Strona dewelopera to nie jest to samo co serwis z ogłoszeniami, na którym jest wiele set mieszkań czy inwestycji. Deweloper budowlany ma bardzo wąską ofertę, która jest zależna wprost od liczby prowadzonych jednocześnie inwestycji oraz od obszarów, na których działa.

Jak zbudowany jest serwis dewelopera?

Przy działaniach SEO dla dewelopera musimy uwzględnić przynajmniej trzy sposoby konstruowania oferty deweloperskiej:

  • Każda inwestycja to osobna domena
  • Inwestycje znajdują się bezpośrednio na stronie dewelopera w ramach jego struktury www
  • Miks czyli informacje o inwestycji znajdują się na stronie dewelopera oraz jako osobna inwestycja

W pierwszym przypadku całą inwestycję trzeba wypozycjonować od zera. W drugim przypadku jest łatwiej, ponieważ inwestycja zagnieżdżona jest w ramach struktury strony www, która już podlega pod działania SEO.

Trzeci przypadek jest specyficzny, ale tylko ze względu na to że, content (treści) na obu serwisach są identyczne bo zazwyczaj nikt nie dba o SEO. No bo co z tego, że będzie duplikacja treści przecież zawsze coś tam wypozycjonujemy i coś tam sprzedamy.

 Jakie są intencje potencjalnych klientów?

Analizując wyniki organiczne w Google musimy zdawać sobie sprawę, że na przestrzeni wielu lat oczekiwania potencjalnych klientów całkowicie się zmieniły. Klient, wpisując konkretne słowo kluczowe oczekuje wyników, które będą dla niego odpowiednie (jak to mówią googlersi – relewantne).

Wyjście od intencji oraz sposobu wpisywania słów kluczowych narzuca nam niejako sposób pozycjonowania dewelopera. Spójrzmy na kilka przykładów:

  • Deweloper + miasto lub dowolna inna fraza jednoznacznie wskazuje, że użytkownik szuka informacji związanych z danym deweloperem. Czyli jest to potencjalny klient, który używa nazwy dewelopera.
  • Nazwa inwestycji wskazuje, że klient gdzieś już widział, słyszał lub ktoś mu zarekomendował konkretną inwestycję dzięki czemu on intencjonalnie szuka tylko tej jednej rzeczy.
  • Słowo kluczowe np. „kawalerka praga południe” oznaczać może wiele intencji. Z jednej strony możliwe, że szuka jakiegoś dewelopera i jego oferty, ale z drugiej strony nie jest zdecydowany na cokolwiek i może szuka wynajmu lub sprzedaży. Jedyne co wiemy to znamy lokalizację, w jakiej chce znaleźć kawalerkę. Nie wiemy tylko czy chce ją kupić czy nie. Dlatego też tutaj od razu pojawi się w wynikach organicznych portal z ogłoszeniami. Nie znajdziemy w top10 bezpośrednich wyników dewelopera.
  • W przypadku gdy we frazie znajdzie się słowo „kupno, sprzedaż, wynajem” to już będzie wskazywało na zainteresowanie portalem, ale nie deweloperem

Na podstawie tylko tych 4 przykładów można powiedzieć, że musimy bardzo dokładnie analizować intencję użytkowników oraz jasno określać, które słowa kluczowe potencjalnie będą sprzedażowe dla dewelopera.

Czas u dewelopera to podstawa sprzedaży więc?

Podstawowym kryterium u dewelopera jest czas. Czas, kiedy zaczyna się sprzedaż mieszkań czy konkretnej inwestycji. W związku z tym, że sprzedaż mieszkań zaczyna się już w momencie zakupu działki to działania SEO są wykonywane przez dział PR, ale nie przez pozycjonerów.

Dlaczego? Ponieważ w prasie analogowej czy elektronicznej pojawiają się pierwsze wzmianki, które jednoznacznie wskazują na początek realizacji inwestycji przez dewelopera. To z kolei powoduje, że dla seowca jest już „za późno”. Algorytmy i samo Google pracuje na tyle wolno, że do osiągniecia celu potrzebujemy:

  • Strony www z inwestycją umiejscowioną albo jako oddzielna domena albo jako informację na stronie dewelopera a tego z reguły nie ma
  • Czasu ponieważ wypozycjonowanie jakiejkolwiek informacji wymaga kilku miesięcy pracy w SEO co z kolei powoduje, że deweloper na takie rzeczy pozwolić sobie po prostu nei może

Dodatkowo ograniczenia związane z tajemnicą inwestycji (bo np. trwa przetarg na daną nieruchomość) powodują, że seowiec nie może zacząć prac odpowiednio wcześniej.

I tutaj całe odium spraw spływa na dział Public Relations bo to on musi umieć grać w SEO. Dział PR powinien zadbać o następujące rzeczy:

  • Posiadać stronę dedykowaną inwestycji (nieważne czy jako stronę WWW czy podstronę w serwisie dewelopera)
  • Zgrać termin zewnętrznych publikacji z informacjami na stronie
  • Zadbać o to, aby w każdej publikacji zewnętrznej umieścić odnośnik do inwestycji (pierwszy link) oraz do strony dewelopera (drugi link)

Czyli już na etapie PR-owym musi zadziałać SEO i trzeba o to SEO po prostu zadbać.

Dlaczego w SEO czas płynie wolno i co można z tym zrobić?

Senuto wykonało badania pokazując, ile dni zajmuje wejście do top10 czyli na pozycje od 1-10 słów kluczowych, które już są w top50 (jako tako wypozycjonowane) i które można wzmocnić aby weszły do top10.

W branży nieruchomości jest to 87 dni. W branży dom 101 dni a w branży społeczeństwo 133 dni. Dlaczego wskazuję te 3 branże? Ponieważ są one ze sobą powiązane na rynku deweloperskim: budowa mieszkania, remont i urządzenia mieszkania, potencjał czy też popularność danego segmentu zależnie od zasobności portfela danej grupy społecznej czyli uwarunkowania społeczne.

Ale powyższe statystyki odnoszą się już do portali, które istnieją, więc wychodząc tylko z tego założenia warto inwestycję opisać w ramach strony dewelopera, która istnieje ileś lat na rynku. Z punktu widzenia SEO nowe treści na portalach, które istnieją już jakiś czas, szybciej się pozycjonują, czyli przyjmując powyższe statystyki minimum 87 dni.

Ale w przypadku, gdy startujemy z osobnym serwisem do pozycjonowania od zera to możemy ją wypozycjonować tylko na frazy związane z nazwą inwestycji oraz (lub) nazwą dewelopera. Na frazy organiczne typu „mieszkania dwupokojowe warszawa” takiej inwestycji nie wypozycjonujemy ponieważ musielibyśmy przebijać się przez agregatory typu olx, otodom, morizon itd.

Życie małych inwestycji w branży deweloperskiej jest bardzo krótkie. Sprzedaż mieszkań odbywa się wszystkimi możliwymi kanałami a niestety SEO jest kanałem najwolniejszym pomimo faktu, że jest to kanał najtańszy (i niestety niejednokrotnie traktowany po macoszemu).

Jeśli przyjąć, że za pomocą innych mediów niż SEO w ciągu pierwszych kilku(nastu) tygodni od ogłoszenia „dziury w ziemi” mieszkania sprzedadzą się załóżmy w 70-80% to dla kanału SEO już niewiele zostanie.

Czy jest zatem sens inwestować w pozycjonowanie dewelopera skoro na efekty czekamy tak długo?

Jeżeli na etapie publikacji materiałów dla danej inwestycji zadbamy o to, aby dział PR opublikował artykuły z odnośnikami do inwestycji lub (oraz) do strony dewelopera to już wtedy będą to działania pozycjonujące jedną lub obie strony www. Czyli już na tak wczesnym etapie trzeba bardzo mocno dbać o SEO.

I to jest pierwsza i podstawowa zasada przy budowaniu potencjału SEO wszystkich portali działających u dewelopera.

Druga zasada to pozycjonowanie samej strony dewelopera – to jest proces ciągły, który w porozumieniu z działem PR, będzie przynosił długotrwałe efekty w wynikach organicznych. Głównie dla fraz związanych z nazwą dewelopera oraz obszarami jego działania.

Słowami kluczowymi, które dadzą największą wartość to nazwa dewelopera, słowo „deweloper” oraz miasto (lub miasta), w których działa. Dodatkowo w tym punkcie dochodzi potrzeba wykonania pozycjonowania lokalnego. Na frazy kluczowe, gdzie pojawiają się agregatory ofert nie ma się co pchać.

Trzecia zasada, o której warto pamiętać, to czynności jakie należy wykonać w przypadku, gdy inwestycja to osobna strona do pozycjonowania.

Co zrobić ze stroną inwestycji po jej zamknięciu z punktu widzenia SEO

Na początku artykuły napisałem, że inwestycja może być osobną stroną www a informacje o inwestycji mogą się pojawić również na stronie dewelopera. Z punktu widzenia SEO należy jedynie zadbać o to, aby treści były różne, gdyż dojdzie wtedy do duplikacji content.

Kanibalizacja będzie występować między dwie domenami, ale to nie stanowi problemu, gdyż wtedy mamy dwie ścieżki dotarcia klienta do inwestycji. Po prostu zajmujemy na frazy związane z inwestycją dwa wyniki.

W przypadku gdy inwestycja jest zakończona lub bliska zakończeniu i gdy deweloper podejmie decyzję o likwidacji strony www tutaj wchodzi SEO całe na biało. Trzeba dokładnie przemyśleć sposób zamknięcia strony WWW i wykorzystaniu zgromadzonego potencjału SEO.

