Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?

Jeśli nie wiesz jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego to przygotowałem krótki poradni, który zwiera najważniejsze, moim zdaniem, elementy.

1. Zacznij pozycjonowanie sklepu od wyboru platformy dla sklepu

Tak naprawdę wybór platformy powinna poprzedzić analiza Twoich potrzeb od budżetu aż po funkcjonalności, które ten sklep powinien posiadać. Ważnym elementem jest też magazyn. Jeśli już to wypisałeś to wybór platformy będzie niemalże ostatnim krokiem.

To na co sugerowałbym zwrócić uwagę to czy będzie to sklep w modelu SaaS czy też Open Source. To jest ważne ponieważ model SaaS to zamknięty ekosystem niemalże bez opcji rozbudowy. W przypadku Open Source możesz robić wszystko. Rzutuje to też na SEO ponieważ modele SaaS mogą nie być przystosowane do SEO jak również poprawki mogą nie być możliwe do wprowadzenia.

Przeczytaj artykuł jaki skrypt sklepu internetowego wybrać.

2. Wykonaj analizę konkurencji

Niezwykle istotną sprawą przy rozpoczynaniu pozycjonowania sklepu jest analiza konkurencji, którą można wykonać na kilka sposób. Podstawową analizą jest weryfikacja tego na jakie słowa kluczowe pozycjonuje sie konkurencja.

Rozpoczynając pozycjonowanie sklepu musisz podzielić sobie swoją konkurencję na podstawowe dwa typu:

  • biznesowa czyli ta, która działa na runku offline
  • organiczna czy też nawet marketingowa, to ta która wykorzystuje do promocji kanały marketingowe w tym SEO

Dopiero wtedy analizując konkurencję możemy określić, do której z nich chcemy się porównywać. I w tym przypadku również mamy dwie opcje:

  • porównujemy się do najbliższej konkurencji w wynikach organicznych i staramy się tak ułożyć strategię aby jak najszybciej ją dogonić i przeskoczyć
  • patrzymy na najdalsza konkurencję i określamy w jakim czasie (ile miesięcy lub lat) zajmie nawet jej dogonienie czy też nawet zbliżenie się

W tych wszystkich analizach należy pamietać, że jesteśmy uzależnieni od:

  • czasu jaki potrzebny jest na wypozycjonowanie seklpu
  • budżetu, który jest wypadkową wielu zmiennych ale ma tez niebagatelne znaczenie na czas, w którym wyniki osiągniemy
  • algorytmy Google, który w całej tej startegii są najbardziej krytycznym elementem bo możemy w jednej chwili stracić całość osiągnięctych rezultatów

Przeczytaj artykuł ile czasu trwa pozycjonowanie strony?

I wreszcie analizujemy najważniejszą dla Nas kwestię czyli konkurencję pod kątem słów kluczowych. Na podstawie analizy tych słów decydujemy, które słowa:

  • pasują do storny głównej
  • znajdą się na podstronach kategorii
  • odpowiadają na zapytania użytkowników i pojawiają się na blogu
  • są skojarzone z produktami

Przeczytaj artykuł jak sprawdzić słowa kluczowe konkurencji?

3. Aby rozpocząć pozycjonowanie sklepu przygotuj architekturę

Ten element jest niezwykle istotny z punktu widzenia SEO. Jeśli chcesz pozycjonować się szybko i efektowanie to już zaprojektowanie odpowiedniego drzewa menu pozwala na prawidłową optymalizację architektury pod kątem SEO

Na podstawie analizy konkurencji zarówno pod katem biznesowym jak i słów kluczowych w punkcie 2 podzieliłeś słowa na konkretne grupy. Te grupy układają się architekturę informacji czyli mówiąc na wprost zbudowałeś menu.

architektura informacji w SEO - budowanie menu

Najprostszym sposobem jest:

  • na stronę główna skierowanie tych słów kluczowych, które odpowiadają za zapytania typu: sklep, online, nazwa firmy (brand), najcięższe słowo kluczowe czyli te z największym potencjałem. Resztę optymalizujesz tekstem SEO.
  • kategorie budujesz z wykorzystaniem narzędzi SEO np. SEMSTORM i podstawową nazwą kategorii jest słowo, które ma największy potencjał czyli największą liczbę wyszukań. Są to jednocześnie słowa kluczowe informacyjno-sprzedażowe.
  • na bloga kierujesz te frazy, które mają charakter poradnikowy i doradzają co i jak kupić

Pozostałe słowa po prostu dopasuj do struktury i kierujesz je na podstrony typu: o nas, dostawa, logowanie

4. Wykonaj linkowanie wewnętrzne

To jest jeden z najważniejszych i dający najlepszy efekt pod katem pozycjonowania sklepu. Linki wewnętrzne to nic innego jak ścieżki, za pomocą których przerzucasz użytkownika (klienta) pomiędzy podstronami. To jak to wykonasz ma wpływ na klienta (zakup) oraz Googlebota (tu wymienić m.in. crawl budget oraz page rank sculpting)

Istotną kwestią, o którą oczywiście walczymy, jest takie wykonanie linkowania aby Google zaczęło podbijać pozycje w wynikach organicznych.

linkowanie wewnętrzne jako strategia pozycjonowania sklepu

Elementów takiego linkowania jest ogromna ilość i niezliczona liczba kombinacji. Przykładowym elementem jest cross selling czyli z jednej strony, zachęcenie potencjalnego klienta do zakupienia np. zestawu mebli, a ze strony SEO jest to mocno strategiczny element podbijający pozycje w SERPach.

Przykładowy cross selling na karcie produktu:

  • będące z tej samej serii
  • produkty podobne
  • ze sobą powiązane
  • inne produkty, które klient kupił w połączeniu z tym
  • polecane dla konkretnego użytkownika
  • ostatnio oglądane
  • możemy pokazywać zestawy
  • oraz zamienniki

Przeczytaj artykuł z pomysłami jak wykonać linkowanie wewnętrzne?

5. Przygotuj treści w sklepie

Po przeprowadzonej analizie konkurencji oraz opracowaniu architektury będziemy mieć wiedzę jakiego typu teksty musimy przygotować do naszego sklepu.

Opisy produktów z reguły są zaczerpnięte od dostawcy i unikalne raczej nie będą. W przypadku sklepów posiadająych asortyment rzędu kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy produktów nikt w unikalne opisy bawić się nie będzie. Dlatego w tym przypadku stosuje się recenzje, opinii oraz inne elementy, dzięki którym użytkownik pozostawi „jakiś content” pod danym produktem.

Natomiast mamy możliwość i powinniśmy przytowac teksty na kategorie, bloga/poradnik oraz stronę główną. To od tych tekstów będziemy mocno uzależnieni pod katem budowania pozycji w SEO.

Przeczytaj artykuły jak pisać teksty do sklepów internetowych oraz sprawdzone sposoby na generowanie treści w e-commerce.

Podsumowanie

Patrząc przez pryzmat pytania jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego, to właśnie na te elementy, opisane powyżej należy zwrócić uwagę. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze opracowanie strategii linkbuildingowej, strategia social media, decyzja o wejściu w reklamą płatną np. kampanie Google Ads i tak dalej.

Jeśli jesteś zainteresowany ofertą na pozycjonowanie sklepu internetowego wejdź tutaj lub wypełnij poniższy formularz.

Zainteresowany?
Skontaktuj się ze Mną!

Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.