fbpx
Agencja SEO Zgred - Pozycjonowanie stron www

Cztery zaawansowane segmenty w Google Analytics, które musisz znać

Jednym z podstawowych zadań przy optymalizacji sklepów internetowych jest określenie, które frazy na które podstrony kierujemy.

Podejmujemy decyzje, że pewne frazy powinny trafić na stronę główną (zwykle to tak zwany ?head?), inne na najważniejsze strony kategorii, jeszcze inne na strony produktów (to już zwykle ?long tail?), a jeszcze inne np. na strony tagów (bardzo długi ?long tail?).

Jak jednak potem zweryfikować skuteczność naszych działań, jeśli nagle w Google Analytics mamy listę kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy fraz sprowadzających ruch do sklepu?

Załóżmy, że chcemy odpowiedzieć na kilka podstawowych pytań, oddzielnie dla fraz głównych (head), pośrednich (2-3 wyrazy) i fraz z długiego ogona (4 lub więcej wyrazów). Przykładowe pytania to:

  • Ile sprzedaży generują frazy główne, a ile długi ogon
  • Jaki jest współczynnik odrzuceń dla fraz headowych, a jaki dla długiego ogona
  • Jaka jest średnia wartość wizyty dla każdego z tych segmentów
  • Jaki jest współczynnik konwersji dla każego z tych segmentów

Oczywiście pytania można mnożyć, a przynajmniej część z nich będzie miała charakter indywidualny, dopasowany do charakteru danego sklepu.

Czy da się to zrobić w Google Analytics?

Jak najbardziej, wystarczy utworzyć sobie kilka zaawansowanych segmentów z użyciem wyrażeń regularnych. Potem, korzystając z tych segmentów, możemy sobie odfiltrować wybrany fragment ruchu.

Ja w swojej pracy korzystam z 4 segmentów:

  • frazy 1-wyrazowe
  • frazy 2-wyrazowe
  • frazy 3-wyrazowe
  • frazy 4-wyrazowe lub dłuższe

Oto krok po kroku, jak to zrobić w praktyce.

Interfejs do zarządzania segmentami zaawansowanymi jest dostępny prawie z każdego ekranu GA (w górnej części). Wystarczy sobie go rozwinąć i wybrać „Nowy segment niestandardowy”.

Pojawi się interfejs tworzenia nowego segmentu, który wygląda tak:

Wybieramy opcje ?Uwzględnij?, ?Słowo kluczowe? i tryb ?Dopasowanie do wyrażeń regularnych?. Cała magia właśnie w wyrażeniach regularnych, których użyjemy. Wyglądają one następująco.

Aby:

wybrać 1 wyraz: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){0}\s*$
wybrać 2 wyrazy: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){1}\s*$
wybrać 3 wyrazy: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){2}\s*$
wybrać 4 wyrazy lub więcej: ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){3,}\s*$

Gdy zdefiniujemy już takie segmenty, wystarczy następnie przejść do raportu słów kluczowych („Wyszukiwanie bezpłatne„) i uaktywnić wybrany segment zaawansowany. Przykładowo, efekt uaktywnienia segmentu 3-wyrazowego wygląda tak:

Jak widać, mamy tutaj wyłącznie frazy składające się z trzech słów.

Uważam, że taka segmentacja jest niezwykle użyteczna przy analizie ruchu w sklepach internetowych, nie tylko na potrzeby optymalizacji konwersji, ale także do optymalizacji działań SEO.

Jestem bardzo ciekaw Waszych opinii. Jeśli macie inne zaawansowane segmenty, z których korzystacie w analizie danych w GA, napiszcie proszę o nich w komentarzach!

1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (9 głosów, średnia: 4,56 z 5)

Komentarzy (11)

  1. Cezary Lech
    Listopad 29, 2012

    Wybacz Paweł ale coś mi nie pasował ten wpis do Twojego bloga dopiero gdy dotrałem do stopki i podpisu autora wszystko stało się jasne :). Marcin Lejman szykuje także wpis gościnny na Sprawny?

  2. Marcin Lejman
    Listopad 29, 2012

    Wałęsa od razu :-). Misję mam, wiedzę szerzę 🙂

  3. Krystian Piątek
    Listopad 30, 2012

    Po świetnym artykule u Lexy widzę, że nie zwalniasz stępa. Maga przydatny tip. Czekam na kolejne wartościowe publikacje.

  4. Gripek
    Listopad 30, 2012

    Przydatne, ciekawe, sprawdzone. Dodaje do „ulubionych” 🙂

  5. Łukasz Krawczyk
    Grudzień 3, 2012

    Świetny tekst. Dzięki, że się tą wiedzą podzieliłeś. Trzeba ją teraz wypróbować w praktyce 🙂

    Trochę poza konkursem teraz będzie:

    Zauważyliście, że Ahrefs zaliczyło dziś solidnego update’a? Pewnie się mylę, bo daleko mi do wiedzy profesjonalistów w tej kwestii, ale zdaje się, że mają teraz chyba największą bazę backlinków (to moja prywatna obserwacja). Chętnie przeczytam co eksperci o tym uaktualnieniu myślą. Może być w formie długiego i obszernego testu tego narzędzia 😉

  6. Damian Krawczyk
    Grudzień 4, 2012

    Świetny artykuł.

    Jak rozumiem pierwsze 2 segmenty mogą być skrócone do:
    wybrać 1 wyraz: ^\s*[^\s]+\s*$
    wybrać 2 wyrazy: ^\s*[^\s]+\s+[^\s]+\s*$

    ?

    pozdrawiam

    • Marcin Lejman
      Grudzień 4, 2012

      Tak, można oczywiście skrócić te regexy :-). Można też sobie regexy z artykułu dowolnie modyfikować, np. zrobić segment, który zbierze wszystkie zapytania 2- i 3-wyrazowe. Wtedy mielibyśmy:
      ^\s*[^\s]+(\s+[^\s]+){1,2}\s*$

  7. HardyTwardy
    Grudzień 17, 2012

    Dla dwóch słów kluczowych dobrze by było jeszcze wykluczyć:
    ^(not provided)$
    co by raport nie był przekłamany i ew. dodać go w kolejnym segmencie oddzielnie

  8. Damian
    Styczeń 10, 2013

    A ja mam pytanie z innej beczki. Czy można połączyć konto Analytics z kontem Webmaster Tools jeżeli zostały założone na 2 innych mailach?

  9. Radosław
    Styczeń 29, 2013

    Bardzo przydatne informacje, Marcin czy mógłbyś podać jak wyglądałyby te regexy ale z wykluczeniem fraz brandowych?

    Czyli np żeby brało jednowyrazowe z wyłączeniem fraz typu: nazwabrandu, nazwabrandu.pl, nazwabrandufrazabezspacji itp…

    Podobnie dla pozostałych.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie będzie udostępniony. Wymagane pola są oznaczone *