Pomimo faktu, że osobna witryna WWW nie została wypozycjowana (takie poczyniłem założenia) to jednak ma ona potencjał SEO. Dział PR publikując informacje o inwestycji spowodował, że pojawiły się odnośniki do tej inwestycji jako do strony www. Zobrazujmy to przykładowym rysunkiem:

strona inwestycji dewelopera i jej SEO w postaci odnośników

Czyli widzimy, że wypozycjonowany serwis www posiada np. kilkanaście odnośników (linków) z różnych stron. Jeżeli zlikwidujemy stronę całkowicie to moc SEO zostanie bezpowrotnie utracona. Zadaniem SEO jest poinformowanie biznesu, że likwidacja strony WWW owszem jest jak najbardziej możliwa, ale trzeba przy okazji wykonać następujące czynności:

  • Przenieść treści z inwestycji na serwis dewelopera i zaimplementować je odpowiednio na stronie docelowej
  • Wykonać przekierowania 301 z serwisu likwidowanego do serwisu dewelopera

Jest to najprostszy i jednocześnie najtańszy sposób migracji a także pozwala pozyskać „moc SEO” dla serwisu deweloperskiego. W przypadku gdy nie chcemy przenosić treści to bezwzględnie musimy wykonać przekierowania 301 na stronę dewelopera.

Można to też wykonać migrację bez likwidacji serwisu, ale to już wchodzą rzeczy technicznego SEO (np. realizacja za pomocą canonical) jednak nie spotkałem się z takim podejściem.

I podstawowa rzecz: domenę opłacamy co roku i utrzymujemy cały czas.

Słowa kluczowe do pozycjonowania deweloperów

Jak już wyżej wspominałem w paru miejscach, aby odpowiednio dobrać słowa kluczowe do procesu pozycjonowania należy zweryfikować intencję oraz zbadać jakiego typu wyniki otrzymujemy w wyszukiwarce Gooogle. Czynność ta zabierze nam godzinę dla kilkunastu słów, ale pozwoli ocenić czy z punktu widzenia biznesowego dane słów ma sens.

Słowo: deweloper + miasto/dzielnica Nazwa dewelopera Nazwa dewelopera + miasto/dzielnicaTo są najbardziej pożądane słowa kluczowe i na takich zawsze warto się skupiać
Nazwa inwestycjiW tym przypadku jedyną przeszkodą może być nieszczęśliwy dobór nazwy, który może się okazać np. nazwą restauracji (z takim przypadkiem się spotkałem) i wtedy klops, bo na #1 miejscu jest restauracja, która zabiera nam dużo ruchu organicznego
Nazwa dewelopera + nazwa inwestycjiSłowa kluczowe pożądane z uwagi na nazwę dewelopera oraz jego inwestycję
Organiczne słowa kluczowe np. „mieszkania dwupokojowe” +miasto +dzielnica +regionTutaj należy zweryfikować co Google pokazuje w wynikach organicznych. Jeśli są to portale typu agregatory sugeruję odpuścić sobie dane słowo kluczowe. Może się okazać, że taki wynik jest interesujący dla dewelopera z uwagi na pokazującą się jego pinezkę w mapach.

Pozycjonowanie dewelopera lokalnie czyli na dane miasto

Ważnym aspektem wszystkich procesów związanych z pozycjonowaniem jest wypozycjonowanie się na frazy ze słowem „deweloper” w mapach Google w danym mieście. Pozycjonując się na frazę np. „deweloper Wrocław” w mapach pokazują się obecnie następujące wyniki:

wyniki lokalnego seo dla dewelopera we Wrocławiu

I tutaj jest największe wyzwanie dla SEO – wypozycjonowanie serwisu do pierwszych 3 wyników w mapkach, ponieważ te trzy pinezki generują najwięcej ruchu.

W przypadku gdy potencjalny klient szuka fraz związanych z miastem dopisując nazwę miasta może się okazać, że korzysta z map i na mapach pojawia się pinezka z deweloperem. Wtedy takie słowo kluczowe może być biznesowo a także wizerunkowo opłacalne.

wyniki mapy google w zapytaniu o mieszkania dwupokojowe we Wrocławiu

W takim przypadku także trzeba dokonać weryfikacji czy i na ile SEO będzie opłacalne.

Podsumowanie.

Podsumowując chciałbym zwrócić uwagę na następujące cztery rzeczy podchodząc do pozycjonowania dewelopera:

  • Każde działania SEO muszą rozpoczynać się już na etapie planowania zakupu ziemi pod inwestycję
  • Dział PR powinien umieć w SEO i rozumieć, czemu już na etapie publikacji potrzebne są linki oraz strona inwestycji
  • Nie każde słowo kluczowe jest deweloperowi potrzebne do szczęścia. Należy przeanalizować intencję klienta i zweryfikować jego jako potencjalnego konsumenta
  • Likwidowanie stron musi być przeprowadzone w porozumieniu z działem SEO

Powyższe rzeczy musisz znać i wiedzieć. Natomiast jeśli zapytasz, czy pozycjonowanie jest Ci potrzebne odpowiem: niekoniecznie. Dział Public Relations załatwi to skutecznie o ile posiada odpowiednią wiedzę z zakresu SEO.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły