Zgodnie z zapowiedzią, która padła na ostatnim HangOut’cie #7, prezentuję krótki (naprawdę krótki!) audyt SEO sklepu internetowego materace-dla-ciebie.pl o … materacach. Od razu zastrzegam, że nie będzie analizy sposobu linkowania sklepu, oceny jakości linków. Skupię się na samej stronie. W trakcie przeglądania oraz analizy de facto na wierzch wypłynął jeden olbrzymi problem ze sklepem…. ale po kolei.

Analiza wstępna

  • niezblokowane indeksowanie wyników wyszukania
  • brak zdefiniowanej mapy stron (sitemap.xml i/lub sitemap.xml.gz)
  • niezablokowane do indeksacji zbędne poddomeny np mailing.materace-dla-ciebie.pl
  • blog – opcjonalnie można zastanowić się czy nie lepiej posadowić go w podkatalogu a nie w poddomenie
  • złym rozwiązaniem jest tworzenie podstron serwisu ze zbiorczymi opiniami klientów – opinie te powinny „wisieć” pod danym produktem, którego dotyczą – obecnie jest to sztuczne nabijanie site
  • indeksowanie pustych stron na przykład:
http://materace-dla-ciebie.pl/rodzaj/rodzaj_materaca/4
znalezione za pomocą komendy: site:materace-dla-ciebie.pl/rodzaj/rodzaj_materaca
  • brak menu nawigacyjnego breadcrumbs na wszystkich stronach serwisu
  • podwójna strona główna z www i bez www (brak zastosowanego przekierowania)
  • brak poprawnie wykonanej strony z błędem 404 – powinna być „wpleciona” w grafikę strony a nie wyświetlać ja jako oddzielną stronę niezwiązana z materacami, dodatkowo bardzo dużo znalezionych stron zwracających błąd 404 (plik w do pobrania : response_codes_client_error_(4xx) )
  • wykonane 302, które zapewne utrzymuje się od dłuższego czasu – sugerowąłbym zrobić 301 lub w ogó

Analiza strony głównej

Na początek skorzystajmy z tego co daje seoptimer : raport.

  • upychanie słów kluczowych w META KEYWORDS – liczbę słowa „materace” należy ograniczyć do niezbędnego minimum natomiast całościowo nie przekraczać 5-8 słów kluczowych bez powtórzeń.

  • upychanie słów kluczowych dla niektórych (nie wszystkich) obrazków – bezwzlęgnie do poprawienia – ALT powinien odzwierciedlać produkt, który jest przedstawiony na obrazku, być krótki i zwięzły.

  • podwójne H3 w produktach – może to być wina sposobu prezentacji produktu z wykorzystaniem efektu najeżdżania kursorem myszki na dany produkt – pokazuje się dodatkowy opis – opis po najechaniu myszką nie powinien być wykonany z wykorzystaniem nagłówka H3

  • na stronie głównej znajduje się tekst charakteryzujący jego samego wraz z linkami wewnętrznymi skonstruowanymi SPECJALNIE na potrzeby przepływu mocy na podstrony serwisu. Wykonanie tekstu w taki sposób podchodzi pod spam (upychanie słów kluczowych) – powinno to być wykonane w sposób naturlany i nie stanowić takiego sztucznego nagromadzenia w jednym miejscu

  • ulubiony temat pozycjonerów – tak zwana seostopka – czyli wstawienie „na siłę” linków do podstron w celu ich lepszej indeksacji – elementy oznaczone na czerwono absolutnie do usuniecia

  • bardzo poważnym błędem jest uruchomienie zagregowanych ocen w schema.org dla całego serwisu – może grozić to usunięciem „gwiazdek” z wyników wyszukania i trudnościami w ich późniejszym odzyskaniu

Efekt jest dość ciekawy bo tyle samo opinii maja strony.

Analiza podstrony 1

Dla ustalenia uwagi analizujemy stronę:

http://materace-dla-ciebie.pl/materace/materace_piankowe2/cechy_szczegolne_materacy_piankowych

Seoptimer daje następujące rezultaty : raport.

Zauważone błędy:

  • źle wygenerowany nagłówki META – description zupełnie niezwiązane z badana podstroną, keywords – upchane słów kluczowych
  • tytuł meny „Artykuły” nie musi być wykonany jako H2 – wystarczy ostylowany zwykły tekst
  • upychanie słów kluczowych w opisie – przykładowe poniższe zdanie zawiera słowo „piankowych”, które w kontekście całego tekstu jest zbędne.
Twardość materacy piankowych można dobrać indywidualnie do własnych potrzeb
  • liczbę linkowania wewnętrznego do podstron serwisu ograniczyłbym do 2-3 sztuk – obecne wykonanie traci trochę sztucznością
  • ALTy zawierają taką liczbę upchanych słów kluczowych, że az zęby bolą od patrzenia
  • źle wykonane TITLE – całkowicie niezwiązane z daną podstroną

Analiza podstrony 2

Dla ustalenia uwagi analizuję podstronę:
http://materace-dla-ciebie.pl/akcesoria1/pokrowce_soya/pokrowiec_soya
Do błędów wyszczególnionych w sekcji „Analiza podstrony 1” (powyżej) dochodzi ponowne upychanie słów kluczowych w bloku z dodatkowa ofertą. Słowo „pokrowiec” oznaczony czerwona ramką można spokojnie usunąć i zostawić tylko jedno słowo podkreślone kolorem czerownym.

Analiza adresów URL

 

  • Upychanie słów kluczowych stwierdzam również w adresach URL – kilka przykładów:
http://materace-dla-ciebie.pl/pokrowce1/pokrowce_aloe_vera/pokrowiec_aloe_vera
słowa: pokrowiec, pokrowce
http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html
słowa: materac, materace
  • Zaleceniem głównym jest przede wszystkim skrócić adresy URL i strony produktów wyświetlać bez nazw kategorii i podkategorii w adresach przykładowo

zamiast:

http://materace-dla-ciebie.pl/sklep-internetowy/rodzaj_materaca/materace_lateksowe/materac_pocket_z_lateksem_eros.html

wykonać:


Agencja też „dała ciała” – miszczostfo !

Można rzec, że Agencja seo, która tworzyła i być może kodowała sklep też dała ciała – TITLE w odnośniku również pozostawia wiele do życzenia. Gratulacje za spam na stronie klienta.

Podsumowanie

Główne mankamenty serwisu

  • upychanie słów kluczowych gdzie tylko się dało, gdzie tylko można było i jakkolwiek można było – przez to serwis na słowa z materacami przypomina jeden wielki spamo-śmietnik
  • tworzenie tekstów i podlinkowywanie słów (fraz) tylko pod kątem przekazywania „juicy” do wewnątrz serwisu
  • indeksowanie rzeczy zbędnych
  • źle generowane META (również TITLE) – w załączeniu pliki z meta TITLE (page_titles_all), KEYWORDS (meta_keywords_all) oraz DESCRIPTION (meta_description_all)
  • nieprawidłowo generowane H1 (h1_all) i H2 (h2_all) – trzeba sprawdzić, w których miejscach H1 i H2 są generowane jako nieadekwatne do tematyki strony
  • jeśli chodzi o linki wychodzące (external_all) ładowane są zewnętrzne obrazki z serwera firmy, która wykonała projekt i wdrożenie – trzeba to zmienić. Nie jest tego wiele ale …
Do analizy struktury załączam plik ze wszystkim co znalazł Screaming Frog: internal_all. Pliki sprawdzone nie powinny zawierać wirusów 😉 To tyle jeśli chodzi o pastwienie się nad sklepem. Zapraszam do analizy i dyskusji w komentarzach.

 

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (12 głosów, średnia: 4,33 z 5)

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Komentarze

  1. Lubisz się ostatnio „pastwić” 🙂 – „specjaliści” nie mają łatwo z Tobą 🙂

    Niestety nie od dzisiaj wiadomo, że mało agencji wie, jak tworzyć strony zoptymalizowane pod Google – w sytuacji, gdzie ono „rządzi i dzieli” – mając ponad 97% udział w rynku wyszukiwarek 🙂

  2. Nawiązując do wpisu z ciekawości zapytam – czy w wordpressie jest domyślnie, a jesli nie to gdzie ustawić blokadę indeksacji wyników wyszukiwania?

  3. Z tego co wiem tylko H1 dot. ograniczenie max raz na stronie, w przypadku H3 nie ma ograniczeń więc na ścisłość ujdzie, choć H3 można stosować, aby zwiększyć znaczenie danego tekstu/frazy (tam gdzie nie można dać H3 dajemy strong), a jeśli jest to opis w h3, niestety to faktycznie do poprawki jak piszesz.

    Przy niektórych rzeczach troszkę czepiasz się o drobne szczegóły, które nie wywierają negatywnego wpływu jak choćby „materacy piankowych”. Takie skracanie jest uzasadnione tylko w jednym przypadku – wygospodarowanie miejsca w opisie na inną frazę którą pozycjonujemy, a chcemy aby znalazła się w ów opisie.

  4. Według Mata Ściemniacza nie ma ograniczenia H1 na stronie jeśli oczywiście są powody do dania ich więcej, jak jest w rzeczywistości każdy wie (chociaż ja np stosuje czasem więcej niż jedno H1 i nie miałem z tym problemu).

  5. Pawle, jestem Twoim fanem zwłaszcza w audytach ;p

    @Adam – np. wtyczka „Platinum SEO” umożliwia „Use noindex for Search result pages on the site” (ustawienia).

  6. Zupełnie odchodząc od tematu tego audytu i nawiązując do poprzedniego, to tematycznie idziesz – były dywany, teraz masz materace, następny sklep łóżka :)…

  7. zgredzie, tapety swoją drogą to też bardzo podobny content tylko, że płaszczyzna odniesienia została przeniesiona z poziomej na pionową :), żarty żartami, dzięki za wpis – zawsze z każdego Twojego audytu można wyciągnąć dla siebie istotne informacje

  8. Wywalają na AdWords miesięcznie minimum 15k, a nie stać ich było na profesjonalne seo. Zgred, będziesz robił im seo? jeśli tak to już trzęsę gaciami 🙁

  9. super artykuł, wiele skryptów sklepowych ma takie błędy, spotykam je non stop.

    Te autorskie skrypty może w starych algorytmach wyszukiwarki się sprawdzały (upychanie słów kluczowych itd->to o czym pisałeś).

    Gratulacje za dobry artykuł o podstawowej optymalizacji witryny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły