Jak sprawdzić pozycjonowanie strony i czy w ogóle Twój serwis jest pozycjonowany w wyszukiwarce Google? Wydaje Ci się, że wiesz ale masz z tym problem? Chcesz wiedzieć czy przyrastają linki zewnętrzne, sprawdzić pozycje na słowa kluczowe, jak sprawdzić widoczność serwisu w Google?
Pokażę Ci w kilku krokach jak to zrobić oraz jakie narzędzia SEO będą do tego potrzebne.
Do wyboru jest kilka systemów monitorujących pozycje słów kluczowych. Wybierz taki, który najbardziej będzie dla Ciebie wygodny. Pamiętaj, że każdy system monitorujący na swoje udogodnienia jak np. aplikacja na telefon. Do tego celu na pewno trzeba używać Google Search Console (tam jest pokazana pozycja średnia dla danej frazy w wynikach organicznych oraz graficznych).
Jak sprawdzić pozycję strony w Google? Sprawdzenie pozycji możesz wykonać za pomocą np.: seostation, webpozycja, stat4seo, senuto, semstorm czy inne. Pozycje słów kluczowych monitorujemy tylko w celach poglądowych – dzięki temu widać jak zachowują się poszczególne słowa i czy nie mamy jakichś problemów z witryną.
W każdej strategii SEO pozyskuje się odnośniki do strony i to bez względu czy robisz marketing szeptany, publikujesz artykuły, robisz kampanię w telewizji. Nieważne też czy robi to agencja SEO czy zwykły Kowalski. Jeśli współpracujesz z firmą SEO wykaz odnośników powinieneś dostawać razem z raportem. A jeśli nie to próbkę znajdziesz w Google Search Console. Natomiast jeśli masz dostęp do takich narzędzi jak Ahrefs, Majestic (poproś znajomego) to zmiany w liczbie odnośników możesz zweryfikować właśnie za pomocą jednego z dwóch wymienionych narzędzi.
Na rynku polskim widoczność na słowa kluczowe można sprawdzić za pomocą jednego z dwóch narzędzi do SEO – Senuto lub Semstorm. Za granicą masz do wyboru: Semrush, Sistrix, Searchmetrics i kilka innych. Każde z tych narzędzi pokazuje zmianę widoczności na swój sposób ale najczęściej jest to liczba słów kluczowych w top3, top10 i top50. Generalnie jeśli widoczność rośnie to dobrze. A jak spada to trzeba to przeanalizować dlaczego.
Poniżej jak sprawdzić widoczność strony w Google z branży modowej – jak widać podlega fluktuacjom ze względu na zmianę algorytmów Google:
Social Media nie ma bezpośredniego przełożenia na SEO ale bardzo poprawia zaufanie do budowanej marki. Linki z Social Mediów posiadają parametr nofollow. Prowadzenie profili SM powoduje też, że na frazy związane z Twoją marką pojawiają się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google a to z kolei buduje wizerunek marki w SERPach i powoduje, że negatywne opinie (o ile są) są spychane poza pierwszą stronę wyników.
Do strategii SEO warto wdrożyć działania SM i je również monitorować za pomocą np. Brand24 lub Sentione.
Jak tylko uruchomisz swój serwis podłącz do niego statystyki Google Analytics (to robią wszyscy) ale również Google Search Console. W GA znajdziesz dane związane z liczbą sesji, jakie strony odwiedził użytkownik, czy skonwertował itd. Słów kluczowych w GA nie znajdziesz bo są ukryte pod magicznym „not provided”.
Jednak dużą próbkę słów zawsze znajdziesz w Google Search Console. Sprawdzaj i analizuj statystyki z obu tych narzędzi. Za pomocą tych narzędzi możesz sprawdzić pozycje oraz widoczność strony w Google.
Warto przy tym zwrócić uwagę i zweryfikować, czy pozycjonowany serwis podlega sezonowości. Może się okazać, że pozycjonowanie będzie trudne do zweryfikowania właśnie ze względu na tp, że słowa kluczowe są wyszukiwane sezonowo.
Poniżej przykład, gdzie ruch organiczny jest mocno sezonowy natomiast całe SEO jest wykonywane prawidłowo ponieważ widoczność ciągle rośnie.
I ostatnia rzecz, na którą warto zwrócić uwagę to prace przy Twojej stronie. Razem z raportem powinny pojawiać się rekomendacje rozwojowe dla Twojego serwisu. W pierwszym okresie pozycjonowania serwisu powinieneś otrzymać audyt SEO, który będzie zawierać spis elementów wymagających poprawy i opcjonalnie, nakreślona strategię.
Jeśli agencja SEO otrzymała dostępy do serwisu weryfikuj co jakiś czas czy cokolwiek jest robione. Pamiętaj, że optymalizacje treści wymagają czasu i reakcja Google na zmiany trwa niejednokrotnie kilka tygodni.
Optymalizacja onsite wpływa na widoczność serwisu w wyszukiwarce Google ponieważ rosną pozycje w wynikach i to nei tylko na frazy, które są pozycjonowane ale także na długi ogon (Long tail) 🙂
Wszystkie powyższe informacje klient powinien otrzymać w raporcie z pozycjonowania.
Przeczytaj: raport SEO – co powinien zawierać?
Jeśli chcesz porozmawiać o pozycjonowaniu Twojego serwisu, napisz pytanie na forum zgred.pl/forum/ lub wypełnij formularz poniżej.
Najszybciej sprawdzisz to za pomocą dowolnego systemu monitorującego pozycje na wybrane przez Ciebie słowa kluczowe.
W raporcie powinny być zawarte informacje o pozyskanych odnośnikach, analiza widoczności, analiza fraz oraz, najlepiej, rekomendacje rozwojowe na przyszłość.
Musisz być właścicielem kont GSC i GA – jest to Twoje zabezpieczenie na przyszłość.
Dla SEO działania Social Media są ogromnym wsparciem przy budowaniu profili linków, zaangażowaniu dla użytkowników itd.
Zapytaj bezpłatnie i poproś o wycenę. Odpowiem na każde, nawet najtrudniejsze pytanie. Pamiętaj, że warto pytać bo to nic nie kosztuje.