Agencja SEO - Pozycjonowanie stron www, audyty SEO

Krótki audyt sklepu internetowego z materacami

Zgodnie z zapowiedzią, która padła na ostatnim HangOut’cie #7, prezentuję krótki (naprawdę krótki!) audyt SEO sklepu internetowego materace-dla-ciebie.pl o … materacach. Od razu zastrzegam, że nie będzie analizy sposobu linkowania sklepu, oceny jakości linków. Skupię się na samej stronie. W trakcie przeglądania oraz analizy de facto na wierzch wypłynął jeden olbrzymi problem ze sklepem…. ale po kolei.

Analiza wstępna

  • niezblokowane indeksowanie wyników wyszukania
  • brak zdefiniowanej mapy stron (sitemap.xml i/lub sitemap.xml.gz)
  • niezablokowane do indeksacji zbędne poddomeny np mailing.materace-dla-ciebie.pl
  • blog – opcjonalnie można zastanowić się czy nie lepiej posadowić go w podkatalogu a nie w poddomenie
  • złym rozwiązaniem jest tworzenie podstron serwisu ze zbiorczymi opiniami klientów – opinie te powinny „wisieć” pod danym produktem, którego dotyczą – obecnie jest to sztuczne nabijanie site
  • indeksowanie pustych stron na przykład:
http://materace-dla-ciebie.pl/rodzaj/rodzaj_materaca/4
znalezione za pomocą komendy: site:materace-dla-ciebie.pl/rodzaj/rodzaj_materaca
  • brak menu nawigacyjnego breadcrumbs na wszystkich stronach serwisu
  • podwójna strona główna z www i bez www (brak zastosowanego przekierowania)
  • brak poprawnie wykonanej strony z błędem 404 – powinna być „wpleciona” w grafikę strony a nie wyświetlać ja jako oddzielną stronę niezwiązana z materacami, dodatkowo bardzo dużo znalezionych stron zwracających błąd 404 (plik w do pobrania : response_codes_client_error_(4xx) )
  • wykonane 302, które zapewne utrzymuje się od dłuższego czasu – sugerowąłbym zrobić 301 lub w ogó

Analiza strony głównej

Na początek skorzystajmy z tego co daje seoptimer : raport.

  • upychanie słów kluczowych w META KEYWORDS – liczbę słowa „materace” należy ograniczyć do niezbędnego minimum natomiast całościowo nie przekraczać 5-8 słów kluczowych bez powtórzeń.

  • upychanie słów kluczowych dla niektórych (nie wszystkich) obrazków – bezwzlęgnie do poprawienia – ALT powinien odzwierciedlać produkt, który jest przedstawiony na obrazku, być krótki i zwięzły.

  • podwójne H3 w produktach – może to być wina sposobu prezentacji produktu z wykorzystaniem efektu najeżdżania kursorem myszki na dany produkt – pokazuje się dodatkowy opis – opis po najechaniu myszką nie powinien być wykonany z wykorzystaniem nagłówka H3

  • na stronie głównej znajduje się tekst charakteryzujący jego samego wraz z linkami wewnętrznymi skonstruowanymi SPECJALNIE na potrzeby przepływu mocy na podstrony serwisu. Wykonanie tekstu w taki sposób podchodzi pod spam (upychanie słów kluczowych) – powinno to być wykonane w sposób naturlany i nie stanowić takiego sztucznego nagromadzenia w jednym miejscu

  • ulubiony temat pozycjonerów – tak zwana seostopka – czyli wstawienie „na siłę” linków do podstron w celu ich lepszej indeksacji – elementy oznaczone na czerwono absolutnie do usuniecia

  • bardzo poważnym błędem jest uruchomienie zagregowanych ocen w schema.org dla całego serwisu – może grozić to usunięciem „gwiazdek” z wyników wyszukania i trudnościami w ich późniejszym odzyskaniu

Efekt jest dość ciekawy bo tyle samo opinii maja strony.

Analiza podstrony 1

Dla ustalenia uwagi analizujemy stronę:

http://materace-dla-ciebie.pl/materace/materace_piankowe2/cechy_szczegolne_materacy_piankowych

Seoptimer daje następujące rezultaty : raport.

Zauważone błędy:

  • źle wygenerowany nagłówki META – description zupełnie niezwiązane z badana podstroną, keywords – upchane słów kluczowych
  • tytuł meny „Artykuły” nie musi być wykonany jako H2 – wystarczy ostylowany zwykły tekst
  • upychanie słów kluczowych w opisie – przykładowe poniższe zdanie zawiera słowo „piankowych”, które w kontekście całego tekstu jest zbędne.
Twardość materacy piankowych można dobrać indywidualnie do własnych potrzeb
  • liczbę linkowania wewnętrznego do podstron serwisu ograniczyłbym do 2-3 sztuk – obecne wykonanie traci trochę sztucznością
  • ALTy zawierają taką liczbę upchanych słów kluczowych, że az zęby bolą od patrzenia
  • źle wykonane TITLE – całkowicie niezwiązane z daną podstroną

Analiza podstrony 2

Dla ustalenia uwagi analizuję podstronę:
http://materace-dla-ciebie.pl/akcesoria1/pokrowce_soya/pokrowiec_soya
Do błędów wyszczególnionych w sekcji „Analiza podstrony 1” (powyżej) dochodzi ponowne upychanie słów kluczowych w bloku z dodatkowa ofertą. Słowo „pokrowiec” oznaczony czerwona ramką można spokojnie usunąć i zostawić tylko jedno słowo podkreślone kolorem czerownym.

Analiza adresów URL

 

  • Upychanie słów kluczowych stwierdzam również w adresach URL – kilka przykładów:
http://materace-dla-ciebie.pl/pokrowce1/pokrowce_aloe_vera/pokrowiec_aloe_vera
słowa: pokrowiec, pokrowce
http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html
słowa: materac, materace
  • Zaleceniem głównym jest przede wszystkim skrócić adresy URL i strony produktów wyświetlać bez nazw kategorii i podkategorii w adresach przykładowo

zamiast:

http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html

wykonać:


Agencja też „dała ciała” – miszczostfo !

Można rzec, że Agencja seo, która tworzyła i być może kodowała sklep też dała ciała – TITLE w odnośniku również pozostawia wiele do życzenia. Gratulacje za spam na stronie klienta.

Podsumowanie

Główne mankamenty serwisu

  • upychanie słów kluczowych gdzie tylko się dało, gdzie tylko można było i jakkolwiek można było – przez to serwis na słowa z materacami przypomina jeden wielki spamo-śmietnik
  • tworzenie tekstów i podlinkowywanie słów (fraz) tylko pod kątem przekazywania „juicy” do wewnątrz serwisu
  • indeksowanie rzeczy zbędnych
  • źle generowane META (również TITLE) – w załączeniu pliki z meta TITLE (page_titles_all), KEYWORDS (meta_keywords_all) oraz DESCRIPTION (meta_description_all)
  • nieprawidłowo generowane H1 (h1_all) i H2 (h2_all) – trzeba sprawdzić, w których miejscach H1 i H2 są generowane jako nieadekwatne do tematyki strony
  • jeśli chodzi o linki wychodzące (external_all) ładowane są zewnętrzne obrazki z serwera firmy, która wykonała projekt i wdrożenie – trzeba to zmienić. Nie jest tego wiele ale …
Do analizy struktury załączam plik ze wszystkim co znalazł Screaming Frog: internal_all. Pliki sprawdzone nie powinny zawierać wirusów 😉 To tyle jeśli chodzi o pastwienie się nad sklepem. Zapraszam do analizy i dyskusji w komentarzach.

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (12 głosów, średnia: 4,33 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarzy (16)

  1. Sebastian
    Marzec 28, 2013

    Lubisz się ostatnio „pastwić” 🙂 – „specjaliści” nie mają łatwo z Tobą 🙂

    Niestety nie od dzisiaj wiadomo, że mało agencji wie, jak tworzyć strony zoptymalizowane pod Google – w sytuacji, gdzie ono „rządzi i dzieli” – mając ponad 97% udział w rynku wyszukiwarek 🙂

  2. adam
    Marzec 28, 2013

    Nawiązując do wpisu z ciekawości zapytam – czy w wordpressie jest domyślnie, a jesli nie to gdzie ustawić blokadę indeksacji wyników wyszukiwania?

  3. Mariusz
    Marzec 28, 2013

    Z tego co wiem tylko H1 dot. ograniczenie max raz na stronie, w przypadku H3 nie ma ograniczeń więc na ścisłość ujdzie, choć H3 można stosować, aby zwiększyć znaczenie danego tekstu/frazy (tam gdzie nie można dać H3 dajemy strong), a jeśli jest to opis w h3, niestety to faktycznie do poprawki jak piszesz.

    Przy niektórych rzeczach troszkę czepiasz się o drobne szczegóły, które nie wywierają negatywnego wpływu jak choćby „materacy piankowych”. Takie skracanie jest uzasadnione tylko w jednym przypadku – wygospodarowanie miejsca w opisie na inną frazę którą pozycjonujemy, a chcemy aby znalazła się w ów opisie.

    • Paweł Gontarek
      Marzec 28, 2013

      @Mariusz: lepiej czepiać się na tym etapie niż potem szukać czemu „zdechło”. Tutaj akurat prosi się o zmiany bo masz podwójne H3, które rankują na dodatek.

  4. Grumpy
    Marzec 28, 2013

    Według Mata Ściemniacza nie ma ograniczenia H1 na stronie jeśli oczywiście są powody do dania ich więcej, jak jest w rzeczywistości każdy wie (chociaż ja np stosuje czasem więcej niż jedno H1 i nie miałem z tym problemu).

  5. Twistet
    Marzec 28, 2013

    o lol ten title agencji, która „popełniła” tą stronkę mnie zniszczył ^^

  6. Radeq
    Marzec 28, 2013

    Pawle, jestem Twoim fanem zwłaszcza w audytach ;p

    @Adam – np. wtyczka „Platinum SEO” umożliwia „Use noindex for Search result pages on the site” (ustawienia).

  7. danwoj
    Marzec 28, 2013

    Zupełnie odchodząc od tematu tego audytu i nawiązując do poprzedniego, to tematycznie idziesz – były dywany, teraz masz materace, następny sklep łóżka :)…

  8. tomatis
    Marzec 28, 2013

    zgredzie, tapety swoją drogą to też bardzo podobny content tylko, że płaszczyzna odniesienia została przeniesiona z poziomej na pionową :), żarty żartami, dzięki za wpis – zawsze z każdego Twojego audytu można wyciągnąć dla siebie istotne informacje

  9. Gościu
    Marzec 28, 2013

    A kiedy audyt Twojego super katalogu?

  10. respir
    Marzec 28, 2013

    Wywalają na AdWords miesięcznie minimum 15k, a nie stać ich było na profesjonalne seo. Zgred, będziesz robił im seo? jeśli tak to już trzęsę gaciami 🙁

  11. STaN
    Marzec 28, 2013

    super artykuł, wiele skryptów sklepowych ma takie błędy, spotykam je non stop.

    Te autorskie skrypty może w starych algorytmach wyszukiwarki się sprawdzały (upychanie słów kluczowych itd->to o czym pisałeś).

    Gratulacje za dobry artykuł o podstawowej optymalizacji witryny

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *