Kanibalizacja słów kluczowych to sytuacja, w której na to samo słowo kluczowe rankuje w wynikach wyszukania kilka podstron danego serwisu. To jest bardzo prosta definicja. Na kanibalizację narażone są serwisy o wąskiej specjalizacji, które mają tak samo lub mocno zbliżone do siebie treści na wielu podstronach.

Kanibalizacja występuje równie często w dużych sklepach internetowych, w których podstrona i strona główna posiadają podobną optymalizację. W przypadku sklepów podstrona (kategoria) jest silnie zoptymalizowana natomiast strona główna pojawia się tylko dlatego, że w treści fraza pozycjonowania pojawiła się przez przypadek i zaczęła także rankować.

Rozwiązanie kanibalizacji słów

Rozwiązań jest kilka:

  • Deoptymalizacja strony, na której Nam nie zależy
  • Wzmocnienie linkowaniem wewnętrznym na frazę podstrony, która ma być wysoko
  • Wzmocnienie linkowaniem zewnętrznym
  • Canonical w SEO jest to doskonałe rozwiązanie bo z punktu widzenia UX kategoria czy produkt nadal jest dostępny dla użytkownika

Nie będę pokazywał rozwiązań – omówiłem przykład we wpisie o kanibalizacji w kontekście rozwiązania problemu. Jednakże z racji scalenia bloga z serwisem głównym stał się on mocno nieaktualny.

Kanibalizacja słów kluczowych – gdzie jej szukać?

Monitoring pozycji jako źródło kanibalizacji słów

Kanibalizację da się znaleźć monitorując słowa kluczowe w dowolnym systemie monitorowania pozycji – przykładowo poniżej (stat4seo):

przykład kanibalizacji słów kluczowych znalezionych za pomocą monitoringu słów kluczowych stat4seo

Jak widać na wykresie co jakiś czas następuje wyskok poza pierwszą pozycję.

Kanibalizować może zarówno inna strona HTML jak i plik PDF czy DOC ponieważ Google czyta takie dokumenty (na wykresie powyżej mamy właśnie problem z pozycją pomiędzy podstroną a plikiem PDF).

Poniżej podobny wykres dla systemu seostation:

przykład kanibalizacji słów kluczowych znalezionych za pomocą monitoringu słów kluczowych seostation

Artur Strzelecki w swoim wpisie o kanibalizacji słów wskazał w jaki sposób raportuje to system monitorowania pozycji WebTools.

Kanibalizacja słów kluczowych w Google Search Console

W GSC kanibalizacji można szukać w dwóch miejscach. Pierwsze miejsce to zakładka z analityką. Analizując poszczególne słowa kluczowe za pomocą GSC przełączmy się dla jednego z wybranych słów kluczowych na adresy URL i zobaczymy ile i jakie URLe rankują.

Przykładowo dla frazy audyt seo mamy następującą sytuację:

adresy URL z GSC dobrane pod kątem możliwej kanibalizacji

Musze wykonać analizę aż 11 podstron, które rankują na frazę audyt seo (tak tu jest link wewnętrzny od razu).

Jedna rzecz, która rzuca się w oczy to tagi, które jakiś czas po migracji zaindeksowały się i ponownie zostały zablokowane do indeksacji.

Adresy URL zawierające amp oznaczają wejścia z urządzeń mobilnych więc możemy je pominąć ponieważ zawierają element canonical na wersję desktopową.

I pomimo nawet dobrego (moim zdaniem) linkowania wewnętrznego lepiej rankuje mi blog niż usługa, którą chcę wypozycjonować – no trudno.

Drugim miejscem gdzie można szukać możliwej kanibalizacji jest zakładka Wygląd w wyszukiwarce > oskonalenia HTML. Analizujemy przede wszystkim podwójne tagi tytułowe:

Stare GSC z podwójnymi META

Zwracam uwagę, że należy zweryfikować przy tym implementację parametru canonical ponieważ może on wskazywać prawidłową postać kanoniczną strony pomimo podwójnych tagów.

Poniżej przykład dla wtyczki blogowej systemu Prestashop:

Stare GSC z podwójnymi tagami

Kanibalizacja słów w AHREFS

W tym narzędziu najlepiej jest zweryfikować Najlepsze strony w zakładce Wyszukiwanie organiczne (uwielbiam ich tłumaczenie na język polski). I tym sposobem możemy się dowiedzieć, że Takaoto.pro może mieć kanibalizację na dwóch podstronach:

kanibalizacja słów kluczowych w ahrefs

Kanibalizacja słów w Screaming Frog

Po wykonaniu pełnego crawl idziemy do zakładki Page Titles i sprawdzamy słowo kluczowe np. audyt i mamy następujące wyniki:

Kanibalizacja słów w screaming frog

Mam kilka podstron zawierających w tagu <title> słowo kluczowe, na które może występować kanibalizacją. Jednocześnie sprawdzam, które podstrony mają założonego canonicala, które są stronicowaniem i tak dalej. Jak widać trochę tego jest.

Polecam zajrzeć tez tutaj – narzedzie do badania kanibalizacji w data studio

Materiałów związanych z kanibalizacją słów kluczowych jest dużo – warto też zajrzeć do następujących:

Jak zapobiegać kanibalizacji słów kluczowych?

W tym celu należy prowadzić dokładny spis contentu oraz zestawienie słów kluczowych przypisanych do każdej ze stron i odpowiednio optymalizować treści w serwisie.

Ile czasu zajmuje pozbycie się kanibalizacji?

Czas, jaki potrzeba na usunięcie tej przypadłości, zależny jest od wielu czynników ale można przyjąć, że od kilku tygodni nawet do kilku miesięcy.

Gdzie szukać kanibalizacji?

Szukaj tego w dowolnym monitoringu pozycji np webpozycja, semstorm, senuto, stat4seo, seostation lub narzędziach typu ahrefs.

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek

Paweł Gontarek - Zgred - pasjonat SEO, staram się zrozumieć czym jest i jak działa SEM oraz UX.

Statystyki indeksowania w Google Search Console

Jeśli analizujesz widoczność strony w Google, to nie pomijaj danych z Google Search Console. W GSC Sprawdzisz, jakie...

WIĘCEJ

Konferencje SEO w Polsce w 2022 roku

Nadchodzące konferencje SEO w Polsce w 2022 roku będą świetną okazją do spotkania się z innymi seowczyniami i...

WIĘCEJ

Ile kosztuje pozycjonowanie, a ile kosztuje SEO?

O tym, jak ważne jest pozycjonowanie, wie dziś niemal każdy właściciel serwisu i sklepu internetowego. Bez pozycjonowania, strona...

WIĘCEJ

Komentarze

  1. Sam też walczę od miesięcy z kanibalizacją fraz na portalu, dla którego pracuję. Odpowiednie linkowanie wewnętrzne i 301 do nowych tekstów robią robotę, ale chciałbym w sumie zauważyć jedną rzecz – kanibalizacja nie zawsze jest zła. Działa to dobrze, jak na daną frazę mamy bardzo mocną pozycję. Mam taki przypadek, że na pewną frazę, wcale nie taką niszową, bo konkuruję np. z ceneo, skąpcem itp., mam pozycję 1, ale czasem wpada materiał z tą samą frazą kluczową. Wtedy ten główny materiał wcale nie spada, a zostaje na numerze 1, a dodatkowo mam też pozycję drugą. Znam też sytuacje, w których dość mocne portale mają tak samo z dwoma artykułami o tym samym. Oczywiście jest to igranie z ogniem, bo bezpieczniej trzymać się z dala od kanibalizacji. Nigdy nie wiemy jaką moc i przewagę nad resztą stawki ma dany materiał z naszego portalu. Trudno też dojść do takiej perfekcji, żeby akurat ten ważniejszy dla nas materiał był zawsze wyżej od tego drugiego.

  2. Czy w przypadku bloga z wieloma kategoriami na stronie firmowej wszystkie wpisy i kategorie mogą mieć format adresu taki jak Ty masz: domena.pl/blog/tytulwpisu, domena.pl/blog/nawzakategorii, czy może taki wystarczy domena.pl/tytul-wpisu , domena.pl/nawzakategorii ?

    • To jest kwestia budowy. Najlepiej gdy wpisy nie mają ani członu blog ani nazwy kategorii, blog jest w blogu a kategorie w blog/kategoria. To ostatnie rozwiazanie stosuje się z tego względu, aby uniknąc nazwania usługi tak samo jak kategorii. Jeśli chcesz mieć jednak wszystko w /blog/ to wpis ma adres blog/wpis kategoria blog/kategoria.

      • Czy prawidłowe jest nazwanie usługi tak samo jak kategorii bloga np. podstrona z usługą ma adres domena.pl/naprawa-laptopow a kategorii domena.pl/blog/naprawa-laptopow. Title jest inny bo w przypadku 1 naprawa laptopów miasto a kategoria ma samo naprawa laptopów.

  3. Paweł, jakie podejście masz do canonicali w już istniejącym rozwiązaniu(dużym sklepie). Czy jesteś za canonicalem czy jednak za 301 w przypadku kanibalizacji produktowej – takiej, w której możemy się pozbyć x produktów i zostawić jeden zamiast powiedzmy 3. Czy 301 z 2 produktów do jednego który zostaje nie będzie lepszym rozwiązaniem niż canon ? Opinie są bardzo niejednoznaczne(także na forum dla megamasterów 😉

    • To zależy … od UX. Z reguły staram sie to rozwiązać canonical’em bo z punktu widzenia UX produkty są wteyd dostepne w rożnych warianach – obejrzyj stronę samsunga 😉

  4. Kanibalizacja bardzo często tworzy problem, który nie został jeszcze zdiagnozowany a już podejmuje się próby jego naprawienia. Przez takie działania można sobie sporo napsuć. zdiagnozowanie problemu to pierwszy krok i przedstawionych tu zostało kilka metod – super 🙂

  5. Ja jeszcze czasem (podczas wstępnego rekonesansu) używam operatorów Google, aby znaleźć podobne podstrony, które mogą być przyczyną kanibalizacji. Jak już widzę ewidentne skakania pozycji i różne podstrony wyszukiwane pod takimi samymi słowami kluczowymi, to robię 301 lub de-optymalizuje te gorzej „rankujące” + robię odpowiednie linkowanie wewnętrzne. Canonicala jeszcze nie próbowałem (chyba że w e-commerce), ale wydaje się ciekawym rozwiązaniem. Btw. Dlaczego mam wpisać 1411, a nie 1410? Druga opcja byłaby bardziej wymowna i wychwalała naszych wojów 🙂

  6. Czy strona z linkami na której jest tag kanoniczny wskazujący na inną stronę może przekazać juice tym linkom znajdującym się na niej?

    • Nie testowałem takich rozwiązań. 3ba by przeszperać prasę zagraniczną. Z drugiej storny skoro jest canonical na inną to po co juicy na tej stronie? Zgodnie z manualem Google strona wskazująca inną stronę zniknie zindeksu czyli nie rankuje, a skoro nie rankuje to tam juicy raczej nie będzie.

  7. Czy jak zrobię 301 na inny adres i nie będę zadowolony bo pozycje spadną to będę mógł bez problemu usunąć przekierowanie i wrócą stare adresy i pozycje?

    • Każda zmiana to przeliczanie czynników przez algorytm. Szkopuł w tym ze taka akcja zajmie kilka miesięcy wiec jest to nieopłacalne. Z mojego doświadczenia to nie wróci.

  8. Czy w stronicowaniu na poszczególnych podstronach prawidłowe jest stosowanie tagu kanonicznego wskazującego na stronę główną kategorii razem z noindex, dofollow (jest też opis kategorii na stronie głównej oraz podstronach)?
    Czy tag kanoniczny wskazujący na stronę główną kategorii umieszczony na podstronach stronicowania powoduje brak przekazywania juice podstronom z produktami?
    Czy canonical mniej przekazuje juice niż 301?

    • Ad.1 Nie. Skoro coś bedzie wyindeksowane poleceniem noindex to canonical tam nic nie daje.
      Ad.2 Moim zdaniem tak. Podstrony z canonical’em wskazującym inną stronę zostaną wyindeksowane.
      Ad.3 Nie testowałem.

  9. Świetnie, że pokazałeś ahrefs’a – bardzo mało w sieci jest poradników polskich do czego stricte można go wykorzystać, a tutaj idealnie się wpasowuje, szczególnie w wyżej płatnych wersjach.

  10. Mam takie pytania:
    Czy wystąpi kanibalizacja na słowo usługa jeśli w tytule strony głównej będzie „usługa województwo” a tytuł podstrony zawiera usługa miasto1, miasto2?
    Czy w przypadku tytułu strony głównej „usługa” będzie występować kanibalizacja z podstroną?

  11. Widzę, że ostatni wpis i kategoria mają w title frazę narzędzia SEO, a dalej pod tą frazą w top 10 widoczna jest strona kategorii. Czy wystarczy, że wpis nabierze wieku i bez żadnych dodatkowych działań zje kategorię w top 10?

    • To kwestia optymalizacji. Wpływu wieku kategorii nie stwierdziłem. W przypadku nowej kategorii na blogu weszło zaraz po wstawieniu tekstu opisu.

  12. Czy sprawiło to linkowanie wewnętrzne bo umieszczasz linki do kategorii nawet z podstrony artykułu?
    Czy kategoria będzie trudna do przebicia przez artykuł samą optymalizacją artykułu?

    • Kategorie są z reguły podlinkowane wewnętrznie z menu. Czasem mozna pokombinowac z linkami wewnętrznymi we wpisach. Kategoria bedzie mocniejsza ale to kwestia optymalizacji, linkowania wewnętrznego i zewnetrznego. Jak przyjmiesz właściwa strategię na kategorię lub wpis to odpowiednio to wypozycjonujesz.

  13. Jaki jest sens umieszczania tej samej frazy w tytule? Czy wyświetlanie podstrony bloga w wynikach wyszukiwania zamiast produktu jest niekorzystne? np. ta podstrona morele.net/wiadomosc/toshiba-tecra-a40-d-recenzja-dane-techniczne-czy-warto/15681/
    zawiera w tytule frazę toshiba tecra a40, ale pod tą frazą google wyświetla podstronę bloga zamiast podstronę produktu.
    Natamiast pod frazą toshiba portege x30t google wyświetla podstronę produktu pomimo, że istnieje wpis zawierający więcej treści i mający lepszą optymalizację – morele.net/wiadomosc/toshiba-portege-x30t-e-recenzja-dane-techniczne-czy-warto/

    • Bo Google uznało, że tak będzie lepiej. Proste. A czy jest lepiej dla serwisu to nie wiem bo musiałbym zerknąć w statystyki ruchu i sprzedaży.

  14. Mam stronę główną rankujacą na frazę w liczbie pojedynczej, a podstronę na tą samą frazę w liczbie mnogiej.
    Strona głowna ma w title frazę w liczbie pojedynczej, a podstrona w mnogiej. Obecnie oddzielnie rankują jednak chcę wzmocnić linkowaniem wewnętrznym podstronę na frazę z liczbą mnogą, ale jak to zrobić aby zminimalizować ryzyko kanibalizacji, unikać linkowania wewnętrznego na liczbę pojedynczą podstrony?

    • NIe ma na to złotej reguły. Jak zrobisz link wewnętrzny to część mocy SEO po linku przejdzie do strony docelowej. Ale nie musi to spowodować, że tamta będzie wyżej. Za dużo zmiennych wpływa na strony aby to tak zgrabnie się zrobiło.

      • Strona główna, która jest pozycjonowana na frazę w liczbie pojedynczej zaczęła rywalizować o pozycję z podstroną zoptymalizowaną na l. mnogą. Spowodowało to spadek podstrony na frazę w liczbie mnogiej. Strona główna w serp jest o 1 miesjce wyzej na frazę w liczbie mnogiej od podstrony. Podstroną tą jest wpis na blogu, do którego jest link ze strony głównej.
        Co w tej sytuacji najlepiej zrobić?
        -olać to i dalej pozycjonować stronę głowną niech zjada podstronę aż wejdzie do top 10 na 2 frazy.
        -wzmocnić podstronę linkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, aby google tylko ją zdecydował pokazywać w serp na frazę w l. mnogiej (tutaj się też zastanawiam czy linki wewnętrzne do podstrony nie osłabia strony głowej do której przecież jest link na każdej podstronie)

  15. Strona główna miała kanibalizację z podstroną. Pozycja obu stron była ok. 20. Na zmianę pojawiały się w serp na frazę.
    Poprawiłem optymalizację strony głównej i obydwie strony poszły do góry. Strona główna zajmuje pozycję 14 a podstrona 15. Nie byłem pewny czy jest jeszcze kanibalizacja i usunąłem z tytułu podstrony frazę i przestała się pokazywać w serp na tą frazę pod stroną główną , ale pozycja strony głównej spadła na tą frazę. Czy warto z powrotem dodać frazę do podstrony, aby podniosła się pozycja strony głównej i wyświetlanie w serp podstrony pod stroną główną nie będzie szkodzić? Czy może lepiej kilka dni poczekać bo pozycja strony głównej pójdzie do góry?

    • Nie wiem jak jest wykonane linkowanie wewnętrzne. Pytanie: czy na zadaną frazę ma pojawiac się strona główna czy podstrona? Wtedy odpowiednio optymalizujesz jedną a deoptymalizujesz drugą.

  16. Strona głowna ma się pojawiać. Linki wewnętrzne prowadzą do strony głównej, jeden link wewnętrzny z tekstu jest z podstrony, którą deoptymalizowałem. Zastanawiam się czy ta deoptymalizacja. która spowodowała niepokazywanie się podstrony pod stroną główną spowodowała spadek strony głównej.

  17. Wpisy na blogu przestały się wyswietlać w top 10. Zamiast nich rankuje strona /blog na ok. 40 pozycji.
    Strona blog ma w tytule tylko „blog – nazwa firmy”. Tytuły wpisów w zajawkach są w h2 a teksty w zajawkach mają ok. 450 zzs. Wpisy na blogu mają ok. 3000 zzs.
    Czy może być to spowodowane tym, że wszytkie młode bo najstarszy ma 6 miesięcy?
    Czy może są też słabo zoptymalizowane bo jest tylko 1 wystąpienie frazy w całości (w 400 pierwszych znakach)

    • Może być wina optymalizacji, może być wina linkowania wewnętrznego. Nie napisałeś o jaką frazę chodzi. Jeśli wpisy są tak krótkie to może być problem, iż są niemerytoryczne. Natomiast dorobiłbym do tych wpisów FAQ Schema – może fragmenty rozszerzone pomogą.

  18. Podstrona jest w top 10 na frazę w liczbie pojedynczej. Jest do niej link EM w menu głównym dostępnym na każdej stronie. Natomiast na frazę w liczbie mnogiej w top 20 jest strona główna, która jest nie do końca zoptymalizowana na tą frazę (nie ma jej w title, a jest tylko w h1 i parę razy w tekście) i się zastanawiam czy jak polepszę optymlizację strony głównej m.in. dodam frazę w liczbie mnogiej do title nie spowoduje to kanibalizacji z podstroną.
    Czy to że podstrona jest w menu z anchorem na liczbe mnogą zmniejszy prowdopobieństwo kanibalizacji ze stroną główną na frazę w liczbie mnogiej?

      • Liczba pojedyncza na którą zoptymalizowana jest strona główna ma 8100 wyszukiwań a mnoga tylko 900.
        Czy taka różnica zmniejszy pradopobieństwo kanibalizacji bo dla google to dwie różne frazy?

          • Sorry. Odwrotnie napisałem. Liczba pojedyncza na którą zoptymalizowana jest podstrona jest na 8 pozycji i ma 8100 wyszukiwań, a mnoga na którą rankuje strona główna jest na 18 pozycji i ma 900 wyszukiwań.
            Co w tej sytucji zrobić? Poprawić optymalizalizaję strony głownej na l. mnogą, a zostawić podstronę zoptymazlizowaną na liczbę pojedynczą bo anchor EM (na liczbę mnogą) z menu głównego może zapobiec kanibalizacji?

          • Zamiast przejmować się kanibalizacja zoptymalizuj stronę pod właściwie słowo kluczowe, które ma większą liczbę wyszukań. Nic więcej nie analizuj bo pytasz o rzeczy, które powinny być dawno zrobione.

          • Podstrona jest już zoptymlizowana na l. pojedynczą (jest na 8 pozycji).Strona główna jest słabo zoptymalizowana na l. mnogą (jest na 18 pozycji) – brak frazy m.in. w title i śródtytule. Czyli pominąć optymlizację strony głównej na rzadziej wyszukiwaną liczbę mnogą, a zoptymlizować podstronę dodatkowo na l. mnogą dodając frazę do śródtytułu i title np. title „rower górski, rowery górskie” i „zje” ona bez kanibalzacji gorzej zoptymlizowną stronę główną?

          • Nie wiem. Nie mam szklanej kuli i bez obejrzenia strony trudno mi wyrokować. Obawiam się po Twoich pytaniach ze jest to źle zrobione. Obie formy powinny być na jednej stronie. Te z większa liczba wyszukan optymalizujesz kompleksowo. Te mniejsza zależy od treści.

          • Czyli tą frazę z liczbą mnogą o mniejsżej liczbie wyszukiwań użyć w śródtytule, a do tytułu dodać jak zabraknie do top 10?
            Czy wystąpienia l. mnogiej w tekście są isotne dla seo w całym tekście (bo sztucznie będzie wyglądać używanie w akapitach l. mnogiej), czy poprostu tylko są istotne w ważnych miejscach np. śródtytuł, tytuł, a w akapitach tylko obojętnie jakie odmiany przez przypadki bo i tak one będą wzmacniać obydwie frazy?

          • Zoptymalizować tekst pod te frazę, ktora ma więcej wyszukań. Tę, która ma mniej dodac kilka razy w treści, śródtytułach itd. Nie upychasz słów kluczowych w meta i h1. Jest tyle opracowań w sieci jak to zrobić poprawnie …

  19. Czy nie wystąpi kanibalizacja na frazę „nazwa usługi” lub będzie niewielkie ryzyko w przypadku, gdy podstrona jest w top 10 na frazę „nazwa usługi” i prowadzi do niej sporo linków zewnętrznych i wewnętrznych (w menu górnym jest link exact match na każdej podstronie), a wpis na blogu będzie zoptymalizowany na frazę „nazwa usługi cena”, ale nie będą prowadzić do niego żadne linki zewnętrzne i jak wiadomo tylko 1 wewnętrzny?

  20. Jest podstrona z tytułem „gruntowy wymiennik ciepła rurowy” i chcę w śródtytule użyć frazę pomocniczą „gwc rurowy cena”.
    Inna podstrona ma tytuł „gruntowy wyniennik ciepła cena”. Czy istnieje ryzyko kanibalizacji?
    Czy może lepiej warto tą pierwsżą podstronę mocniej dooptymlizować na frazy „gruntowy wymiennik ciepła cena”, „gwc rurowy cena” m.in poprzez dodanie w tytule „gruntowy wymiennik ciepła rurowy – cena” i nie martwić się kanibalizacją?

    • Nie musi – moze być jedno po drugim z wcięciem. Ale kanibalizacja będzie zależnie od tego jakie są w ogole treści. Jeśli treści będa takie same może nie dojśc do kanibalizacji a zmiany canonical’a

      • Treści będą różne.
        Czy taka doklejka jedno pod drugim szkodzi tak jak kanibalizacja?
        Czy prawdopobieństwo kanibalizacji na „gruntowy wymiennik ciepła cena” rośnie, gdy poza frazą „gwc rurowy cena” w śródtytyle w tytule będzie „gruntowy wymiennik ciepła rurowy cena” lub tekst bedzie mocno wypełniony słowem cena?
        Czy dobrą taktyką na uniknięcie kanibalizacji frazy „gruntowy wymiennik ciepła cena” jest dodanie linka sitewide z anchorem EM?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Klikając przycisk “Opublikuj komentarz” potwierdzasz, że zapoznałeś się z Regulaminem i akceptujesz jego postanowienia. Będziemy przetwarzać Twoje dane podane w formularzu w celu publikacji komentarza w serwisie. Administratorem Twoich danych osobowych jest SEMGENCE Sp. z o.o. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce prywatności.

Kategorie

Najnowsze komentarze

Popularne artykuły