fbpx
Agencja SEO - Pozycjonowanie stron www, audyty SEO

Optymalizacja serwisu – najbardziej nudnawa rzecz, która daje efekty

Po szkoleniu nasunęła mi się taka refleksja, że chyba nikt, ale to nikt nie lubi dokonywać optymalizacji serwisu. Powiedzmy sobie szczerze, iż jest to najbardziej nudnawa rzecz pod słońcem. A jednak optymalizacja, która może być uznana „grą wstępną” (a zgodnie z powiedzeniem im dłuższa gra wstępna tym wilgotniejsze futerko), jest tak naprawdę fundamentalną i podstawową rzeczą jaka winna być wykonana przed cały SEO-procesem.

Co tak naprawdę wykonuję przy procesie optymalizacji:

1. Dokonuję analizy podstawowych parametrów związanych z widocznością serwisu w sieci – to wykonuje (nawet bezwiednie) każdy z Nas tylko nazwać tego nie potrafi 😉

2. Przeglądam serwis w zakresie najważniejszych elementów, które mogą wpłynąć na czynniki zwiększające jego widoczność w sieci. Tutaj można też się pokusić o podanie właścicielowi serwisu wskazówek, związanych z „usability” badanego serwisu.

3. Analiza konkurencji wykonana na wielu różnych płaszczyznach. Można do tego podejść od strony strategiczno-ekonomicznej (analiza PEST, 5 sił Portera, wykonanie SWOT/TOWS) oraz od strony „budowniczego” strony – czyli wskazać obszary wymagające naprawy na serwisie. Poprawki mogą być potrzebne w zakresie:

– doboru właściwych słów kluczowych na stronie głównej i podstronach
– sprawdzenie regionalizacji
– sprawdzenie reklam Google Adwords konkurencji
– analiza plików robots.txt, sitemap
– analiza zachowań dla błędów 40x oraz przekierowań 30x
– analiza URLi, altów, tagów, title’sów i innych znaczników poprawiających indeksację
– optymalizacja treści pod katem SEO
– blokowanie treści nieporządanych do indeksacji
– blokowanie wyników wyszukania

i wiele innych czynników, które akurat dla danego serwisu mogą wypłynąć. Istotą całej optymalizacji jest to, że dobrze wykonana na pewno pomoże uzyskać lepszy wynik w rankingu Google niż to był odo tej pory.

Dlatego audyt seo/optymalizacja serwisu jest istotna – i nie wolno jej pomijać.

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (3 głosów, średnia: 4,00 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (20)

  1. Paweł
    Kwiecień 17, 2011

    Właśnie, czy zawsze warto blokować treści wyniki wyszukania ?
    Odnośnie szkolenia i blokowania niektórych linków w javascript …. w przypadku sklepu internetowego linki typu więcej itp na pewno warto blokować … a co z innymi linkami np. regulamin, kontakt, dostawa, promocje itd …? Czy tutaj najlepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie ich jak najniżej w kodzie ?

  2. zgred
    Kwiecień 17, 2011

    Wyniki wyszukania – ich indeksowanie jest neizgodne z wytycznymi Wujaszka G więc nie tyle czy tylko że musisz 🙂

    osobiście regulamin blokuję w robots.txt, kontakt nie, promocje nie, dostawa – daje index, nofollow,

    Ważne przy sklepach aby blokowac indeksowanie KOSZa – po cholercie komukolwiek zawartosc koszyka ?

    Obniżanie takich rzeczyw kodzie i tak nic nie da bo indeksacja nastąpi wcześniej czy później jako że sporo osób czyta regulaminy więc będzie oto strona często odwiedzana i G ją potraktuje jako ważną.

  3. Lexy
    Kwiecień 17, 2011

    Ja akurat przy optymalizacji mogę siedzieć godzinami 😉 Ale zdarzało się, że musiałam spędzać przy niej całe miesiące (np. ręczne metowanie 1,5 tysiąca podstron) i wszystkiego się wtedy odechciewało.

    Co do indeksowania wyników wyszukiwania to osobiście zawsze je blokuję, ale czasami warto wyodrębnić sobie ważniejsze frazy i je indeksować.

    • zgred
      Kwiecień 17, 2011

      Wiesz Lexy – zdałem sobie ostatnio sprawę, że też to lubię 🙂 Może dlatego, że wiele rzeczy trzeba nadal ręcznie odnaleźć, podać na tacy i zarządzić żeby wprowadzili poprawki… A wielu osobom się nie chce 😉

  4. Paweł
    Kwiecień 17, 2011

    Dzięki za odp

  5. Marek
    Kwiecień 17, 2011

    Sam audyt i optymalizacja jest (może być) całkiem ciekawa. Niestety w 80% nawet nie ma co optymalizować, a jedyną treścią na stronie głównej jest notka prawna – to są wyzwania na poziomie uświadamiania klienta:)

  6. Paweł
    Kwiecień 17, 2011

    Może mógłby podać ktoś jakiś fajny „kodzik” javascript, którym blokujecie linki przed google 🙂 ?

  7. zgred
    Kwiecień 17, 2011

    @Marek: bo na stronach ero z reguły jest notka prawna hehehe

    @Paweł: nie podam bo nie znam 😛

  8. Flanker
    Kwiecień 17, 2011

    Zastanawiałem się ostatnio nad indeksacją wyników wyszukiwania – elektroda ma z tego fajny ruch i już od lat jest tolerowana przez Googla. No ale to już ryzyko.

  9. roman33
    Kwiecień 17, 2011

    zgred a moglbys wyjasnic o co chodzi w tych punktach bo nie rozumiem

    – sprawdzenie regionalizacji
    – analiza zachowań dla błędów 40x oraz przekierowań 30x

  10. Berith
    Kwiecień 18, 2011

    Ja tam lubię optymalizację, szczególnie jeżeli strona leży w tym zakresie odłogiem jakiś czas a jest linkowa i po takiej optymalizacji widać wyraźny efekt na wykresie odwiedzin to ogarnia mnie błogie uczucie zadowolenia, że udało się coś więcej wycisnąć.

  11. zgred
    Kwiecień 18, 2011

    @roman33:

    regionalizacja – sprawdzenie z jakich krajów przychodzą linki, jesli witryna była pozycjonowana – istotne jesli jakas inna firma seo bądź właściciel korzystał z SWLi, blastów etc…

    analiza stron 40x i 30x – analizujesz jak się zachowuje strona przy błędach error 403 i error 404 jak równiez czy sa puste strony (niepotrzebne) i robisz z nich przekeirowanie 301 na główną.

  12. Paweł Rabinek
    Kwiecień 18, 2011

    Optymalizacja nie jest taka zła 😉 Warto tutaj też dodać, że przy większych serwisach to wcale nie jest jednorazowe działanie, tylko ciągły proces.

    • zgred
      Kwiecień 18, 2011

      Dokładnie – do jednego serwisu podchodze juz 3ci raz 🙂 za każdym razem znajduje się i testuje coś nowego 🙂

  13. Dawid Markowski
    Kwiecień 18, 2011

    Jak to mówią – co dwie optymalizacje to nie jedna 😉

  14. roman33
    Kwiecień 19, 2011

    @zgred
    regionalizacja ? sprawdzenie z jakich krajów przychodzą linki

    a na podstawie czego analizujesz linki, bo wedlug mnie na analize w yahoo to szkoda czasu, korzystasz z jakichs platnych raportow jak majestic czy cos innego

  15. Ludek
    Kwiecień 25, 2011

    Proszę bardzo jak ładnie indeksują się na wysokich pozycjach wyniki wyszukiwania w niektórych serwisach : http://www.google.pl/search?q=prognozy+st%C3%B3p&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&client=firefox-a&rlz=1R1GZAZ_pl___PL425

    I co Ty na to ?

    • Fred
      Czerwiec 5, 2012

      Dostałem od kolegi prośbę, abym wszedł w goolge, wpisał „kutas” a następnie kliknął Szczęśliwy traf. Aż mnie dziwi, że kancelaria prezydenta wyrobiła sobie tak wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Google, jak podaje na swojej stronie, nie ingeruje w wyniki wyszukiwania, więc problem się najszybciej nie rozwiąże, zwłaszcza, że analizując kod źrf3dłowy srony, nie widać, aby była pozycjonowana pod te chasło. Czyżby powodem była duża liczba linkf3w z takim tekstem prowadzących do prezydenta?

  16. Albert
    Grudzień 22, 2011

    Czy wykorzystujecie jakieś programy ułatwiające analizę SEO?

    • zgred
      Grudzień 22, 2011

      @Albert: nie wykorzystuję (Ja) żadnego programu – robię wszystko ręcznie analizując serwis krok po kroku – optymalizacji nie da się zrobić automatycznie. Można ewentualnie posiłkować się jakimiś wyliczeniami generowanymi przez np WebCeo ale to i tak nie zdaje egzaminu. każda strona jest inna.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *