich celem są typowe podejrzane stronki: niskiej jakości strony próbujące poprawić swoją pozycję w rankingu ponadto na co zasługują, jakieś precle, katalogi etc…

W dokumentacji Search Console Google podaje kilka przykładów doorway page’ów. Właśnie one dostarczą nam większość potrzebnych informacji:

  • Posiadanie wielu domen lub stron skierowanych na specyficzne regiony bądź miasta, które kierują użytkowników na tą samą stronę
  • Strony wygenerowane w celu kierowania użytkowników do użytecznej bądź odpowiedniej dla nich części Twojej strony lub stron internetowych
  • Zasadniczo podobne strony, którym jest bliżej do wyników wyszukiwania niż do jasno zdefiniowanej, łatwej do przeglądania hierarchii

Jeżeli przyjrzymy się typowemu wykonaniu witryn internetowych posiadających (lub kierowanych na) wiele docelowych lokalizacji, zauważymy kilka powiązanych wzorców: strony, które są kierowane na ?specyficzny region lub miasto? posiadają podobną zawartość i istnieją poza ?hierarchią przeglądania?. Celem każdej z tych stron jest kierowanie użytkowników na ?odpowiednią dla nich część Twojej witryny internetowej?.

Jeżeli dotyczy to także Twojej witryny, to możesz mieć duży kłopot. Jeżeli jednak odnosi się to do witryn Twoich konkurentów, może to być dla Ciebie istotna szansa.

Wzmianki o Twojej firmie Kontratakują

W sieci można znaleźć sporo różnych artykułów, które opisują jak doorway page update wpłynie na pozycje w wynikach wyszukiwania stron takich jak Yelp, tj. posiadających wiele punktów wejściowych dla pojedynczego contentu (wpisu). Jeżeli strony zawierające wzmianki o Twojej firmie są dla Ciebie (i innych użytkowników) widoczne i generują dużą liczbę zapytań oraz spory ruch z witryn odsyłających, to możesz skorzystać z tego podejścia i zastosować go do Twojej strategii.

Powtarzam: jest to szansa wykorzystać potencjał wzmianek o Twojej firmie by uzyskać lepszą pozycję, podczas gdy Twoi konkurenci będą krzyczeć i użalać się jaki to Google jest niesprawiedliwy. Uwaga ważne: we wzmiankach nie musi istnieć aktywny adres URL do Twojej witryny – wystarczy, że dasz tam tekstowo adres URL lub wymeinisz nazwę firmy – ludzie Cię znajdą !!!

Pozycjonowanie lokalne – strony docelowe

Pozycjonowanie lokalne w SEO ogólnie najlepiej sprawdza się dla fizycznych lokalizacji, dlatego aby uzyskać jak najlepszą pozycję w otaczającej okolicy będziesz musiał skorzystać z kombinacji lokalnego SEO (wyniki map) oraz SEO organicznego. Jeżeli skorzystasz z tej kombinacji, możesz zauważyć że Twoje główne lokalizacje będą wyświetlone w wynikach lokalnego wyszukiwania, natomiast inne miasta pojawią się poniżej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Problemem tu jest to, że strony docelowe przeznaczone na specyficzne lokalizacje zazwyczaj są niskiej jakości, a zatem spełniają warunki Google’a opisujące doorway page’e:

  • Kierowane są na wiele regionów lub miast (i zazwyczaj zbyt wiele)
  • Strony istnieją do odsyłania użytkowników na główną cześć witryny
  • Każda z tych stron ma zasadniczo taki sam content

Czyli mamy w sumie dużą ilość stron które w zasadzie są takie same, mają bardzo niską wartość i jedynie prowadzą użytkownika do czegoś innego, oraz kolidują z założeniami algorytmu wyszukiwarki. Zmartwiony?

Słuchaj Się Wyroczni (albo i nie … Twój wybór)

Najważniejszą rzeczą w radzeniu sobie z problemami z rankingiem, jest przełamanie się i zrozumienie co jest możliwe i praktyczne. Na szczęście Google podaje wiele informacji na temat tego co jest dla nich niewłaściwe. Dzięki temu możesz poznać i zrozumieć esencję doorway page’ów i na podstawie tej wiedzy stworzyć ich przeciwieństwo.

  • Unikaj kierowania na wiele regionów lub miast.

Jest to zagadka, ponieważ chcemy kierować na wiele regionów bądź miast ? taki właśnie jest nasz cel! Trikiem jest nie bycie zbyt chciwym. Nie kieruj na każde z miasteczek, miast albo regionów z osobna – po prostu wybierz te ważniejsze i zacznij od nich.

Kiedy będziesz wybierał pomiędzy miastami znajdującymi się w sąsiedztwie siedziby Twojego biznesu, skup się się na tych, które mogą zaoferować lepszy zwrot z inwestycji. Pomoże Ci to w znacznym zredukowaniu liczby potencjalnie problematycznych stron.

  • Unikaj stron, które tylko służą do kierowania użytkowników na główną część witryny.

Ten punkt jest jasny – strona sama w sobie musi mieć jakąś wartość. Jeżeli strona docelowa zawiera niskiej jakości content – np. w większości są to szablonowe elementy wraz z zoptymalizowanym tekstem – masz wtedy problem.

Strony muszą odpowiadać na pytania zadane przez wyszukujących. Jeżeli oferujesz usługi w danym regionie, upewnij się że wszystkie informacje jakie użytkownik będzie potrzebował, znajdzie właśnie na stronie docelowej. W przeciwnym wypadku dlaczego Google miałby sobie zawracać głowę taką stroną i wyświetlać ją na liście starannie dobranych wyników?

  • Unikaj stron, które są bardzo podobne do siebie.

Również ten punkt jest jasny. Nie twórz podobnych stron, różniących się między sobą drobnymi szczegółami, które tylko przekierowują użytkowników do innej lokacji. Po prostu nie rób tego.

Dodatkowo upewnij się, że na Twoje strony docelowe można łatwo dotrzeć (najlepiej za pośrednictwem głównej nawigacji). Dobrym pomysłem byłoby wykorzystanie menu rozwijanego w którym byłyby wyświetlane ?obszary objęte? Twoją działalnością. Jeżeli Twój serwis jest duży i jest kierowany na wiele fizycznych lokalizacji, wtedy nawigacja główna na podstawie ?objętych obszarów? i podnawigacje przeznaczone na strony docelowe zrobią robotę.

Łączenie Kropek

Jestem prostym człowiekiem, dlatego też sądzę że warto wyciągnąć to co najważniejsze ze wszystkich przedstawionych informacji. Uważam że możemy podsumować zasady co do lokalnych stron docelowych w następujący sposób:

Twórz lokalne strony docelowe tylko dla najważniejszych miast/lokalizacji. Upewnij się że te strony są unikalne. Koniecznie dodaj je do głównej nawigacji. Zadbaj także o to aby zawierały wszelkie informacje potzrebne klientom.

To wszystko jest w miarę łatwe. A więc zabierzmy się do pracy!

Pozycjonowanie Lokalne – Strony Docelowe 2.0

Skoro już wiemy czego nie powinniśmy robić, możemy zabrać się za nakreślenie planu, według którego będziemy tworzyć wysokiej jakości, unikalne strony docelowe, które pomogą Twoim potencjalnym klientom w osiągnięciu ich celów ? i przy okazji, miejmy nadzieję, wywindują Twoją witrynę na szczyt wyników wyszukiwania Google’a.

W celu uzupełnienia naszej interpretacji wytycznych dotyczących jakości, spojrzymy bezpośrednio na rady Google’a, wiedzę wielu doświadczonych w kategorii lokalnego SEO konsultantów, i na nasze własne doświadczenie zdobyte podczas codziennych walk w okopach lokalnego SEO prowadzonych dla naszych klientów.

Oczywiście sam będziesz musiał określić w jaki sposób ma się to wszystko do Twojego własnego biznesu i lokalizacji. Jeżeli będziesz miał jakiś problem, zadaj pytanie poniżej w komentarzach, a ja postaram się Ci pomóc.

Czego Oczekuje Google

Często to wygląda tak, że Google przemawia za pomocą zagadek ? uwielbiają nam mówić czego nam nie wolno robić, ale już niechętnie udzielają rad co i jak powinniśmy robić. W przypadku lokalnych biznesów jednak odbiegli od tego trendu i opublikowali poradnik o tym jak tworzyć strony docelowe dla lokalnych firm.

Problem polega jednak na tym, że większość ludzi, w tym SEO’wców, nie ma zielonego pojęcia o jego istnieniu (o dziwo). Poradnik nie jest strasznie długi i jest wart przeczytania, jednakże najważniejsze informacje jakie przekazuje to:

  • Informacje o lokalnych oddziałach powinne być dostępne na osobnych stronach.
  • Strony docelowe muszą być dostępne do indeksowania przez Google’a.
  • Prezentowane informacje powinny być w przejrzystym formacie.
  • Korzystaj ze znaczników danych.
  • Strony lokalne powinny być przyjazne dla urządzeń mobilnych

Na stronie docelowej powinny znaleźć się następujące informacje:

  • Adres
  • Godziny otwarcia
  • Numer telefonu
  • Usługi jakie są świadczone w danym oddziale firmy

Mimo, że porady dotyczą zarówno pojedynczych lokalnych firm jak i firm docierających do tysięcy lokalizacji, posiadających wiele lokalnych oddziałów, kilka z nich w dalszej części poradnika jest kierunkowana do tych drugich. Przykładowo, rozbudowane witryny zawierające lokalne oddziały mogą ukrywać zlokalizowane strony za wynikami wyszukiwania, czyniąc jest niedostępnymi z zewnątrz albo niemożliwymi do zaindeksowania. W tym przypadku należy zapewnić dla każdej z istniejących stron unikalny adres URL, dzięki czemu Google będzie miał dostęp do każdej z lokalnych stron.

W odniesieniu do firm posiadających wiele oddziałów, Google jest w stanie zrozumieć strony lokalne z wieloma rozgałęzieniami, jednak rosnąca złożoność witryny powoduje że staje się bardziej istotne zachowanie właściwej struktury stron oraz wykorzystanie znaczników.

Jest również kilka podstawowych wskazówek dotyczących języka, którym będziemy określać godziny otwarcia i tu pojawia się kolejny ukłon w stronę znaczników, które pomogą Google’owi zrozumieć tych stron.

Co wierdzi społeczność?

Spójrzmy również na rekomendacje płynące ze strony społeczności. Tutaj przyjdzie nam się mierzyć z pokaźną ilością treści dotyczących tego tematu. Poniżej krótkie podsumowania wielu typowych kwestii dotyczących stron internetowych przeznaczonych dla konkretnych lokalizacji i miast:

  • Twórz unikalne, użyteczne strony.
  • Nie twórz ich zbyt wielu.
  • Podepnij je do nawigacji.
  • Wykorzystuj referencje i inny specyficzny dla lokalizacji content.

Mniej więcej są to te same informacje, jakie zdobyliśmy po analizie dokumentacji Google’a. W szerszym lokalnym ekosystemie rady są niemalże takie same: twórz użyteczne, unikalne strony; zawrzyj je w nawigacji, i nie twórz ich zbyt wielu.

Strony Lokacji i Miast: Podstawy

Zanim zanurzymy się w content’cie, musimy się na chwilę zatrzymać i upewnić się że nasza witryna ma odpowiednią strukturę.

  • Adresy URL i Hierarchia

/
/lokalizacja/
/lokalizacja/warszawa/
/lokalizacja/gdansk/
/lokalizacja/katowice/
/lokalizacja/krakow/

Jest to co prawda proste, ale będzie działać.

Jeżeli chcemy skupić się na większym terenie, np. Warszawa i jej obszarach, hierarchia URL powinna zostać zmieniona tak aby podkreślała pomiędzy nimi związek rodzic-dziecko.

/
/lokalizacja/
/lokalizacja/warszawa/
/lokalizacja/warszawa/praga/
/lokalizacja/warszawa/centrum/
/lokalizacja/warszawa/ursus/

Chodzi w tym wszystkim o to, aby określić co ma sens w kontekście Twojego biznesu i Twoich klientów, oraz stworzyć strukturę która będzie to odwzorowywać. Bardzo istotne jest abyś upewnił się, że każda ze stron lokalnych posiada unikalny, osiągalny dla robot’ów Google’a adres URL.

  • Nawigacja i Wewnętrzne Linkowanie

Patrząc na przykład z Warszawą, widzimy prosty sposób na poradzenie sobie z problemem nawigacji poprzez wykorzystanie listy rozwijanej z ?Obsługiwanymi Regionami?. Dzięki temu Twoje strony lokalne znajdują się w ?hierarchii przeglądania? i użytkownicy mogą w łatwy sposób przechodzić między nimi.

W przypadku przykładu z Warszawą, moglibyśmy wykorzystać do nawigacji menu warstwowe albo wykorzystać podmenu na każdej ze stron lokalnych, które pomoże w nawigowaniu po Twoim serwisie. Pamiętaj, trzymamy się tylko istotnych lokalizacji i otaczających miast, jednakże rozważony powinien zostać również przypadek dla większych firm, tak aby zaobserwować skalowalność tego rozwiązania.

Pokryty obszar

- Warszawa
- - dzielnica 1
- - dzielnica 2
- - dzielnica 3
- Miasto 2
- - dzielnica 1
- - dzielnica 2
- - dzielnica 3
- Miasto 3

W większości przypadków będę korzystał na każdej ze stron z breadcrumb’ów i łączył różne lokalizacje i podlokalizacje razem, oczywiście w kopiach strony. Dodatkowo, będę linkował do stron usług z każdej z lokalizacji w celu zapewnienia połączenia pomiędzy lokalizacjami a usługami. Jeżeli strona danego miasta nie posiada rzeczywistej lokacji, będę ją linkował to jej najbliższego oddziału albo lokalizacji, tak aby powiązanie było jasne.

  • Kierowanie za Pomocą Słów Kluczowych

Trwa obecnie wiele dyskusji na temat tego, które z podejść do kierowania za pomocą słów kluczowych jest najlepsze, ja jednak skupię się na tym co wydaje mi się rozsądne. Poniżej znajduje się przykład (z naciskiem na przykład !!!), który przygląda się różnicom pomiędzy poszczególnymi rodzajami stron: domową, lokalizacji, miasta.

Strona domowa:
Andrzej Kowalski - złota rączka hydraulik z Warszawy
Strona z lokalizacją:
Hydraulik w Warszawie - Andrzej Kowalski
Strony miast:
Hydraulik na dzielnicy Praga Południe - Andrzej Kowalski - Warszawa
Hydraulik na dzielnicy Wola - Andrzej Kowalski - Warszawa

Google jest całkiem dobry w rozumieniu intencji, dlatego warto abyś tworzył dobre opisy przedstawiające co robisz i gdzie to robisz.

Upewnij się że zidentyfikowałeś wszystkie podstawowe wariacje słów kluczowych i wykorzystujesz je w tagach H1, meta opisach, oraz w innych elementach strony dla których jest to naturalne.

Pamiętaj: Nie przesadzaj z optymalizacją. Nie ma potrzeby. Obniży to tylko zaufanie dla Twoich stron (przecież nie to chcemy osiągnąć).

  1. Schematy i Znaczniki

Przewodnik Google’a na temat stron lokalnych kilka razy wspomina o Schema.org strukturalnych znacznikach danych, dlatego też rozsądnym jest wykorzystanie tej (niezbyt subtelnej) wskazówki. Krótko ujmując, wykorzystanie schematów umożliwi Ci stworzenie lepiej rozumianego przez algorytmy Google’a opisu Twojego contentu, co da im większą szansę na pełne zrozumienia i wykorzystanie zawartości strony. Obserwujemy, że w przypadku większych firm zrozumienie ich contentu sprawia Google’owi większe problemy, dlatego też warto mu pomóc w odpowiedniej interpretacji ? schema.org dostarcza informacji jak to zrobić.

Można znaleźć kilka generatorów oraz autorskie narzędzie Google’a: structured data testing tool. Jako że schema.org udostępnia wiele możliwości, zajmę się nimi w przyszłym poście.

  1. Czynniki Zewnętrzne

Lokalne SEO jest w dużej mierze zależne od ustawień Twojego konta Google Moja Firma dotyczącego każdej z lokacji oraz Twoich zacytowań.

Upewnij się, że Twoje konto Google Moja Firma jest w 100% kompletne i wygląda naprawdę dobrze. To nie jest trudne, a jest naprawdę ważne, ponieważ te dane są używane przez Google?a i to właśnie przez ich pryzmat patrzy na Twoją firmę ? dlatego zwróć uwagę aby je uzupełnić, nadać im charakter Twojej marki, dodać jasny opis i zdjęcia Twojej firmy. Nie jestem w stanie zliczyć razy, w których to widziałem jak małe zmiany wprowadzone w danych konta spowodowały gigantyczną poprawę w rankingu. Zrób to! Zrób to natychmiast! Miej na to oko.

Cytowania (wzmianki o Twojej firmie) również muszą być jasne i spójne. To może być stosunkowo trudne dla pojedynczych małych firm, a dla wielkich korporacji może okazać się prawdziwym koszmarem. Dlatego też powinieneś dobrze ocenić swoją sytuacje i rozważyć wykorzystanie jednego z popularnych narzędzi lub usług do odpowiedniego zarządzania Twoimi zacytowaniami. A więc jeszcze raz: zrób to, zrób to dobrze, i miej na to oko, inaczej problemy przyjdą z czasem.

Użyteczny, unikalny, jakościowy content

Jak zawsze, znowu docieramy do tego: unikalny, wysokiej jakości, związany z tematem content, który pomoże użytkownikom wyszukiwarki w osiągnięciu ich zamierzeń. Jest to po prostu zdrowy rozsądek ? jeżeli chcesz aby Google przyznał Twojej stronie wysoką pozycje, to musisz upewnić się że Twoja strona wychodzi naprzeciw oczekiwaniom wyszukujących.

Jest to również miejsce, w którym najczęściej pojawiają się problemy, w rezultacie których kończymy z pęczkiem zasadniczo podobnych stron, które to zawierają tylko absolutne minimum danych. Jest bardzo łatwo nie spełnić wymagań jakie stawia Google przed stronami docelowymi (jeszcze łatwiej jest w przypadku stron miast pozbawionych lokalizacji), dlatego też musisz być staranny w tej kwestii.

Poniżej wymieniłem kilka pomysłów na unikalny content na strony i pozycjonowanie lokalne:

  1. Stwórz unikalny opis usług jakie oferujesz i w napisz w jaki sposób są związane z daną lokalizacją. Nie bój się linkować do wewnętrznych elementów takich posty z bloga, albo analiza rynku pracy w danej lokalizacji. To samo w przypadku linkowania do zewnętrznych treści, które to w dużej mierze dotyczą Twoich usług i konkretnej lokalizacji. Wspominaj o wyróżnieniach albo powiązaniach z daną okolicą.
  2. Opinie klientów. Poprawnie wykonane (np. za pomocą odpowiednich znaczników) opinie sprawią, że wyświetlony w wynikach wyszukiwania opis Twojej strony docelowej będzie bogatszy.
  3. Referencje klientów. Różnią się one od opinii klientów tym, że mogą one linkować do stron użytkowników albo ich profili społecznościowych. Możesz wyróżnić na swojej stronie jeden lub kilka komentarzy i podlinkować je do pełnej referencji na stronie użytkownika.
  4. Analizy. Mogą one znajdować na swoich własnych stronach, albo być dołączone jako część strony usług. Powtórzę jeszcze raz, pozwolą Ci one na połączenie Twojej działalności z lokalnymi klientami poprzez zapewnienie wyszukiwarce większej ilości lokalnych sygnałów.
  5. Mapa. Mapa Google?a może być wykorzystania do pokazania lokalizacji Twoich punktów świadczenia usług oraz innych elementów, które uznasz za potrzebne.
  6. Zdjęcia. Zdjęcia miejsc pracy wykonane w danej lokalizacji mogą być oznaczone tagami geograficznymi i dołączone do galerii lokalnych miejsc pracy.
  7. Filmiki. Możesz również stworzyć filmik dla każdej z lokalizacji i oznaczyć go tagami geograficznymi. Dodanie filmiku z opisem zawierającym informacje o lokalizacji i opublikowanie na Twoim kanele YouTube pomoże zbudować lokalną widoczność. Jeżeli masz możliwość zdobycia referencji od innych lokalnych firm, tym lepiej dla Ciebie.
  8. Wskazówki na temat dojazdu oraz parkingu. Wskazówki na temat dojazdu mogą być nieodpowiednie dla miast na które kierujesz, a w których nie posiadasz fizycznego punku usługowego. Staraj się jednak udostępniać je w lokacjach, w których będą miały zastosowanie.
  9. Klienci. Chwalenie się powszechnie znanymi klientami jest silnym czynnikiem uwiarygadniającym, natomiast klienci lokalni pomogą tylko w polepszeniu Twojej lokalnej widoczności.

Tak naprawdę istotne jest zidentyfikowanie potrzeb Twoich klientów i podanie im wszystkich użytecznych informacji w małych i schludnym opakowanku. Jeżeli posiadasz obszerny dodatkowy content (jak np. analizy), upewnij się linkować do nich i połączyć je ze wszystkimi specyficznymi dla lokacji treśćmi.

Tworzenie Twoich Lokalnych Stron Docelowych

Teraz, kiedy już wiemy co Google od nas oczekuje, możemy skupić się na połączeniu wszystkich stron ze sobą. Rzeczą jaką należy pamiętać jest to, że mówimy tutaj o stronach docelowych oraz, że wiedza na temat ich tworzenia może być zaaplikowana do każdej z kampanii.

Nie jestem żadnym guru w kwestii tworzenia stron docelowych, jednakże podstawy, do pewnego stopnia, wynikają ze zdrowego rozsądku:

Zawartość w Górnej Części Ekranu

Wolę jak tradycyjny content jest w górnej części ekranu. Ten content powinien zawierać:

  • Jasny tytuł i podtytuł
  • Dobrą fotografię albo zdjęcie (związane z Twoją firmą)
  • Krótki opis Twoich usług
  • Jasne i zwięzłe wezwanie do akcji

Wpleć tutaj lokalne elementy, ale skup się na konwersji.

Zawartość w Dolnej Części Ekranu

W treści widocznej poniżej umieść pozostałe elementy wspomniane w wcześniejszej części artykułu, czyli: opinie klientów, referencje, analizy oraz inne treści, które pomogą w uzyskaniu unikalnej treści dla każdej z lokacji.

Dolną część strony ogląda mniej użytkowników, dlatego też zastanów się co i w jakiej kolejności tutaj umieścisz. Będziesz musiał dostosować się do użytkowników na których kierujesz. Z grubsza biorąc, kolejność treści na stronie mogłaby wyglądać następująco:

  • Content w górnej części ekranu
  • Klienci
  • Referencje
  • Analizy
  • Opinie
  • Galeria lokalnych prac
  • Mapa/Wskazówki dojazdu

Dodatkowo możesz dodać podnawigacje do każdej ze stron. Będzie ona stanowiła wizualną wskazówkę o treściach jakie można znaleźć w dalszej części strony.

Zauważ, że strony docelowe dla różnych lokalizacji mogą się różnić. Nie musisz kurczowo trzymać się jednego schematu. Tnij, zmieniaj, i reorganizuj tak, aby jak najlepiej dostosować lokalną stronę docelową do konkretniej lokalizacji.

Przejrzyj swoje strony lokalne i dobierz do nich odpowiednie stawki PPC ? naprawdę chcesz płacić 5$ za każdego użytkownika, który odwiedza Twoją stronę? Zauważyłem że ten argument jest użyteczny to przeniesienia dyskusji z klientem z pola ezoterycznego SEO, na takie bardziej zrozumiałe dla nich: pieniądze.

Wiarygodność rządzi

W wielu przypadkach będziesz konkurował z ludźmi, którzy będą znajdowali się bliżej wyszukujących ? ale lokalizacja to nie wszystko. Blisko mojego domu jest supermarket, ale ja chodzę na zakupy do warzywniaka, do którego dojazd zajmuje mi 15 minut. Robię to dlatego, ponieważ jakość towarów jest tam bez porównania lepsza.

Skup się więc na prezentowaniu tego, że jesteś lepszym wyborem. Bliskość nie zawsze jest najlepsza. Bycie najbardziej szanowanym dostawcą jest zawsze ważniejsze.

Ujmując to innymi słowami, wykrocz swoim myśleniem poza zwykłe pozyskiwanie użytkowników Twoich stron i skup się na udowadnianiu swojej wiarygodności.

Popraw Swoją Pozycję w Rankingu z Poza Twojej Okolicy

Google ogólnie chce żebyś miał strony lokalne, czyli strony które są kierowane na jedną lub wiele lokalizacji. Nie ma żadnego prawa zabraniającego kierowania stron na otaczające miasta. Jest to raczej rozumiane jako ?obszar świadczenia usługi?.

Jednakże, te strony nie są wspierane przez lokalne sygnały z map, dlatego też upozycjonowanie ich organicznie wymaga nieco więcej pracy. Miej to na uwadze i nie żałuj pracy podczas tworzenia takich stron.

Podsumowanie

Przytoczę tutaj słowa Reid Hoffmana, współzałożyciela LinkedIn: „Przewagi nie ma firma, która pierwsza wprowadzi rozwiązanie, tylko ta która je pierwsza dostosuje.”

Internet sprawia że próby skalowania wydają się proste. Na początku istnienia Sieci, maszynowo generowane strony uzyskiwały całkiem wysokie pozycje w rankingu (nawet bardzo wysokie w niektórych przypadkach). Jak wszystko w SEO, z czasem zaczęto tego nadużywać ? ilość rosła, a jakość spadała. Rzecz jasna, to podejście nie jest już skuteczne.

Aby być widocznym w odpowiednich lokalizacjach, musisz na to zapracować. Twoja witryna sklepowa musi być starannie udekorowana. Konieczne jest abyś dbał o jakość i pokazywał użytkownikom że jesteś najlepszym wyborem w danej lokalizacji.

Strony lokacji mają trochę łatwiej dzięki sygnałom z map, jednakże strony miast muszą naprawdę zapracować na swoje wyniki. Im lepiej je przygotujesz, tym większą szansę mają na osiągnięcie sukcesu.

Strony miast i lokacji są Twoimi wirtualnymi sprzedawcami ? upewnij się że mają całą niezbędną amunicje do sprzedaży i sprzedawaj, sprzedawaj, sprzedawaj! Zobaczysz jak czas który zainwestowałeś owocuje i niestraszne Ci są nowe algorytmy, które karzą niskiej jakości strony konkurencji.

Tytułem zakończenia już ode Mnie: kilka uwag, które zostały zawarte powyżej wykorzystałem przy wsparciu kilku stron, przy których miałem przyjemność pomagać przy ich powstawaniu. Rzadko trafia mi się coś czym mogę się podzielić tłumacząc opracowanie ale mam nadzieję, że będzie ono przydatne pomimo swoich mankamentów 🙂

Edit – 26.04.2020: Zapraszam do obejrzenia filmu i zapoznaniu się z wpisem o pozycjonowaniu lokalnym:

Na podstawie: http://searchengineland.com/local-seo-landing-pages-2-0-222583;  Autor Marcus Miller: www.bowlerhat.co.uk

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Bardzo dziękuję za poruszenie tematu firm lokalnych. Temat jest mi bardzo bliski i jakieś 3-4 tygodnie temu zrobiłem kilka stron dla swojej firmy, niestety nie byłem w stanie uniknąć wielu błędów a po przeczytaniu tego artykułu postaram się je poprawić. Największy problem to oczywiście unikalna treść bo przecież w każdym mieście w którym działam w zasadzie robię to samo. Pozdrawiam i jeszcze raz dziękuję

  2. 1. Unikaj kierowania na wiele regionów lub miast.

    To jest niesamowicie irytujące,

    Człowiek dokładnie wpisuje: towar i miasto
    Znajduje właściwą stronę i szukany towar, przechodzi do strony kontakt…
    A tu MAMY cię… !! drugi koniec Polski 😀

    Koszmar – irytacja, zła pamięć o sklepie i opuszczenie strony. 😉

    Takie kombinacje zwiększają tylko obciążenie strony a nie sprzedaż

    • Trafiłeś w samo sedno…jeśli szukam ślusarza w Katowicach…to z Opola do mnie nie przyjedzie 🙂

  3. A co robić jeśli mam 20 usług np. w dzielnicy danego miasta i 20 w drugiej dzielnicy? Jak zoptymalizować strone?
    Utworze sobie 2 podstrony dot. 2 dzielnic. Ale co z tymi 20 słowami, którymi sa nazwy usług? Tworzyć kombinacje dla każdej usługi?

  4. To może w końcu ukróci to pozycjonowanie stron z tematyki szamba betonowe na kilkanaście czy nawet kilkadzisiąt miejscowości.

  5. Co masz na myśli pisząc:
    „Zdjęcia. Zdjęcia miejsc pracy wykonane w danej lokalizacji mogą być oznaczone tagami geograficznymi i dołączone do galerii lokalnych miejsc pracy.”

    Co to są za tagi i jak je nadać?

  6. Spoko art.

    Warto wspomnieć o obecności w geotargetowanych bazach firm w stylu IYP – obecność tam pomaga „lokalsom” cały czas bardzo fajnie. Nie mylić z katalogami SEO 😉

    • Fajnie zebrana wiedza w jednym miejscy, może w 2 części dodasz listę stron w PL do których warto dodać swoją stronę celem poprawienia lokalnego SEO. Obecnie tworzę taką listę ale chyba nie ma tego za dużo, albo słabo mi idzie 😉

  7. Świetny artykuł, który potwierdza, że treść stron jest niezwykle ważna nawet jeśli chodzi o reklamę małych firm lokalnych.

  8. Problem zaczyna się wtedy, gdy firma faktycznie ma kilka-kilkanaście oddziałów. Tworzenie dla każdej osobnej strony docelowej jest bezsensowne np. gdy firma ma więcej oddziałów niż np. 20, a co jeśli ma ich 100 – samoczynne tworzenie spamu.

  9. Bardzo ciekawy tekst. Dziękuję
    Jednak mam jedno pytanie.
    Loklanie Radom, lecz mam masę klientów w miasteczkach obok Radomia, w tych miasteczkach nie posiadam oddziałów. Jak zastosować powyższe informację, aby klient przykładowo z Kozienic po wpisaniu „serwis kserokopiarek Kozienice” dostał w wynikach kontakt do firmy z Radomia? (w kozienicach nie ma serwisu).
    Jak lokalizacyjnie to rozpracować?

  10. Jak zawsze masz lekkie pióro, które umożliwia ci wstawienie tysięcy znaków. Co do schematów to skupiłeś się głównie na contencie. A czy skupienie nie powinno być bardziej ukierunkowane na danych adresowych firmy? Wydaje mi się, że to powinno być najważniejszym aspektem w schema.org dla pozycjonowania lokalnego.

    • No nie – mam to już przetrenowane na kilka witrynach. Co ciekawe schema.org nie musi być zaimplementowane, żeby mieć zajefajne wyniki lokalne. Adres (foizyczny) wstawiasz na stronę w zasadzie tylko na polu kontakt (bądź podstronahc kontaktowych) – jak to dobrze rozegrasz i skonstruujesz stronę to nawet z takiej podstrony masz ruch sprzedażowy i mały współczynnik odrzuceń.
      Pozycjonowanie lokalne też opiera się na contencie – im więcej treści i rożnorodnych haseł na stronie tym wieksza obecność w mapkach i tym więcej słów kluczowych można ogarnąć za pomoca mapek.

      Mało tego – sztuczne NAPy nic nie dają, to moim zdaniem. Ale wartościowe NAPy już tak – i wystarczy dosłownie kilka NAPów, żeby to działało.

  11. Jak powinny wygląć podstrony lokalne dla firmy mającej wiele fizycznie oddziałów w rózych miastach i kilka usług np. wypożyczalnia samochodów, skuterów.

    Czy tak bedzie poprawnie?:
    Do google maps podpinam podstrony usług na których mi zależy aby były w mapkach:
    /kontakt/poznan zoptymalizowana na wypożyczalnia samochodów poznań
    /kontakt/warszawa wypożyczalnia samochodów Warszawa

    Podstrony te zawierają linki do podstron pozostałych usług czyli:
    /kontakt/poznan zawiera link do podstrony /usluga/wypozyczalnia-skuterow zoptymalizowanej na frazę wypożyczalnia skuterów Poznań

    • Dokładnie tak 🙂 Pozycjonowanie lokalne to wykonanie podstron . dedykowanych dla poszczególnych miast, opisanie ich, dodanie do GMF jako dedykowane dla każdej wizytówki – na każdej dać linki wewnętrzne do usług czy produktów. I gra 🙂

      • Czy na podstronach dedykowanych usług linki wewnętrzne mają być do wszystkich podstron dot. miast, czy może lepiej do usług związanych z tym samym miastem np.
        /wypozyczalnia-samochodow/poznan (dedykowana podstrona) ma zawierać link tylko do /wypozyczalnia-skuterow/poznan zamiast /wypozyczalnia-skuterow/poznan, /wypozyczalnia-skuterow/warszawa…?

  12. Czy w wizytówce NAP wystarczy dodać adres do strony głównej (mimo że nie jest ona zoptymalizowana na frazę) i będzie ona wplywać na podstronę /usługa, która jest dodana do mapek i zoptymalizowana np. na frazę warsztat samochodowy?
    Czy w przypadku podstrony /usluga gdy nie użyje miasta na niej np. w tytule i treści to google będzie podkazywać taką stronę wyżej w serp lokalnym np. w obrębie Warszawy, gdy wyszukuje się nazwę usługi bez nazwy miasta?

    • Przetestuj 😉 Generalnie Google czyta całą stronę i sugerowałbym nie kombinować i wstawić stronę główną. Musisz dbać o pełną optymalizację i nie kombinować. Skoro miasto to nazwa miasta powinna być.

  13. Gdzie najlepiej umieścić linki do stron docelowych np. firma zajmuje się sprzedażą, montażem drzwi i okien.

    Czy stopka będzie dobrym miejscem np.

    miasta sprzedaży drzwi:
    drzwi katowice (link do /drzwi-katowice/)
    drzwi gliwice (link do /drzwi-gliwice/)
    itd.

    montaż drzwi w miastach:
    montaż drzwi katowice (link do /montaz-drzwi-katowice/)
    montaż drzwi gliwice (link do /montaz-drzwi-katowice/)
    itd.

    I dla okien tak samo.

  14. Hej Paweł, a co w przypadku, kiedy cała strona została zbudowana i zoptymalizowana pod frazy kluczowe + konkretne jedno miasto, a przy tym strona główna również jest zoptymalizowana pod frazę kluczową + konkretne jedno miasto, ale biznesem wychodzimy po 3 latach do kolejnego, drugiego miasta w innej części Polski?

      • Dzięki za błyskawiczną odpowiedź 🙂 Jasne, to zrozumiałe, ale jeśli mamy na stronie produkty i kategorie tych produktów i wszystkie te treści są zoptymalizowane pod konkretne frazy kluczowe + 1 miasto i są wysoko w Google to jak walczyć o pozycje na te same frazy w innym mieście, gdzie finalnie wkrótce będziemy. Nie mogę przecież zrobić duplikatu podstrony z produktami i kategorii pod nowe miasto, nawet jeśli będą mieć unikalną treść, bo to będzie jakiś potworek, a nie użyteczna strona 🙂

        • Jeśli to sklep wybierasz 1-2 frazy i optymalizujesz podstronę np. sklep z bielizną damską + miasto. Możesz pod spodem umieścić kilka produktów, żeby zachęcić do konwersji w postaci przejścia do produktu. Ale nie optymalizuj tego pod kilka(naście) fraz bo będziesz mieć kanibalizację.

          Ewentualnie można zbudować kilka podstron na dane miasto z rożnymi słowami kluczowymi jak to robią np. niektóre sklepy samochodowe.

          • Dziękuję 🙂 Ale nie wchodzi w grę np. aktualizacja fraz jak niżej, prawda?
            – obecnie: strona główna „bielizna damska +miasto1”
            – aktualizacja: strona główna „bielizna damska +miasto1 + miasto2” + aktualizacja contentu na stronie głównej o miasto2?
            I idąc tym tropem reszta podstron?

            Ostatnie pytanie:
            Obecnie wizytówka w Google jest jedna – sklep w mieście1 i linkuje do strony głównej.
            Co zrobić po otwarciu drugiego sklepu?
            1) Wizytówkę1 przepiąć z linkowania na stronę główną na nową podstronę domena.pl/miasto1 i nową Wizytówkę2 kierować na nową postronę domena.pl/miasto2?
            2) Wizytówkę1 zostawić z linkowaniem do strony głównej, ale nową Wizytówkę2 kierować na nową podstronę domena.pl/miasto2?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły